شناسهٔ خبر: 46050925 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

زهرا یوسفی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

صدور دفترچه کاغذی بیمه تامین اجتماعی متوقف شد

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی تامین اجتماعی استان قزوین گفت: با توقف صدور دفترچه کاغذی بیمه تامین اجتماعی از اول اسفند ماه از این پس با اجرای نسخه الکترونیک تمامی خدمات درمانی با کارت ملی ارائه می شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ زهرا یوسفی در خصوص مزیت های توقف صدور دفترچه های کاغذی بیمه ای گفت: طرح توقف صدور دفترچه های کاغذی بیمه تامین اجتماعی در راستای تحقق نسخه الکترونیک و تشکیل پرونده الکترونیک و روان سازی خدمات بیمه شدگان و کاهش هزینه ها از اول اسفند ماه عملیاتی شده است.

وی تصریح کرد: از اول اسفند ماه صدور دفترچه های جدید بیمه متوقف شده البته این دفترچه ها تا زمانی که در اختیار شهروندان است اعتبار دارد و پس از اتمام صفحات آن توصیه می شود جلد آن را حفظ کرده و همراه خود داشته باشند تا در صورت لزوم از طلاعات آن استفاده شود.

یوسفی گفت: با توقف صدور دفترچه های کاغذی از این پس بیمه شدگان می توانند با کارت ملی و ارائه کد ملی خود در مراجعه به بیمارستانها، کلینیک های درمانی، درمانگاهها، داروخانه ها، آزمایشگاهها و مراکز تصویربرداری و سایر موسسات طرف قرارداد با ارائه کارت ملی از خدمات دارویی و درمانی استفاده کنند.

درمان

یوسفی یادآورشد: در حال حاضر 45 میلیون نفر در کشور و حدود 800 هزار نفر در استان قزوین تحت پوشش بیمه شده تامین اجتماعی هستند که سالانه بیش از 22 میلیون جلد دفترچه کاغذی در کشور صادر می شد که تامین کاغذ و هزینه چاپ آن بالغ بر دهها میلیارد تومان می شد و قطع درختان برای تامین این میزان کاغذ از چالش های محیط زیست هم بود که با حذف دفترچه در واقع مراجعه حضوری هر یک از این اشخاص برای تمدید و دریافت دفترچه درمان، اقدامی اثربخش بوده که می‌تواند به عنوان یک مدل موفق تلقی شود.

وی اظهارداشت: اجرای نسخه الکترونیک از اتلاف وقت، هزینه و انرژی جلوگیری کرده و با کاهش تردد شهری از ترافیک و آلودگی شهری به عنوان یکی از مهترین معضلات اجتماعی هم کم کرده و در دوران کرونا به تضمین سلامت مردم هم کمک می کند.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی تامین اجتماعی استان قزوین تصریح کرد: از اول اسفند ماه، بیمه‌شدگان و بازنشستگان با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به تمدید دفترچه جدید نداشته و با ارائه کارت ملی می‌توانند به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی مراجعه کرده و خدمت بگیرند. 

صدور دفترچه بیمه

وی همچنین با تاکید بر اهمیت استفاده از سامانه نسخه الکترونیک تأمین اجتماعی اظهار داشت: در صورت نبود امکان یا تمایل به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک، پزشکان می‌توانند نسخه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه نوشته و اعتبار این سرنسخه مشابه صفحات دفترچه‌های کاغذی است.  ‌‎

یوسفی یادآورشد: حذف دفترچه‌های کاغذی و استفاده از سامانه نسخه الکترونیک زمینه‌ ساز تحول اساسی در خدمات درمانی خواهد شد و این طرح بستر ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و همچنین جلوگیری از هدر رفت هزینه‌های غیرضرور خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر 287 پزشک در قزوین تولید نسخه الکترونیک می کنند و بتدریج شاهد افزایش استقبال از این طرح هستیم به طوری که در فروردین 14 هزار و 283 مورد نسخه الکترونیک صادر شد و در بهمن ماه این تعداد به 94 هزار و 661 مورد رسیده است.

یوسفی بیان کرد: همچنین از 66 درمانگاه فعال استان تعداد 44 مورد آن خصوصی است که در این مراکز نیز در آبان ماه 1161 نسخه و در بهمن ماه 19 هزار و 209 نسخه الکترونیک صادر شده است.

وی گفت: برای دادن مشوق لازم در بیمارستانها و مطب ها 20 میلیارد تومان پیش پرداخت به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شده تا برای خرید تجهیزات الکترونیک هزینه کنند که این مبلغ از مطالبات آنها کسر شود و انتظار داریم گروه پزشکی برای حفظ منابع بیمه شدگان و برخورداری از مزایای طرح به تولید نسخه الکترونیک کمک کنند.

نسخه الکترونیک

پرداخت 80 درصد سهم نسخه الکترونیک در 24 ساعت

وی یکی از مزایای صدور نسخه الکترونیک برای پزشکان را دریافت سریع حق‌السهم ویزیت پزشکان برشمرد و افزود: حق‌السهم ویزیت پزشکان در صورت استفاده و تولید نسخه الکترونیک به صورت برخط توسط سازمان تأمین ‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

یوسفی اضافه کرد: 80 درصد سهم بیمه پزشکان در صورت استفاده از نسخه الکترونیک ساعت 24 هر شب به حساب آنها واریز شده و 20 درصد باقیمانده تا دهم ماه بعد پرداخت می شود در حالی که در روش قبلی این پرداخت چند ماه طول می کشید.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی تامین اجتماعی استان قزوین یادآورشد: هر بیمه‌ شده یا بازنشسته نیز می‌تواند پیش از مراجعه به مراکز پزشکی، استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت کند. 

همچنین در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت، پزشکان و بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما