شناسهٔ خبر: 4560708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

توضیح بعیدی نژاد درباره ادعای انفجار هسته ای در مریوان

مدیر کل سیاسی و بین الملل وزارت خارجه کشورمان درباره ادعای بی پایه آژانس مبنی بر وقوع یک انفجار مهیب و مشکوک در مریوان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما آماده ایم گروه بازرسان را به محل مورد نظرشان ببریم.

صاحب‌خبر -


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ادعای وقوع یک انفجار بزرگ در مریوان که آشکارا شبیه به یک داستان تخیلی و کارتونی هالیوودی است، همچنان یکی از موضوعات اصلی مذاکرات نمایندگان آژانس بین المللی انرژی هسته ای و مسئولان کشورمان است که دور جدید آن از صبح امروز چهارشنبه آغاز شد.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای که توقف تحریم های هسته ای ایران منوط به جلب رضایت و تائید کامل آنها شده، اعلام کرده اند که  اطلاعاتی درباره یک انفجار بزرگ و مشکوک به فعالیت های هسته ای در مریوان دریافت کرده اند و خواستار توضیح ایران و روشن شدن مسئله هستند.

ایران بارها این ادعا را رد کرده و خواستار بازدید بازرسان آژانس از محل مورد ادعا شده است، اما آژانس با این بهانه که صرف بازدید از یک سایت، نگرانی های مربوط به وقوع انفجارهای با قدرت بالا را رفع نمی کند، اعلام کرد علاقه ای به بازدید از محل ندارد.

حمید بعیدی نژاد، مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه کشورمان پس از نشست امروز با نمایندگان آژانس، در این باره گفت: دیدگاه ما در این زمینه خیلی روشن بوده. ما به آژانس اعلام کردیم که اگر اطلاعات دقیقی دارند که این انفجار کجا بوده، به ما اعلام کنند و ما آمادگی داریم که برای روشن شدن موضوع، تیم آژانس را به محل مورد نظرشان اعزام کنیم.

وی افزود: چون برای ما بدیهی است که این ادعا صحت ندارد و با قاطعیت به این امر اعتقاد داریم، همواره این آمادگی را داشته ایم که کمک کنیم این موضوع حل و فصل شود، اما آژانس می گوید ما اطلاعی از محل این انفجار نداریم و این موضوع فقط براساس اطلاعاتی است که از طریق دیگران به ما داده شده.

بعیدی نژاد اضافه کرد: وقتی خود آژانس اطلاعات دقیقی ندارد، پیدا کردن هر راه حلی مسدود می شود. خود آژانس هم متوجه شده که با یک سوال مبهم، نباید انتطار پاسخ روشنی داشت.

این مقام وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که این سوال ها و بهانه جویی های آژانس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: این یکی از نگرانی ها و دغدغه های ما است که به آژانس هم اعلام کردیم. نمی شود که این روند بدون حد ادامه داد. بسیاری از این گونه اطلاعات را کشورهای متخاصم ارائه کرده اند، اما مبنای ما این بوده که تاجایی که می شود برای روشن شدن مسائل به آژانس کمک کنیم و در همکاری را نبسته ایم.

بعیدی نژآد تاکید کرد: آژانس باید بداند که تداوم این موضوع برای آژانس هم سازنده نیست.

نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی که بامداد امروز وارد ایران شدند، نخستین نشست خود را با مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران، صبح امروز چهارشنبه 26 فروردین 94 برگزار کردند.
ریاست هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی را "واریو رانتا" معاون مدیرکل این سازمان بر عهده دارد و از طرف ایران هم نجفی نماینده دائم کشورمان در آژانس ، بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه و شماری از مسئولان سازمان انرژی اتمی در مذاکرات حضور دارند.

براساس بیانیه لوزان، تحریم های هسته ای ایران پس از راستی آزمایی و انجام تعهدات ایران و تائید آژانس بین المللی انرژی هسته ای متوقف خواهد شد.

 

دانلود

نظر شما