شناسهٔ خبر: 46181400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گیلان سرسبز شولایی از برف به تن کرد

رشت - ایرنا- گیلان زمین که از اوایل بهمن ماه  بدلیل هوای مناسب شاهد سر برآوردن شکوفه ها بود ، سرانجام در واپسین روزهای فصل زمستان و در آستانه بهار برف و سرمایی را که جلگه نشینان برای تامین منابع آبی انتظارش را می کشیدند، تجربه کرد.

صاحب‌خبر -

 این سامانه بارشی که از روز پنجشنبه بر فراز گیلان قرار گرفت و استان را تحت تاثیر قرار داد با بارندگی ، بارش برف ، وزش باد شدید و کاهش دما در نقاط مختلف استان همراه شد .

هم اینک برف و باران بسیاری از مناطق گیلان را سپیدپوش کرده و سرما بر استان حاکم شده است. 

خروج سیستم بارشی از گیلان تا ظهر امروز

معاون و سرپرست اداره پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان در این رابطه گفت:در حال حاضر در برخی مناطق بارش برف یا باران را داریم و در بعضی مناطق بارش ها متوقف شده است.

شبنم هادی نژاد اظهار داشت:در حال حاضر در آستارا و تالش کاهش ابر را داریم ؛ ضمن آنکه سیستم بارشی تا حدود ساعت ۱۰ از مناطق غربی و مرکزی استان و تا ظهر امروز از استان خارج می شود.

وی خاطرنشان کرد: کمینه دما طی ۲۴ ساعت گذشته در اسب وونی در ارتفاعات تالش با ۱۰.۱ درجه زیر صفر و بیشینه دما هم در کیاشهر با دمای هشت درجه زیر صفر بوده است.

وی تصریح کرد: دمای شهر رشت نیز بین ۱.۱ درجه زیر صفر و ۵.۸ درجه بالای صفر در نوسان بوده است.

هادی نژاد به وزش باد شدید در استان نیز اشاره و بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته در مناطق جلگه ای استان بیشینه وزش باد در منجیل به ۹۷ کیلومتر بر ساعت و در انزلی به ۶۵ کیلومتر بر ساعت رسید.

وی با بیان اینکه در بیشتر مناطق استان مخلوط باران و برف یا برف داشته ایم ، اظهار داشت: در حال حاضر قسمت مرکزی و شرقی استان درگیر بارش باران و برف است که در سواحل استان شاهد باران و در کوهستان ها برف هستیم.

بارش برف در مسیر اسالم- خلخال به ۶۰ سانتیمتر رسید

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان این که با تلاش بی وقفه راهداران راههای مواصلاتی استان باز است ، افزود: در حال حاضر بارش شدید برف در محورهای مواصلاتی شهرستان رشت و بارش خفیف برف را در محورهای شهرستان هایی همچون رودبار، لاهیجان، سیاهکل، آستانه، انزلی ، صومعه سرا، شفت و املش و در سایر محورها بارش باران را داریم.

فریبرز مرادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین ارتفاع برف در محور بلوردکان- خصیب دشت ۴۵سانتیمتر، پونل- خلخال ۵۵ سانتیمتر، رودسر- لات محله و شفت - امام زاده ابراهیم ۵۰ تا ۵۵ سانتیمتر ، سیاهکل- دیلمان ۴۰ تا ۴۵ سانتیمتر و ماسوله ۲۰ سانتیمتر رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بارش برف در محور اسالم- خلخال متوقف شده است، افزود: بارش برف در مسیر اسالم- خلخال به ۶۰ سانتیمتر رسید.

وی با اشاره به اینکه ۵۴۵ راهدار با ۳۵۱ دستگاه انواع ماشین آلات برای باز نگهداشتن راههای استان بی وقفه تلاش می کنند، یاداور شد : از زمان شروع بارش برف در استان تا ساعت هفت و ۳۰ دقیقه امروز ۴۷۴ کیلومتر از راههای استان با حجم ۸۷۴ هزار و ۹۷۰ متر مکعب برفروبی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از رانندگان خواست تا در صورت تردد در محورهای استان حتما زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانه به همراه خود داشته باشند؛ ضمن آنکه شهروندان می توانند قبل از حرکت برای اطلاع از آخرین وضعیت راهها با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند.

