شناسهٔ خبر: 44987588 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری |

سلول‌های سرطانی برای جلوگیری از تغذیه و رشد قرنطینه می‌شوند‌ / از کنترل دمای داخل خودرو‌ها تا تشخیص بیماری با تلفن‌های هوشمند

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

محافظت از گیاهان با کمک نانوذرات به دست آمده از آن‌ها ممکن شد

محققان دانشگاه فدرال بالکتیک کنت ایمانوئل (IKBFU) فناوری جدیدی ارائه کردند که در آن عصاره گیاهی برای تولید نانوذرات مغناطیسی با خواص ضدقارچی استفاده می‌شود. این نانوذرات، گیاهان را در برابر قارچ‌ها و عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

سلول‌های سرطانی برای جلوگیری از تغذیه و رشد قرنطینه می‌شوند‌ / از کنترل دمای داخل خودرو‌ها تا تشخیص بیماری با تلفن‌های هوشمند

 

۲۰ درصد مقالات علمی محققان ایرانی در حوزه نانو است / وضعیت انتشارات فناوری نانو در پایان سال ۲۰۲۰

دو دهه از شروع برنامه پیشگامی آمریکا در فناوری نانو گذشت و در این مدت تعداد انتشارات مرتبط با فناوری نانو از سالی ۲۲۰۰۰ مقاله به سالی بیش از ۱۹۱۰۰۰ مقاله رسید. مطابق سنجش ماهانه است نانو که با استفاده از یک عبارت جستجوی مخصوص فناوری نانو در بانک داده Web of Science WoS صورت می‌گیرد، در سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۹۱۳۰۴ مقاله نانو (nano-article) در WoS نمایه شده اند که نسبت به موقعیت مشابه در سال گذشته حدود ۹ درصد رشد داشته اند. همچنین این تعداد مقاله، ۸٫۸ درصد از کل مقالات علمی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ را شامل می‌شوند.

تلفن‌های هوشمند به حسگر‌های تشخیص بیماری تبدیل می‌شوند

شرکت اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies) در حال توسعه نانوحسگر‌هایی است که از آن‌ها می‌توان برای تشخیص بیماری‌های انسان یا حیوان استفاده کرد. این شرکت در نظر دارد با استفاده از حسگر‌های زیست‌پزشکی مبتنی بر گرافن در ابزار‌های تشخیصی موجود یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مانند تلفن‌های هوشمند، امکان تشخیص بیماری در زمان واقعی را فراهم کند.

اعزام دو تن از فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی

در ماموریت "دمو-۲" دو فضانورد به نام "باب بهنکن" و "داگ هارلی" ۳۰ مه سال ۲۰۲۰ به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) رفتند و ناسا بالاخره موفق شد پس از سال ۲۰۱۱ میلادی، دو تن از فضانوردان خود را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کند.

سلول‌های سرطانی برای جلوگیری از تغذیه و رشد قرنطینه می‌شوند‌ / از کنترل دمای داخل خودرو‌ها تا تشخیص بیماری با تلفن‌های هوشمند

 

دمای داخل خودرو‌ها با نانو پوشش چندکاره کنترل می‌‎شود

شرکت استک‌اتوموتیو (Stek Automotive) اعلام کرد که فیلم‌های نانوسرامیکی پنچره را به بازار عرضه کرده است. در سایت این شرکت آمده است که « فیلم‌های پنجره نانوسرامیکی ما، موسوم به NEX، وضوح و شفافیت بالایی داشته و همچنین در برابر تابش مخرب پرتو‌های فرابنفش دوام بالایی دارد.»

 

قرنطینه سلول‌های سرطانی برای جلوگیری از تغذیه و رشد آن‌ها

سرطان یکی از بیماری‌های خطرناکی است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. در حال حاضر تحقیقات گسترده‌ای برای مقابله با این بیماری در جهان در حال انجام است. به تازگی محققان یک نانوذره مهندسی شده ارائه کرده‌اند که می‌تواند سلول‌های سرطانی مهاجم را از بین ببرد.

نظر شما