شفقنا- رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما از بازوهای کارشناسی مجلس مانند مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیمگیری خارج از قاعده دولت حداکثر استفاده را میبریم و به مردم میگوییم که در جلسات خود صمیمانهترین مناسبات و تفاهم را با نمایندگان دولت داریم و آنها میتوانند از تصمیمات خود دفاع کنند.
به گزارش خبرنگار شفقنا، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در نشست خبری که امروز در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار کرد: بخش قابل توجهی از بخش درآمدی در کمیسیون تلفیق بودجه بررسی شده و ما تلاش کردیم حتی الامکان از نظرات کارشناسی استفاده شود. ما دچار دوگانگی در حوزه مدیریت اجرایی کشور هستیم و مسئولان دولت در سطح وزرا و معاونین رئیسجمهور از ما درخواست دارند که تصمیم شجاعانهای درباره نرخ ارز گرفته و اجازه داده شود که رانتخواری به حداقل برسد و منافع حاصل از یکسان سازی نرخ ارز به جیب مردم برود.
نادران گفت: اگر دولت در این سطح امنیتی مدیران خود را اداره نمیکرد آنها نظرات کارشناسی خود درباره رانت نرخ ارز را مطرح نمیکردند، برآوردهای اولیه این بود که لایحه بودجه قابل دفاع نیست و در جمعهای کارشناسانه نمیتوانستیم از لایحه بودجه تقدیمی دولت دفاع کنیم.
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: تعبیر اولیه این بود که لایحه بودجه برای فروپاشی کشور تهیه شده است، اما مجلس تصمیم گرفت که این بیمار لاعلاج را درمان کند و خدا را شکر تجربه و هنر جوانی یکی از بهترین کمیسیونهای تلفیق چند سال گذشته را به منظور بررسی بودجه شکل داد.
وی افزود: ما از بازوهای کارشناسی مجلس مانند مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات و مراکز تصمیمگیری خارج از قاعده دولت حداکثر استفاده را میبریم و به مردم میگوییم که در جلسات خود صمیمانهترین مناسبات و تفاهم را با نمایندگان دولت داریم و آنها میتوانند از تصمیمات خود دفاع کنند.
نادران بیان کرد: نه در لایحه دولت و نه در مصوبه کمیسیون، نرخ ارز برای کشور تعیین نمیشود اگر به سالهای گذشته مراجعه کنیم نرخ ارز بودجه همیشه با نرخ واقعی تفاوت داشته و شکاف قابل توجهی داشته است، قرار بود دلار هزار تومانی تقدیم مردم شود، اما حالا اگر دولت بتواند آن را در ۲۵ هزار تومان ثابت نگه دارد به خود افتخار میکند. در لایحه بودجه ردیفی وجود دارد که مقابل آن یک ریال نوشته اند و آن نرخ ETS است که همان پولهای زیر فرشی بوده که دولت هر طور بخواهد با منت بر سر مردم آن را هرکجا صلاخ بداند خرج میکند.
رئیس کمیسیون تلفیق گفت: قرار بود بودجه با ارز ۲۳ هزار تومان بسته شود، ناگهان با دلار ۱۱ هزار تومانی بسته شد که این تغییر رویکرد کارشناسی نبود، بلکه کاملاً سیاسی است چراکه وقتی آقای زنگنه در کمیسیون تلفیق به حضور یافت گفت که ما برای صادرات دو و سه دهم بشکه نفت در روز نیاز داریم که حاکمیت مسئله تحریم را حل کند.
وی گفت: ما تلاش کردیم که رانتهای نفتی ایجاد شده در کشور به جای آنکه در اختیار عدهای قرار گیرد در اختیار همه مردم قرار گیرد، بنابراین اگر قرار است رانت نفتی باشد باید به مردم تخصیص پیدا کند چرا که خط قرمز ما منافع مردم، امنیت کشور، معیشت و حمایت از تولید و اشتغال است.
نادران تاکید کرد: هرکسی درباره مسائل ملی، حمایت از مردم و بهبود وضعیت یارانهها به مجلس پیششنهادی دهد ما آن را اجابت میکنیم ما در بحث دارو، مصارف مردم، نحوه توزیع کالاهای اساسی و یارانهها حتماً از ایده مجلس رونمایی خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تصریح کرد: ما بدون اتکا به نفت و وعدهه ای توهم آمیز درباره بودجه تصمیم میگیریم، وقتی بودجه توسط دولت تقدیم شد قرار بود که سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت باشد، درحالی که بر اساس برنامه ششم توسعه این رقم باید ۳۸درصد باشد و با نامه رهبر معظم انقلاب محاسبات دولت به هم ریخت.
نادران گفت: دولت به صورت شفاهی اقرار کرد که از قبال تجدید محاسبات ۹۳ هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت و ما تا از دولت چگونگی نحوه جبران این رقم را نگرفتیم کلیات لایحه بودجه را تصویب نکردیم.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه بیان کرد: دولتها در سالهای گذشته ارز را از ۳۶۰۰ تومان شروع کرده و بعد آنها را به چهار هزار و دویست و هشت هزار و هشتصد تومان رسانده اند و نظام ترکیبی از ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۸۸۰۰ تومانی پیشنهاد کردند، اما چقدر از محل این ارقام در سفره مردم وجود دارد؟
وی گفت: دولت در سال ۹۹ به دلیل فقدان درآمد ارزی به ذخایر بانک مرکزی دست اندازی کرد، ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار ۱۰ شرکت وارد کننده قرار گرفت، اما سوال این است که چقدر از آن به جیب مردم رفت.
نادران تاکید کرد: ۸ میلیارد دلار ارز وجود داشت چرا در سال ۹۹ استفاده نشد؟ اگر میخواستیم این رقم را میان هشتاد میلیون نفر مردم ایران تقسیم کنیم به هر نفر صد دلار میرسید، اما آیا مردم به همین میزان اندک حس کردند که سفره شأن بزرگتر شده است؟
رئیس کمیسیون تلفیق تاکید کرد: باید بگویم که حداقل ۵۰ درصد مصرف کالاهای دارای ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش یافته، اما آیا مردم ایران آن را مصرف کردهاند؟ این رقم مصرف قاچاق معکوس برای کشورهای همسایه شده است ما متولی رفاه مردمان دیگر کشورها هستیم یا ملت خودمان؟
رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس در ادامه افزود: اساساً ارز ۱۱ هزار تومانی و میزان ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز جزو توهماتی بود که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ قرار داده شد و ما تلاش کردیم تا این اعداد غیرواقعی را واقعی کنیم. همچنین تلاش کردیم تا رانتهای نفتی اختصاص یافته در حوزه واردات کشور میان حدود ۱۰ شرکت که عمدتاً در اختیار یک شرکت است، میان همه مردم توزیع شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر قرار است از رانتهای نفتی کسی بهره بگیرد این مردم هستند و نه یک عده خاص، بنابراین اعداد و ارقام در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای ما تقدس ندارد و خط قرمز نیستند. نرخ ارزهای ۴۲۰۰، ۱۱ هزار، ۱۷ هزار، ۲۵ هزار و یا هر عدد دیگری برای ما خط قرمز نیست بلکه منافع مردم، امنیت کشور، معیشت مردم، حمایت زا تولید و اشتغال و … برای ما مهم و خط قرمز است.
وی بیان کرد: بر این اساس با بیاعتنایی به اعتراضات رسمی مقامات دولتی، آنچه پشتوانه نظرات کارشناسی دارد و بر اساس مصالح ملی و حمایت از مردم باشد و مبنای آن رسیدن یارانهها به آخرین حلقه زنجیره یعنی مصرفکننده نهایی، مورد تأیید ما است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دغدغه همه افرادی را که فکر میکنند با اقدامات کمیسیون تلفیق بودجه آسیبی به کشور وارد میشود را رفع میکنیم، ما در بخش دارو، مصارف مردم، کالاهای اساسی و نحوه توزیع یارانهها حتماً در بخش بررسی مصارف لایحه بودجه از تصمیم مجلس رونمایی میکنیم زیرا قرار نبود از ابتدا راهبرد خود را درباره بودجه دولت به دلیل نگرانی از شیطنتها و حاشیهسازیهایی که امکان ایجاد دارد، رونمایی کنیم.
نادران ادامه داد: ما به جای رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ و ارائه تصمیمگیری درباره آن به جلسه سه نفره سران قوا، تصمیم گرفتیم تا اجازه بررسی و تصمیم درباره این بودجه را به همه نمایندگان مجلس بدهیم زیرا با نگاهی به آشوب و آشفتهبازاری که امروز در اقتصاد کشور ناشی از عدم طی مسیر لایحه بودجه ۱۳۹۹ در مجلس، تمام تلاش خود را انجام دادیم تا با وجود تمام ایرادات اساسی، بودجه تقدیمی دولت را با انجام اصلاحات ساختاری به صحن علنی برای تصمیمگیری نهایی ارائه کنیم تا موجب عزت برای کل کشور باشد.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس با بیان اینکه تمامی تلاشها برای کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمدهای قابل اتکاء در بخش هزینهای بودجه سال آینده را در این کمیسیون انجام دادهایم، گفت: ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی که دولت برای برداشت از منابع نفتی در نظر گرفته، تنها بخش کوچکی از کل برداشت از منابع نفتی بوده که در بودجه سال آینده پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: مطابق نرخی که دولت در محاسبات بودجه انجام داده قرار بود با توجه به اختیارات خود حداقل ۳۹۴ هزار میلیارد تومان از ارزهای نفتی را مصرف کند که ما این عدد را به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم، بنابراین نباید در این تعاملات ما دچار خطای تحلیل شویم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در بودجه ۱۴۰۰ یک عدد ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی را پیشبینی کرده و یک اختیار ۷۰ هزار میلیارد تومانی هم برای انتشار اوراق سلف نفتی در نظر گرفته که با توجه به سهم ۴۸.۵ درصدی دولت از منابع نفتی این موضوع مستلزم کسب حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیشفروش نفت خواهد بود و این موضوع در حقیقت پیشفروش نفت دو سال آینده بوده و به معنای این است که یک زمین سوخته را به دولت بعدی تحویل دهد.
نادران با تأکید بر اینکه ما با پر کردن این چاهها و اصلاح بودجه، شاهد بخش اعظم افزایش سقف منابع ناشی از شفافسازی ارقام پنهان در لایحه بودجه سال آینده هستیم، اظهار کرد: ما به جای دادن اختیارات به مسئولان اجرایی که میخواستند بنا به مصالح تشخیصی خود درباره نرخ ارز اقدام کنند، مصلحتاندیشی را به کل نمایندگان مردم و نظام قانونگذاری دادیم.
رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس افزود: ظرفیتهای اجرایی کشور در حال حاضر توان اعمال تمام اصلاحات ساختاری را در بودجه ندارد بنابراین تا حدودی این اصلاحات را در بودجه ۱۴۰۰ اعمال کردیم تا بتوانیم در سالهای بعدی مجلس و دولت آینده این اصلاحات را بر اساس منویات مقام معظم رهبری و آرزوی ۴۰ ساله مردم برای کاهش وابستگی به نفت انجام دهیم.
∎
نظر شما