شناسهٔ خبر: 44978734 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نادران: لایحه بودجه را بهبود بخشدیم

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس گفت: هنر کمیسیون تلفیق مجلس این بود که لایحه بودجه را بهبود بخشد و امکان ادامه حیات برای آن باقی بگذارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای الیاس نادران امروز (پنجشنبه) در نشست خبری به تشریح تصمیمات کمیسیون در خصوص بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال آینده کشور از جمله موضوع ارز ۱۷۵۰۰ تومانی که در این کمیسیون به تصویب رسیده است، پرداخت و گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از حوزه درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیده و به جمع بندی نهایی نزدیک شدیم، قصد دارم در گزارشی از مجموعه حاشیه سازی‌هایی که در خصوص تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس ایجاد شده، دل مشغولی‌ها را کم و حتی المقدور تلاش کنم از تصمیم کارشناسانه و شجاعانه‌ای که عزیزان ما در کمیسونی تلفیق گرفته اند، دفاع کنم.

وی افزود: ما دچار یک دوگانگی در حوزه مدیریت اجرایی کشور هستیم که از طرفی مسئولین اجرایی عالی دولت در سطح وزرا و بعضا معاونین رئیس جمهور از ما درخواست می‌کنند و بعضا التماس می‌کنند که شما تصمیم شجاعانه‌ای را در مورد نرخ ارز بگیرید و با نرخ ارز واحد اجازه بدهید که رانت خواری‌ها در حوزه‌های مختلف واردات کشور و اقتصاد ملی از بین برود یا به حداقل برسد.
 
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصریح کرد: آن‌ها می‌گویند تلاش کنید که منافع حاصل از یکسان سازی نرخ ارز به جیب مردم برود و مردم سفره کوچک شدنشان در این هفت و نیم سال بتوانند حتی المقدور برای درست زندگی کردن و آبرومندانه اداره کردن زندگی خود داشته باشند.

آقای نادران ادامه داد: من خیلی به مواضع رسمی مدیران دولت کاری ندارم، چون اگر دولت در این سطح امنیتی مدیران خود را اداره نمی‌کرد و آن‌ها از نظرات کارشناسانه در خصوص رفع رانت‌های ناشی از دوگانگی نرخ ارز در بازار دفاع می‌کردند، امروز هم پشتیبان مجلس بودند.

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی که لایحه دولت تقدیم مجلس شد برآورد‌های اولیه این بود که این لایحه قابل دفاع نیست، امروز هم در جمع‌های کارشناسانه از هیچ کس بلاء استثنا نشنیدم از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده است، دفاع کند.

آقای نادران تصریح کرد: به همین دلیل تعبیر اولیه بر این بود که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده است نه برای اداره کشور؛ اما این هنر کمیسیون تلفیق به عزیزان ما در مجلس بود که این مریض بدحال اورژانسی را به نحوی معالجه کنند که امکان ادامه حیات برای آن باقی بگذارند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس افزود: خوشحالم که عرض کنم نشاط جوانی و تجربه در کمیسیون تلفیق که مظهر مجلس است ترکیبی را ایجاد کرده که یکی از بهترین کمیسیون‌های تلفیق را در سال‌های اخیر داریم و عزیزانی در کمیسیون کمک می‌کنند که سابقه اجرایی و سوابق متعدد قانونگذاری در حوزه بودجه و سال‌ها کارشناسی در حوزه‌های پژوهشی کشور داشته اند و این ترکیب امروز به کمک ما آمده است.

آقای نادران گفت: از بازو‌های کارشناسی مجلس همانند مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیم گیری که خارج از قاعده رسمی دولت به ما کمک می‌کنند چه در سازمان برنامه و بودجه و چه در مجموعه کارشناسی وزارت خانه ها، حداکثر استفاده را می‌بریم.

وی اظهار کرد: در جلسات لایحه بودجه صمیمانه‌ترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم و حداکثر تفاهم برقرار است و نظرات آن‌ها استماع می‌شود و دولت از پیشنهاد‌های خود دفاع می‌کند و اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم می‌گیرند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ همچنین در خصوص موضوع ارز در لایحه بودجه و تصمیم این کمیسیون افزود: نه در لایحه دولت و نه در مصوبه کمیسیون و نه در هیچ سالی نرخ ارزی برای کشور تعیین نمی‌شود و برخلاف آنچه که گفته می‌شود اگر به سال‌های گذشته مراجعه کنیم همیشه یک نرخ ارز محاسباتی در بودجه بوده که وقتی به نرخ ارز واقعی کف بازار و حتی نرخ ارز رسمی بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم شکاف قابل توجه است.

وی با بیان اینکه قرار بود که بعد از گشایش‌ها دلار ۱۰۰۰ تومانی تحویل مردم شود، گفت: امروز دولت اگر بتواند دلار را در سطح ۲۵ هزار تومان نگه دارد جزو افتخارات خود می‌داند.

آقای نادران با طرح این سوال که تفاوت این دو نگرش نسبت به بودجه در ارز محاسباتی و ارز واقعی چیست؟ گفت: در لایحه بودجه یک ردیفی وجود دارد که مقابل آن یک ریال نوشته شده است، یعنی هیچ ارزش ریالی وجود ندارد و مقابل آن نوشته اند؛ مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی و نرخ ارز رسمی بازار ETS و این جزو حیات خلوت دولت هاست و همان پول‌های زیرفرشی و همان‌هایی است که دولت‌ها اختیار می‌خواهند تا به هر شکلی که مناسب دانستند بر سر مردم منت بگذارند و این‌ها را هزینه و توزیع کنند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس تصریح کرد: بودجه‌ای که بنا بود با ۱/۱ میلیون بشکه و ارز ۲۳ هزار تومان بسته شود، یکباره در آخرین لحظات نسبت‌ها تغییر کرد و ۲/۳ میلیون بشکه با ارز ۱۱ هزار تومان تبدیل شد.
 
