شناسهٔ خبر: 45459943 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هر آنچه در مجلس گذشت / نظر موافقان و مخالفان؛ از عدم عدالت در بودجه تا کسری ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی!

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارائه شده از سوی دولت به هیچ وجه قابل دفاع نیست چرا که یک لایحه کاملاً سیاسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این جلسه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در غیاب حسن روحانی رئیس جمهوری در صحن مجلس حضور پیدا کرد.

نمایندگان در ادامه به نقد و بررسی ضعف‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پرداختند.


پورخنکداری: باید بودجه‌ای را تصویب کنیم که به کشور آرامش ببخشد


کمال علی پورخنکداری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر گفت: همکاران عزیز! در نخستین سال گام دوم انقلاب در حال تصویب بودجه‌ای هستیم که باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد؛ چرا که ما در سال آینده با چند رویداد در کشور مواجه خواهیم شد که در وهله نخست با انتخابات و تغییر دولت و همچنین تورم جاری کشور که در دولت بعد همراه ما خواهد بود ضمن اینکه بحران کرونا و افزایش نامتوازن مالیات را نیز شاهد خواهیم بود.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: باید بودجه‌ای را مصوب کنیم که تامین کننده آرامش در کشور باشد، امروزه که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد ۴۲ درصد تورم در کشور مشاهده می‌شود لذا چه کسی می‌تواند تضمین کننده این باشد که اگر نرخ دلار را به ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان تغییر دهیم شاهد کاهش قیمت‌ها در سال آتی خواهیم بود؟

وی ضمن تشکر از زحمات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: در سال آینده باید آرامش را در کشور تزریق کنیم که مردم با یک آسودگی خاطر پای صندوق‌های رأی حاضر شوند بنابراین نباید صورت مسئله را پاک کرد، زیرا ما در حال پاک کردن صورت مسئله هستیم لذا بایستی شرایطی را فراهم کنیم که سال آینده با مشکل تورم ۴۰۰ برابری مواجه خواهیم بود.

علی پور خنکداری گفت: مگر می‌شود امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان افزایش داد و در حقیقت نرخ این ارز را به ۴ برابر بالا برد، اما بگوییم هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد بنابراین ما حق نظارت داریم و باید این سوال پرسیده شود که چرا ارز ۴۲۰۰ تومانی در جای خود هزینه نشده است؟

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر اعضای کمیسیون تلفیق نگران ارز ترجیحی هستند مجلس باید ورود جدی داشته باشد و نباید صورت مسئله پاک شود، زیرا لایحه بودجه‌ای را که کمیسیون تلفیق ارائه داده است در واقع ۸۴۱ هزار میلیارد را امروز به هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد رسانده است، اما در تملک دارایی‌ها و کار‌های عمرانی فقط ۲ هزار میلیارد تومان افزایش داده شده است، آیا در راه‌های روستایی و کار‌های عمرانی، آب شرب مشکلی وجود ندارد؟ مگر می‌شود نگرانی‌ها را فقط به سمت معیشت سوق داد و کار‌های عمرانی را تعطیل کرد؟ لذا در این لایحه چنین موضوعات مهمی لحاظ نشده است.


لایحه بودجه دولت سراسر ایراد است


وی اظهار کرد: امروزه اگر قرار باشد کشور روبه توسعه و قدرت برتر منطقه‌ای داشته باشیم باید زیرساخت‌ها را به صورت مطلوبی احداث کنیم؛ وقتی به لایحه بودجه نگاه می‌شود هیچ اعداد و ارقام و همچنین مبلغی به صنایع افزوده نشده است ضمن اینکه نگرانی حضرت آقا تولید اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بوده است، اما باید پرسیده شود در این زمینه چه امر مهمی صورت گرفته است بنابراین لایحه بودجه دولت سراسر ایراد و اشکال بوده، اما لایحه تلفیق هم زخمی به زخم لایحه دولت افزوده است لذا بایستی با این لایحه مخالفت جدی صورت بگیرد تا آرامش به کشور بازگردد.
 

امیرآبادی‌فراهانی: لایحه دولت قابل دفاع نیست، زیرا سیاسی نوشته شده است


احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: قطعاً با کلیات لایحه ارائه شده از سوی دولت مخالفم و در این راستا در کمیسیون تلفیق نیز به عنوان مخالف صحبت کردم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون درخصوص گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حال بحث هستیم؛ ۴۵ نفر از نمایندگان به مدت یک ماه طی سه شیفت کلیات و جزئیات را بررسی کرده و بخش عمده‌ای از آن را تغییر دادند.

وی افزود: لایحه دولت قابل دفاع نیست، زیرا سیاسی نوشته شده است تا مجلس در تنگنا قرار گیرد تا یا آن را بپذیرد، یا در صورت عدم پذیرش به ضررش تمام شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسات مختلف با مسئولان دولتی، وزرا، معاون اقتصادی رئیس جمهور و مسئولان بانک مرکزی؛ همگی تاکید بر ضرورت حذف رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند، اما در رسانه ملی رفتار سیاسی می‌کنند و تاکید دارند با حرف ارز ۴۲۰۰ تومانی اجناس گرانتر می‌شود.

