شناسهٔ خبر: 44982037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس:

بهبود لايحه بودجه هنر کميسيون تلفيق مجلس بود

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس گفت: هنر کمیسیون تلفیق مجلس این بود که لایحه بودجه را بهبود بخشد و امکان ادامه حیات برای آن باقی بگذارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، الیاس نادران امروز (پنجشنبه) در نشست خبری به تشریح تصمیمات کمیسیون در خصوص بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال آینده کشور از جمله موضوع ارز 17500 تومانی که در این کمیسیون به تصویب رسیده است، پرداخت و گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از حوزه درآمدی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیده و به جمع بندی نهایی نزدیک شدیم، قصد دارم در گزارشی از مجموعه حاشیه سازی‌هایی که در خصوص تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس ایجاد شده، دل مشغولی‌ها را کم و حتی المقدور تلاش کنم از تصمیم کارشناسانه و شجاعانه‌ای که عزیزان ما در کمیسونی تلفیق گرفته اند، دفاع کنم.
وی افزود: ما دچار یک دوگانگی در حوزه مدیریت اجرایی کشور هستیم که از طرفی مسئولین اجرایی عالی دولت در سطح وزرا و بعضا معاونین رئیس جمهور از ما درخواست می‌کنند و بعضا التماس می‌کنند که شما تصمیم شجاعانه‌ای را در مورد نرخ ارز بگیرید و با نرخ ارز واحد اجازه بدهید که رانت خواری‌ها در حوزه‌های مختلف واردات کشور و اقتصاد ملی از بین برود یا به حداقل برسد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصریح کرد: آن‌ها می‌گویند تلاش کنید که منافع حاصل از یکسان سازی نرخ ارز به جیب مردم برود و مردم سفره کوچک شدنشان در این هفت و نیم سال بتوانند حتی المقدور برای درست زندگی کردن و آبرومندانه اداره کردن زندگی خود داشته باشند.
آقای نادران ادامه داد: من خیلی به مواضع رسمی مدیران دولت کاری ندارم، چون اگر دولت در این سطح امنیتی مدیران خود را اداره نمی‌کرد و آن‌ها از نظرات کارشناسانه در خصوص رفع رانت‌های ناشی از دوگانگی نرخ ارز در بازار دفاع می‌کردند، امروز هم پشتیبان مجلس بودند.
وی در ادامه اظهار کرد: وقتی که لایحه دولت تقدیم مجلس شد برآورد‌های اولیه این بود که این لایحه قابل دفاع نیست، امروز هم در جمع‌های کارشناسانه از هیچ کس بلاء استثنا نشنیدم از آنچه که دولت تقدیم مجلس کرده است، دفاع کند.
آقای نادران تصریح کرد: به همین دلیل تعبیر اولیه بر این بود که این لایحه برای فروپاشی تنظیم شده است نه برای اداره کشور؛ اما این هنر کمیسیون تلفیق به عزیزان ما در مجلس بود که این مریض بدحال اورژانسی را به نحوی معالجه کنند که امکان ادامه حیات برای آن باقی بگذارند.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس افزود: خوشحالم که عرض کنم نشاط جوانی و تجربه در کمیسیون تلفیق که مظهر مجلس است ترکیبی را ایجاد کرده که یکی از بهترین کمیسیون‌های تلفیق را در سال‌های اخیر داریم و عزیزانی در کمیسیون کمک می‌کنند که سابقه اجرایی و سوابق متعدد قانونگذاری در حوزه بودجه و سال‌ها کارشناسی در حوزه‌های پژوهشی کشور داشته اند و این ترکیب امروز به کمک ما آمده است.
آقای نادران گفت: از بازو‌های کارشناسی مجلس همانند مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیم گیری که خارج از قاعده رسمی دولت به ما کمک می‌کنند چه در سازمان برنامه و بودجه و چه در مجموعه کارشناسی وزارت خانه ها، حداکثر استفاده را می‌بریم.
وی اظهار کرد: در جلسات لایحه بودجه صمیمانه‌ترین مناسبات را با نمایندگان دولت داریم و حداکثر تفاهم برقرار است و نظرات آن‌ها استماع می‌شود و دولت از پیشنهاد‌های خود دفاع می‌کند و اعضای کمیسیون تلفیق تصمیم می‌گیرند.

نه در لایحه دولت و نه در مصوبه کمیسیون و نه در هیچ سالی نرخ ارزی برای کشور تعیین نمی‌شود
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 همچنین در خصوص موضوع ارز در لایحه بودجه و تصمیم این کمیسیون افزود: نه در لایحه دولت و نه در مصوبه کمیسیون و نه در هیچ سالی نرخ ارزی برای کشور تعیین نمی‌شود و برخلاف آنچه که گفته می‌شود اگر به سال‌های گذشته مراجعه کنیم همیشه یک نرخ ارز محاسباتی در بودجه بوده که وقتی به نرخ ارز واقعی کف بازار و حتی نرخ ارز رسمی بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم شکاف قابل توجه است.
وی با بیان اینکه قرار بود که بعد از گشایش‌ها دلار 1000 تومانی تحویل مردم شود، گفت: امروز دولت اگر بتواند دلار را در سطح 25 هزار تومان نگه دارد جزو افتخارات خود می‌داند.
آقای نادران با طرح این سوال که تفاوت این دو نگرش نسبت به بودجه در ارز محاسباتی و ارز واقعی چیست؟ گفت: در لایحه بودجه یک ردیفی وجود دارد که مقابل آن یک ریال نوشته شده است، یعنی هیچ ارزش ریالی وجود ندارد و مقابل آن نوشته اند؛ مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی و نرخ ارز رسمی بازار ETS و این جزو حیات خلوت دولت هاست و همان پول‌های زیرفرشی و همان‌هایی است که دولت‌ها اختیار می‌خواهند تا به هر شکلی که مناسب دانستند بر سر مردم منت بگذارند و این‌ها را هزینه و توزیع کنند.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس تصریح کرد: بودجه‌ای که بنا بود با 1/1 میلیون بشکه و ارز 23 هزار تومان بسته شود، یکباره در آخرین لحظات نسبت‌ها تغییر کرد و 2/3 میلیون بشکه با ارز 11 هزار تومان تبدیل شد.
آقای نادران تاکید کرد: این تغییر رویکرد نه یک تغییر رویکرد کارشناسی که البته کاملا سیاسی است.

نظر شما