شناسهٔ خبر: 45477307 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رد کلیات بودجه 1400 توسط نمایندگان مجلس

نه تلفیق، نه دولت!

صاحب‌خبر -
ادامه از صفحه 7
در این شرایط، بسیاری انتقاد کردند که دولت در لایحه بودجه، فروش نفت را افزایش داده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: شاهد بودیم که کمیسیون تلفیق، هدفمندی یارانه‌ها را نیز بیش از سال گذشته به نفت وابسته کرد.وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه برای مبارزه با رانت، اظهارداشت: باید توجه داشته باشید که بودجه اختصاصی برای خرید کالاهای اساسی که در گذشته ۲۵ میلیارد دلار بود، بتدریج ۱۴ میلیارد دلار، هشت میلیارد دلار و پنج میلیارد دلار تقلیل یافت.
نوبخت با بیان این پرسش که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: «این عناوین را که گفته می‌شود ارز ۴۲۰۰ تومانی طرفداران خاصی دارد که از آنها استفاده می‌کنند را مجرمانه می‌دانم.»
وی افزود: همه کسانی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کردند مشخص هستند و از رئیس مجلس می‌خواهم دوباره این اسامی را منتشر کند، البته قبول داریم که برخی خطا کردند و با وجود اینکه ارز دولتی دریافت کردند اما کالایی وارد نکردند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اما باید توجه داشته باشید در شرایطی که ارز ۴۲۰۰ تومانی است مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و دولت نمی‌پذیرد در این شرایط بدون تمهید مقدمات لازم، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده و قیمت ارز را آزاد کند، آیا با این روش می‌توان جلوی گرانی را گرفت؟
وی گفت: برخی عنوان می‌کنند که میزان یارانه نقدی را اضافه کنیم، باید بگویم هم اکنون حداقل به ۳۵ میلیون نفر مبلغ ۱۲۰ و ۱۰۰ هزار تومان یارانه می‌دهیم، مگر تغییری در زندگی مردم ایجاد شده است؟نوبخت درباره واردات خودرو به کشور، اظهار داشت: سؤال من از شما مجلس انقلابی این است که آیا اجازه می‌دهید تمام خودروهای لوکس که پیش از این با ممنوعیت واردات مواجه بودند، به ازای دریافت ۱۷ هزار میلیارد تومان دریافت مالیات وارد شود، با واردات این خودروها به مردمی که به آنها متعهد هستید چه پاسخی خواهید داد؟وی درخصوص انتقاد به دولت درباره کاهش ارزش پول ملی، گفت: دولت ارزش پول ملی را تقلیل نداده است. در شرایطی که قیمت ارز بیش از چهار، پنج سال کمتر از ۴۲۰۰ تومان بود چرا باید مجلس ارز ۱۷۵۰۰ تومانی را مطرح کند؟ ما باید تلاش کنیم نرخ ارز پایین‌تر از این رقم باشد و جلوی تورم را بگیریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: دولت لایحه‌ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد و انتظار داشت انتقادات در این لایحه برطرف شود اما شاهد بودیم نه تنها کمیسیون تلفیق اعداد پیشنهادی دولت را تأیید کرد بلکه اعداد و ارقامی را نیز اضافه کرد.
وی اظهار داشت: رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی یعنی اینکه عقل جمعی ما نیز نتوانست آن را اصلاح کند و چنانچه امروز کلیات لایحه بودجه رد شود در واقع اعداد و ارقام کمیسیون تلفیق تأیید نشده است.
نوبخت تأکید کرد: هر چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام کنند مورد تأیید دولت است، مشروط بر اینکه با اهداف ما برای مقابله با تورم و رانت‌خواری همخوانی داشته باشد.
نمایندگان نمی‌دانستند به لایحه بودجه رأی می‌دهند یا گزارش تلفیق
در همین حال عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نمایندگان نمی‌دانستند که به لایحه بودجه رأی می‌دهند یا گزارش کمیسیون تلفیق مجلس، از این‌رو برخی از نمایندگان اشتباهی رأی دادند.محمد خدابخشی روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: طبق آیین‌نامه داخلی، دولت دو هفته وقت دارد لایحه بودجه را بار دیگر با اصلاحات به مجلس بیاورد یا لایحه سه دوازدهم ارائه کند.سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه خودش موافق کلیات بودجه بود، گفت: برخی از نمایندگان نمی‌دانستند که به لایحه بودجه رأی می‌دهند یا گزارش کمیسیون تلفیق مجلس، از این‌رو برخی از نمایندگان اشتباهی رأی دادند.
موافقان و مخالفان چه گفتند
براساس آیین‌نامه داخلی مجلس هفت مخالف و هفت موافق با اصلاحات کمیسیون تلفیق مجلس باید نظرات خود را اعلام می‌کردند تا درنهایت نمایندگان به تغییرات لایحه توسط کمیسیون تلفیق رأی دهند، اما همانگونه که سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرده است، برخی نمایندگان اشتباهی رأی دادند.
 موافقان
 عملکرد مثبت کمیسیون تلفیق در اصلاح لایحه بودجه
نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: یکی از انتقادات در خصوص ترکیب منابع بودجه عمومی کشور بوده زیرا در این ترکیب از نظر مقداری وابستگی کشورمان به نفت و میعانات گازی پیش برآوردی انجام شده بود که از نظر محاسباتی با کسری مواجه می‌شدیم.
به‌گزارش خانه ملت، محمد خدابخشی در نشست علنی دیروز مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: در ترکیب منابع عمومی رشد درآمدهای مالیاتی برای رشد عمومی کشور بسیار ناچیز بود چرا که 10 درصد در مقابل 47 درصد رشد هزینه‌های مربوط به بودجه‌های عمومی بوده است و باعث منفی‌تر شدن تراز عملیاتی بودجه منهای 319 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال 99 بدتر هم می‌شده است.
خدابخشی تأکید کرد: عدم بهبود سهم اعتبارات عمرانی که روی مرز 12 درصد نگه داشته شده بود، هدررفت منابع ارزی، عدم رشد منابع مالیاتی، شرطی کردن امور مربوط به سرمایه‌گذاری و... در بودجه سنواتی و گره زدن به مذاکرات 1+5 بوده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: بهبود رشد درآمدهای مالیاتی و گمرکی، اینکه افراد و خانواده‌هایی اقدام به واردات ماشین کنند که عمدتاً درآمدهای خوبی هم دارند و دریافتی گمرکی براساس ارز 4200 تومانی محاسبه شود هیچ مبنای قانونی ندارد که بایستی اصلاح می‌شده و البته این اتفاق در کمیسیون تلفیق افتاده است.
بودجه سه دوازدهم به معنای تعطیلی پروژه‌های عمرانی است
عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه سه دوازدهم کردن بودجه نیز به‌معنای تعطیلی تمامی پروژه‌های عمرانی کشور است، گفت: اگر دولت بخواهد این لایحه را اصلاح کند به یقین اتفاق جدیدی نخواهد افتاد اما اگر مجلس با کلیات موافقت کند اصلاحات را انجام خواهیم داد، همچنین مجلس می‌تواند در طول یک سال آینده به بودجه اصلاحیه بزند.
احد آزادی خواه در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: اگر چه من و بسیاری از همکاران مخالف لایحه بودجه هستیم اما موافقت امروز ما در راستای موافقت با خروجی کمیسیون تلفیق بودجه است.عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: چطور می‌توان این لایحه را به دولت بازگرداند تا آنها آن را اصلاح کنند! اگر دولت بخواهد این لایحه را اصلاح کند به یقین اتفاق جدیدی نخواهد افتاد اما اگر مجلس با کلیات موافقت کند اصلاحات را انجام خواهیم داد، همچنین مجلس می‌تواند در طول یک سال آینده به بودجه اصلاحیه بزند.
آزادی خواه در ادامه توضیح داد: در حالی که دولت بعد در این شرایط باید مردادماه لایحه بیاورد که چهار ماه بعد یعنی آذرماه باید لایحه بودجه 1400 را تنظیم و تقدیم مجلس کند لذا این امر شدنی نیست.
وی با بیان اینکه آنچه قرار است امروز به آن رأی دهیم خروجی کمیسیون تلفیق است نه خروجی دولت، گفت: وابستگی دولت به نفت در تلفیق بودجه 40 درصد طبق نظر رهبری کاهش پیدا کرده است لذا من شک ندارم اگر کلیات این بودجه رأی بیاورد مقدمه خوبی برای بستن یک بودجه خوب برای سال 1401 خواهد شد.
 رد کلیات لایحه بودجه بحران زا است
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با ارزیابی مثبت از مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، تأکید کرد که تصویب کلیات این لایحه دست مجلس را باز کرده و رد آن باعث بروز بحران می‌شود.
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، با بیان اینکه در ادوار گذشته مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه تنها در مورد مسائل کلان بحث می‌شده است، برای اولین بار در این مجلس در خصوص لایحه کنکاش شده، گفت: ما براحتی نمی‌توانیم کلیات لایحه بودجه را رد کنیم چرا که دولت بیش از 6 ماه روی آن کار کرده و مجلس نیز مدت دو ماه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق به‌طور شبانه روزی این لایحه را بررسی کرده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه سند مالی یک سال بوده که کشور را نمی‌توان بدون آن اداره کرد ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که تصویب بودجه یک دوازدهم یا سه دوازدهم برای شرایطی است که یا زمان کافی برای بررسی آن نداشته باشیم یا وضعیت بحرانی ایجاد شده باشد بنابراین با رد کلیات بودجه 1400 پیام منفی به جامعه داده می‌شود. وی افزود: ثبات اقتصادی که از آب حیات واجب‌تر است با رد کلیات بودجه وضعیت بدتری پیدا نمی‌کند بنابراین لازم است ما در این زمینه منابع کلان را در نظر بگیریم.
اصلاحات اساسی در کمیسیون تلفیق صورت گرفته است
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: رأی به لایحه بودجه به مفهوم موافقت با دولت نیست و در حقیقت با این کار با اصلاحات انجام شده لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق موافقت صورت گرفته است.
محمد رشیدی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: همکاران عزیز! لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارجاع داده را مشوش، فاقد شفافیت و دارای مخفی‌کاری دانسته‌اید که همه این موضوعات را کمیسیون تلفیق تأیید می‌کند اما کمیسیون مذکور برای اصلاحات در لایحه بودجه زحمات فراوانی کشیده است و البته این اقدام را نیز به نمایندگی از همکاران گرامی انجام داده‌ایم.وی اظهار کرد: ما همگی شعار مبارزه با فساد و رانت‌خواری را سر داده‌ایم ضمن اینکه اگر با لایحه بودجه مخالفت کنیم بدان معناست که با ارز 4200 تومانی موافقت کرده‌ایم. بنابراین ما مخالف رانت‌خواری هستیم و این را باید در عمل نشان دهیم لذا چنین اتفاقی زمانی خواهد افتاد که ما با اصلاحات انجام شده در کمیسیون تلفیق موافقت کنیم.
 جهل به مصوبات کمیسیون تلفیق، ظلم به مجلس است
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت را شفاف و منظم کرده و به صحن مجلس ارائه کرده است و رد آن با جهل نسبت به مصوبات تلفیق ظلم به مجلس است.سیدکاظم دلخوش اباتری در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: جهل به مصوبات کمیسیون تلفیق، ظلم به مجلس است اگر انتقادی به برخی از مواد بودجه است امکان این وجود دارد که در بررسی جزئیات اصلاح شود اما اگر امروز این لایحه رد شود دولت مجدداً با بزک کردن لایحه آن را تقدیم مجلس خواهد کرد.وی افزود: طرح برخی تئوری‌ها در خصوص لایحه بودجه و صحبت‌های شعاری کفایت نمی‌کند و باید در عمل بگوییم که در این سال‌هایی که مسئولیت داشتیم و در مجلس و در کمیسیون حضور داشته‌ایم چه اقدامی انجام داده‌ایم.
 نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه ما معتقدیم که ارز 4200 تومانی فسادآور است اما 2.5 میلیارد دلار آن برای دارو اختصاص داده شده و 5.5 میلیارد آن نیز برای ضعفا و کالاهای اساسی اختصاص داده شده است و اگر انتقادی نیز به آن وجود دارد در جزئیات قابل اصلاح است و در خصوص مشکلات و اعتباراتی که به سایر موضوعات بودجه‌ای وارد است در جزئیات قابل حل است و شورای نگهبان نیز پذیرفته است که لایحه دولت تغییرات اساسی کند و ما نیز حدود 13 درصد لایحه را تغییر دادیم.
مخالفت با کلیات لایحه اختیار را از مجلس می‌گیرد
نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس ضمن تشریح جزئیات اقدامات مهم کمیسیون تلفیق در اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اشاره به تجربه نامطلوب مجلس قبل تأکید کرد که چنانچه این بودجه به‌صورت سه دوازدهم مصوب شود اختیار از مجلس گرفته می‌شود.محمدحسن آصفری در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: دغدغه‌هایی که همکاران در مخالفت با لایحه بودجه بدان اشاره کردند صحیح است اما واقعیت امر این است که اگر نگاهی به لایحه دولت بیندازیم، می‌بینیم که کمیسیون تلفیق بعد از تلاش‌های شبانه روزی چه تغییراتی در آن اعمال کرده است.
وی ادامه داد: لایحه بودجه دولت بیش‌تر از اینکه اجرایی و عملیاتی باشد سیاسی بود و این موضوع را در تراز بودجه به عینه دیدیم کما اینکه عدم برابری هزینه‌ها و درآمدها بیانگر این مهم است.
وی با بیان اینکه شرایط کشور بسیار حساس بوده و باید زودتر بودجه عملیاتی جهت کاهش فشار اقتصادی بر مردم تصویب شود، تصریح کرد: این اولین اقدام مجلس یازدهم است و اگر از آن موفق بیرون آییم باعث امیدواری مردم در آینده نسبت به مجلس می‌شود.
ضرورت حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده دارای اهمیت است، گفت: لایحه ارائه شده از سوی دولت سیاسی نوشته شده است.
احمد امیرآبادی فراهانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1400 گفت: قطعاً با کلیات لایحه ارائه شده از سوی دولت مخالفم و در این راستا در کمیسیون تلفیق نیز به‌عنوان مخالف صحبت کردم.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون درخصوص گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 در حال بحث هستیم؛ 45 نفر از نمایندگان مدت یک ماه طی سه شیفت کلیات و جزئیات را بررسی کرده و بخش عمده‌ای از آن را تغییر دادند.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسات مختلف با مسئولان دولتی، وزرا، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و مسئولان بانک مرکزی؛ همگی تأکید بر ضرورت حذف رانت ارز 4200 تومانی دارند، اما در رسانه ملی رفتار سیاسی می‌کنند و تأکید دارند با حذف ارز 4200 تومانی اجناس گرانتر می‌شود.
 رد کلیات لایحه اشتباه است
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تأکید کرد: رد لایحه بودجه به معنای باز گذاشتن دست دولت برای هزینه کرد بدون حساب و کتاب بوده، بنابراین این کار اشتباه است.
ابوالفضل ابوترابی، در موافقت با کلیات لایحه بودجه 1400 گفت: در ابتدا باید گفت تا زمانی که وارد کار اساسی و بنیادی اصلاح نظام اداری نشویم، بودجه‌بازی و مشکلات کنونی کشور در حوزه اقتصادی همچنان باقی خواهد ماند.
نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اصلاح نظام اداری منجر به اصلاح نظام بودجه‌نویسی در کشور می‌شود، بیان کرد: ضعف نظام اداری باعث شده است که هرسال چنین بودجه‌نویسی در کشور تکرار شود، از این‌رو انتظار می‌رود مجلس انقلابی وارد کار اساسی و اصلاح نظام اداری شود و این کار دردآور و سخت است، چرا که باید تمرکزها تبدیل به نیمه تمرکزها شود.عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس ادامه داد: باید توجه داشت که وضع سیاسی حال حاضر کشور به گونه‌ای است که با دولت متزلزلی روبه‌رو هستیم و اگر بودجه را رد کنیم در واقع اعتبارات کشور در اختیار دولت قرار می‌گیرد و با روحیه‌ای که از آنها می‌دانیم در 6 ماه آینده کار خاصی صورت نمی‌گیرد.
ابوترابی با بیان اینکه در صورت رد کلیات لایحه بودجه با سکوت آیین نامه داخلی مجلس مواجهیم، توضیح داد: سال گذشته با رد کلیات لایحه بودجه، موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، اما امسال رئیس مجلس است که باید تصمیم بگیرد که اگر کلیات رد شود، بودجه به دولت بازگردد یا خیر و اختیارات بودجه به دست دولت بیفتد.
مخالفان
حذف ارز 4200 تومانd نباید به یارانه تبدیل می‌شد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: چرا دولت لایحه‌ای را به مجلس ارائه داده که اساساً از جنس اصلاح ساختار لایحه بودجه نیست؟ مگر می‌شود با این رویکرد تصمیم گرفت لذا اگر بخواهیم ناترازی را با این وضعیت در کشور مدیریت کنیم، باید نگران آثار تورمی آن نیز بود.