امیرآبادی فراهانی اظهار کرد: طی دو سال اخیر کدامیک از مردم توانسته اند مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی خرید کنند و از این امکان استفاده کرده اند؟

وی تصریح کرد: متاسفانه این رانت در جیب عده قلیلی می‌رود که این افراد از وابستگان بخشی از مدیران اجرایی، هم حزبی‌ها و یا سلبریتی‌ها بوده اند! اگر بررسی شود مشاهده می‌شود که فواید این مهم به دست مردم نرسیده، زیرا در غیر این صورت قیمت مرغ نباید به ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان می‌رسید.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم گفت: به نظر می‌رسد که باید این امر را به صورت یارانه به دست مردم برسانیم، کما اینکه واردکنندگان، توزیع کنندگان، مسئولان بخش خصوصی و اتاق‌ها عنوان می‌کنند که ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ۱۱۰۰۰ تومانی تاثیری در بازار ندارد، زیرا هیچ کالایی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی توزیع نمی‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان برای صنایع، ۸ هزار میلیارد تومان برای تولیدات کشاورزی، ۸ هزار میلیارد تومان برای راه و راه آهن و ۸ هزار میلیارد تومان برای تولید در بخش روستایی و شهری که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد، پیش بینی کرده که مجموعه ۳۲ هزارمیلیارد تومان برای تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در بودجه سال آینده پیش بینی شده است. ۲۳ درصد بودجه قوه قضائیه افزایش یافته و این در حالی است که بودجه نهاد ریاست جمهوری بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است، لذا این امر نشان می‌دهد لایحه ارائه شده از سوی دولت قابل دفاع نیست.
 

ابوترابی: رد کلیات لایحه اشتباه است


ابوالفضل ابوترابی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: در ابتدا باید گفت تا زمانی که وارد کار اساسی و بنیادی اصلاح نظام اداری نشویم، بودجه‌بازی و مشکلات کنونی کشور در حوزه اقتصادی همچنان باقی خواهد ماند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام اداری منجر به اصلاح نظام بودجه نویسی در کشور می‌شود، بیان کرد: ضعف نظام اداری باعث شده است که هر سال چنین بودجه نویسی در کشور تکرار شود، از این رو انتظار می‌رود مجلس انقلابی وارد کار اساسی و اصلاح نظام اداری شود و این کار دردآور و سخت است، چرا که باید تمرکز‌ها تبدیل به نیمه تمرکز‌ها شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های در مجلس ادامه داد: باید توجه داشت که وضع سیاسی حال حاضر کشور به گونه‌ای است که با دولت متزلزلی روبرو هستیم و اگر بودجه را رد کنیم در واقع اعتبارات کشور در اختیار دولت قرار می‌گیرد و با روحیه‌ای که از آن‌ها می‌دانیم در ۶ ماه آینده کار خاصی صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: این در حالی است که باید درصدی از حقوق‌ها را افزایش دهیم و اگر تنخواهی در اختیار دولت قرار دهیم بدون اینکه حساب و کتابی شود، در واقع بهترین حالت برای آن‌ها خواهد بود، بنابراین رد لایحه بودجه اشتباه است.

ابوترابی با بیان اینکه در صورت رد کلیات لایحه بودجه با سکوت آیین نامه داخلی مجلس مواجهیم، توضیح داد: سال گذشته با رد کلیات لایحه بودجه، موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، اما امسال رئیس مجلس است که باید تصمیم بگیرد که اگر کلیات رد شود، بودجه به دولت بازگردد یا خیر، و اختیارات بودجه به دست دولت بیفتد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بودجه‌ای که دولت ارائه کرد، افتضاح بود و تصمیم کمیسیون تلفیق قدم مثبت رو به جلو بود، باید قبول کرد که ظرفیت کشور که در سال آینده چند ماه در دست یک دولت و چند ماه دست دولتی دیگر است، بیش از این نیست که ایده آل‌ها را پیاده کنیم.

وی با بیان اینکه گام بلند اساسی از ابعاد سیاسی برداشته شده است، پیشنهاد کرد: بهتر است کلیات تصویب شود و در صحن علنی پیشنهادات نمایندگان را بررسی کنیم و ایده آل بودجه نویسی را که امر درستی است سال آینده دنبال کنیم، چرا که ظرفیت کشور برای رد کلیات فراهم نیست و باعث می‌شود درگیری‌هایی ایجاد شود.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس یازدهم، با اشاره به مسئله ارز آزاد در لایحه بودجه گفت: بسیاری بر این باورند که تغییر ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۷۵۰۰ تومانی تورم زا است و از اکنون گرانی‌ها را به گردن مجلس می‌اندازند، مجلس انقلابی باید بداند که اگر کار درست را شجاعانه و مسئولانه انجام دهد، در بلند مدت نتیجه بخش خواهد بود هرچند در کوتاه مدت به ضرر آن تمام شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس بیان کرد: همچنان برای دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی باقی است، اما برای واردات نهاده‌های دام و طیور ارز ۱۷۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شده که باید گفت در حال حاضر مردم برای خرید مرغ، تخم مرغ و گوشت هزینه ارز بازار را می‌دهند.
 

بابایی‌کارنامی: نمره غیرقابل قبول لایحه دولت در عدالت و محرومیت‌زدایی


علی بابائی کارنامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالف با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، تصریح کرد: بررسی لایحه بودجه را در فضای هیجانی آغاز کردیم و با نگاهی به آن در میابیم که کاهش وابستگی به نفت که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بود در آن لحاظ نشده است. همچنین کاهش رانت و فساد را در بودجه شاهد نیستیم.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به تولید یکی از دغدغه‌های اصلی مردم در خصوص بودجه است که تاثیر مستقیمی در رشد اقتصادی و معیشتی دارد، اما این موضوع در بودجه دیده نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شرایط کرونایی، گفت: فرهنگ و سلامت به ویژه در دوران همه گیری کرونا یکی دیگر از اولویت‌های مهمی است که باید در بودجه به آن توجه می‌شد، اما این موضوع نیز در بودجه مغفول مانده است.


کسری ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی بودجه پیام خوبی را به جامعه مخابره نمی‌کند


رییس فراکسیون کارگری مجلس، تاکید کرد: توجه به عدالت و محرومیت زدایی یک انتظار عمومی است که از مجلس انقلابی مطالبه می‌شود، همچنین نادیده گرفتن اصلاح روابط کار و مشکل کسری ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه که باعث تورم و رشد نقدینگی می‌شود نیز از جمله نقایص بودجه است.

بابایی کارنامی تاکید کرد: اصلاح نظام یارانه‌ها در این بودجه دیده نمی‌شود ضمن آنکه حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و عدالت در توزیع منابع و نقص در اصلاح نظام مالیات که مبنای بودجه است از مواردی است که باعث می‌شود ما نتوانیم به این بودجه رأی موافق بدهیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: سال آینده یک سال سیاسی است و سالی است که دو تفکر در کشور مشغول رقابت سیاسی خواهد بود، اما دولت هم اکنون اعلام کرده است که آمادگی اجرای این بودجه را ندارد.
 

دلخوش‌اباتری: کمیسیون تلفیق، لایحه دولت را شفاف و منظم به صحن مجلس ارائه کرده است


سیدکاظم دلخوش اباتری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: جهل به مصوبات کمیسیون تلفیق، ظلم به مجلس است اگر انتقادی به برخی از مواد بودجه است امکان این وجود دارد که در بررسی جزئیات اصلاح شود، اما اگر امروز این لایحه رد شود دولت مجددا با بزک کردن لایحه آن را تقدیم مجلس خواهد کرد.
 
<div id="video-display-embed-code_1282995" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/909508/1282995?width=400&height=300"></script></div>

وی افزود: طرح برخی تئوری‌ها در خصوص لایحه بودجه و صحبت‌های شعاری کفایت نمی‌کند و باید در عمل بگوییم که در این سال‌هایی که مسئولیت داشتیم و در مجلس در کمیسیون حضور داشته ایم چه اقدامی انجام داده ایم.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه ما معتقدیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادآور است، اما ۲.۵ میلیارد دلار آن برای دارو اختصاص داده شده و ۵.۵ میلیارد آن نیز برای ضعفا و کالای اساسی اختصاص داده شده است و اگر انتقادی نیز به آن وجود دارد در جزئیات قابل اصلاح است و در خصوص مشکلات و اعتباراتی که به سایر موضوعات بودجه‌ای وارد است در جزئیات قابل حل است و شورای نگهبان نیز پذیرفته است که لایحه دولت تغییرات اساسی کند و ما نیز حدود ۱۳ درصد لایحه را تغییر دادیم.

وی با بیان اینکه آیا اقدام کمیسیون تلفیق در شفاف سازی لایحه بودجه اقدامی غلط است که نمایندگان با آن مخالفت می‌کنند، گفت: بار دیگر اعلام می‌کنم جهل مصوبات کمیسیون تلفیق ظلم است. دولت ۴ نرخ را برای ارز در بودجه تعیین کرده بود، اما کمیسیون تلفیق این ارقام را شفاف کرد و آیا این شفاف سازی کار غلطی است، این نشان دهنده شفافیت و صداقت در مجلس است و باعث انضباط مالی در کشور خواهد شد.

دلخوش اباتری تصریح کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در سال ۹۹، ۶.۳ درصد پیش بینی شده بود، اما در لایحه دولت ۵.۳ درصد و در لایحه‌ای که از تلفیق خارج شد این رقم به ۸.۲ درصد رسید و این اقدام از سوی کمیسیون تلفیق اقدام قابل تقدیر و توجه است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در کمیسیون تلفیق به آن اشاره شد و یکی از مشکلات اساسی مردم بود موضوع قیر در تبصره یک بود که کمیسیون تلفیق آن را به لایحه بودجه اضافه کرد و در لایحه دولت نبود. همچنین بند «و» را نیز کمیسیون تلفیق شفاف کرد و سهم فقرا و محرومان از بودجه کشور را بیشتر کرد و همه این‌ها اقداماتی بود که در کمیسیون انجام شد.
 

آصفری: مخالفت با کلیات لایحه اختیار را از مجلس می‌گیرد


محمدحسن آصفری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: دغدغه‌هایی که همکاران در مخالفت با لایحه بودجه بدان اشاره کردند صحیح است، اما واقعیت امر این است که اگر نگاهی به لایحه دولت بیاندازیم می‌بینیم که کمیسیون تلفیق بعد از تلاش‌های شبانه روزی چه تغییراتی در آن اعمال کرده است.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لایحه بودجه دولت بیش‌تر از اینکه اجرایی و عملیاتی باشد سیاسی بود و این موضوع را در تراز بودجه به عینه دیدیم کما اینکه عدم برابری هزینه‌ها و درآمد‌ها بیانگر این مهم است.

