شناسهٔ خبر: 4286024 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

این گزارش تکمیل می شود؛

پایان چهارمین روز مذاکرات لوزان 2

چهارمین روز از حساس ترین دور مذاکرات هسته ای ایران در حالی آغاز شد که اشتاین مایر و فابیوس و موگرینی به جمع مذاکره کنندگان پیوستند. پس از آن نیزنیز وانگ یی وزیر خارجه چین، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه و هاموند وزیر خارجه انگلیس به لوزان آمدند تا مذاکرات هسته ای لوزان 2 با جدیت بیشتری دنبال شود. در این روز بازار نشست های دوجانبه داغ بود و موضع گیری های متفاوتی از روند مذاکرات مخابره شد.

صاحب‌خبر -

حساس‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 از روز پنجشنبه ششم فروردین آغاز شد تا طرفین طی شش روز سخت و نفس‌گیر، واپسین مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی انجام دهند؛ توافقی که احتمال تحققش به مراتب بیش از عدم وقوعش است و تقریباً همه طرفین نسبت به دستیابی به آن خوشبین هستند.

همه شواهد از احتمال بسیار بالای توافق در روزهای پیش رو خبر می‌دهند و احتمال بسیار اندکی برای عدم دستیابی به توافق و موکول شدن به مذاکراتی دیگر وجود دارد و در این میان در شرایطی که کشورهای اروپایی با آمریکا تقریباً موضعی مشترک در حمایت از توافق داشته‌اند. سران و وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی در اظهارنظرهای جداگانه از توافق استقبال کرده و حصول به توافق با ایران را امان پذیر دانسته اند.

 

از این رو برای دستیابی ایران و 1+5 به توافق هسته ای در آینده نزدیک خوش بینی زیادی وجود دارد. گرچه در روز گذشته مذاکرات با پیچیدگی هایی همراه شد، اما ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان و فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه مذاکرات را بسیار خوب توصیف کرد. وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: "من از دو ملاقاتی که با وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتم احساس می کنم طرف مقابل نیز با همین علاقه وارد موضوع شده است." با این حال بسیاری از کارشناسان احتمال رسیدن به توافق را بیشتر از عدم تحقق توافق ارزیابی می کنند.

 

 

هشتمین مذاکره ایران و آمریکا در لوزان 2

مذاکره دو جانبه ایران و امریکا دقایقی پیش در لوزان با ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری وزیر خارجه امریکا در هتل بوریواژ آغاز شد.


دراین مذاکره علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی و وندی شرمن معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا و نیز حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری حضور دارند.

پس از این مذاکره ، قرار است ظریف با وانگ یی همتای چینی خود رایزنی کند.

 

 

 ظریف امروز با وزرای خارجه چین، انگلیس و روسیه دیدار می‌کند

در ادامه دور دوم مذاکرات هسته‌ای لوزان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز پس از اتمام نشست خود با همتایان چینی، انگلیسی و فرانسوی خود دیدار می‌کند.

 

 

کری به‌خاطر مذاکرات هسته‌ای سفر بازگشت خود به آمریکا را لغو کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری سفر بازگشت خود به آمریکا را به‌دلیل جریان داشتن مذاکرات هسته‌ای ایران لغو کرد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که از مدت ها قبل برای شرکت در مراسم گرامیداشت یاد 'ادوارد کندی' سناتور دموکرات اعلام آمادگی کرده بود، با توجه به ادامه مذاکرات هسته ای با ایران، شرکت در این مراسم را لغو کرد.



حضور وزرای خارجه 1+5 در لوزان به روند گفت وگوهای هسته ای کمک می کند

مرتضی سرمدی قائم مقام وزارت امور خارجه درباره مذاکرات هسته ای و روند آن گفت: مذاکرات با جدیت ادامه دارد و این مذاکرات باید درمورد تمامی ابعاد و جزییات گفت وگو شود و پس از آن می توان نام آن را یک توافق گذاشت.

وی افزود: اگر هم مقدار زیادی توافق و پیشرفت حاصل شود، حتی زمانی که درباره همه نکات توافق حاصل نشود در واقع توافقی صورت نگرفته است.

سرمدی تصریح کرد: پیشرفت در بسیاری از زمینه ها صورت گرفته ولی همچنان موضوعاتی باقی مانده که امیدواریم با حضور وزرای امور خارجه 1+5 در لوزان فرصتی برای حل باقی موارد ایجاد شود.

 

پایان رایزنی ایران و امریکا


مذاکره دو جانبه ایران و امریکا با ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری وزیر خارجه امریکا در هتل بوریواژ یک ساعت به طول انجامید.

 

 

 صبحانه کاری اشتاین مایر و فابیوس

 

لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزرای خارجه فرانسه و آلمان، و فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یک صبحانه کاری گرد هم آمدند.

 

 

 

 

دیدار ظریف با همتای چینی خود

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح یکشنبه اخرین وضعیت مذاکرات هسته ای، راه حل های بدست آمده و اختلافات باقی مانده را با وانگ یی همتای چینی خود مرور کرد.

وانگ یی صبح وارد هتل بوریواژ شد و بلافاصله به دیدار محمد جواد ظریف رفت. 2 منبع نزدیک به مذاکرات نیز تصریح کردند که "وانگ یی" وزیر خارجه چین قرار است پیشنهادات جدیدی را مطرح کند.

هتل محل مذاکرات مملو از خبرنگاران چینی است و البته خبرنگاران روس که وزیر خارجه شان ساعت 17 به لوزان می آید هم حضوری پررنگ در بوریواژ دارند.

 

 

اصرار بر حفظ طولانی‌ مدت تحریم‌ها مهمترین مانع دستیابی به توافق هسته‌ای است

بلومبرگ می‌نویسد اصرار کشورهای غربی برای حفظ تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران در یک بازه بلند مدت یکی از مهمترین موانع دستیابی به توافق بوده است.

به گزارش بلومبرگ، مقام‌های رسمی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کرده‌اند که قدرت‌های غربی مذاکره کننده با ایران پیشنهاد داده‌اند تا تحریم‌های سازمان ملل طی 4 تا 6 سال آینده لغو شود. برخی تحریم‌ها نیز قرار است تا یک دهه آینده حفظ شود.

 

 

ایرانی‌ها در مشکل‌ترین موضوعات(در مذاکرات) بسیار سرسخت هستند

 

یک دیپلمات ارشد ناشناس آمریکایی که نامی از وی برده نشده، درباره مذاکرات به سی‌ان‌ان گفت: «ایرانی‌ها در مشکل‌ترین موضوعات(در مذاکرات) بسیار سرسخت هستند». این دیپلمات به این موضوعات اشاره نکرده اما قبلا رسانه‌ها دو موضوع و مانع مهم را مساله تحریم‌ها و برنامه تحقیق و توسعه اعلام کرده بودند.

این دیپلمات بدون توجه به اقدامات و همکاری‌های فراتر از تعهدات ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ایرانی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا آنها خواهان توافق هستند یا نه».

از سوی دیگر یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا که از وی نیز نامی برده نشده درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: «کار جدی اما سخت ادامه دارد. ما انتظار داریم سرعت(گفت‌وگوها) تشدید و فشرده شود و در همان زمان این موضوع را که آیا یک فهم(تفاهم مشترک) امکانپذیر است یا نه، ارزیابی می‌کنیم».

 

 

احتمال تمدید مذاکرات

 

یک منبع بلندپایه ایرانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه روسی ایتارتاس گفت تمدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ در سطح وزرای خارجه تا روز سه‌شنبه سناریویی محتمل است و طرفین در حال رایزنی بر سر آن هستند.

پیش از این «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از لغو سفر بازگشت «جان کری» به آمریکا برای ماندن در رایزنی‌های هسته‌ای خبر داده بود.

 

 

 وزرای خارجه آلمان و فرانسه سفر خود به قزاقستان را لغو کردند

پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا سفر خود به آمریک را لغو کرد وزرای خارجه آلمان و فرانسه که در لوزان به سر می‌برد یز سفر خود به قزاقستان را لغو کردند.


منابع اروپایی در لوزان اعلام کردند فرانک والتر اشتاین مایر و لوران فابیوس وزرای خارجه آلمان و فرانسه به دلیل ادامه مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در لوزان سفر خود به قزاقستان را لغو کردند.


امیدواری فابیوس برای به نتیجه رسیدن مذاکرات لوزان

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پس از جلسه وزیران اروپایی و آمریکا گفت امید دارد که مذاکرات لوزان به نتیجه برسد.

وزیر خارجه فرانسه ظهر یکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا امیدی هست که مذاکرات به نتیجه برسد، گفت: بله.

فابیوس اظهارداشت: ما داریم کار می کنیم. کارهای زیادی باید انجام شود.

 

 

قدم زنی کری و وانگ یی

 

جان کری و وانگ یی، وزرای خارجه آمریکا و چین، با قدم زدن در محوطه هتل محل مذاکرات به رایزنی پرداختند.

 

 

 دیپلمات‌های اروپایی: ادامه مذاکرات تا فردا قطعی است‬


 دیپلمات‌های اروپایی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان می‌گویند گفتگوهای هسته‌ای قطعا فردا (دوشنبه) نیز ادامه خواهد یافت.

 

 

 بلومبرگ، از پیشنهاد جدید وزیر خارجه چین برای لغو تحریمهای ایران خبر داد


خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ روز یکشنبه به نقل از دو فرد مطلع از روند مذاکرات گزارش داد که وانگ یی وزیر امور خارجه چین که امروز وارد لوزان شده، پیشنهاد جدیدی برای لغو تحریمهای ایران ارائه خواهد کرد.

این خبرگزاری نامی از افراد مطلع نبرد و اطلاعاتی در باره پیشنهاد وزیر خارجه چین منتشر نکرد.

بلومبرگ همچنین به نقل از پنج دیپلمات آمریکایی و اروپایی گزارش داد موضوع تحریم های ایران مهمترین مانع در رسیدن به توافق هسته ای با تهران است.

دیپلمات های غربی که خواستند نامشان فاش نشود، افزوده اند: شش کشور در حال مذاکره با ایران پیشنهاد لغو تدریجی تحریم های ضد ایران را طی پنج یا شش سال داده اند. بر اساس پیشنهاد آنها تهران باید دست کم تا 10 سال آینده بعضی از تحریم ها را تحمل کند.

ایران اصرار دارد که همه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و تحریم های یکجانبه کشورها یکباره و بعد از دست یافتن به توافق هسته ای باید لغو شود.

 

 

زمان نگارش متن توافق

 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به هیات مذاکره ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای گزارش داد که «اگر ما تا سه روز آینده همه موضوعات را حل کنیم، می‌توانیم شروع به نگارش متن(توافق) بکنیم».

به گزارش این خبرگزاری غربی این منبع نزدیک به تیم ایرانی در ادامه افزود: «اما در حال حاضر ما همچنان در حال مذاکره و گفت‌‌وگو هستیم».

 

 

 

 ایران ادعای آسوشیتدپرس را رد کرد

یک مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس را « حاوی نکات غیر دقیق از جمله در مورد انتقال اورانیوم از ایران به روسیه » دانست و آن را رد کرد.

وی افزود: انتشار چنین اخباری از سوی برخی از رسانه های غربی در راستای فضاسازی هایی در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت می گیرد که البته اقدامی بیهوده و غیرحرفه ای است.

 

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم تاکید کرد که اخبار منتشر شده درباره خروج ذخایر اورانیوم صحت ندارد.  بنابراین گزارش، راه حل‌هایی درباره مسائل موجود از جمله مسئله تاسیسات فردو روی میز قرار دارد و امکان رسیدن به توافق در این زمینه‌ها وجود دارد.

امروز آسوشیتدپرس مدعی شد که ایران با انتقال تمام اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه موافقت کرده است.  منابع خبری نزدیک به مذاکرات در گفت‌وگو با این رسانه آمریکایی ادعا کردند که ایران ممکن است با اعمال محدویت‌های جدید بر برنامه غنی‌سازی خود موافقت کند، اما تهران درباره مدت اجرای محدودیت‌ها بر فناوری‌های هسته‌ای خود اصرار می‌ورزد.

 

 

 نگرانی نتانیاهو از مذاکرات ایران با 1+5

بنیامین نتانیاهو نخست وزیررژیم صهیونیستی گفت: توافق نهایی ایران با 1+5 بسیاربدتر و خطرناک تر از آنچه است که اسراییل از آن می ترسید.


به گزارش پایگاه خبری جهینه نیوزسوریه، نتانیاهو روزیکشنبه درجلسه کابینه رژیم صهیونیستی درقدس افزود: این توافق تبلور و تجسم همه نگرانی های ما است و هیچ کدام ازآن ها برطرف نشده است وشاید نگرانی های بیشتری را نیزبرای ما ایجاد کند.

 

 

 ظریف با وزیر خارجه آلمان دیدار کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در دور دوم مذاکرات هسته‌ای لوزان با همتای آلمانی خود دیدار کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در دور دوم مذاکرات هسته‌ای لوزان با فرانک والتر اشتاین‌مایر، همتای آلمانی خود دیدار کرد.

 

 نشست جامع ایران و ۱+۵ بدون حضور انگلستان و روسیه

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه و چین و همچنین مذاکره کنندگان ارشد روسیه و انگلستان نشست گروه ۱+۵ و ایران را برگزار می‌کنند.

 
این نشست عمومی ساعت 15:30 به وقت لوزان (18:00 به وقت تهران) در هتل محل مذاکرات برگزار خواهد شد.

انتظار می‌رود وزرای خارجه روسیه و انگلستان نیز امروز (یکشنبه) به مذاکرات هسته‌ای بپیوندند.

 

 

تویتر آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا:

 

 

 

 رایزنی فابیوس و وانگ یی

همزمان با دیدار ظریف و اشتاین مایر، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با وانگ یی وزیر خارجه چین دیدار کرد.

