شناسهٔ خبر: 46232243 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اتحادیه اروپا برای تامین واکسن به «اسپوتنیک V» روسیه روی می‌آورد؟

اتحادیه اروپا به طور علنی کارزار جهانی روسیه برای عرضه واکسن کرونایش به نام «اسپوتنیک V» را به عنوان تبلیغات فریبکارانه رژیمی نامطلوب رد می‌کند، اما در پشت صحنه وقایع دیگری می‌گذرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این اتحادیه ۲۷ کشوری در پشت صحنه برای اینکه سرعت واکسیناسیون کرونای جمعیت ۴۵۰ میلیون نفری‌اش را به حد مطلوب برساند، دارد به واکسن اسپوتنیک V روسیه روی می‌آورد.

یک مقام اتحادیه اروپا که از جانب این گروه کشورها با واکسن‌سازان در حال مذاکره است، به رویترز گفت دولت‌های اروپایی در حال بررسی آغاز صحبت با سازندگان واکسن اسپوتنیک V هستند و در صورتی که چهار کشور عضو این اتحادیه چنین تقاضایی داشته باشند، این فرآیند شروع می‌شود.

مجارستان و اسلواکی قبلا واکسن روسی را خریده‌اند، جمهوری چک ابراز علاقه کرده است و این مقام اتحادیه اروپا گفت ایتالیا نیز استفاده از بزرگ‌ترین رآکتور زیستی تولید واکسن این کشور در کارخانه «ری‌ترا» (ReiThera) در نزدیکی رم برای ساختن اسپوتنیک V مد نظر قرار داده است.

اتحادیه اروپا به خاطر عرضه کند واکسن کرونا در هنگامی که انگلیس، عضو سابق این اتحادیه با افزایش سرعت واکسیناسیون در حال کاهش دادن محدودیت‌هاست، مورد انتقاد قرار گرفته است. ایتالیا محدودیت‌های رفت‌وآمد را تشدید می‌کند، بیمارستان‌ها در پاریس در آستانه پر شدن ظرفیت هستند و آلمان درباره خطر بروز موج سوم شیوع کرونا در این کشور هشدار داده است.

اتحادیه اروپا معاملاتی با شش شرکت واکسن‌ساز غربی امضا کرده و مذاکراتی با دو کشور دیگر را آغاز کرده است. این اتحادیه تا به حال چهار واکسن را تایید کرده است، اما مشکلات در روند تولید این کارزار واکسیناسیون را کند کرده است و برخی از اعضای این اتحادیه به دنبال راه‌حل‌های خاص خودشان هستند.

اگر قرار شود اسپوتنیک V به مجموعه واکسن‌های اتحادیه اروپا اضافه شود، پیروزی دیپلماتیکی مهمی برای روسیه شمرده می‌شود که معاملاتش با این اتحادیه به علت سال‌ها تحریم‌های تنبیهی مربوط به ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه و دخالت‌هایش در شرق اوکراین، دچار اشکال بوده است.

چنین وضعیتی خطر تقسیم این بلوک را به دو گروه ایجاد می‌کند: دولت‌هایی که به شدت مخالف دادن هر امتیازی به مسکو هستند و دولت‌هایی که علاقمند به همکاری بروکسل با کرملین در این باره هستند.

یک مقام دیگر اتحادیه اروپا نیز گفت مقامات ایتالیا در یک ملاقات کارخانه «ری‌ترا» را به عنوان یک محل تولید واکسن‌های کووید-۱۹ بوسیله شرکت‌های دیگر به جز این شرکت زیست‌فناوری ایتالیایی  که ۳۰ درصد سهامش متعلق به دولت است، پیشنهاد کرده‌اند.

هنوز روشن نیست آیا دولت‌هایی که در قراردادهای دوطرفه واکسن اسپوتنیک V سفارش داده‌اند، به معامله مشترک اتحادیه اروپا برای خرید این واکسن علاقمند هستند یا نه.

مذاکرات با شرکت‌های واکسن‌سازی کرونا به به طور شاخص پیش از رسیدن به توافق ماه‌ها طول می‌کشد و ظاهرا پس از گفتگوهای داخلی هنوز تصمیمی برای برقراری تماس با سازندگان اسپوتنیک V گرفته نشده است.

اما حتی صحبت در میان دولت‌های اتحادیه اروپا درباره واکسن روسی تغییر روش عمده‌ای را نشان می‌دهد، چرا اتحادیه اروپا ماه‌ها درباره اثربخشی واکسن اسپوتنیک V با استناد به نبود داده‌های لازم ابراز تردید کرده  و این واکسن را یک ابزار تبلیغاتی سیاست خارجی کرملین دانسته است.

نظر شما