شناسهٔ خبر: 46828190 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از سفر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به 6 استان

تجهیز و بهسازی خوابگاه و سلف واحدهای دانشگاهی برای استقبال از مهرماه اختصاص وام کم‌بهره برای تعمیر خوابگاه‌ها بازنگری کمیسیون معاملات دانشگاه در راستای بهبود کیفیت سلف و بوفه‌ها

لزوم برنامه‌ریزی و آماده‌سازی دانشگاه‌ها برای اینکه در کمترین زمان ممکن بتوانند به موقعیت مناسب برای برگزاری حضوری کلاس‌ها برگردند، موجب شد تا وضعیت مدیریت امور دانشجویی در دور دوم سفرهای استانی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان محور اصلی قرار بگیرد و با سرکشی به چند دانشگاه در مرکز استان در جریان کم و کیف این واحدها قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

درست است که کرونا ماه‌های زیادی است که دانشگاه‌ها را تعطیل و دانشجویان و اساتید را مجبور به کوچ‌کردن به فضای مجازی کرده است، اما آنچه واضح است اینکه قرار نیست این وضعیت تا همیشه ادامه داشته باشد و دیر یا زود دانشگاه‌ها میزبان همیشگی دانشجویان خواهند شد. میزبانی‌ای که البته شرایط متفاوتی را به نسبت گذشته برای مراکز آکادمیک کشور به همراه می‌آورد؛ چراکه درصورت تداوم حضور ویروس کرونا که به‌نظر می‌رسد فعلا باید در کنارش زندگی کنیم، لازم است نه‌تنها شرایط کلاس‌ها، بلکه از همه مهم‌تر وضعیت خوابگاه‌ها و سلف دانشگاه‌ها دستخوش تغییرات مهمی شوند تا از این طریق نه‌تنها سلامتی دانشجویان، اساتید و پرسنل دانشگاه‌ها تامین شود، بلکه امکان حیات محیط دانشگاهی همانند گذشته نیز امکان‌پذیر باشد. موضوعی که با شروع واکسیناسیون در کشور جدیت بیشتری پیدا کرده و حالا بسیاری از فعالان عرصه آموزش کشور امیدوارند بتوانند در آینده نزدیک شاهد برگزاری کلاس‌های درس به‌صورت فیزیکی باشند. لزوم برنامه‌ریزی و آماده‌سازی دانشگاه‌ها برای اینکه در کمترین زمان ممکن بتوانند به موقعیت مناسب برای برگزاری حضوری کلاس‌ها برگردند، موجب شد تا وضعیت مدیریت امور دانشجویی در دور دوم سفرهای استانی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان محور اصلی قرار بگیرد و با سرکشی به چند دانشگاه در مرکز استان در جریان کم و کیف این واحدها قرار بگیرد.

  نظم بی‌نظیر خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه  

فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دومین روز از اردیبهشت‌ماه 1400 به همراه مدیران کل امور دانشجویی این دانشگاه در راستای بررسی پتانسیل و کیفیت حوزه‌های مدیریت دانشجویی از 6 واحد دانشگاهی مرکز استان‌ها بازدید کرد. بازدیدی که خود در پست اینستاگرامی‌اش درباره‌اش نوشت: «‌از دیروز صبح تا الان که حدود 11 شب است، به شش واحد دانشگاهی مرکز استان سر زده‌ایم. کرج، قزوین، رشت، اردبیل، تبریز و ارومیه. دیدار با عزیزان خوابگاهی و دختران عزیزمان که در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی ارومیه مشغولند و نظم و کیفیت خوابگاه ارومیه، خستگی‌مان را رفع کرد. مشکلاتی هم داشتند که ان‌شاءالله حل می‌شود. تا چشم بر هم بزنیم، مهر رسیده و اگر دانشگاه‌ها حضوری شود، اولین سوالی که دانشجو از ما می‌پرسد این است که در این مدتی که ما نبودیم شما در سلف و بوفه و خوابگاه چه کردید؟
قراردادهای سلف و بوفه باید به‌نحوی تنظیم شود که درعین رعایت مصالح دانشگاه، بیش از پیش رضایت حداکثری دانشجویان فراهم شود. کیفیت و سلامت و تنوع غذایی که منجربه تامین نیازمندی‌های بدن شود سه اولویت ما هست.
خوابگاه‌های بعضی واحدها مانند برخی سلف‌ها فاجعه است. نه‌فقط از جهت امکانات، بلکه از جهت دلسوزی و رسیدگی هم. البته برخی هم انصافا عالی است. بعد از طبقه‌بندی خوابگاه‌ها و سلف‌ها، علی‌رغم مشکلات مالی واحدها، باید راهی پیدا کنیم که خوابگاه‌ها و سلف‌ها ارتقا پیدا کنند.
من 12 سال خوابگاهی بودم و می‌دانم خود خوابگاه سختی دارد چه رسد به اینکه متولیان امر، بی‌توجه باشند.
امروز هم که من سرکشی می‌کنم دیر است چه رسد به فردا. تعدادی از عزیزان‌مان الان در خوابگاه هستند. غیر از اینکه حضور اینها مهم است، باید خودمان را برای مهر نیز آماده کنیم. مساله مراکز مشاوره هم بسیار مهم است. مراکز مشاوره باید ملجا و پناه همگان بالاخص دانشجویان باشند و این نیازمند اقدامات بسیاری است.»

  5 برنامه اثرگذار دانشگاه آزاد اسلامی در کشور

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از امکانات فرهنگی، رفاهی، خدماتی و ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، این واحد را در کشور بی‌نظیر دانست و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی قزوین یکی از بهترین و ارزشمندترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور است و اکنون سرمایه بسیار عظیمی از نظر نیروی انسانی مجرب و امکانات پیشرفته در این دانشگاه وجود دارد. با توجه به وجود امکانات مجهز، استاندارد و پیشرفته ورزشی، حضور هیات‌علمی متخصص و کارکنان توانمند، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین می‌تواند در زمینه کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای گام‌های بسیار خوبی بردارد و با توجه به‌وجود انگیزه بسیار بالای مدیران و کارکنان زحمتکش دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، نوید روزهای بسیار خوبی را برای این دانشگاه متصور هستم.»
او به پنج برنامه اثرگذار در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: «سلوک مدیران و ارتقای استادان، خانواده، فضای مجازی و تشکل‌ها از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید درنظر گرفته شود. موضوع قطب فرهنگی بودن دانشگاه در شهر، حل مسائل زیست‌محیطی در منطقه، مشاوره دانشجویان در مسائل فرهنگی، برگزاری دوره‌های مهارتی برای دانشجویان و اشتغال‌زایی برای دانشجویان از دیگران موضوعات مدنظر دانشگاه است.»

نظر شما