 

 

تعویق نشت جامع ایران و 5+1

 

نشست عمومی بین ایران و گروه 1+5 به تأخیر افتاد، ساعت 18:00 به وقت تهران، ظریف با موگرینی دیدار می‌کند.

 

 

تحلیل سی ان ان از روند مذاکرات

 

شبکه سی ان ان: مقامات آمریکایی و غربی اعلام کردند مذاکرات هسته ای ایران در لوزان سوئیس با مشکل غیرمنتظره ای مواجه شده است. ایران حاضر نیست از مسائل حیاتی در بخش تحقیقات هسته ای و موضوع لغو تحریم ها عقب نشینی کند. مذاکره کنندگان تلاش می کنند تا سه شنبه به توافق دست یابند.

 

 

 مذاکره ظریف و موگرینی / اشتاین مایر و وانگ یی / صالحی - مونیز


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان و وانگ یی همتای چینی او با یکدیگر مذاکره و رایزنی کردند.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا هم مذاکره دو جانبه را آغاز کردند.

این ملاقات ها جداگانه و به طور همزمان درهتل بوریواژ انجام می شود.

 


بی بی سی: توافق سر رویکرد گام‌به‌گام

 

باربارا پلت خبرنگار بی‌بی‌سی: مقام‌های آمریکایی می‌گویند با ایران بر سر رویکرد گام‌به‌گام و دوجانبه برای رسیدن به توافق هسته‌ای، توافق کرده‌اند.

 

 

 

مقام ارشد آمریکایی: تحقیق و توسعه و تحریم‌ها مهمترین موضوعات در مذاکرات لوزان هستند

 

یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در لوزان سوئیس در سخنانی گفت تحقیق و توسعه و کاهش تحریم‌های شورای امنیت مهمترین موضوعات مطرح در مذاکرات هستند.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: مسئله زمان‌بندی رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های ایران در سال‌های انتهایی توافق هسته‌ای موضوعات اصلی حل نشده هستند.

به گفته وی همه طرف‌ها ایده‌های خود را برای حل موضوع روی میز گذاشته‌ و مطرح کرده‌اند.

وی افزود: مذاکرات به خوبی می‌تواند تا ضرب‌الاجل 31 مارس ادامه یابد.

به گفته این مقام ارشد آمریکایی اگر توافقی همراه با جزئیات وجود داشته باشد، برای امضای آن احتمالا به وین باز خواهیم گشت.

وی گفت: احتمالا سرخط‌های اصلی تفاهم سیاسی را مورد تبادل نظر قرار می‌گیرند.

این مقام آمریکایی افزود: فعالیت‌های هسته‌ای پیشین ایران بایستی در هر توافق سیاسی مورد رسیدگی قرار گیرند.

وی گفت: با ایران در مورد یک رویکرد مشترک گام‌به‌گام مرحله‌ای به توافق رسیده‌ایم.

این مقام آمریکایی عنوان داشت: اگر تفاهم سیاسی در اینجا حاصل شد، ادامه مذاکرات بر سر هر کلمات از طرح (توافق) جامع مشترک تا انتهای ژوئن ادامه خواهد یافت.

 

خبرگزاری فرانسه: توافق مشروط بر روی عناصر کلیدی برنامه هسته‌ای ایران

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها اعلام کرده که توافق مشروط بر روی عناصر کلیدی برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده است.

 

خبرگزاری فرانسه در صفحه توئیتری خود  به نقل از دیپلمات‌ها اعلام کرده که توافق مشروط بر روی عناصر کلیدی برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده است.



 

 

تکذیب و هشدار ایران

 

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خبر خبرگزاری فرانسه درباره توافق موقت را تکذیب کرد.

این مقام از رسانه های ایرانی خواست بسیار مراقب باشند تا در فضای جنگ روانی رسانه های غربی که کاملا هدفمند آغاز شده گرفتار نشوند.

 

 

بینر: شکست مذاکرات و تحریم های جدید

 

«جان بینر» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که در صورت شکست اوباما در انعقاد توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های جدید علیه این کشور در کنگره تصویب خواهد شد. وی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان به عملکرد احتمالی کنگره در روزهای پس از شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای اشاره کرده و گفته «تحریم‌ها خواهد آمد؛ تحریم‌ها خیلی خیلی زود بازخواهند گشت.»

بینر که از مخالفان سرسخت توافق میان ایران و 1+5 است ضمن اظهار شک در خصوص سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و با تکرار انتقادها از تخفیف تحریم‌ها پی از توافق ژنو گفته: «با صراحت بگویم، برای رسیدن به یک توافق واقعی، باید تحریم‌ها را به قوت خود باقی نگاه می‌داشتیم.»

