شناسهٔ خبر: 46133799 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

غلامی به دانشجو پاسخ می‌دهد

وزارت علوم برای فعال شدن اساتید در ارتباط با صنعت و جامعه چه برنامه‌ای دارد؟

وزیر علوم برنامه‌های این وزارتخانه برای فعال شدن هرچه بیشتر اعضای هیئت علمی در قرارداد‌های ارتباط با جامعه و همچنین تشویق دانشجویان به سمت انجام پژوهش‌های کاربردی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره برنامه‌های وزارت علوم برای فعال شدن هرچه بیشتر اساتید در بحث قرارداد‌های ارتباط با صنعت و تشویق دانشجویان به سمت انجام پایان‌نامه‌های کاربردی بیان کرد: اساتید جوان دانشگاه‌ها را موظف کردیم که از همان سال‌های اول خدمت حداقل ۶ ماه با حضور در صنعت کار علمی و پژوهشی انجام دهند. طبیعتا شکل‌گیری و تقویت این ارتباط به اقبال صنعت و ارتباط گیری موثر هیئت علمی‌های جوان با صنایع برمی‌گردد.

 

غلامی درباره فعالیت اساتید قدیمی و پیشکسوت دانشگاه‌ها ادامه داد: این گروه از اعضای هیئت علمی تعدادی با صنایع ارتباط دارند و تعدادی در جریان اصلاح آیین‌نامه ارتقا و ترفیع به انجام پروژه‌های ارتباط با صنعت و جامعه تشویق شدند.

 

وی اظهار داشت: اخیرا بازنگری آیین‌نامه ارتقا را آغاز کردیم و ظرفیت‌های جدید و بیشتری را در آن به عنوان مشوق اساتید در بحث ارتباط با صنعت و جامعه خواهیم دید تا بتوانیم به یک شکل طبیعی اعضای هئیت علمی را به این سمت هدایت کنیم. اگر بخواهیم محیط‌های علمی را از یک قالب به قالب دیگر ببریم دچار انقطاع و پراکندگی می‌شوند، اما با ایجاد یک جریان طبیعی از چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد شد.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که چنین برنامه‌ای از چه زمانی اجرا خواهد شد، بیان کرد: این برنامه در حال حاضر هم اجرا می‌شود و امید به تحقق داریم ؛البته باید کشش از طرف صنعت هم وجود داشته باشد.

 

به گفته غلامی، تا زمانی که واردات به راحتی در کشور انجام می‌شد کشش از طرف صنعت برای قرارداد و سپردن پروژه به دانشگاه‌ها زیاد نبود، اما حال که محدود شدند، نیاز دارند و سیاست‌های کشور به سمت بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی است، کشش از طرف صنعت هم ایجاد شده است.

 

وی با اشاره به میز «ارائه نیازها» که در هفته پژوهش دو سال اخیر ایجاد شده است، گفت: دو سال است که تحت عنوان همین میز در هفته پژوهش نیاز‌های جدی از بخش‌های خارج دانشگاه‌ها داشتیم که با کمک جوانان کشور و ظرفیت داخلی مرتفع شود. با تحقق برنامه‌های وزارت علوم در سال ۱۴۰۰، سرعت گرفتن آن‌ها را از سال ۱۴۰۱ شاهد خواهیم بود.

 

وزیر علوم تصریح کرد: امیدواریم با رفع محدودیت‌ها کشش صنعت به دانشگاه‌ها نیز استمرار یابد. البته لازمه این امر جلوگیری از واردات بی‌رویه است تا مجموعه‌های علمی و دانش‌بنیان همچنان برای ادامه کار اشتیاق و شور داشته باشند.

نظر شما