امدادرسانی هلال احمر گیلان در جاده ها

مدیرعامل هلال احمر گیلان  از امدادرسانی به خودروهای گرفتار در برف در منطقه جیرنده به امامزاده حنفیه در شهرستان رودبار این استان خبر داد.

سیاوش غلامی با اشاره به  ۱۴ هزار و ۳۶ عضو و داوطلب این جمعیت اظهار داشت: امدادگران جمعیت هلال احمر استان گیلان به پنج دستگاه خودروی در راه مانده در منطقه جیرنده به امام زاده حنیفه در رودبار امدادرسانی کردند.

وی اظهار داشت: نیروهای جمعیت هلال احمر استان گیلان در شهرستان های مختلف از جمله آستارا، تالش، رضوانشهر، سیاهکل، فومن، املش، شفت، ماسال و رودسر برای خدمات رسانی احتمالی آماده باش هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان خاطر نشان کرد: مردم در صورت نیاز به خدمات این جمعیت با شماره ۱۱۲ ندای امداد تماس گیرند.

پروازهای گیلان  برقرار است

مدیرکل فرودگاه گیلان نیز صبح شنبه اعلام کرد: بارش برف مانع از برقراری پرواز های امروز فرودگاه سردار جنگل رشت نشده و پروازها برقرار است.

سید محسن میرحسینی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باتوجه به شرایط جوی برفروبی از شب گذشته آغاز شده و برای امروز سه پرواز رفت و برگشت به مقاصد عسلویه و تهران تعریف شده که با توجه به وضعیت باند و دید خوب این پرواز ها برقرار است.
 استان گیلان به‌عنوان پربارش‌ترین استان کشور، با قرار گرفتن در شرایط جغرافیایی مناسب، سالانه به‌طور متوسط حدود یک هزار میلی‌متر بارندگی را دریافت می‌کند، درحالی‌که بارش نواحی جلگه‌ای استان به‌طور متوسط تا حدود یک هزار و ۳۰۰میلی‌متر هم می‌رسد.

استان گیلان به عنوان استانی پیشرو در تولید محصولات استراتژیک در کشور مطرح است و با داشتن آب و هوای مساعد و خاک مناسب در حالیکه کمتر از ۹ دهم درصد خاک کشور را دارد، حدود ۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است. گیلان در تولید محصولاتی نظیر برنج، چای، مرکبات، فندق، زیتون در کشور سرآمد است.

گرچه بارش برف در این موقع از سال به شکوفه ها و سر درختی ها در باغ های مناطق کوهستانی آسیب می زند اما برای تامین منابع آبی مورد نیاز کشاورزی ضروری است. 

عمده بارش‌های نواحی جلگه‌ای گیلان ( حدود ۷۰ درصد) در فصل های غیرکشت (پاییز و زمستان) اتفاق می‌افتد ضمن اینکه توجه داشته باشیم پوشش برف کوهستان‌های استان یکی‌از مهم‌ترین منابع ذخیره و تامین آب شیرین به‌ویژه برای تداوم آبدهی آب رودخانه‌های داخلی استان در فصل کشت (بهار و تابستان) هستند که کاهش  بارش نواحی کوهستانی استان و کاهش پوشش برفی ، زنگ خطری برای تامین آب کشاورزی بهار و تابستان آینده است.

برف نعمت بزرگیست برای ذخایر منابع آبی در فصل گرما ؛و اگرچه ممکن است طی مدت بارش ها مشکلاتی برای مردم ایجاد شده باشد اما تمامی تلاش های متولیان این بخش بر آن بوده که مردم با فعالیت این سامانه بارشی با کمترین مشکل روبرو باشند و مشکلات به سرعت رفع شود.

نظر شما