آقای نادران تاکید کرد: این تغییر رویکرد نه یک تغییر رویکرد کارشناسی که البته کاملا سیاسی است.
 
 
منافع و معیشت مردم خط قرمز مجلس است

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس گفت: خط قرمز مجلس در بررسی لایحه بودجه، منافع و معیشت مردم، امنیت کشور و حمایت از تولید و اشتغال است.

آقای الیاس نادران در ادامه نشست خبری خود به حضور وزیر نفت در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه اشاره و تصریح کرد: وزیر نفت در این جلسه گفت، برای رسیدن به صادرات دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت در روز نیازمند دو مقدمه هستیم، اول؛ اینکه حاکمیت مسئله تحریم‌ها را برای ما حل کند یعنی تسلیم نظام سلطه شود و دوم؛ در سه ماه با ۶۰۰ میلیون دلار پول ظرفیت صادرات کشور را به دو میلیون و سیصد هزار بشکه برسانیم و با فرض اینکه ما به جایگاه قبلی خود در بازار‌های بین المللی برگردیم، که آن هم به سادگی امکان پذیر نیست.

وی افزود: بنابراین ارز ۱۱ هزار تومانی با صادرات دو میلیون و سیصد هزار بشکه جزء توهماتی بود که در لایحه بودجه ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: تلاش کردیم در این کمیسیون، ارقام غیر واقعی را واقعی کنیم و تلاش مان بر این بود که به جای اینکه رانت‌های نفتی منتشر شده در حوزه واردات کشور به حدود ۱۰ شرکت و عمده آن در اختیار یک شرکت قرار بگیرد، بین همه مردم توزیع شود.

آقای نادران اظهار کرد: اگر قرار است از رانت‌های نفتی کسی بهره گیرد این مردم ایران هستند نه عده‌ی خاص، اعداد و ارقام برای ما تقدس ندارد و خط قرمز نیستند، چه ارز ۴۲۰۰ تومانی و چه ۱۱ هزار تومانی و چه ارز ۱۷ هزار تومانی و یا هر عدد دیگری؛ بلکه آنچه برای ما خط قرمز است منافع مردم، امنیت کشور، معیشت مردم و حمایت از تولید و اشتغال در کشور است. br/ وی افزود: پشتوانه کارشناسی در دولت و مجلس و سایر نهاد‌ها به مجلس دیکته می‌کند که چه مسیری را باید برود، مجلس بر اساس مصالح ملی و حمایت از مردم و اینکه یارانه‌ها به آخرین حلقه این زنجیره که مصرف کننده نهایی است برسد، آن‌ها را اجابت کرده است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در ادامه گفت: از آنچه که در مجلس انجام شده است دفاع می‌کنیم و همه دغدغه‌ها را رفع خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در بخش دارو، مصارف مردم، کالا‌های اساسی و نحوه توزیع یارانه‌ها در بخش مصارف بودجه، حتما از آنچه که ایده مجلس است رونمایی خواهیم کرد.

آقای نادران تصریح کرد: به دلیل نگرانی از شیطنت‌ها و حاشیه سازی‌ها بنا نداشتیم از ابتدا کل راهبرد خود را در مواجهه با بودجه دولت و لایحه تقدیمی رونمایی کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس افزود: ما به جای رد لایحه و اینکه دولت در جلسه سران قوا در تصمیمی با سران قوا به تفاهم برسد، اجازه تصمیم را به همه آحاد نمایندگان مردم در مجلس دادیم.

وی در گفت: آشوب و آشفته بازاری که امروز در اقتصاد ملی ما ناشی از عدم طی مسیر طبیعی لایحه بودجه در مجلس و تصویب آن در جلسه علنی شاهد هستیم نگذاشتیم در سال ۱۴۰۰ نیز این اتفاق بیفتد.

آقای نادران افزود: علیرغم ایرادات اساسی و مبنایی در رویکرد‌های دولت در لایحه، در توزیع اعتبارات و تنظیم منابع تلاش می‌کنیم که با این اصلاحات ساختاری بتوانیم بودجه‌ای را به جلسه علنی مجلس و صحن برای تصمیم نهایی تقدیم کنیم که مایه عزت برای کل کشور باشد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اظهار کرد: در لایحه بودجه و در بخش منابع برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمد‌های مختلفی که باید اتکاء بخش هزینه‌ای در آن باشد به آنچه که تصورمان بود عمل کردیم.

آقای نادران افزود: ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی که دولت برای برداشت از منابع نفتی در آن نظر گرفته است، بخش کوچکی از کل برداشت از منابع نفتی بوده که در بودجه پیش بینی شده است.

وی همچنین گفت: مطابق نرخی که خود دولت در محاسبات انجام داده دولت بنا داشت با توجه به اختیارات حداقل ۳۹۴ هزا رمیلیارد تومان از ارز‌های نفتی را مصرف کند، اما این عدد را به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم.

وی با بیان اینکه نباید در این تعاملات دچار خطای تحلیل شویم، تصریح کرد: در لایحه بودجه دولت ۷۰ هزار میلیارد تومان برای انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفته شده بود که با توجه به سهم ۴۸/۵ درصدی دولت از منابع نفتی، این امر مستلزم کسب حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت بود، این یعنی دو سال بعد از فروش نفت کشور هم باید بابت استقراض از نفت در بودجه ۱۴۰۰ هزینه می‌شد و این یعنی زمین سوخته تحویل دولت بعدی دادن است.
 
<div id="video-display-embed-code_344113" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/807609/344113?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما