شناسهٔ خبر: 4288502 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

علت جوسازی هماهنگ غربی ها درباره رسیدن به توافق

رسانه های غربی در ادامه تلاش برای مشتاق نشان دادن غربی ها برای رسیدن به توافق با ایران، لغو برنامه های جان کری و وزرای خارجه فرانسه و آلمان را به عنوان اخبار پر اهمیت منتشر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در ادامه مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 در لوزان سوئیس، بعد از ظهر امروز یکشنبه 9 فروردین 94، گروه مذاکره کننده کشور چین با نمایندگان ایران دیدار و گفتگو کردند.

چینی ها پیش از ظهر امروز وارد لوزان شدند و بلافاصله با نمایندگان کشورمان مذاکره کردند.

ظریف و وانگ یی

در پایان این نشست یک ساعته، انگ یی،  وزیر امور خارجه چین با جان کری همتای امریکایی خود، گفتگو کرد.

 

* جوسازی نتانیاهو و رسانه های غربی

همزمان با ادامه مذاکرات و درحالی که هنوز تمام طرفین مذاکره از ادامه بحث ها می گویند، بنیامین نتانیاهو در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی ادعا کرد؛ "چارچوب توافق کلی که قدرت های بزرگ در مذاکره با ایران در پی دست یافتن به آن هستند، حتی از آنچه اسرائیل نگران آن بود نیز بدتر است."

همراه با نتانیاهو، رسانه های امریکایی و انگلیسی نیز به جوسازی پرداخته اند. بی بی سی فارسی و آسوشیتدپرس اصرار دارند که مذاکرات به لحظات حساسی رسیده و این درحالی است که مذاکرات ادامه دارد و فرانس پرس به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داد: "اگر در سه روز آینده مشکلات حل شود، می توان نوشتن متن توافق را آغاز کرد."

روند انتشار خبرها، مصاحبه ها و رفتارهای مذاکرات لوزان به گونه ای است که وانمود می شود امریکایی ها و متحدانشان مشتاق و حتی در آستانه امضا کردن توافق هستند. اغلب خبرهای فارسی نیز که اغلب از منابع غربی نقل می شوند، بر همین روال پیش می رود.

به عقیده کارشناسان رسانه، این جوسازی ها با هدف نجات غربی ها از دردسرهای کارشکنی در روند توافق صورت می گیرد و در مرحله بعدی، تلاش خواهند کرد که ایران را مانع توافق قلمداد کنند.

در شرایطی که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و اکنون نوبت به تصمیم گیری امریکا و متحدانش در زمینه لغو تحریم های ایران رسیده، رسانه ها و مقامات غربی تلاش می کنند خود را مشتاق مذاکره و در آستانه توافق نشان دهند تا در صورتی که از تصمیم گیری عاجز مانده و یا از عمل به تعهداتشان سرباز زدند، در مرحله بعدی تبلیغاتشان، ایران را مانع توافق وانمود کنند. این درحالی است که همه مقامات ایرانی، به ویژه حجت الاسلام و المسلمین روحانی با یادآوری پایبندی ایران به تعهدات، تاکید کرده اند که نوبت طرف غربی است که تصمیم بگیرد.

 

* داستان دیروز رویترز

غربی ها تا بدانجا پیش رفتند که دیروز از آغاز نگارش متن توافق خبر دادند، اما سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که منابع غربی می‌گویند ۵+۱ با ایران پیش‌نویس دو تا سه صفحه‌ای را آماده کرده‌اند، گفت: اصلا چنین چیزی نیست و تا به این لحظه چنین پیش‌نویسی تهیه نشده است.

وی تاکید کرد: ایران به دنبال تعامل سازنده است و طرف‌های مقابل هستند که باید تصمیم‌های سازنده بگیرد.

 

* قصه امروز آسوشیتدپرس

امروز هم خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس ادعا کرد که طرفین بر سر انتقال اورانیوم ایران به روسیه به توافق رسیده اند، اما وقتی خبرنگار تسنیم در لوزان این موضوع را از مقامات ایران سوال کرد، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران،گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس که حاوی نکات غیر دقیقی از جمله در مورد انتقال اورانیوم از ایران به روسیه  است را رد کرد و افزود: انتشار چنین اخباری از سوی برخی از رسانه های غربی در راستای فضاسازی هایی در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت می گیرد که البته اقدامی بیهوده و غیرحرفه ای است.

 

* لغو برنامه وزرای خارجه امریکا، المان و فرانسه

برنامه حضور جان کری در مراسم گرامیداشت کندی به علت تداوم مذاکرات لغو شد. ضمن اینکه لوران فابیوس و والتر اشتاین مایر وزرای خارجه فرانسه و آلمان نیز برنامه سفر به قزاقستان را لغو کردند.

 

مشورت مذاکره کنندگان ایرانی

* استراحت ظریف

محمدجواد ظریف، پس از مذاکره با نمایندگان چین و گفتگو با همکاران خود در لوزان، به هتل محل اقامت گروه مذاکره کننده بازگشت.

 

* نشست همه وزرا، عصر امروز

پس از مذاکرات دو جانبه که تا بعد از ظهر طول کشید، عصر امروز یکشنبه، نشست وزرای امور خارجه 1+5 برگزار می شود. پیش از آغاز این نشست، ظریف با موگرینی دیدار می کند.

برچسب‌ها:

نظر شما