شناسهٔ خبر: 45122001 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری |

تولید برق از رطوبت بدن با فناوری نانو امکان‌پذیر شد / رنگ ضدخش نانو پا به عرصه صنعت کشور گذاشت

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

 

محققان از عرق و رطوبت بدن با کمک یک نانوجاذب برق تولید کردند

 

گروهی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) فیلم جدیدی ساخته‌اند که در تبخیر عرق پوست بسیار موثر است. این فناوری می‌تواند برای تولید محصولاتی که در هنگام ورزش ما را خنک و راحت نگه می‌کند، استفاده شود و همچنین از رطوبت حاصل از عرق انسان می‌توان برای تأمین انرژی دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی مانند ساعت، ردیاب تناسب اندام و موارد دیگر استفاده کرد.

 

ماسک‌های نانو قابلیت از بین بردن ۹۹ درصد ویروس کرونا را دارند

 

شرکت داودی ساینس فشن (DAWODY Science Fashion) اقدام به تولید ماسک ضد ویروس کرونا کرده است. در حال حاضر، کشور‌های بیشتری محدودیت‌های سفر به بریتانیا را اعمال می‌کنند که این موضوع به دلیل نگرانی‌های جدی در مورد انتشار سریع سویه جدید ویروس کرونا است. این نوع ویروس با نام Vui-۲۰۲۰۱۲/۰۱ در ایسلند، دانمارک و هلند، بلژیک و ایتالیا شناسایی شده است. در حال حاضر بیش از ۶۲ درصد از عفونت‌های کووید ۱۹ در لندن را تشکیل می‌دهد. در حالی‌که نتایج واکسن‌های فایزر و مادرنا در ماه ژانویه در مورد اثربخشی این واکسن بر سویه جدید ویروس کرونا مثبت بوده است، افراد بیشتری نگران جهش‌های بعدی ویروس کرونا هستند.

 

تولید برق از رطوبت بدن با فناوری نانو امکان‌پذیر شد / رنگ ضدخش نانو پا به عرصه صنعت کشور گذاشت

 

ایران به جمع ۴ کشور تولیدکننده روغن‌های هوایی پیوست

 

شرکت «فراز آسمان پارس» یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه تولید روغن‌های مصرفی در صنعت هوانوردی است. این شرکت برای نخستین بار در کشور موفق به تولید این روغن‌ها شد و بازار واردات این محصول به کشور را از رونق انداخت. در حال حاضر همه شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی نیاز‌های خود را از این شرکت تامین می‌کنند.

 

رنگ‌های ضدخش نانو به تولید رسید / دوام بیشتر سطوح

 

شرکت «ریف ایران» با هدف تولید محصولات دوستدار محیط‌ زیست و مکانیزه کردن مراحل تولید انواع رنگ و رزین و با پشتوانه دانش کارشناسان و متخصصان داخلی پا به عرصه صنعت کشور گذاشت. این شرکت جزء بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده رنگ‌های ساختمانی، صنعتی، خودرو، ترافیکی، انواع چسب و محصولات شیمیایی ساختمان و همچنین انواع رزین‌های آلکیدی، اکریلیک (حلالی، واتربیس) پلی استر (اشباع و غیراشباع) و افزودنی‌های مختلف در کشور است.

تولید برق از رطوبت بدن با فناوری نانو امکان‌پذیر شد / رنگ ضدخش نانو پا به عرصه صنعت کشور گذاشت

 

دوربین اشعه ایکس برای تصویربرداری دقیق‌تر طراحی شد

 

دانشمندان از پالس‌های فوق‌العاده روشن و سریع اشعه X تولید شده توسط لیزر الکترونی آزاد پرتوی X برای بررسی برخی از سریع‌ترین واکنش‌ها و فرآیند‌های موجود در مواد استفاده می‌کنند. اشعه‌ایکس در این آزمایش‌ها می‌تواند طول موج کمتر از یک آنگستروم داشته باشد.

 

نانوذرات طلا چگونه باکتری‌ها را از بین می‌برند؟

 

پژوهشگران سازوکار فیزیکی را شناسایی کرده‌اند که به نانوذرات طلا اجازه می‌دهد باکتری‌ها را به‌ طور موثر از بین ببرد. این یافته می‌تواند به کاربرد‌های گسترده‌تری در زمینه پزشکی منجر شود. تیمی از محققان در چندین رشته مختلف از سراسر جهان برای انجام این کار به گرد هم آمده‌اند تا این معما را حل کنند. این تیم تحقیقاتی دریافته است که نانوذرات طلا خاصیت سمی دارند که می‌تواند باعث تغییر شکل مکانیکی باکتری‌ها و منجر به پارگی سلول و مرگ آن شود.

نظر شما