شناسهٔ خبر: 46836573 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس انستیتو پاستور ایران:

واکسن تولید ایران و کوبا این هفته وارد فاز سوم بالینی می‌شود/ عدالت در سلامت حکم می‌کند که واکسیناسیون رایگان باشد

علیرضا بیگلری با اعلام خبر‌های خوب از واکسن کرونای ایران و کوبا، یادآور می‌شود: اولین واکسن کرونای تولید ایران دوشنبه این هفته وارد فاز سوم بالینی می‌شود و این نخستین واکسن در دنیاست که دوز یادآور آن هم طراحی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، «علیرضا بیگلری» با حضور در برنامه «طبیب» یادآور شد: در کنار تحقیقات جهادی که برای تولید واکسن شروع شد یکی از برنامه‌ها کار مشترک با یکی از کشور‌های صاحبنام بود و با توجه به سابقه دو دهه همکاری انستیتو پاستور با کوبا یکی از واکسن‌های این کشور انتخاب شد این واکسن در عین نوترکیب بودن کونژوگه شده یعنی روی یک پروتئین حامل بزرگتر سوار شده که این سوار شدن پروتئین باعث می‌شود که سیستم ایمنی را بالاتر برد.

وی با اشاره به اینکه آزمایشات فاز‌های اول و دوم انسانی این واکسن در کوبا انجام شد، عنوان کرد: فاز سوم قرار است در هر دو کشور انجام شود، فاز‌های قبلی با حضور ۴۴ هزار نفر در کوبا انجام شده و در ایران از همین دوشنبه در هفت استان و هشت دانشگاه علوم پزشکی آغاز خواهد شد که در مجموع ۲۴ هزار نفر وارد مطالعات بالینی می‌شوند که خودم هم در این طرح حضور خواهم داشت.

بیگلری با تأکید بر اینکه از همان اول قرار شد که واکسن‌های تولید انستیتو پاستور نوترکیب باشند، اظهار کرد: این واکسن تنها واکسن نوترکیب است که کونژوگه هم شده و این هنری است که برخی از کشور‌ها در دنیا دارند و کوبا کشوری است که این فن‌آوری را دارد و طبق مطالعاتی که انجام شده بیش از ۸۵ درصد ایمنی‌زایی داده و تنها واکسنی است که واکسن یادآور هم در کنار آن طراحی شده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران در ادامه توضیح داد: چراکه همه واکسن‌ها به یادآور نیاز دارد و این تنها واکسن دنیاست که دوز یادآور آن نیز در کنارش طراحی شده و از ماه یک تا ۹ می‌توان آن را تزریق کرد، دو دوز است، اما در دو استان دوز یادآور را هم تزریق می‌کنیم برای اینکه ببینیم چقدر سیستم ایمنی را بالا می‌برد، چون یادآور هم باعث بالا رفتن سطح تحریک سیستم ایمنی شده و هم ماندگاری واکسن در سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد، اما ایمنی‌زایی همه واکسن‌ها را باید ۹ تا ۱۰ ماه ببینیم.

بیگلری با اشاره به اینکه این هفته واکسن ایران و کوبا وارد فاز سوم بالینی می‌شود و اولین واکسن کشور است که وارد فاز سوم بالینی خواهد شد، گفت: البته واکسن برکت هم وارد فاز دو و سه شده، اما آن را با هم انجام داده، از دوشنبه سه گروه مستقل این آزمایش را انجام می‌دهند و از حدود ۱۰ نفر از هشت نفر واکسن‌نما می‌گیرند تا بتوانیم به مقایسه اثرات آن بپردایم.

وی با تأکید بر اینکه آن چیزی که تا الان تصمیم‌گیری شده این بوده که واکسیناسیون رایگان باشد، تصریح کرد: عدالت در سلامت حکم می‌کند که واکسیناسیون رایگان در اختیار قوی و غنی قرار گیرد، اگر به سند ملی باور داشته باشیم همه باید آن را رعایت کنیم.

این پزشک متخصص در خصوص مراحل تولید نیز توضیح داد: برنامه تولید در هر دو کشور طراحی شده و بلافاصله پس از بررسی نتایج آزمایشات بالینی وارد تولید می‌شود، یکی از نکات انتخاب این واکسن علاوه بر طراحی منحصر به فرد آن این است که زیرساخت‌های آن هم مشابه دیگر واکسن‌های ماست. در هر صورت به دلیل کمبود واکسن در دنیا کار عاقلانه‌ای بود که خودمان وارد تولید واکسن شویم، قرار است ما دو کشور نیز هر چقدر تولید می‌کنیم برای پوشش نیاز‌های دو کشور بوده و بعد از آن وارد عرصه صادرات می‌شویم، این واکسن به دلیل کم عارضه بودنش حما مشتریان بسیاری در بازار‌های بین‌المللی خواهد داشت.

رئیس انستیتو پاستور با اشاره به اینکه تحریم یکی از مواردی بود که سرعت ساخت واکسن را کند کرد، یادآور شد:، اما امیدواریم با تغییری که در سیاستگذاری‌های دنیا هست اوضاع بهتر شود، با توجه به اینکه تولید آزمایشگاهی با تولید صنعتی فرق دارد، اما با توجه به اینکه انستیتو پاستور یک واکسن‌ساز است قولی که به دولت و مجلس دادیم این بود که خردادماه تمام نشده حدود یک میلیون در ماه را آماده کنیم، اما از تیرماه هر یک ماه بر این ظرفیت اضافه کنیم و مهر و آبان به جایی برسیم که در ماه شش، هفت میلیون واکسن در ماه تولید کنیم.


وی در پایان عنوان کرد: و، اما آن دوز یادآور اینجا به درد ما می‌خورد که برای افرادی که کرونا گرفته‌اند از دوز یادآور استفاده کنیم تا سیستم ایمنی تقویت شود و به این شکل افراد بیشتری را با هزینه کمتری واکسینه کنیم.

نظر شما