 

 

ورود لاوروف به سوییس/ هاموند در راه

 

«سرگئی لاوروف» وزیر امرو خارجه روسیه برای پیوستن به دیگر همتایان خود در 1+5، وارد ژنو شد.  وی پس از مسافرتی کوتاه از طریق زمین، به لوزان خواهد رسید.  «فیلیپ هاموند»، رئیس دستگاه دیپلماسی انگلستان نیز در راه سوئیس است.

 

 

 اشتاین‌مایر: تحریم‌های هسته‌ای را نمی‌توان بلافاصله برداشت

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان که در لوزان به سر می‌برد در سخنانی با بیان اینکه تحریم باید گام به گام برداشته شوند گفت: تحریم های مربوط به مواد هسته‌ای را نمی‌توان بلافاصله برداشت.

وی همچنین انعطاف از سوی ایران را عامل تسهیل کننده در رسیدن به تفاهم در مداکرات عنوان کرد.


 

 هیچ توافقی صورت نگرفته و موضوعات باید همچنان حل شوند

 

یک مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران در باره فضاسازی رسانه های غربی اظهارداشت: هیچگونه توافقی صورت نگرفته و موضوعاتی همچنان باقی مانده که باید حل وفصل شود.


وی افزود: طرفهای ذیربط بجای این فضاسازیها باید دست از زیاده خواهیهای خود بردارند و تصمیم راهبردی خود را اتخاذ کنند که توافق می خواهند یا فشار.

دیروز و امروز تیم ایران ناگزیر از تکذیب چند خبر خبرگزاری های غربی شد که از توافق موقت یا مفاد آن خبر داده بودند.

 

 

 گفت و گوی فریدون با خبرنگاران ایرانی در لوزان


حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری عصر یکشنبه به اتاق خبرنگاران آمد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.


برادر رییس جمهوری که به دلیل شرکت در مراسم ترحیم مادرش با تاخیر به جمع مذاکره کنندگان ملحق شد، برای دقایقی با خبرنگاران رسانه های ایرانی که برای پوشش خبری و تصویری مذاکرات هسته ای به لوزان آمده اند، گفت و گو کرد.

تیم مذاکره کننده ایرانی از روز چهارشنبه در لوزان در حال رایزنی و مذاکره است ولی از روز گذشته بتدریج با ورود وزیران خارجه کشورهای 1+5 این رایزنی ها فشرده تر و جدی تر از گذشته شده است.

 

 

پایان نشست صالحی و مونیز

 

گفت‌وگوی دو ساعته علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا با حضور معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا درباره مباحث فنی برنامه هسته‌ای ایران پایان یافت.  صالحی و مونیز از روز پنجشنبه نیز چندین دور با یکدیگر به صورت دوجانبه و همچنین در قالب مذاکرات وزرای خارجه به گفت‌وگو پرداختند. دیروز (شنبه) نیز صالحی و مونیز سه دور مذاکره دوجانبه داشتند و البته در نشست‌های وزرای خارجه نیز حضور یافتند.

 

وزیر خارجه آلمان: فضای مذاکرات هسته ای خوب است


 فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه ، فضای مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس را خوب توصیف کرد.

به گزارش رویترز از لوزان ، اشتاین مایر در پاسخ به درخواست یک خبرنگار برای توصیف فضای مذاکرات بین ایران و 1+5 گفت: «تا کنون فضا خوب بوده است اما این امر به توانایی دو طرف برای کاهش اختلافات در ساعات آینده بستگی دارد. »

اشتاین مایر در عین حال افزود: «من نمی توانم وجود دشواری بیشتر در این مذاکرات را منتفی بدانم ؛ و این همواره در چنین مذاکرات خطیری که ما نه تنها در مورد خودمان بلکه در مورد تمام کسان دیگری که در پشت میز مذاکرات حاضر نیستند احساس مسئولیت می کنیم، صادق است .»

 



ورود وزیر خارجه روسیه به لوزان/دیدار با همتای چینی



سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از ورود به لوزان و قبل از ورود به محل مذاکرات، با همتای چینی خود دیدار کرد.

به جز فیلیپ هاموند - وزیر خارجه انگلیس - تمام وزیران خارجه کشورهای عضو 1+5 در لوزان هستند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز شنبه شب وارد لوزان شد.

از صبح یکشنبه، دیدارهای متعددی دو و چندجانبه میان وزیران خارجه 1+5 و ایران انجام شده است و گفت‌وگوهای هسته‌ای در سطح وزیران خارجه دنبال می‌شود.

همچنین قرار است امشب وزیران خارجه روسیه و آمریکا نیز با یکدیگر دیدار کنند.

