شناسهٔ خبر: 45198289 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اخبار بورس؛

جلسه فوق العاده مجلس در پی ریزش بورس/ استعفای رییس سازمان بورس/ انتقاد قالیباف از سوء مدیریت در بورس و واکنش وزیر اقتصاد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- به دنبال ریزش شاخص بورس، ساعتی پیش جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور رئیس مجلس و وزیر اقتصاد آغاز شد.
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری آریا، جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد آغاز شد، در این نشست قرار است وضعیت بازار سرمایه و بورس مورد بررسی قرار گیرد.

انتقاد قالیباف از سوء مدیریت در بورس
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه بورس و بازار سرمایه نارسایی مدیریتی وجود دارد و دچار سوء مدیریت هستیم.
 قالیباف امروز در جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس از جمله رئیس این سازمان و اعضای کمیسیون برگزار شد، افزود: دو موضوع ویژه از ابتدای مجلس جدید به طور خاص در دستور کار بوده که یکی سند مالی بودجه با نگاه اصلاح ساختار و دیگری توجه ویژه به بازار سرمایه است.
قالیباف با اشاره به اهمیت و نقش بازار سرمایه در حوزه سرمایه‌گذاری و ظرفیت آن برای حل بسیاری از مشکلات گفت: مجلس در هر زمینه‌ای که وزارت اقتصاد درخواست کرده است در زمینه بازار سرمایه همکاری داشته است.
وی افزود: با تغییر مصوبات شورای عالی بورس، تمام اختیارات لازم به این شورا برای مدیریت و نظارت بازار سهام داده شده است، با این حال امروز اداره بورس دچار سوء مدیریت است.
رئیس مجلس با تاکید بر این که دولت و اعضای اقتصادی دولت در برابر بورس مسئول هستند، گفت: از اواخر مرداد شاهد افت یک میلیون واحدی شاخص بورس هستیم و این نوسان بالا نشانه ضعف در مدیریت این بازار است.
قالیباف افزود: نباید اوضاع به گونه‌ای باشد که هر وقت نرخ ارز بالا می‌رود دچار آسیب شویم و وقتی پایین هم می‌آید آسیب ببینیم.
وی گفت: باید مجموعه سهام فروخته شده شرکت‌های حقوقی در ماه‌های اخیر بررسی شود.
رئیس مجلس افزود: این نوسانات، هم در حوزه اقتصادی به ما آسیب می‌زند و هم بدتر از آن این است که اعتماد مردم از بین می‌رود.
وی گفت: وقتی رئیس دولت از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس دعوت کرده و به آنان اطمینان داده که ما هستیم مردم باید احساس کنند که ما حضور داریم.
رئیس مجلس افزود: کمیسیون اقتصادی باید تحولات ماه‌های اخیر بورس را بررسی و گزارش آن را در صحن مجلس مطرح کند.
وی گفت: در شورای عالی اقتصادی با حضور سران قوا نیز این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
قالیباف افزود: بورس ما این ظرفیت را دارد که بهتر اداره شود و رشد متناسبی داشته باشد.

وزیر اقتصاد در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس چه گفت؟
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برخی دخالت‌ها مانند قیمت گذاری‌های دستوری و همین طور بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی به طور مستقیم بر بازار سرمایه تاثیر منفی می‌گذارد.
فرهاد دژپسند امروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که با حضور رئیس مجلس برای بررسی تحولات بازار سرمایه برگزار شد گفت: کار دولت ریل گذاری و نهادسازی و تسهیل ورود و خروج به بازار و نقدشوندگی مناسب در بورس است.
وی گفت: بازار سهام محلی برای کشف قیمت است و دولت باید کاری کند که این عملیات با کارآمدی انجام شود که در همین زمینه در دو ماه گذشته به اندازه 10 سال کار انجام شده و همه شرکت‌ها بازار گردان دارند.
وی افزود:ما برای کاهش نوسان از ابزار جدیدی مانند اوراق تبعی استفاده کردیم و شرکت‌هایی که می‌خواهند در بورس، سهام شان عرضه شود اگر مدارک کامل باشد این کار در مدت یک ماه انجام می‌شود.
دژپسند با اشاره به فروش سهام از طرف سهامداران حقوقی گفت: در ماه‌هایی که فزونی تقاضا داشتیم شرکت‌های حقوقی باید عرضه می‌کردند تا مانع افزایش مصنوعی قیمت‌ها بشود و مصوبه افزایش شناوری سهام نیز به همین دلیل بود.
وزیر اقتصاد گفت: در زمان ریزش بورس هم باید تقاضا شکل بگیرد که به همین منظور حقوقی‌ها ورود کردند و اقدام به خرید سهام می‌کنند.
وی با اشاره به رشد شاخص بورس در ماه گذشته تا سقف یک و نیم میلیون واحد گفت: یکی از نمایندگان مجلس از ما خواست که عرضه شرکت‌ها را آغاز کنیم، اما دیدیم که با عرضه سهام، بازار واکنش منفی نشان داد.
وی گفت: بازار با قیمت گذاری‌های کالا‌ها میانه خوبی ندارد و به همین دلیل به اظهارات وزیر صنعت در باره موضوع فولاد واکنش نشان داد و در میان فعالان بازار این نگرانی شکل گرفت که شاید این موضوع شروعی برای بقیه کالا‌ها باشد.
وی گفت: همچنین اجبار پالایشگاه‌ها به توزیع قیر با نرخ دولتی و یا لغو معافیت مالیاتی شرکت‌های معدنی روی بازار اثر منفی می‌گذارد، زیرا به سوددهی آن‌ها آسیب می‌زند.
وزیر اقتصاد با بیان این که مسئول صنعت بانکداری وزارت اقتصاد است نه بانک مرکزی گفت: ابزار مناسب در این زمینه باید در دست وزارت اقتصاد باشد و وقتی نرخ بهره بین بانکی ناگهان شبانه به بالای 20 درصد می‌رسد این موضوع روی بازار اثر می‌گذارد.
دژپسند همچنین با اشاره به موضوع استعفای شاپور محمدی رئیس سابق سازمان بورس گفت: چرا در این باره دروغ گفته می‌شود که وزیر وی را برکنار کرده است در حالی که روابط بنده با وی بسیار خوب بود و خود آقای شاپور محمدی با اصرار و به خاطر مسائل شخصی استعفا کرد.

رییس سازمان بورس استعفا کرد
دکتر حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، استعفای دوباره خود را به علت فراهم نشدن شرایط اعلامی، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه کرد.
در متن استعفای رئیس سازمان بورس خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس و اوراق بهادار آمده است:
پیرو نامه شماره 312/1282 م مورخ 1399/08/10 خطاب به ریاست محترم جمهوری و درخواست استعفای اینجانب بتاریخ 1399/09/04 بدلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی جهت حمایت از صنایع، بازار سرمایه و سرمایه گذاران بدینوسیله استعفای خود را از عضویت در هیات مدیره و ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار مجدداً اعلام می‌نمایم استدعا دارد در اجرای ماده 11 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران دستور اقدام صادر فرمایید.
لازم ذکر است که بنده درسخت‌ترین شرایط که مردم دعوت عمومی به بازار سرمایه شده بودند آزاد سازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های سهام دولتی (ETF ها) در بورس در حال انجام بود این وظیفه خطیر را بعهده گرفتم و در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط بدنبال توسعه بازار، تامین مالی، ابزار‌ها و نهاد‌های مالی بودم که در کمترین زمان بزرگترین کار‌ها در بازار سرمایه انجام گردید، ولی متاسفانه بواسطه اقدام سیاسی و ورود غیر حرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران هیچ وقت دیده نشد.

ریزش کنونی بورس مبنای بنیادی ندارد
مدیرعامل بورس تهران گفت: افت کنونی شاخص بورس مبنای بنیادی ندارد.
علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران با انتشار پیامی در فضای مجازی، افزود: اصلاح وضع موجود نیازمند تسریع نهاد‌های مسئول برای تصمیم‌گیری در مورد طرح‌های ارائه شده توسط کارشناسان بازار سرمایه است.
وی گفت: از سوی دیگر هماهنگی بانک مرکزی و سیاست‌های پولی با سازمان ‎بورس برای حفظ ثبات بازار سرمایه ضروری است.

تجمع سهامداران معترض در مقابل ساختمان بورس
ریزش‌های ادامه‌دار شاخص کل بورس، سهامداران معترض را امروز، بار دیگر مقابل ساختمان بورس جمع کرد.
افت شاخص بورس در روز‌های متوالی سبب اعتراض سهامداران و تجمع آن‌ها مقابل ساختمان بورس شد. این در حالیست که امروز در ساعت‌های ابتدایی آغاز معاملات شاخص با افت همراه بود، اما در پایان شاخص کل با رشد 385 واحدی به یک میلیون و 150 هزار واحد رسید.

بورس با رشدی بی رمق تمام کرد
معالات بورس امروز 30 دی 99 با رشد 385 واحدی معاملات خود را به پایان رساند.
امروز 30 دی ماه، در پایان معاملات تالار شیشه‌ای شاخص کل با رشد385 واحدی به عدد یک میلیو ن و 150 هزارواحد و شاخص هم وزن باافت 6 هزارواحدی به عدد430 هزارواحد رسید.
 نماد‌های فولاد، شستا و کگل بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند و نماد‌های شستا، فملی، وتجارت و خساپا از پرتراکنش‌های بازار بودند.
 در فرابورس نیز شاخص با 94 واحد رشد به عدد17 هزارواحد رسید و نماد‌های اریا، کگهر و بپاس از تاثیرگذاران شاخص فرابورس بودند.
 همچنین ارزش معاملات خرد بازار به 12 هزارو 410 میلیارد تومان رسید و بیش از 880 میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی بود.




نظر شما