وی با بیان اینکه شرایط کشور بسیار حساس بوده و باید زودتر بودجه عملیاتی جهت کاهش فشار اقتصادی بر مردم تصویب شود، تصریح کرد: این اولین اقدام مجلس یازدهم است و اگر از آن موفق بیرون آییم باعث امیدواری مردم در آینده نسبت به مجلس می‌شود.

آصفری خاطرنشان کرد: بودجه سه دوازدهم که برخی همکاران بدان اشاره کردند در مجلس قبل انجام شد، اما تجربه خوبی نبود ضمن اینکه باید به این مهم توجه شود با این اقدام اختیار را از خودمان گرفته و به سران قوا می‌دهیم بنابراین بهتر است ایرادات بودجه را در بررسی بند‌ها و تبصره‌ها رفع کنیم.

وی در تشریح تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق در اصلاح لایحه بودجه، افزود: یکی از اقدامات مهم کمیسیون تلفیق انضباط مالی شرکت‌ها بود و این در حالی است که در بودجه‌های گذشته این موضوع در خصوص دخل و خرج شرکت‌ها مشخص نبود بنابراین این کمیسیون از این طریق مانع از سوءاستفاده رانت خواران شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: کمیسیون تلفیق برای تولید و اشتغال ۳۲ هزار میلیارد تومان تعیین کرد آن هم در شرایطی که اکثر کارخانجات و تولیدی‌ها به دریافت تسهیلات نیازمند بوده همچنین با لشگری از بیکاران در کشور مواجه هستیم بنابراین اگر این میزان اعتبار تعیین نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی عنوان کرد: ما در خصوص محرومان شرمسار هستیم چرا که بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هنوز شاهد محرومیت در کشور هستیم به همین دلیل کمیسیون تلفیق ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی تخصیص داد همچنین برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

آصفری بیان کرد: در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی که دغدغه بسیاری از همکاران است در تبصره ۱۶ مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای جایگزینی این ارز تعیین شد، همچنین ۲.۵ میلیارد دلار به عنوان ارز دارو تخصیص داده شد ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود امروز شاهد قاچاق دارو به کشور‌های همسایه هستیم بنابراین باید در این حوزه یک انضباط مالی ایجاد شود.

وی افزود: در کمیسیون تلفیق اعتبارات قابل توجهی برای قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تخصیص داده شد که از این طریق از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌شود، از سوی دیگر تاکید شد که باید مالیات بیشتری از افرادی که درآمد بالاتری دارند دریافت شود و در این زمینه نباید فردی که ماهانه ۴۰ میلیون تومان دریافتی دارد مالیاتی برابر با کارگران بپردازد به همین دلیل پرداخت مالیات را پلکانی کردیم.

آصفری تاکید کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم کمیسیون تلفیق کاهش پایه حقوق مدیران ارشد بود که از ۲۱ برابر به ۱۵ برابر کاهش پیدا کرد همچنین ردیفی برای افزایش یارانه‌ها تخصیص داده شد چرا که بعد از گذشت ۱۰ سال و با وجود افزایش نرخ حامل‌های انرژی، اما هنوز قیمت یارانه افزایش داده نشده است.
 

رشیدی: نمایندگان وارد بازی دولت نشوند


محمد رشیدی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ولادت حضرت فاطمه (س) و ایام‌الله دهه فجر گفت: همکاران عزیز! لایحه بودجه‌ای که دولت به مجلس ارجاع داده را مشوش، فاقد شفافیت و دارای مخفی‌کاری دانسته‌اید که همه این موضوعات را کمیسیون تلفیق تأیید می‌کند، اما کمیسیون مذکور برای اصلاحات در لایحه بودجه زحمات فراوانی کشیده است و البته این اقدام را نیز به نمایندگی از همکاران گرامی انجام داده‌ایم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: همگی می‌دانید که ۵ واحد درصد معافیت به واحد‌های تولیدی ارائه کرده‌ایم، مالیات اصناف را تا صد میلیون تومان سود در سال بخشیده‌ایم، تسهیلات ازدواج را به صد میلیون تومان رسانده‌ایم، حقوق ماهیانه سربازان را به یک میلیون و ۸۰۰ تومان افزایش داده‌ایم، مصرف آب، برق، گاز بری محرومان و کم و مشترکان کم مصرف رایگان کرده‌ایم و همچنین افزایش یارانه‌ها را به نفع مردم تا ۴ برابر در دستور کار داشته‌ایم بنابراین مردم را با این اقدامات خوشحال کرده‌ایم پس ملت را پشیمان نکنید.
 
<div id="video-display-embed-code_1283002" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/909508/1283002?width=400&height=300"></script></div>

وی تأکید کرد: رأی به لایحه بودجه به مفهوم موافقت با دولت نیست و در حقیقت با این کار با اصلاحات انجام شده لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق موافقت صورت گرفته است، عزیزان! باید دولت را وادار به کار کنیم، این چه منطقی است که ما بگوییم هر کاری را انجام دهیم دولت آن را عملیاتی نمی‌کند پس دیگر نمایندگان چه کاره هستند لذا ما نماینده ملت بوده‌ایم و بایستی دولت را وادار به انجام کار کنیم بنابراین درخواست دارم که رأی خود را به موافقت با لایحه بودجه ثبت کنید.

رشیدی اظهار کرد: ما همگی شعار مبارزه با فساد و رانت‌خواری را سر داده‌ایم ضمن اینکه اگر با لایحه بودجه مخالفت کنیم بدان معناست که با ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقت کرده ایم بنابراین ما مخالف رانت‌خواری هستیم و این را باید در عمل نشان دهیم لذا چنین اتفاقی زمانی خواهد افتاد که ما با اصلاحات انجام شده در کمیسیون تلفیق موافقت کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: نمایندگان نباید وارد بازی دولت شوند؛ چرا دولتی‌ها اعم از معاون اول رئیس جمهور و شخص رئیس جمهوری ناراحت هستند، به این دلیل بوده که کمیسیون تلفیق اصلاحات اساسی را در لایحه بودجه لحاظ کرده است بنابراین معتقدم اگر با لایحه بودجه مخالفت شود دولت خوشحال خواهد شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید در این مسیر سربلند بیرون بیاید و قطعاً رضایت خداوند و ملت را در پی خواهد داشت.
 

کوچکی‌نژاد: عدم شفافیت درآمد‌های دولت در بودجه باعث ناپایداری آن می‌شود


جبار کوچکی‌نژاد در صحن علنی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، این لایحه را مهم و حساس دانست و گفت: انتظار داریم مخالفان و موافقان به ارقام توجه کنند تا صلاح مردم رقم بخورد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به شرایط داخلی و خارجی کشور عنوان کرد: بودجه ۱۴۰۰ در زمان انتقال دو دولت رقم می‌خورد لذا معتقدیم کمیسیون تلفیق باید بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب خطاب به دولت و مجلس، کلیات این لایحه را رد می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به حذف تبصره ۴ اظهار کرد: معتقدیم باید صندوق توسعه ملی تقویت شود و دولت در فرصت دیگری بودجه بهتری را ارائه کند چرا که در حال حاضر دولت اعلام می‌کند بودجه فعلی را قبول نداشته و گرانی به مردم تحمیل می‌شود لذا باید به جنگ روانی حاصل از شعار‌های دولت در نزدیکی به ایام انتخابات توجه کرد.

کوچکی نژاد در ادامه با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم گرانی بر مردم تحمیل شود، عنوان کرد: تورم نباید افزایش پیدا کند، اما این بودجه باعث کسری ۴۰ درصدی و تورم می‌شود چرا که درآمد‌های دولت مشخص نبوده و ناپایدار است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وابستگی ۳۰ درصدی بودجه به نفت که خلاف قانون برنامه و سیاست‌های کلی است، اظهار داشت: گرانی فراورده‌های نفتی باعث تنش می‌شود و عدالت باید در پرداخت‌ها در نظر گرفته شود.

وی همچنین فرار مالیاتی را بیش از صد هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که ۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده و مستقیم از جیب مردم دریافت می‌شود پس بودجه فعلی در جهت رفاه و تولید نخواهد بود.

کوچکی نژاد ادامه داد: معتقد بودیم درآمد ۸۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت در لایحه ناپایدار بود که این رقم در کمیسیون تلفیق به هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده؛ همچنین بودجه عمومی کشور ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در برخی تبصره‌ها رسیده است لذا درآمد‌ها غیرواقعی است.

این عضو مجمع نمایندگان استان گیلان همچنین با اشاره به عدم آشکار بودن بودجه تبصره ها، عنوان کرد: موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم، اما روش در نظر گرفته شده درست نیست و یک شبه نمی‌توان ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد لذا روش کمیسیون تلفیق بحران جدیدی ایجاد می‌کند و مجلس انقلابی نباید اجازه دهد این موضوع باعث گرانی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز کل جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ابراز داشت: قیمت مواد اولیه وارداتی از این طریق بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که باعث گرانی کالا‌ها می‌شود از سوی دیگر نمی‌توان به جای کالا، پول در اختیار نیازمندان قرار داد چرا که همگی می‌دانیم همه نیازمندان این مبلغ را صرف خرید کالا نخواهند کرد.

کوچکی نژاد با اشاره به درآمد ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی بودجه از محل فروش نفت، گفت: درآمد بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی که مجلس برای دولت در نظر گرفته است پایدار نیست و ۳۰ درصد وابستگی به نفت دارد همچنین جلوی فرار‌های مالیاتی گرفته نشده است.

وی همچنین درآمد حاصل از ۴۵۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و ۲۹۸ هزار میلیارد تومان اوراق را واقعی ندانست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به کاهش بودجه عمرانی از ۱۵ درصد به ۱۱ درصد، خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث تعطیلی پروژه‌های عمرانی کشور و موج جدیدی از بیکاری خواهد شد.
 

ایزدخواه: نتیجه اجرای بودجه ۱۴۰۰ بروز بحران ارز است


روح اله ایزدخواه در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: از منظر اقتصادی-سیاسی نکاتی را عرض می‌کنم، اقداماتی از جنس آزادسازی قیمت ها، قطع یارانه ها، کاهش هزینه‌های دولت، افزایش نرخ سوخت و فروش اموال دولتی در نسخه شوک درمانی از سوی صندوق بین المللی پول INF ارائه شده است.

وی ادامه داد: آن‌ها از سال‌ها قبل برای کشور‌هایی مثل ما چنین نسخه‌ای را دیده اند و قبل از اینکه ما دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم شروع کرده ایم به اجرای نسخه شوک درمانی این صندوق که منجر به بیکاری سنگین، فساد گسترده و افزایش شکاف طبقاتی می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است و تا بانک‌های خصوصی سرکش را کنترل نکنید افزایش یارانه مردم تنها باعث فقر آن‌ها می‌شود.
 
