شناسهٔ خبر: 44567560 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بودجه ۱۴۰۰ قرضی – نفتی است

روزنامه جوان

نایب‌رئیس مجلس با تأکید بر اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به شخم زدن دارد، گفت: نیمی از بودجه ۱۴۰۰ به نفت وابسته است

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش خبرگزاری فارس، سومین قسمت از برنامه اقتصادی «عیار» شبکه افق با موضوع بررسی لایحه بودجه سال آینده با حضور امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، مسعود براتی مجری کارشناس و اجرای محسن جندقی روی آنتن رفت. در ابتدای برنامه مسعود براتی توضیحاتی درباره چگونگی تدوین لایحه بودجه ارائه کرد و بودجه شرکت‌های دولتی را تاریکخانه خواند و گفت: بودجه شرکت‌های دولتی ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان است، در حالی که بودجه عمومی کشور ۹۲۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این انتقادات زیادی را به دنبال دارد.

وی با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات هزینه‌ای ۴۷ درصد رشد کرده و منابع بودجه بسیار خوشبینانه در نظر گرفته شده است، بر غیرواقعی بودن درآمد‌های پیش‌بینی شده توسط دولت اشاره کرد و گفت: فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز و درآمد حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این بخش نشان می‌دهد وابستگی بودجه به نفت در سال آینده بسیار زیاد است. البته این همه ماجرا نیست؛ دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی که وابسته به نفت است و ۷۵ هزار میلیارد تومان فروش اوراق نفتی را در نظر گرفته است.

مجری کارشناس برنامه عیار ادامه داد: لایحه بودجه مانند پایان‌نامه دانشجویانی است که از عمد غلط‌های فاحشی را می‌گذارند تا استاد حواس خود را به این موضوع اختصاص دهد. ۵۰ درصد بودجه به نفت وابسته است و مجلس در تصویب و نقشه راهبردی مالی سال آینده نقش مهمی را ایفا می‌کند. در ادامه برنامه امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس اول مجلس توضیحاتی در مورد لایحه بودجه سال آینده ارائه داد و گفت: بوجه ۱۴۰۰ انبساطی نوشته شده که این ایراد نظام بودجه‌ریزی ماست که ابتدا هزینه‌ها را مشخص می‌کنند، سپس برای تأمین آن هزینه‌ها به دنبال درآمد می‌روند.

استقراض در بودجه بنای بدی بود که گذاشته شد

نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه استقراض در بودجه بنای بدی بود که گذاشته شد، افزود: ستاد‌های موازی مانند سران قوا، ستاد ملی مبارزه با کرونا یا ستاد مقابله با تحریم‌ها، مصوباتی دارند که دست دولت را برای استقراض باز می‌گذارد. چندی پیش رشد حقوق و دستمزد از طریق فروش اموال دولتی انجام شد، اما نکته اینجاست که اموال و دارایی‌ها به راحتی فروش نمی‌روند و این عملاً همان استقراض است.

با مطالعه لایحه بودجه سال آینده گریه کردم

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به اینکه با مطالعه بودجه سال آینده گریه کردم، تأکید کرد: در سخت‌ترین دوران، بدترین و بی‌انضباط‌ترین بودجه برای کشور در نظر گرفته شده است. زمانی که کشور در رکود تورمی به سر می‌برد، تنظیم بودجه انبساطی کار بی‌معنایی است و به نظر می‌رسد بودجه تنها به نفع کارمندان دولت است تا سایر اقشار.

نایب‌رئیس مجلس درباره پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره تورم ایران گفت: صندوق پیش‌بینی کرده سال آینده ایران تورم ۳۰ درصدی خواهد داشت. البته برای امسال هم پیش‌بینی‌هایی داشت که تورم ما از آن اعداد و ارقام فراتر رفت.

وی با بیان اینکه کشور می‌تواند درآمد‌های منطقی داشته باشد، ادامه داد: نباید برای درآمد اندکی که نصیب کشور می‌شود، فشار هزینه‌ای ایجاد کنیم و درآمد‌هایی که برای نفت در نظر گرفته شده در همین چارچوب است.

مهم‌ترین مشکل بودجه کشور چند خزانه‌ای بودن است

قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه برنامه از اصلاح ساختار بودجه سخن گفت و تصریح کرد: اصلاح ساختار به دلیل نداشتن سناریو در دولت و مجلس بود. در قدم اول ابتدا باید هزینه‌ها شفاف شود و از سوی دیگر وضع درآمد‌های کشور را بپذیریم. در این صورت پاسخگویی ایجاد خواهد شد و مشخص می‌شود چه درآمدی در کدام بخش در حال هزینه‌شدن است. مهم‌ترین مشکل بودجه کشور چند خزانه‌ای بودن است که اکنون منابع هدفمندی یارانه‌ها، صندوق توسعه ملی و موارد دیگر در این دسته قرار گرفته‌اند که به نظر می‌رسد باید تجمیع شود.

وی در پایان تأکید کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به شخم زدن دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما