شناسهٔ خبر: 68223748 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس شورای شهر اصفهان:

شهرداری اصفهان در ۳ سال اخیر فقط ۲۱۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی دریافت کرد

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مجموع عوارض آلایندگی که در سه سال اخیر به شهرداری اصفهان به عنوان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور پرداخت شده، ۲۱۰ میلیارد تومان بوده است، این یعنی جریمه بسیار ناچیز است و اصلاً کفاف هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی را نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد نورصالحی در برنامه تلویزیونی «تفاوط» با موضوع توسعه صنایع و بحران زیست‌ناپذیری اصفهان اظهار کرد: از ابتدای حضور در دوره ششم شورای اسلامی شهر، آلودگی هوا را به عنوان یکی از سه ابر چالش اصفهان ذکر کردیم، بنابراین مسئله آلودگی هوا اتفاقی نوظهور نیست و روز به روز شرایط اصفهان در این خصوص بدتر شده است.

وی افزود: به گفته مدیرکل محیط زیست استان در طول هفت سال گذشته روزهای ناسالم هوای اصفهان چندین درصد اضافه شده است و در اغلب روزها آلوده‌ترین شهر کشور است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در سال‌های اخیر در فصل پاییز با مشکل آلودگی هوا روبه‌رو بودیم که اقداماتی در این زمینه انجام می‌شد، اما امسال در تابستان نیز شاهد این معضل هستیم، گفت: در هفته‌های اخیر نیز مباحثی در رسانه‌ها در خصوص خروج برخی صنایع از فهرست آلاینده‌ها مطرح شد که این موضوع، صحبت‌ها در خصوص آلودگی را به سطح جامعه بازگرداند، گرچه این مسائل جدید نیست و مسئولان استان در صف اول مطالبه در این خصوص بوده و هستند و این امر بر کسی پوشیده نیست؛ با این حال این مشکل هنوز حل نشده و آثار آن را بر سلامت و روح و روان مردم مشاهده می‌کنیم.

وی درباره توسعه پالایشگاه اصفهان و نقش قانونی شورا در خصوص حاکمیت بر شعاع ۵۰ کیلومتری فعالیت صنایع آلاینده اظهار کرد: در ۸ درصد مساحت استان ۷۵ درصد جمعیت استان و حدود ۷۰ درصد صنایع حضور دارند.

نورصالحی با بیان اینکه سال ۱۳۵۹ مجوزی دریافت و برخی از صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتر مستقر می‌شوند و سپس توسعه پیدا می‌کنند، گفت: میزان آلایندگی و ابعاد این صنایع ابتدا به این میزان نبود و طی سال‌ها در مسیر توسعه قرار گرفتند، ضمن اینکه قوانین متقن و بازدارنده‌ای نیز وجود نداشته است.

وی بیان کرد: مجموع عوارض آلایندگی که در سه سال اخیر به شهرداری اصفهان به عنوان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور داده شده، ۲۱۰ میلیارد تومان بوده است، این یعنی جریمه بسیار ناچیز است و اصلاً کفاف هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی را نمی‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: صنایع بزرگ معتقدند که صنعت سبز هستند و اگر عوارض آلایندگی پرداخت کنند، اثبات می‌کنند که آلاینده هستند، بنابراین ترجیح می‌دهند که این جریمه را پرداخت نکنند.

وی ادامه داد: قانون خروج پادگان‌ها و زندان‌ها از محدوده شهرها موجود است، هرچند با کندی در حال اجرا است، اما معتقدیم قانون خروج صنایع آلاینده از شعاع ۵۰ کیلومتری نیز باید حتماً حتی در بلندمدت اجرا شود.

نورصالحی با اشاره به غیرقانونی بودن توسعه صنایع آلاینده براساس قوانین کشور خاطرنشان کرد: ما منکر منفعت صنایع نیستیم، در شورای اسلامی شهر نیز گفتیم که اراضی کارخانه‌های بزرگ اطراف اصفهان به کاربری‌های مفید تبدیل شود و پیشنهاد دادیم که این اراضی با حفظ مالکیت در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد که برای کشور ارزش افزوده به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه از نظر قانون کمبودی نداریم اما در زمینه اجرای قانون دچار مشکل هستیم، گفت: صنایع اصفهان، ارزش افزوده‌ای با خود نیاوردند، در عین حال مهاجرت آوردند که این سبب مشکلات فراوانی از نظر تأمین منابع آبی برای این شهر شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه صنایع آلاینده حتی به جای پرداخت جریمه آلایندگی، می‌توانند ناوگان خود را به‌روز کنند، گفت: مجموعه مردم و مسئولان باید برای حل چالش‌های اصلی شهر و استان مطالبه‌گری کنند.

نظر شما