<div id="video-display-embed-code_1283008" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/909508/1283008?width=400&height=300"></script></div>

این نماینده مجلس با بیان اینکه سیاست تحریم امروز متمرکز بر نرخ ارز است، گفت: در کتاب هنر تحریم گفته اند می‌خواسته اند تحریم‌های جدید را اعمال کنند، اما دیدند دولت خودش می‌خواهد برای ارز کار‌هایی انجام دهد که باعث افزایش نرخ ارز می‌شود که در نهایت منجر به بحران مرغ شد.

ایزدخواه ادامه داد: می‌خواهند بحران مرغ را در سال ۱۴۰۰ رقم بزنند همان طور که اغتشاشات سال ۷۲ دقیقا از افزایش نرخ ارز شروع شد و شاهد بودیم ظرف چند ماه نرخ ارز از ۲۵۰ تومان به ۷۵۰ تومان رسید و تورم ۵۰ درصد به مردم تحمیل شد. از بودجه ۹۸ بحران بنزین و از بودجه ۹۹ بحران بورس بیرون آمد و می‌خواهند از بودجه امسال بحران ارز را درست کنند تا نقطه بدون بازگشت برای کشور و انقلاب درست شود که حتی دولت انقلابی هم نتواند کاری کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه علم اقتصاد بیش از آنکه حسابداری باشد علم رفتاری است، گفت: کمیسیون تلفیق زحمت بسیاری کشید و قدردان آن هستیم، اما باید گفت اصلاحات روی کاغذ در جامعه جور دیگری رقم می‌خورد در حال حاضر چنین پالسی داده می‌شود که مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داده است، خاتمه این پالس دست شما نیست و جامعه جور دیگری رفتار می‌کند بنابراین باید قدرت ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: این که گفته می‌شود حذف رانت از اصلاح ارز شروع می‌شود آدرس غلط است اطلاعات کامل، دقیق و محرمانه‌ای دارم که نشان می‌دهد این قصد به سرانجام نمی‌رسد و البته وضع ارز ۴۲۰۰ تومان سیاست غلطی بود برای اینکه در بازار نرخ ارز آزاد را بالا ببرند و سیاست تک نرخی بودن ارز را کنار بگذارند به جای آنکه انضباطی اعمال کنند.

ایزدخواه بیان کرد: بعضی‌ها استناد می‌کنند با حذف ارز ترجیحی گوشت گوسفندی شاهد کاهش ۳۰ درصدی قیمت آن بوده ایم، اما باید گفت مگر گوشت گوسفندی ۹۰ درصد به نهاده‌ها وابسته است و سهم آن در سبد خانوار به اندازه مرغ است؟

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایطی هستیم که اگر اصلاحات کمیسیون تلفیق را قبول کنیم دولت ناکارآمد، مسئولیت ناپذیر و تکنوکرات در سرکار است بنابراین سیاست‌های پولی و مالی وقتی می‌تواند اعمال شود که دولت مقتدر سرکار باشد نه دولت مبتذل که هنوز بودجه تصویب نشده می‌گوید آن را اجرا نمی‌کند.

سخنگوی فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس تاکید کرد: در جریان یارانه معیشتی دیدیم که دولت چه ناز و کرشمه‌ای داشته است بنابراین اگر روی کاغذ مسائل را اصلاح کنیم دولت زیربار اجرای آن نمی‌رود و جای جلاد و شهید را عوض می‌کنند و می‌گویند این بودجه مجلس است.
 

زنگنه: لایحه بودجه پیشنهادی دولت با اسناد بالادستی همپوشانی ندارد


محسن زنگنه در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: برای بررسی بودجه باید با معیار صحبت شود نه اینکه صرفاً وارد بحث‌های سیاسی شویم.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاخص همپوشانی با اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب و برنامه ششم توسعه از جمله مواردی است که در لایحه بودجه پیشنهادی دولت و همچنین اصلاح شده از سوی کمیسیون تلفیق مشاهده نمی‌شود، زیرا چارچوب لایحه پیشنهاد شده تناسبی با اسناد یاد شده ندارد.

وی ادامه داد: نرخ نقدینگی باید دو هزار و ۸۰۰ باشد، اما اکنون از ۳ هزار نیز گذشته است؛ باید پاسخ داده شود چه برنامه‌ای برای جلوگیری از نقدینگی داریم و همچنین مسئله بیکاری، اشتغال و ... نیز چطور مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

زنگنه افزود: اصلاح ساختاری بودجه نیز از دیگر شاخص‌های مهم محسوب می‌شود؛ در زمانی که مجلس یازدهم توفیق حضور در محضر رهبر انقلاب را داشت، ایشان خواستار اصلاح ساختار بودجه شدند، آیا می‌توانیم پای بودجه‌ای را امضا کنیم که بوی اصلاح ساختار نمی‌دهد. چطور در آینده باید به مردم، دانشگاهیان و متخصصان در خصوص ساختار بودجه پاسخ دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: بدون شک نباید در مورد لایحه بودجه احساسی رفتار کنیم؛ البته کمیسیون تلفیق زحمت زیادی برای اصلاح لایحه پیشنهادی کشیده است، اما بنیان بودجه ارائه شده مشکل دارد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شاخص شفاف‌سازی نیز از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال در تبصره ۱۴ به دولت اجازه داده شده اگر منابع‌اش تأمین نشد می‌تواند برای پرداخت یارانه نقدی به دلخواه هر چه می‌خواهد اوراق مالی چاپ کند که این امر مصداق عدم شفافیت است.

