شناسهٔ خبر: 45328124 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در مراسم سه‌شنبه‌های فناورانه شرکت راه‌آهن مطرح شد

غلامی: ایران جزو ۲۰ کشور برتر دنیا در حوزه علم و فناوری است / استقبال مراکز صنعتی از یافته‌های علمی دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در مقایسه با دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته، ایران در حوزه علم و فناوری جایگاه خوبی دارد به گونه‌ای که جزو ۲۰ کشور برتر دنیا در این حوزه هستیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در مراسم سه شنبه‌های فناورانه شرکت راه آهن با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به علم، نخبگان و فناوری گفت: حوزه آموزش عالی کشور یک سرمایه علمی است و سبب شده تا در حال حاضر جمعیت بزرگی از کشور دانش‌آموخته دانشگاه‌ها باشند.

وی ادامه داد: یک وظیفه آموزشی بر عهده وزارت علوم بود که به خوبی انجام دادیم و سبب شد وضعیت علمی ما در دنیا و در مقایسه با دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته، توسعه یافته و توانمند از جایگاه خوبی برخوردار باشد، به گونه‌ای که جزو ۲۰ کشور برتر دنیا در حوزه علم و فناوری هستیم و در حال حاضر در رتبه‌های ۱۶ و ۱۷ قرار داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وجود دانشگاه‌ها یک ظرفیت بزرگی در کشور است که در جریان ۲۰ سال اخیر به روندی بالنده و در حال رشد تبدیل شده است. در یک سال اخیر شاهد حضور شرکت‌های دانش بنیان در مجموعه راه آهن هستیم و سبب شده در این یک سالی که کرونا بر دانشگاه‌ها سایه انداخته است، هر روز گزارش‌هایی از توانمندی‌های علمی برای خدمت به مردم اعلام شود. بسیاری از یافته‌های علمی هم حتی فرصت خبری شدن نیافتند.

غلامی یادآور شد: مراکز صنعتی از یافته‌های علمی دانشگاه‌ها استقبال می‌کنند و در نتیجه شاهد ریشه و عمق گرفتن هر روزه یافته‌های علمی هستیم. آینده درخشانی پیش روی این هماهنگی‌ها و همکاری هاست و شاهد به نتیجه رسیدن فرصت‌های علمی هستیم.

وزیر علوم تصریح کرد: ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور داریم که ۳۷ پارک را وزارت علوم مستقیماً مدیریت می‌کند. همچنین ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌ها تأسیس و ۶ هزار شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه وزارتخانه‌ها به سمت بهره برداری از ظرفیت بزرگ و توانمند ایجاد شده در دانشگاه‌ها بیایند، گفت: به دلیل بالا بودن تعداد مراکز علمی و همچنین کاهش جمعیت دانشجویی، ظرفیت خالی توسعه علمی و فناوری داریم. دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت جزو موارد خاص در دنیاست که یک دانشکده تخصصی در حوزه راه آهن داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود ظرفیت علمی و نخبگانی دانشگاه‌های شهرستان‌ها گفت: از این ظرفیت می‌توانیم در گستره راه آهن در سراسر کشور استفاده کنیم. وظیفه اصلی ما در وزارت علوم بسترسازی برای رشد و بالندگی صاحبان فناوری است، همچنین وظیفه خاصی هم برای هدایت ظرفیت علمی به سمت توسعه فناوری داریم.

غلامی تاکید کرد: قرار نیست در آینده مصرف کننده فناوری دیگران باشیم و باید تولیدکننده علم و فناوری باقی بمانیم.

نظر شما