شناسهٔ خبر: 4722063 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ادامه مذاکرات هسته ای در وین؛

ادامه مذاکرات در نیویورک/ بعیدی نژاد: لغو تحریم ها اولویت ماست

گفتگو های هسته ای در وین پایتخت اتریش در سطح معاونان آغاز شد. بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده تاکید کرد که بخشی از مباحث تحریم ها باید جزیی تر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سومین روز مذاکرات هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک در وین، عصر امروز جمعه در سطح معاونان وزیران امور خارجه هفت کشور پیگیری می شود.

از صبح امروز کارشناسان تیم های مذاکره کننده ایران، اروپا و امریکا دو دور مذاکره داشته اند و سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه کشورمان با همتایان روسی و چینی خود نشست های جداگانه ای برگزار کردند.

عراقچی و تخت روانچی، عصر امروز با معاونان وزرای خارجه شش کشور و نیز هلگا اشمید نماینده اتحادیه اروپا مذاکره می کنند تا گفتگوهای این سه روز، جمع بندی شود.
 

* دستور کار و محور مذاکرات؛ رفع ابهامات و برداشت های اشتباه امریکا درباره چگونگی لغو تحریم ها


مذاکره کنندگان کشورمان دستور کار و اولویت مباحث در این دوره از مذاکرات را موضوع لغو تحریم ها عنوان کرده اند. عراقچی در این باره تاکید کرد: از نظر ما اولویت در جلسات فعلی بحث تحریم‌هاست و باید در این خصوص بتوانیم راه‌حل‌هایی را که به دست آمده، دقیق‌تر و ابهامات و پرسش‌ها را کمتر کنیم.
وی تاکید کرد: تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرایی شدن توافق باید برداشته شود.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها مدعی هستند تحریم‌ها باید بعد از راستی‌آزمایی و به صورت مرحله‌ای برداشته شود و در این‌باره تفاسیر مخصوص به خود مطرح کرده‌اند، گفت: آنچه که توافق شده و از نظر ما مسلم است اینکه تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی در روز اجرایی شدن توافق باید برداشته شود.

عراقچی تصریح کرد: اینکه این کار با توجه به انواع تحریم‌هایی که در اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت وجود دارد، دقیقا چگونه صورت بگیرد، کاری است که الان باید انجام دهیم. از نظر ما کاملا مشخص و مسلم است آن روز که توافق می‌کنیم، توافقات ما اجرایی خواهد شد و در آن روز همه تحریم‌های اقتصادی و مالی قطعا باید لغو شود.

* تلاش برای رفع ابهام هایی که امریکا ایجاد کرده است

دیروز نیز، هیئت های ایران و آمریکا با حضور معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو دور مذاکره کردند . سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان این دور از مذاکرات را مفید ارزیابی کرد و گفت : درباره اقدامات کنگره آمریکا و ابهام هایی که درباره تحریم ها ایجاد کرده اند توضیح خواستیم.

عباس عراقچی در وین

 

* بعیدی نژاد: روند لغو تحریم ها باید شفاف و روشن باشد

حمید بعیدی نژاد، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز، دیشب تاکید کرد: بخشی از مباحث تحریمها باید برای ما جزیی تر شود و روشن تر شود که روند لغو تحریمها در جزییات چگونه خواهد بود.

بعیدی نژاد  افزود: لغو تحریم ها یکی از موضوعاتی است که در دستور کار ماست و انتظار داریم که این موضوع هر چه بیشتر جزییاتش تلفیق شود وطبیعتا یکی از اواویت های اصلی ماست .

 

دانلود

 

* ادامه بدعهدی و سنگ اندازی امریکایی ها

همزمان با دور جدید مذاکرات هسته ای معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: تا زمانی که ایران با بازرسی های بین المللی شدید موافقت نکند هیچ توافقی وجود نخواهد داشت. جو بایدن در سخنانی در سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن بار دیگر تهدیدهای کاخ سفید علیه ایران را تکرار کرد و گفت آمریکا همه گزینه ها را روی میز حفظ خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: دولت اوباما به دستیابی به توافق هسته ای با ایران که امنیت اسرائیل را حفظ کند متعهد است. رویترز نیز از تلاش سناتورهای آمریکایی برای بازنگری لایحه خود درباره توافق احتمالی هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک و سختگیرانه تر کردن آن خبر داد.

بنا بر اعلام رویترز سناتورها قصد دارند به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و آنچه را که الزام ایران به حمایت نکردن از تروریسم خوانده شده ، به عنوان الحاقیه های جدید به لایحه خود اضافه کنند. لایحه سناتورها با حمایت کاخ سفید در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شده است.

 

* ادامه مذاکرات؛ در نیویورک

ایسنا امروز گزارش داد، مذاکرات هسته‌ای در سطح کارشناسان، معاونان و وزیران خارجه به احتمال قوی از دوشنبه هفته آینده در نیویورک و در حاشیه نشست کمیته برگزاری کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی 2015 دنبال می‌شود.

محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا قرار است دوشنبه آینده با یکدیگر دیدار کنند.

 

نظر شما