وی ادامه داد: عدالت در توزیع منابع نیز در لایحه پیشنهادی رعایت نشده است؛ طی ۷ سال گذشته همواره از دولت خواسته شد یارانه دهک‌های بالا را حذف کند، اما اکنون یارانه دهک‌های بالا از ۴۵ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان افزایش داده شده است.

زنگنه افزود: به نظر می‌رسد اکنون زمان آن رسیده که رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ دهد آیا متعهد می‌شود لایحه بودجه اصلاح شده در کمیسیون تلفیق را به درستی اجرا کند؟

این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: بدون شک ابعاد اقتصاد سیاسی بودجه دارای اهمیت است؛ در واقع اکنون با دولتی طرف هستیم که طرح‌های معیشتی و قیر را اجرا نکرده است بنابراین اگر اصلاحات صورت گرفته از سوی کمیسیون تلفیق نیز تصویب شود، چه کسی قرار است آن را اجرا کند، زیرا دولت با صراحت اعلام کرده این کار را انجام نمی‌دهد و در این راستا عزمی هم ندارد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان مثال دولت چطور می‌تواند ۲۵ هزار میلیارد به درآمد‌های ارزش افزوده اضافه کند. آیا دولت می‌تواند ۱۷ هزار میلیارد از محل ورود خودرو از مناطق آزاد به کشور را تأمین کند.

وی ادامه داد: متأسفانه منابع را چاق کرده‌ایم به امید این دولت و دولت نیز نمی‌تواند منابع را تأمین کند بنابراین مجلس انقلابی نباید امضایش پای بودجه‌ای باشد که اصلاح ساختار ندارد، منابع‌اش پایدار نیست و نهایتاً تورم‌زا است.

زنگنه افزود: امروز تحمل شرایط از سوی مردم به ۱۰ رسیده است لذا تورم دو درصدی هم می‌تواند آن‌ها را غرق کند؛ نباید پای بودجه‌ای را مهر بزنیم که تورم‌زا است.

این نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: اکنون دو حالت در مواجهه با بودجه وجود دارد، ابتدا باید اصلاحات انجام شده از سوی کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود، اما دولت آن‌ها را اجرا نمی‌کند یا اینکه دولت هر آنچه می‌خواهد اجرا می‌کند که آن وقت فقط امضای مجلس انقلابی پای این بودجه مانده است.
 

پورابراهیمی: لایحه ارائه شده از سوی دولت از جنس اصلاح ساختار بودجه نیست

 
محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: در ابتدا باید گفت چرا ما اساساً در حوزه لایحه بودجه این حساسیت‌ها را داریم و گزارش تلفیق بودجه برای ما مهم است، شاید بخواهیم دو موضوع اساسی را در نظام اقتصادی کشور مورد نظر قرار دهیم که چه دلایلی باعث شده این وضعیت در حوزه اشتغال، بیکاری، تورم و موضوعات مختلف دیگر ایجاد شود. یکی از محور‌های مهمی که در این متغییر‌ها تاثیرگذار بوده است، موضوع بحث بودجه در طی سال‌های گذشته است، موضوع اصلاح ساختار بودجه برای حذف ناترازی و عدم رسیدن به کسری موضوع بحث بودجه یکی از بحث‌های مهمی بوده که در دستور کار مجلس بوده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم ادامه داد: شما را ارجاع می‌دهم به موضوعاتی که سال‌ها قبل در همین مجلس پیگیری شد. به یاد دارم در سال ۹۷ زمانی که لایحه قرار بود در ۱۵ آذرماه ارائه شود، در تاریخ مقرر ارائه نشد، به این دلیل که حضرت آقا نامه‌ای را نوشتند. در گزارش لایحه بودجه سال ۹۸ که قرار بود سال ۹۷ تقدیم مجلس شود، مطرح فرمودند این بوده انطباقی با شرایط جنگ اقتصادی ندارد و باید اصلاح ساختار در آن عملیاتی شود، لذا دستور اصلاح ساختار به چند سال قبل بازمی گردد. البته قبل از این هم رهبر معظم انقلاب بار‌ها این موضوع را تاکید فرمودند.
 
<div id="video-display-embed-code_1283009" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/909508/1283009?width=400&height=300"></script></div>

وی بیان کرد: ما نیز در مجلس دهم زمانی که این موضوع مطرح شد، از دولت خواستیم گزارش اصلاح ساختار را بیاورد. وضعیتی که ما در بحث منابع و مصارف به صورت متداول داشتیم و عدم اتکا به درآمد‌های پایداردولت اصلی‌ترین مشکلات ما بوده که در حوزه بودجه داشتیم. در آن سال دولت ۴ ماه فرصت خواست، اما بعد متوجه شدیم از فروردین سال ۹۸ فرصت خواسته شده است. ۴ ماه نیز از فروردین سال ۹۸ نیز گذشت، گزارش‌های تخصصی نیز در صحن علنی درخصوص اصلاح ساختار بودجه مطرح شد، اما هیچ حکمی در حوزه بودجه سال ۹۸ عملیاتی نشد.

