شناسهٔ خبر: 46905698 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران‌ جوان مطرح شد؛

کاهش ۵۵ درصدی بارش نسبت به سال قبل/ خشکسالی هیدرولوژی و کشاورزی بر کشور حاکم است

رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به گذشت بالای ۷ ماه از سال آبی، خشکسالی هیدرولوژی و کشاورزی بر کشور حاکم‌ است.

صاحب‌خبر -

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در اکثر نقاط کشور بارندگی ها کمتر از نرمال است، اظهار کرد: استان های نوار غربی کشور و سایر نقاط از جمله مرکز، نوارشمالی، شمال غرب و غرب بارندگی ها کمتر از نرمال است، تنها درصد آنامولی یا بی هنجاری متفاوت است.

وی افزود: با توجه به نبود بارش قابل توجه در فصل تابستان و گذشت بیش از ۷ ماه از سال آبی، عمده بارش ها کمتر از نرمال بوده که با این وجود خشکسالی هیدرولوژی و کشاورزی بر کشور حاکم است.

وظیفه ادامه داد: با توجه به اثر کم بارشی در آبدهی رودخانه ها و چالش تامین آب شرب، بسیاری از کشت های دیم قابل برداشت نیستند.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه دما در بهار، پاییز و زمستان بالاتر از نرمال بوده است، بیان کرد: افزایش دما و تشدید ذوب برف منجر به کمبود منابع آب در ماه های پایانی زمستان و بهار می شود.

به گفته وی، با توجه به کم بارشی سال زراعی آبی و افت حجم ذخایر سدها، شاهد اثرات منفی ماه های باقی مانده گرم سال آبی هستیم.

وظیفه در پایان تصریح کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال ۱۱۳ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۰۰.۸ میلی متر بوده که این امر کاهش ۴۳.۷ درصد نسبت به دوره نرمال و ۵۵ درصدی مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

انتهای پیام/

نظر شما