شناسهٔ خبر: 45189177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حناچی: نمودار آلاینده های هوای تهران طی ۲ دهه اخیر کاهشی است

تهران- ایرنا- پیروز حناچی شهردار تهران اعلام کرد: برغم وارونگی هوا و آلودگی آن، نمودار آلایندگی هوای پایتخت طی ۲ دهه گذشته کاهشی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وی روز سه شنبه در آئین تقدیر از سفیران هوای پاک شهر تهران توضیح داد: ترافیک و آلودگی مشکل تمام کلانشهرهای دنیاست؛ شهرهای بالای یک میلیون نفر این مشکل را تجربه می کنند اما این مشکل لاینحل نیست.     

وی ادامه داد: در کشور ما وقتی وارونگی هوا رخ می دهد تمام اقدامات مثبتمان را فراموش می کنیم؛ اگر نمودار دو دهه شهر تهران را ببینیم نشان می دهد میزان آلاینده ها کاهش داشته است.

حناچی افزود: گوگرد فراوانی در منابع نفتی ایران وجود دارد و از این رو وقتی مشتقات نفت مثل گازوئیل از پالایشگاه های ما خارج می شود میزان گوگرد آن ۷ هزار پی پی ام است؛ این در حالی است که باید در تهران گازوئیل ۵۰ پی پی ام استفاده شود که می شود.

وی تصریح کرد: این استاندارد در تهران رعایت می شود اما واقعا در خودرویی که از ساوه به تهران می آید این استاندارد سوختی رعایت شده است؟

حناچی افزود:  مسئولان می گویند ما در تهران مازوت نمی سوزانیم و راست می گویند اما بدانیم که آلودگی هوا از مرزهای تقسیمات کشوری تبعیت نمی کند.

شهردار تهران همچنین گفت: در قانون هوای پاک ما کمترین نقش را داریم و بیشترین وظیفه شهرداری در این قانون تامین حمل و نقل عمومی و توسعه مترو است که ۷۰ درصد بودجه سالانه ما به این بخش می رود.

حل مشکل آلودگی هوای تهران موضوعی حاکمیتی است

وی تاکید کرد: باید بگویم که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در شهری به مانند تهران یک مساله حاکمیتی است و شهرداری نمی تواند به تنهایی بار این حجم سنگین را به دوش بکشد.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به سخت گیرانه تر شدن شاخصهای سنجش  آلودگی هوا در تهران تصریح کرد: به طور طبیعی در آذر و دی شاهد وارونگی هوا در تهران هستیم و این خصیصه هوای پایتخت است؛ حتی در سابقه تاریخی نیز آمده که هوای زمستان تهران مه داشته و حالا مه و آلودگی با هم وجود دارد.

وی ادامه داد: امسال به روشهای مختلف عکسهای ماهواره ای تهران را با سال گذشته بررسی کردیم و تفاوت معناداری را به خصوص در نزدیکی کانون های آلایندگی که نزدیک به صنایع بزرگ بودند مشاهده کردیم که یا مازوت و یا گوگرد بی کیفیت می سوزاندند و عکسهای ماهواره ای نشان می دهد وضعیت امسال حادتر شده است که البته شاید شرایط تحریم بی تاثیر نبوده است.

حناچی یادآور شد: ۶۰ درصد علت آلودگی هوای تهران منابع متحرک هستند و هیچ راهی جز کنترل آلاینده ها نیست.

وی گفت: کاهش مصرف سوختهای فسیلی راهبرد اصلی ما است که البته نباید اجرای همه راه حل ها را به گردن دولت انداخت و باید روش و شیوه زندگی را تغییر داد.

حناچی با اشاره به لزوم مدیریت یکپارچه شهری گفت: این روزها نیازمند این موضوع هستیم و باید همه دستگاه ها در یک شهر هم جهت حرکت کنند و نباید هر دستگاهی به روش خود عمل کند؛ البته مردم تاثیرگذاری تصمیمات را می خواهند اما باید از  دستگاهی توقع داشته باشیم که مسئولیت و اختیار داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: تقاضا و درخواست ها در حوزه های غیر دولتی سبب فشار بر تصمیم گیران شد و آنها را به سر خط آورد که در این زمینه سمن ها و نهادهای غیر دولتی بسیار تاثیرگذار هستند.

به گزارش ایرنا، در این همایش همچنین از ۳۰ نفر سفیران محیط زیست با حضور شهردار تهران تقدیر شد.

نظر شما