پورابراهیمی ادامه داد: اقدام دولت؛ ۱- برداشت ۴۵۰ میلیون دلار از مانده حساب ذخیره ارزی از سنوات گذشته، ۲- برداشت مانده ۱۲ درصد فریز شده صندوق توسعه ملی از سال قبل، ۳- برداشت از منابع به روش استقراض چه اوراق و چه برداشت از بانک مرکزی؛ و در ادامه می‌خواهم بگویم مجموع اصلاح این‌ها کدام یک با اصلاح ساختار همخوانی دارد. امسال که مقام معظم رهبری پس از ارائه لایحه بودجه نامه‌ای را نوشتند، این بابی شد که اصلاح را انجام دهیم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همکاران و اعضای کمیسیون تلفیق، آن چیزی که ما امروز نگران آنیم، کسری تراز عملیاتی است که اگر به روش درآمد پایدار آن را نبینیم، سال آینده از محل پول پرقدرت و افزایش حجم نقدینگی، آثار تورم آن در اقتصاد کشور به جای کمک به مردم هزینه ایجاد خواهد کرد. ما ۱۰۰ واحد برای مردم منابع افزایش داده ایم، اما ۱۵۰ واحد به واسطه تورم از آن‌ها پس میگیریم. تورم یعنی عدم تخصیص منابع و برداشتن منابع از جیب مردم.

پورابراهیمی تصریح کرد: ما چند محور اساسی داشتیم؛ اول تحولات در ساختار نظام مالیاتی که آقای زارع توضیحاتی درباره آن ارائه کردند. اعتقاد ما این است که حکم اساسی در بودجه، ایجاد منابع پایدار درآمدی ناشی از مالیات است، نه اینکه مالیات را افزایش دهیم برای کارگران و کارمندان و حتی کار خیلی خوبی که در کمیسیون تلفیق انجام شده، ۵ واحد درصد مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی نیز کاهش پیدا کرده، اما صحبت ما این است که حجم فرار مالیاتی به واسطه عدم اجرای طرح نظام جامع مالیاتی امروز اصلی‌ترین بحث ماست، اما حکم آن در کمیسیون تلفیق کجاست؟

وی افزود: موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت، یکی از محور‌های مهم اصلاح ساختار بوده است، لذا امروز برای آن باید حکم بیاوریم و با توصیه کار پیش نمی‌رود. موضوع بودجه شرکت‌های دولتی بار‌ها در همین مجلس مورد بحث قرار گرفته است، حجم بودجه شرکت‌های دولتی ۲.۵ برابر بودجه عمومی کشور است و سوال من اینجاست حکمی که در ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق بابت لحاظ کردن صرفه جویی در هزینه‌های آن‌ها محاسبه کردیم، اگر معادل ۱۰ درصد در بودجه حوزه بانک‌های دولتی صرفه جویی شود، معادل حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان منابع به بودجه عمومی کشور اضافه می‌شود، اما باید پرسید این احکام کجاست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: دوستان زحمت کشیدند ارز ترجیحی را حذف کردند که ما ۱۰۰ درصد با آن موافقیم، چرا که ارز ترجیحی جز ایجاد فساد و رانت چیز دیگری به همراه ندارد، اما قرار ما این نبود به جای جایگزینی نرخ ارز ترجیحی، آن را تبدیل کنیم به منابعی تحت عنوان یارانه و به ۹۷ درصد از جامعه پرداخت شود. دهک‌های پردرآمد کجا باید مبنا قرار می‌گرفتند که در اینجا از یارانه سهم نگیرند. قرارمان این بود که مابه التفاوت را برای کالا‌های اساسی اختصاص داده و برای مردم دغدغه ایجاد نکنند. البته دولت نیز نامه زده و مطرح کرده که نگران هستیم. باید به جهانگیری بگویم که نگرانی شما در رابطه با این موضوع که به خاطر آن خدمت حضرت آقا نامه زدید را در اصلاح ساختار ببینید. کدام احکام را شما براساس دستور مقام معظم رهبری اجرایی کردید؟

پورابراهیمی با بیان اینکه دستور موکد مقام معظم رهبری اصلاح ساختار بودجه بود، اظهار کرد: سوال من این است که دولت چرا لایحه‌ای را به مجلس ارائه داده که اساساً از جنس اصلاح ساختار لایحه بودجه نیست؟ مگر می‌شود با این رویکرد تصمیم گرفت؛ لذا اگر بخواهیم ناترازی را با این وضعیت در کشور را مدیریت کنیم، باید نگران آثار تورمی آن نیز بود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم ادامه داد: مردم به ما می‌گویند شما یارانه ما را چند برابر نکنید، بلکه قدرت خرید ما را افزایش داده و به زمان دلار ۳ هزار تومانی برسانید. باید ارزش پول ملی را تقویت کرد چرا که این تنها راه کمک به مردم است، گرچه معتقدم در کوتاه مدت و شرایط اضطرار باید کمک‌هایی کرد، اما اگر قرار باشد این تصمیم جزو تصمیم‌های میان مدت و بلندمدت مجلس باشد، قطعاً یکی از اشتباهات راهبردی در نظام اقتصادی کشور است، لذا خواهشمندم اجازه دهید، با توجه به این اشکالات اساسی که مطرح شد، کلیات را کنار بگذاریم و وارد بحشی شویم که دولت اصلاحاتی بر لایحه انجام دهند و اگر این اتفاق نیفتد، آن را چند دوازدهمی خواهیم کرد.

نظر شما