شناسهٔ خبر: 68045424 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت جوانان:

۱۳۰۰ سازمان مردم نهاد جوانان در دولت سیزدهم مجوز دریافت کردند

تهران- ایرنا- مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان از ارائه مجوز به ۱۳۰۰ سازمان مردم نهاد جوانان در دولت سیزدهم خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی پارسانیا روز دوشنبه در آیین رونمایی از نظام‌نامه آموزش سازمان های مردم نهاد در معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص برنامه های مشارکت اجتماعی این وزارتخانه اظهار داشت: صدور مجوز، نظارت و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد جوان بر عهده این معاونت است و در بحث توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم‌نهاد برنامه ریزی لازم انجام شده است.

وی افزود: تعریف و اجرای رویداد همنا، شبکه سازی سازمان های مردم‌نهاد در ۱۱ موضوع، ایجاد ۱۱ دبیرخانه ملی و استانی در موضوع شبکه سازی تعریف شد که پنج هزار سازمان مردم نهاد در آنها فعالیت دارند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه پنج هزار سازمان مردم نهاد از دوازده سال پیش تا کنون مجوز دارند، گفت: در دولت سیزدهم به یک هزار و ۳۰۰ سازمان جدید مجوز داده شد که معادل ۲۶ درصد کل سازمان های مردم نهاد است که تا کنون به آنها مجوز داده شده است.

پارسانیا شناسایی و تقدیر از سمن های جوانان و تقدیر از ۴۰۰ سمن را از اهداف این جشنواره عنوان کرد.

وی درباره نظامنامه آموزش سازمان های مردم نهاد جوانان اظهار داشت: چهار اتفاق خوب آموزش و توانمندسازی سازمان های مردم نهاد جوانان در این نظام‌نامه پیش بینی شده است.

پارسانیا ادامه‌ داد: در این نظام‌نامه، آموزش ۵۵ ساعت سرفصل های عمومی و ۸۰ تخصصی برای اعضا و مدیران سازمان های مردم نهاد جوانان پیش بینی شده است.

وی افزود: شیوه اجرای این نظام‌نامه آموزشی، وظایف ستاد و استان‌ها مشخص شده و محتوای آموزشی تعیین شده و پرونده آموزشی برای سمن های جوانان تشکیل می شود.

رتبه اول ایجاد تشکل در دنیا را داریم/ صرفا تشکیل تشکل‌ها شاخص خوبی برای مشارکت نیست

سینا کلهر معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در ادامه این آیین با بیان اینکه در دولت سیزدهم چند اتفاق مهم و تأثیرگذار در موضوع مشارکت و تشکل ها رخ داده است، اظهار داشت: همه این اتفاق ها در پی مسأله شناسی و شناخت خلاء ها انجام شد.

وی افزود: رشد ۲۵ درصدی صدور مجوزهای تشکل های مردم نهاد، ارتقای سامانه های مجازی و مجازی شدن فرآیندها، حمایت های چهار برابری از تشکل ها و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی از اتفاقات مهمی بود که در دولت سیزدهم رخ داد.

کلهر با تأکید بر اینکه مشارکت یک مسأله زیرساختی است و به موضوع امنیت ملی باز می گردد، گفت: جامعه ای که مردم آن بی تفاوت هستند و مشارکت نداشته باشند ، زیرساخت امنیتی مخدوشی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت هم یک مهارت و هم یک روحیه است، افزود: تقویت روحیه مشارکت و مسئولیت پذیری و تقویت با جمع کارکردن و پیوستن به جمع ، جزو نظام ارزشی ما است.

کلهر ادامه‌داد: مشارکت به عنوان یک مهارت نیاز به آموزش دارد ، در برخی رویدادهای بین المللی حس‌ می کردیم برخی از این گروه‌ها در ارتباط گرفتن و گفت وگو کردن، مهارت دارند.

وی با بیان اینکه اعتبار این آموزش ها تامین شده است، ابراز امیدواری کرد که نظام نامه اجرایی شود.

معاون جوانان ‌وزارت ورزش و جوانان، کیفیت مشارکت را به اندازه کمیت مهم عنوان کرد و افزود: برای مثال ، تشکلی که یکی از زبان های خارجی را بداند، کم داریم تا حداقل توان ارتباطی که زبان است را داشته باشد.

وی با بیان اینکه، پنج هزار تشکل جوانان داریم و بر اساس آمار در کشور بیش از ۲۰۰ هزار تشکل وجود دارد ، خاطر نشان کرد: به نسبت جمعیت کشور احتمالا رده اول تعداد تشکل ها در دنیا هستیم؛ اما صرفا تعداد تشکل و ثبت و صدور مجوز برای تشکل، شاخص خوبی برای مشارکت نیست.

وی با اشاره به مشکلات کیفی تشکل ها بر ضرورت آموزش مشارکت تاکید کرد و گفت: اگر تشکل‌ها به خوبی آموزش داده شوند و بتوانند در طول سال موضوع مشارکت را توسعه دهند، بخشی از مشکلات رفع خواهد شد.

معاون جوانان ‌وزارت ورزش و جوانان در پایان از استان‌ها خواست اجرای نظام نامه را جدی بگیرند.

نظر شما