 

 

 کاخ سفید: امیدواریم تا پایان مارس به تفاهم دست یابیم

سخنگوی کاخ سفید ابراز امیدواری کرد که تا پایان ماه مارس، ایران و گروه ۱+۵ بتوانند به تفاهمی در مذاکرات هسته‌ای دست یابند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید: "در نهایت، رئیس‌جمهور بر این باور است که باید بتوانیم... اگر توافقی دست یافتنی است باید بتوانیم تا پایان مارس بدان دست یابیم."

وی که با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا مصاحبه می‌کرد افزود: "اکنون زمان آن رسیده که ایرانی‌ها درباره اینکه مایلند تعهدات مورد نیاز جدی را ارائه دهند، به جامعه بین‌المللی علامتی واضح نشان داده و به گفته‌های‌شان مبنی بر اینکه به دنبال بمب هسته‌ای نیستند، عمل کنند."

ارنست در ادامه گفت: "اگر می‌توانند این تعهدات را بدهند، باید همچنین بتوانند تا پایان ماه مارس این کار را انجام دهند."


 

 عراقچی: توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت و قصد این است برای همه موضوعات راه حل پیدا شده و بعد مکتوب شود.

به گزارش اعتدال، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، می‌گوید: "امروز هم مذاکرات بسیار فشرده‌ای را در سطوح مختلف داشتیم. طی دور روز اخیر و با ورود وزرای خارجه کشورهای 1+5 مذاکرات شکل جدیدتری و جدی‌تری به خود گرفت."

وی در ادامه افزود: "ظریف با همتایان چینی و آلمانی خود همچنین خانم موگرینی که امروز به مذاکرات ملحق شد جلساتی را برگزار کرد، با وزاری خارجه و انرژی آمریکا هم جلساتی داشتیم که آقای صالحی نیز جلسات خودشان را داشتند. بنده هم طی این جلسات و همراه با معاونان و کارشناسان حضور داشتم. در مجموع مذاکرات بسیار فشرده‌ای در جریان است، به لحظات بسیار سختی رسیده و موضوعات به جزئیات خود نزدیک شده است و بحث ها خیلی نزدیک جریان دارند."

مذاکره کننده ارشد کشورمان در ادامه تأکید کرد: "به قاطعیت می‌گویم که هنوز هیچ توافقی حاصل نشده، شایعات و فضاسازی‌هایی که صورت گرفته است مشخص است که گاها با اهداف سیاسی است ولی آنچه که مسلم است ما هنوز به هیچ توافقی نرسیده‌ایم. برای خیلی از موضوعات راه حل پیدا شده، برای شاید 2 یا 3 موضوع به راه حل نرسیده‌ایم. اما حتی اگر برای این 2 یا 3  موضوع راه‌حلی پیدا بکنیم، هنوز نمی‌توانیم بگوییم که به توافقی رسیده‌ایم. صحبت بر این است که همه مفاد توافق باید به دست آید، متنی را داشته باشیم که در مورد همه ظرایف و جزئیات به توافق برسیم، قطعا توافق دو مرحله‌ای نخواهیم داشت. کاری که هم‌اکنون صورت می‌گیرد این است که برای تمامی موضوعات که در مذاکرات مطرح است راه‌حلی پیدا شود، زمانی که این راه‌حل‌ها پیدا شود، سپس باید این راه‌حل‌ها را مکتوب کنیم، نگارش کنیم و به شکل توافقی که مورد قبول همگان باشد، تبدیل شود."

عراقچی گفت: "دو موضوع، دو هدف اصلی ما در مذاکرات داریم، یکم برنامه هسته‌ای صلح آمیز است، هدف ما تأیید ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای است و هدف دوم رفع تحریم ها است."

معاون وزیر امور خارجه گفت: "در این میان بحث غنی‌سازی، ذخایر مواد هسته‌ای، نحوه نظارت، تأسیسات فردو و رآکتور آب سنگین اراک موضوعاتی است که باید برای آنها راه‌حلی پیدا شود و در مقابل باید تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل باید رفع شود. در این بین شش قطعنامه وجود دارد که هر شش قطعنامه و تحریم‌های اروپا و آمریکا باید لغو شود."

وی افزود: "هرچند پیشرفت هایی زیادی داشته‌ایم اما باید برای موضوعات باقی مانده هم راه حلی پیدا شود و مذاکرات در این مسیر همچنان ادامه دارد."

وی درباره چگونگی تداوم مذاکرات گفت: "در مورد اتمام مذاکرات نمی توان دقیق پیش بینی کرد. قرار است که فردا صبح جلسه اصلی وزاری خارجه 1+5 و ایران برگزار شود، چون یکی از وزرا تأخیر داشت، جلسه فردا خیلی مهم است، تا ببینیم می توانیم به یک جمع بندی برسیم."

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: "اراده سیاسی ایران برای دستیابی به توافق و یافتن راه حل کاملا جدی است. طرف مقابل هم دارای اراده قوی است. اما توافق باید برای همه قابل قوبل باشد."

 

 

 

ورود هاموند به لوزان

 

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس به عنوان آخرین وزیر خارجه کشورهای عضو 1+5 وارد محل مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس شد. خبرنگاران می‌گویند که وی ساعت 12 نیمه‌شب به وقت تهران، با محمد جواد ظریف به گفت‌وگو خواهد نشست.

 

وزیر خارجه انگلستان با بیان اینکه "ایران باید تصمیم سختی بگیرد" افزود "می‌توان به توافق رسید."

 

 

ایران و ۱+۵ مذاکرات را تا سه شنبه ادامه می دهند


یک منبع آگاه در هیات ایرانی تاکید کرد که تهران و گروه ۱+۵ شامل مذاکره کنندگان بین المللی امروز یکشنبه به توافق رسیده اند تا مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران را تا روز سه شنبه ادامه دهند.

 

یک منبع آگاه در هیات مذاکره کننده ایران به ریانوستی گفته است که تهران و 1+5 بر سر این مساله توافق کرده اند که مذاکرات را تا روز سه شنبه ادامه دهند.

این منبع آگاه افزود: ما تا روز سه شنبه در مذاکرات خواهیم بود. هیات آمریکایی و وزرای اروپایی نیز آمادگی خود برای ادامه مذاکرات را تایید کرده اند.

 

وزرای خارجه ۱+۵ با یکدیگر دیدار کردند

 

وزیران امور خارجه کشورهای روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان با یکدیگر در لوزان سوئیس دیدار کردند.

 

 

عراقچی: ما علاقه‌مندیم که با یک صدای واحد روبرو شویم.

 

 سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان، در جمع خبرنگاران در لوزان گفت: ما علاقه‌مندیم که با یک صدای واحد روبرو شویم. اگر مواضع فرانسه یا انگلیس یا آلمان یا بقیه شش کشور اختلافاتی دارند این به عهده آنها هست که این مواضع را با هم یکسان کنند و از موضع یکسان با ما صحبت کنند.ایران از زمان ورود به مذاکرات بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری یک استراتژی مذاکراتی را در نظر گرفت که مبتنی بر یک رویکرد سازنده و همراه با انعطاف‌هایی است که منطقی و خردمندانه است که برای رسیدن به یک نتیجه برد-برد برای هر دو طرف است. هرجا که لازم بوده انعطافی نشان دهیم که کمک به پیشرفت مذاکرات کند بدون اینکه حقی از مردم ایران و حقوق هسته‌ای ایران کاسته بشه و با حفظ همه اصول و شرایط و بر اساس راهنمایی‌های مقام معظم رهبری انعطاف لازم نشان داده شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم ها گفت: این موضوع تحت مذاکره است قطعا از نظر ما تحریم ها در چارچوب مشخصی باید برداشته شود در خصوص این چارچوب مذاکرات ادامه دارد هنوز به جمع بندی نرسیدیم ولی امیدواریم برسیم. امیدواریم و فکر می‌کنیم رسیدن به جمع بندی و تفاهم مشترک درباره موضوعات مورد مذاکره کاملا وجود دارد و رسیدن به تفاهم در دسترس است. البته کاری که الان انجام می‌دهیم رسیدن به راه‌حل‌هایی در خصوص موضوعات مورد مذاکره است و در خصوص خیلی از مسائل این راه‌حل‌ها به دست آمده، در خصوص دو تا سه موضوع هنوز داریم کار می‌کنیم و هنوز جزییات آن مشخص نشده و راه‌حل‌هایی که باید به دست بیاید،‌ هنوز کامل نشده؛ ولی ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم.

عراقچی یادآور شد: مذاکرات به لحاظ سخت خود و لحظات پایانی خود در رسیدن به راه‌حل‌ها رسیده است ولی ما در دو محور مذاکره می‌کنیم، یکی بحث اعتمادسازی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران که مورد خواست طرف مقابل ماست و دیگری احترام به برنامه هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها که خواست ماست. در هر دو موضوع مذاکره ادامه دارد و ما به راه‌حل‌های خوبی رسیدیم و در خصوص دو سه موضوع هنوز مذاکره ادامه دارد و به راه‌حل نرسیده‌ایم.

معاون وزیر خارجه کشورمان، جلسه ایران و 1+5 را تعیین‌کننده دانست و گفت: از این بابت که می‌توانیم در پایان یا ادامه آن جلسه به یک توافق نزدیک شویم، مهم است. ممکن است فردا یا پس فردا نیاز به مذاکره باشد و تا هر وقت لازم باشد ما آمادگی داریم و این اراده از سوی ایران وجود دارد. طرف‌های مقابل از اراده لازم برخوردارند اما رسیدن به یک توافق که برای همه خوب باشد، سخت است. توافق باید به نحوی باشد که هریک از طرف‌ها بتوانند در کشور خود از آن دفاع کنند. به نظر ما رسیدن به یک توافق، در دسترس است و نیاز است تصمیمات جدی گرفته شود. ما به سهم خود، برای اعتمادسازی، جدی هستیم و طرف مقابل ما باید در رفع تحریم‌ها و احترام به برنامه هسته‌ای ما تصمیم لازم را بگیرد.

 

 

 

 رایزنی ظریف - هاموند / نشست هماهنگی وزیران 1+5


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه یکشنبه شب در هتل بوریواژ با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود دیدار و درباره روند مذاکرات هسته ای با او گفت و گو کرد.

فیلیپ هاموند پیش ازاین در جلسه هماهنگی وزیران خارجه کشورهای 1+5 شرکت کرده بود.

 

هاموند پس از مذاکره با همتای ایرانی اش در لوزان سوئیس گفت که گفت وگوهای سختی با محمد جواد ظریف داشته است.

 

هاموند در پیامی که در صفحه توئیترش منتشر کرد، گفت: مذاکرات سختی با محمد جواد ظریف در مورد مسایل جدی و حل نشده داشتیم اما برای رسیدن به یک توافق به سختی تلاش می کنیم.

وزیر خارجه انگلیس همچنین در پیام دیگری در صفحه توئیترش با اشاره به مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه یک در لوزان سوئیس، نوشت: هم اکنون ایران تصمیم های سختی را باید بگیرد.

 

 

لاوروف و کری در خصوص برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند


سرگئی لاوروف و جان کری وزرای خارجه روسیه و آمریکا در لوزان سوییس دیدار کرده و بطور مفصل در خصوص برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند.


وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای در شبکه اجتماعی فیس بوک خاطرنشان کرد: لاوروف و کری در خصوص موضوعات مربوط به دور کنونی مذاکرات ایران و گروه 1+5 تبادل نظر و در مورد اقدامات لازم برای دستیابی به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند.

علاوه بر آن بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، در دیدار لاوروف و کری برخی موضوعات منطقه ای و بین المللی هم مطرح شد.

در همین حل خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: وزرای خارجه روسیه و آمریکا در مورد مسایل اوکراین، سوریه و یمن گفتگو کردند.

کری نتایج دیدار و مذاکرات خود با لاوروف را سودمند و سازنده خواند.

 

 

 

گفت وگوی وانگ یی و لاوروف به دور از چشمان خبرنگاران

وزرای خارجه چین و روسیه یکشنبه شب در لوزان سوئیس روند پرونده هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دادند.

سایت وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که «وانگ یی» و «سرگئی لاورف» در این دیدار با بررسی جدیدترین تحولات موضوع هسته ای ایران، خواستار به نتیجه رسیدن این پرونده شدند.

براساس این گزارش، آنان همچنین بر لزوم تقویت بیش از پیش اراده کشورهای درگیر با این مذاکرات تاکید کرده و خواستار اقدامات لازم برای دستیابی به توافق اساسی شدند.

آنان همچنین لازمه هدایت مذاکرات به سوی 'هدف صحیح' و 'مقصد نهایی' را تقویت ارتباطات طرف های مذاکره کننده دانسته و بر تعمیق همکاری های متقابل و همسویی مواضع چین و روسیه برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات تاکید کردند.

وزیر خارجه چین در جدیدترین اظهار نظر خود درباره مسئله هسته ای ایران اعلام کرد که مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پیشرفت های مهم و قابل توجهی داشته و بهترین زمان ممکن برای اتخاذ تصمیم های قاطع فرا رسیده است.

دیدار سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با همتای چینی خود در حالی انجام شد که همه خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران در هتل بوریواژ به انتظار لاوروف نشسته بودند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حالی که همه منتظر ورود او هتل بوریواژ - محل انجام دیدارهای دو جانبه و چندجانبه - بودند؛ در هتلی دیگر در لوزان با همتای چینی خود ملاقات و گفت و گو کرده است.

براساس این گزارش، دیپلمات ارشد روسی ترحیج داد به این مکان نیاید و به دور از مزاحمت خبرنگاران در هتلی دیگر در این شهر با وانگ یی وزیر خارجه چین رایزنی کند.

قرار است امروز دوشنبه نیز نشست ایران و 1+5 در سطح وزیران خارجه در هتل بوریواژ برگزار شود.

نظر شما