به گزارش خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، در مخالفت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 گفت: در ابتدا باید گفت چرا ما اساساً در حوزه لایحه بودجه این حساسیت‌ها را داریم و گزارش تلفیق بودجه برای ما مهم است، شاید بخواهیم دو موضوع اساسی را در نظام اقتصادی کشور مورد نظر قرار دهیم که چه دلایلی باعث شده این وضعیت در حوزه اشتغال، بیکاری، تورم و موضوعات مختلف دیگر ایجاد شود. یکی از محورهای مهمی که در این متغیرها تأثیرگذار بوده است، موضوع بحث بودجه در سال‌های گذشته است، موضوع اصلاح ساختار بودجه برای حذف ناترازی و عدم رسیدن به کسری موضوع بحث بودجه یکی از بحث‌های مهمی بوده که در دستور کار مجلس بوده است.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همکاران و اعضای کمیسیون تلفیق، آن چیزی که ما امروز نگران آنیم، کسری تراز عملیاتی است که اگر به روش درآمد پایدار آن را نبینیم، سال آینده از محل پول پرقدرت و افزایش حجم نقدینگی، آثار تورم آن در اقتصاد کشور به جای کمک به مردم هزینه ایجاد خواهد کرد. ما 100 واحد برای مردم منابع افزایش داده‌ایم، اما 150 واحد به واسطه تورم از آنها پس می‌گیریم. تورم یعنی عدم تخصیص منابع و برداشتن منابع از جیب مردم.
 رد کلیات لایحه بودجه بهترین انتخاب مجلس یازدهم است
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حجت عقلی و شرعی برای مجلس تمام است، رد کلیات لایحه بودجه بهترین انتخاب برای مجلس است چرا که ما به عنوان مجلس نباید لباس رسمیت بپوشانیم به تمام انحرافاتی که در این لایحه وجود داشته است.
سیداحسان خاندوزی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1400، گفت: اگر قرار است مجلس جلوی ونزوئلایی شدن کشور را بگیرد، امروز است. امروز در مورد کلیات لایحه‌ای تصمیم می‌گیریم که کسری بودجه ساختاری بی‌سابقه حدود 460 هزار میلیارد تومانی در تراز عملیاتی را به همراه دارد. همچنین کاهش سرمایه‌گذاری دولت یعنی نسبت هزینه‌های عمرانی به کل هزینه‌های دولت را نیز در آن شاهد هستیم.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: جهش 60 درصدی هزینه‌های دولت در این بودجه که در طول دهه‌های گذشته بی‌نظیر است و کاهش سهم درآمد مالیاتی و دوری از مالیات پایگی، افزایش وابستگی بودجه به نفت به 30 درصد و مشکلات ساختاری و اساسی دیگر بخشی از مسأله این بودجه است و حرف آخر را می‌خواهم اول بزنم دولت باید چقدر از اقتصاد مقاومتی منحرف شود و چقدر کسری بودجه اضافه کند و چقدر تورم‌زایی و فشار به طبقات پایین را در بودجه بیاورد تا یک مجلس با کلیات آن مخالفت کند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با طرح این سؤال که حال باید با این شرایط و مشکلات چه کرد، گفت: تلفیق با همت ریاست این کمیسیون و اعضا اصلاحات خوبی در ردیف و درآمدها انجام شد از جمله افزایش مالیات‌ها و کاهش رانت‌ها و کاهش عدد محاسبه فروش نفت، شفافیت ارقام، پرداخت به ذینفع نهایی و امثالهم اما در طرف مصارف هنوز بمب جهش 76 درصدی اعتبارات فصل جبران خدمات کارکنان به صورت ناعادلانه باقی مانده است به نحوی که 25 درصد رشد برای کارمندی با 3 میلیون تومان و 30 میلیون تومان حقوق به طور یکسان اعمال می‌شود به شیوه‌ای که تبعیض بین کارمندان دستگاه‌ها را به دنبال دارد و این موضوع افزایش نارضایتی را بین حقوق‌بگیران و بازنشستگان به دنبال خواهد داشت.
 دولت اعلام کرده که مصوبات تلفیق را اجرا نمی‌کند
نماینده مردم تربت حیدریه و مه‌ولات و زاوه در مجلس با بیان اینکه با دولتی طرف هستیم که طرح‌های معیشتی را اجرا نکرده است بنابراین اگر اصلاحات صورت گرفته از سوی کمیسیون تلفیق نیز تصویب شود، چه کسی قرار است آن را اجرا کند، گفت: دولت با صراحت اعلام کرده این کار را انجام نمی‌دهد و در این راستا عزمی هم ندارد.
محسن زنگنه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1400، گفت: برای بررسی بودجه باید با معیار صحبت شود نه اینکه صرفاً وارد بحث‌های سیاسی شویم.
نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاخص همپوشانی با اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب و برنامه ششم توسعه از جمله مواردی است که در لایحه بودجه پیشنهادی دولت و همچنین اصلاح شده از سوی کمیسیون تلفیق مشاهده نمی‌شود زیرا چارچوب لایحه پیشنهاد شده تناسبی با اسناد یاد شده ندارد.
وی ادامه داد: نرخ نقدینگی باید دو هزار و 800 باشد اما اکنون از 3 هزار نیز گذشته است؛ باید پاسخ داده شود چه برنامه‌ای برای جلوگیری از نقدینگی داریم و همچنین مسأله بیکاری، اشتغال و... نیز چطور مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.زنگنه افزود: اصلاح ساختاری بودجه نیز از دیگر شاخص‌های مهم محسوب می‌شود؛ در زمانی که مجلس یازدهم توفیق حضور در محضر رهبر انقلاب را داشت، ایشان خواستار اصلاح ساختار بودجه شدند، آیا می‌توانیم پای بودجه‌ای را امضا کنیم که بوی اصلاح ساختار نمی‌دهد. چطور در آینده باید به مردم، دانشگاهیان و متخصصان درخصوص ساختار بودجه پاسخ دهیم.
 افزایش نرخ ارز پالس منفی می‌دهد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید دشمنان به دنبال آن هستند که ارز بودجه ۱۴۰۰ بحران ارزی را درست کند.
روح‌الله ایزدخواه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: از منظر اقتصادی-سیاسی نکاتی را عرض می‌کنم، اقداماتی از جنس آزادسازی قیمت‌ها، قطع یارانه‌ها، کاهش هزینه‌های دولت، افزایش نرخ سوخت و فروش اموال دولتی در نسخه شوک درمانی از سوی صندوق بین‌المللی پول INF ارائه شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است و تا بانک‌های خصوصی سرکش را کنترل نکنید، افزایش یارانه مردم تنها باعث فقر آن‌ها می‌شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه سیاست تحریم امروز متمرکز بر نرخ ارز است، گفت: در کتاب هنر تحریم گفته‌اند می‌خواسته‌اند تحریم‌های جدید را اعمال کنند اما دیدند دولت خودش می‌خواهد برای ارز کارهایی انجام دهد که باعث افزایش نرخ ارز می‌شود که در نهایت منجر به بحران مرغ شد.
ایزدخواه ادامه داد: می‌خواهند بحران مرغ را در سال 1400 رقم بزنند همان طور که اغتشاشات سال 72 دقیقاً از افزایش نرخ ارز شروع شد و شاهد بودیم ظرف چند ماه نرخ ارز از 250 تومان به 750 تومان رسید و تورم 50 درصد به مردم تحمیل شد. از بودجه 98 بحران بنزین و از بودجه 99 بحران بورس بیرون آمد و می‌خواهند از بودجه امسال بحران ارز را درست کنند تا نقطه بدون بازگشت برای کشور و انقلاب درست شود که حتی دولت انقلابی هم نتواند کاری کند.
 کسری بودجه پیام خوبی را به جامعه مخابره نمی‌کند
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: کسری ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیام خوبی را به جامعه مخابره نمی‌کند ضمن آنکه این بودجه در عدالت و محرومیت‌زدایی نمره قبولی نمی‌گیرد.
علی بابایی کارنامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1400، تصریح کرد: بررسی لایحه بودجه را در فضای هیجانی آغاز کردیم و با نگاهی به آن درمی‌یابیم که کاهش وابستگی به نفت که یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری بود در آن لحاظ نشده است. همچنین کاهش رانت و فساد را در بودجه شاهد نیستیم.
نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به تولید یکی از دغدغه‌های اصلی مردم درخصوص بودجه است که تأثیر مستقیمی در رشد اقتصادی و معیشتی دارد اما این موضوع در بودجه دیده نمی‌شود.
 با حذف ارز 4200 تومانی قیمت‌ها بالا می‌رود
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه دولت سراسر ایراد و اشکال بوده، لذا بایستی با این لایحه مخالفت جدی صورت بگیرد تا آرامش به کشور بازگردد.کمال علی پورخنکداری در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1400، گفت: در نخستین سال گام دوم انقلاب در حال تصویب بودجه ای هستیم که باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد؛ چرا که ما در سال آینده با چند رویداد در کشور مواجه خواهیم شد که در وهله نخست با انتخابات و تغییر دولت و همچنین تورم جاری کشور که در دولت بعد همراه ما خواهد بود ضمن اینکه بحران کرونا و افزایش نامتوازن مالیات را نیز شاهد خواهیم بود.نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: باید بودجه‌ای را مصوب کنیم که تأمین کننده آرامش در کشور باشد، امروزه که ارز ترجیحی 4200 تومانی وجود دارد 42 درصد تورم در کشور مشاهده می‌شود لذا چه کسی می‌تواند تضمین کننده این باشد که اگر نرخ دلار را به 17 هزار و 150 تومان تغییر دهیم، شاهد کاهش قیمت‌ها در سال آتی خواهیم بود؟وی گفت: مگر می‌شود امروز ارز 4200 تومانی را به 17 هزار و 150 تومان افزایش داد و در حقیقت نرخ این ارز را به 4 برابر بالا برد اما بگوییم هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
 نباید با ناپایدار کردن درآمدهای دولت باعث ایجاد گرانی شویم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، درآمدهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ را واقعی ندانست و گفت: نباید با ناپایدار کردن درآمدهای دولت در بودجه باعث ایجاد گرانی در کالاهای اساسی شویم. جبار کوچکی‌نژاد در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1400، این لایحه را مهم و حساس دانست و گفت: انتظار داریم مخالفان و موافقان به ارقام توجه کنند تا صلاح مردم رقم بخورد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به شرایط داخلی و خارجی کشور عنوان کرد: بودجه 1400 در زمان انتقال دو دولت رقم می‌خورد لذا معتقدیم کمیسیون تلفیق باید بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب خطاب به دولت و مجلس، کلیات این لایحه را رد می‌کرد.
وی در ادامه با اشاره به حذف تبصره 4 اظهار کرد: معتقدیم باید صندوق توسعه ملی تقویت شود و دولت در فرصت دیگری بودجه بهتری را ارائه کند چرا که در حال حاضر دولت اعلام می‌کند بودجه فعلی را قبول نداشته و گرانی به مردم تحمیل می‌شود لذا باید به جنگ روانی حاصل از شعارهای دولت در نزدیکی به ایام انتخابات توجه کرد.

روحانی : بودجه 1400 برای شرایط جنگ اقتصادی تدوین شده بود

ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه در دویست و یکمین جلسه خود به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری، موضوع لایحه بودجه سال آینده کل کشور و همچنین طرح‌ها و برنامه‌های دولت را برای حمایت از بازار سرمایه بررسی کرد.
رئیس جمهوری با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه در‌خصوص تغییرات انجام شده در لایحه بودجه دولت در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و تأثیرات منفی این تغییرات بر اقتصاد کشور گفت: بارها از سوی دولت بر ضرورت حفظ ارکان اصلی لایحه بودجه تأکید شده و مواردی نظیر مبارزه با رانت، کاهش تورم، تقویت ارزش پول ملی و حمایت از معیشت مردم و تأمین کالاهای اساسی در این لایحه مورد اهتمام جدی دولت بوده است.
روحانی با بیان اینکه لایحه بودجه 1400 برای مدیریت اقتصاد کشور در شرایط جنگ اقتصادی و برای مدیریت مسیر توسعه تدوین شده است، افزود: از نظر دولت تغییر در شاکله و محورهای اصلی لایحه بودجه 1400 می‌تواند صدمات جدی به معیشت مردم و مسیر توسعه و مدیریت اقتصاد کشور وارد کند.
در ادامه جلسه گزارش بانک مرکزی از بازار ارز و کالا ارائه و تصمیمات لازم در جهت تقویت حرکت در مسیر کاهش انتظارات تورمی اتخاذ شد.
رئیس جمهوری گفت: جریان تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو نیز به شکل مستمر توسط دولت ادامه داشته و این روند با جدیت دنبال می‌شود تا مردم دغدغه‌ای برای تأمین دارو و کالاهای اساسی نداشته باشند. باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایام پایانی سال و شب عید نیز انجام شود تا مردم نسبت به تأمین کالاهای اساسی در این ایام اطمینان خاطر داشته باشند.

