شناسهٔ خبر: 46026323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

کنکور اهداف نظام تعلیم و تربیت کشور را گروگان گرفته است

حاجی میرزایی با بیان اینکه فرد دیپلمه معرف یک انسان توانمند که می‌تواند از حق خود دفاع کند است گفت: کنکور مجموعه اهداف نظام تعلیم و تربیت کشور را به گروگان گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محسن حاجی میرزایی» امروز(پنج‌شنبه 14 اسفند) در جلسه تقدیر از معلمان نمونه گیلانی که در استانداری گیلان برگزار شد اظهار داشت: هدف تعلیم و تربیت ما بسیار والا و دارای شاخصه‌های روشنی است اما کنکور مجموعه اهداف نظام تعلیم و تربیت کشور را به گروگان گرفته است.

 

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: با آنکه به جهت شیوع ویروس کرونا ارتباطات جمعی و تعاملات ما محدود شده است اما این جلسه را با حضور چیزی حدود چهار هزار و 500 نفر از خانواده آموزش و پرورش در بستر سامانه شاد آموزش و پرورش برگزار می‌کنیم در حالی‌که تا پیش از این چنین امکانی برای ما وجود نداشت.

 

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه معلمان و فرهیختگان باعث آبروی آموزش و پرورش هستند و با تلاش‌های خود به ارتقاء نظام آموزش و پرورش کمک می‌کنند اضافه کرد: معلمان ما همچون خورشیدی می‌درخشند و از نور و درخشش آن‌ها نظام تعلیم و تربیت کشورمان هم نورانی می‌شود و جان می‌گیرد.

 

وی نظام تعلیم و تربیت را قافله‌ای بزرگ و میلیونی خطاب کرد و با بیان اینکه این نظام بزرگ‌ترین تشکل اجرایی کشور محسوب می‌شود ابراز داشت: تمام هدف ما این است که در طی ۱۲ سال آموزش به افراد، خروجی ما هویت روشن و مشخصی داشته باشد، معنای مشخصی را برساند و پرسشگر و پژوهشگر باشد.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کنکور دادن هدف غایی آموزش نیست و نباید در جامعه چنین تصور شود اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت در گذشته با تغییر و تحولات عمیقی مواجه شد و تقریبا هر ۱۰سال یکبار یک خانه تکانی اساسی کرده است اما اینکه این تحولات خروجی مناسب را داشته یا خیر پرشسی اساسی برای ما است.

 

حاجی میرزایی با بیان اینکه نظام ارزشیابی ما مغناطیس نظام آموزشی است پایش تمام اهداف آموزش و پرورش را توسط نظام سنجش مهم برشمرد و گفت: ما برای رفع محرومیت‌ها تلاش می‌کنیم و اتکای ما به معلمان و فرهنگیان است از طرفی ابزارهایی را هم برای دانش آموزان و معلمان فراهم می‌کنیم.

 

وی آموزش و تعلیمی که به موجب آن تحول‌سازی و پیشرفت جامعه محقق شود را رسالت نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد و یادآور شد: توجه به امر کیفیت سنجش‌ها مورد تاکید آموزش و پرورش است از طرفی ما به دنبال این هستیم که به دانش‌آموزان ابزاری را بدهیم تا بتواند با استفاده از آن راه خود را در جامعه پیدا کند.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا روش‌های آموزش را تغییر داد و اذعان کرد: هیچ کسی در ایران، منطقه و کل جهان تجربه‌ای در بحث آموزش آن لاین نداشتند و غریب به 70 میلیون معلم در سراسر جهان برای نخستین بار با بحث آموزش مجازی مواجه شد.

 

حاجی میرزایی با بیان اینکه این روزها فرصتی برای حل بسیاری از مسائل گذشته پدید آمده است و بین آموزش و فضای مجازی، خانه و مدرسه پیوند عمیقی ایجاد شده است افزود: باید مراقب باشیم که این درک درست شناسایی شود و بعد از پایان پاندمی کرونا توانایی‌هایمان فراموش نشود و از این فرصت برای افزایش توانمندی‌ها استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه معلمان در شرایط کنونی باید تمام خلاقیت خود را به کار گیرند عنوان کرد: اگر ساعت‌ها هم آموزش ضمن خدمت می‌گذاشتیم شاید نمی‌توانستیم به معلمان نحوه استفاده از ابزارهای آموزش مجازی را آموزش بدهیم در حالی که شیوع کرونا باعث شد که مهارت‌هایمان را ارتقاء دهیم بنابراین باید این فرصت و مجال را غنیمت بشماریم.

 

وزیر آموزش و پرورش نقش تسهیل‌گری معلمان در دوران کنونی فعال‌تر از هر زمان دیگری شده است، تبدیل مادران به دستیاران آموزشی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: قصد داریم ظرفیتی را در شاد ایجاد کنیم تا به واسطه آن تدریس‌های برتر معلمان در سراسر کشور به اشتراک و به عرصه داروی گذاشته شود.

 

حاجی میرزایی مراقبت از اهداف تعلیم و تربیت را مهم‌ترین هدف آموزش و پرورش خواند و با بیان اینکه محتوای آموزشی باید قطعا مورد بازنگری قرار گیرد خاطرنشان کرد: تلاش برای بهتر شدن معیشت معلمان، رفاه، تامین اجتماعی و درمان آن‌ها را ارتقاء ببخشیم و اگر مشکلی هم هست به خاطر محدودیت‌های ما است و امیدواریم روزی به تعداد تمام معلمان‌مان سنجش‌ها و ارزشیابی‌های لازم را بر اساس قواعد و دستورالعمل‌ها داشته باشیم.

پایان پیام/84

نظر شما