شناسهٔ خبر: 45036883 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

توئیتر، ایسنتاگرام، فیسبوک، اسنپ‌چت و یوتیوب حساب کاربری رئیس جمهوری امریکا را تعلیق کردند

محاصره ترامپ

صاحب‌خبر -
دونالـــــــــد ترامــــــــــــــــپ، رئیس‌جمهوری امریــــــــکا در واکنش به بسته شدن حساب‌هایش، توئیتر را به «توطئه با دموکرات‌ها» و «چپ‌های تندرو» متهم کرد و تلویحاً خبر داد که شبکه اجتماعی مختص به خود را راه‌انــــــدازی می‌کند.
شبکه اجتماعی توئیتر شب گذشته با اشاره به حمله هواداران رئیس جمهوری امریکا به ساختمان کنگره در روز چهارشنبه، از مسدود شدن کامل و دائمی حساب دونالد ترامپ خبر داد و نوشت: «پس از بررسی دقیق توئیت‌های اخیر از حساب realDonaldTrum @ و زمینه پیرامون آنها، به دلیل خطر تحریک بیشتر به خشونت، این حساب را برای همیشه تعلیق کردیم.»
روز چهارشنبه شماری از هواداران دونالد ترامپ که در سخنرانی او در جنوب کاخ سفید شرکت کرده بودند، به سمت ساختمان کنگره حرکت کردند. شماری از طرفداران دونالد ترامپ در ادامه وارد ساختمان شدند. در جریان این حمله دست‌کم پنج نفر از جمله یک افسر پلیس کشته و ده‌ها نفر بازداشت شدند.
توئیتر روز چهارشنبه حساب کاربری رئیس جمهوری امریکا را برای ۱۲ ساعت تعلیق کرده بود و حالا اعلام کرده برای همیشه این حساب را از دسترس رئیس جمهوری ماجراجو خارج می‌کند. دونالد ترامپ در شبکه توئیتر بیش از ۸۸ میلیون فالوئر داشت.
توئیتر همچنین حساب‌های کاربری مشاور امنیت ملی سابق و وکیل ترامپ را بابت مطرح کردن و ترویج تئوری توطئه راست تندرو موسوم به «کیوانان» درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بست.
فیسبوک هم روز گذشته اعلام کرده بود که دست‌کم تا پایان مراسم تحلیف و انتقال قدرت به جو بایدن، حساب کاربری ترامپ در فیسبوک و اینستاگرام را تعلیق کرده است. یوتیوب و چند شبکه اجتماعی بزرگ دیگر هم از تصمیمات مشابه خبر داده‌اند.
توئیتر و فیسبوک از چند ماه پیش و در آستانه اوج‌گیری کارزارهای انتخاباتی با نصب برچسب‌های هشدار و حتی حذف پست‌های ترامپ تلاش کرده بودند از انتشار ادعاهای او درباره انتخابات جلوگیری کنند. دان جونیور، پسر ارشد ترامپ هم در واکنش به تصمیم توئیتر آن را «پایانی بر آزادی بیان» در امریکا ارزیابی کرد.
اما تلاش برای محدود کردن ترامپ به فضای مجازی محدود نشد؛ نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا، روز گذشته گفت که طرح استیضاح رئیس جمهوری ایالات متحده دوشنبه رسماً در صحن کنگره مطرح خواهد شد. تعدادی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان امریکا می‌گویند، تاکنون ۱۶۰ نفر در این مجلس از طرح استیضاح دونالد ترامپ حمایت کرده‌اند.
در حالی که تنها ۱۲ روز به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا باقی مانده است، دموکرات‌ها به دنبال اقدام فوری در این زمینه هستند. نانسی پلوسی روز جمعه پس از چهار ساعت مذاکره با اعضای مجلس نمایندگان و همچنین مایک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا از ترامپ خواست استعفا دهد یا استیضاح خواهد شد. وی همچنین گفته است که همه گزینه‌ها از جمله استیضاح، اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی و استعفای رئیس جمهوری مد نظر هستند.
دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ۲۰ ژانویه یعنی ۱۲ روز دیگر به پایان می‌رسد و جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب، و کامالا هریس معاون اول منتخب، کار خود را شروع می‌کنند.

نظر شما