برای اصلاح بودجه در کنار مجلس هستیم

علی ربیعی سخنگوی دولت درخصوص رد کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس، گفت: اینکه پیام متخصصان حوزه اقتصاد و دولت نسبت به تغییرات بالای بودجه در کمیسیون تلفیق در مجلس شنیده شد، تشکر می‌کنم. دولت آماده است با همه توان خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر لایحه بودجه را بدون اینکه شاکله تغییر کند و درآمدهای واهی پیش‌بینی کنیم، انجام دهد.ربیعی گفت: این آمادگی را داریم که گفت‌و‌گوهای زیادی در این زمینه صورت بگیرد و در زمان مشخص بتوانیم بودجه بدون اشکال را به تصویب مجلس برسانیم.ربیعی در پاسخ به سؤالی درخصوص رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس گفت: بعد از مدت‌ها بحث و حرف و حدیث، مطلع شدیم که کلیات بودجه ۱۴۰۰ رد شد. من فکر می‌کنم پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و بعضاً غیرکارشناسی در بودجه دریافت شد. اینکه به این نکات توجه و این پیام‌ها دریافت شد، از کلیت مجلس تشکر می‌کنیم.
وی افزود: تغییرات زیادی شاکله بودجه را بهم ریخته بود و به اعتقاد ما غنایی هم به بودجه نبخشیده بود. البته اعلام می‌کنم که دولت آماده است با همه توان کارشناسی خودش در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد و بدون اینکه شاکله بودجه بهم بخورد و بدون اینکه درآمدهای واهی پیش‌بینی‌ کنیم، را انجام دهد.سخنگوی دولت گفت: دولت آمادگی دارد که در این زمینه گفت‌و‌گوهای زیادی صورت بگیرد تا در زمان مشخص بتوانیم بودجه مطلوب و بدون اشکال را به تصویب برسانیم.
ربیعی افزود: محورهای اصلی لایحه دولت تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم‌زا نبودن بودجه، مدیریت منطقی مالیات، تأمین معیشت و کالاهای اساسی و جلوگیری از ایجاد رانت بود. تغییر نرخ ارز به ۱۷۵۰۰ تومان موجب افزایش تورم، نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی می‌شد. نرخ ارز باید به قیمت واقعی خودش برگردد. افزایش نرخ ارز در برخی موارد برای تولید مفید است اما سرجمع برای معیشت و اقتصاد کشور مضر است و علامت خوبی نمی‌دهد.وی افزود: مشکل دیگر ما افزایش سقف بودجه بدون در نظر گرفتن منابع حقیقی بود که منجر به چاپ اسکناس می‌شد. درآمدهای واهی موجب نقدینگی می‌شد. مجوز ورود خودرو از مناطق آزاد قطعاً رانت زا است و در اجرا هم مشکلات زیادی برای ما فراهم می‌کرد.
سیاسی‌ترین عبارات درباره اقتصاد و بودجه را شنیدیم
سخنگوی دولت گفت: در این روزها سیاسی‌ترین و بی‌ارتباط‌‌ترین عبارات و کلمات در مورد اقتصاد و بودجه را شنیدیم. از بحث کوبیدن بودجه به دیوار تا فروپاشی کشور از جمله عباراتی بود که شنیده شد. یکی از انتقادات این بود که وابستگی بودجه به نفت زیاد است و این باعث وابستگی به غرب می‌شود. انتقاد دیگر این بود که افزایش حجم بودجه تورم‌زا است. به ما گفتند درآمدهای واهی در بودجه پیشنهادی پیش‌بینی شده است. یا گفتند بودجه شرکت‌های دولتی فساد و رانت می‌آورد. عدم عدالت‌گرایی در بودجه هم از انتقادات دیگر به بودجه است.ربیعی خاطرنشان کرد: درخصوص وابستگی بودجه به نفت گفتند که این میزان پیش‌بینی فروش نفت خائنانه است اما کاری که تلفیق کرد، ۳۲ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت افزایش پیدا کرد و از طرفی میزان تولید نفت کاهش یافت. ما باید سهم خودمان را از بازارهای جهانی بگیریم و هرطور خواستیم مصرف کنیم.وی افزود: ما اعلام کردیم شما هرکجا می‌توانید هزینه‌ها را کم کنید، اقدام کنید و هزینه‌های اضافی را کاهش دهید. اما نه تنها هزینه‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه ۳۵ درصد به آن افزوده شد. آنها مدعی بودند بودجه دچار کسری است اما ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به این بودجه‌ای که می‌گفتند دارای کسری است اضافه شد.سخنگوی دولت گفت: بهم زدن ساختار مالیاتی کشور که از اصول ما بود تا فشاری هم به آن نیاوریم. کارشناسان مالیاتی ما افزایش مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس زیاد شد را درست نمی‌دانستند. یا گفتند در بودجه شرکت‌های دولتی چه خبر است؟ دولت از یک ماه زودتر آنرا به مجلس فرستاد و حتی یک ریال آن تغییر پیدا نکرد.







نظر شما