شناسهٔ خبر: 45674453 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آشنایی با واریانت‌ها یا سویه‌های جدید جهش‌یافته کروناویروس (کووید-۱۹)

سه واریانت یا سویه جدید جهش‌یافته کروناویروس در ماه‌های اخیر در جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

ویژگی‌های این سویه‌های جدید جهش‌یافته یا واریانت‌های کروناویروس عامل کووید-۱۹ را در زیر می‌آوریم:

۱- واریانت انگلیسی

نام علمی: B.1.1.7

منشا: این واریانت برای نخستین بار در اکتبر ۲۰۲۰ در منطقه کنت در جنوب شرق انگلستان کشف شد.

جهش‌ها: این واریانت حاوی جهش‌های بسیاری مربوط به پروتئین گل‌میخی ویروس، بخشی که به حمله ویروس به سلول‌ها کمک می‌کند، است. مهمترین این جهش‌ها جهش N501Y است که با افزایش اتصال ویروس به گیرنده‌ای به نام ACE2 بر سطح سلول‌ها همراه است.

ویژگی‌های بالینی: این واریانت سریع‌تر و آسانتر میان انسان‌ها منتشر می‌شود و به همین علت جایگزین واریانت‌های دیگر در مناطق محل انتشارش شده است. گرچه در ابتدا این واریانت با علائم شدیدتر کووید همراهی نداشت، داده‌های اخیر نشان می‌دهند که عفونت با این واریانت ممکن است با افزایش خطر مرگ در مقایسه با سایر واریانت‌ها همراه باشد، هر چند در این باره تحقیق بیشتری باید انجام شود.

وضعیت فعلی: این واریانت به سراسر بریتانیا و دست کم ۷۰ کشور دیگر در سراسر جهان گسترش یافته است.

۲- واریانت آفریقای جنوبی

نام علمی: B.1.351

منشا: این واریانت برای نخستین بار در اکتبر ۲۰۲۰ در خلیج نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

جهش‌ها: این واریانت مانند واریانت انگلیسی دارای جهش N501Y در پروتئین گل‌میخی است و در نتیجه کارآمدی بیشتری در دسترسی به سلول‌های ما برای تکثیر درون آنها دارد. این واریانت همچنین حاوی چند جهش نگران‌کننده دیگر هم است که دو تا از آنها به نام‌های E848K و K417N اتصال آنتی‌بادی‌ها به ویروس را کاهش می‌دهند و باعث مقاومت آن نسبت به آنها می‌شوند.

ویژگی‌های بالینی: گرچه این ویروس مانند گونه انگلیسی سریع‌تر و آسانتر میان انسان‌ها منتشر می‌شود، اما هنوز شواهدی در دست نیست که نسبت به واریانت‌های اصلی مرگبارتر باشد.

وضعیت فعلی: این واریانت اکنون در سراسر آفریقای جنوبی و به بیش از ۳۰ کشور دیگر گسترش یافته است.

۳- واریانت برزیلی

نام علمی: P.1

منشا: این واریانت در ابتدا در گروهی از مسافران برزیلی در ژانویه ۲۰۲۱ در ژاپن کشف شد.

جهش‌ها: این واریانت مانند واریانت آفریقای جنوبی دارای جهش‌های مربوط به پروتئین گل‌میخی شامل N501K، E484K و K417N (به علاوه جهش‌های بسیار دیگر) است.

ویژگی‌های بالینی: در حال شواهدی وجود ندارد که این واریانت بیماری شدیدتری ایجاد کند، اما نگرانی‌های وجود دارد که این واریانت باعث موجی از عفونت‌های دوباره در شهر مانائوس، بزرگترین شهر ایالت آمازوناس شده باشد که در اکتبر (مهر) سال پیش تصور می‌شد به مرحله «ایمنی جمعی» یا «ایمنی گله‌ای» رسیده باشد.

وضعیت فعلی: این واریانت اکنون در ایالت آمازوناس برزیل بسیار شایع است و در کشورهای دیگر از جمله کره جنوبی و آمریکا هم شناسایی شده است.

نظر شما