شناسهٔ خبر: 44242501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا؛

موردی از آنفلوآنزای فوق حادپرندگان در استان همدان مشاهده نشده‌است

همدان-ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: هیچ موردی از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان طی سال جاری در این استان مشاهده و یا گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدرضا رسولی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پرندگان مهاجر عامل اصلی انتقال بیماری آنفلوآنزا هستند که کارشناسان سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان برای مقابله با این بیماری به طور مستمر از تالاب های این استان بازدید و سرکشی می کنند.

وی ادامه داد: با فرا رسیدن فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان به کشور برخی مواقع شاهد شیوع آنفلوآنزا در بین پرندگان هستیم که برای مقابله با این بیماری از قبل تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

رسولی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزا یکی از بیماریهای به شدت واگیردار و کشنده در پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول های مخاطی به ویژه دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه به منظور مدیریت و جلوگیری از انتشار بیماری، ماموران در همه تالاب ها و آب بندها مستقر هستند افزود: شهروندان در صورت مشاهده علائم بیماری و تلفات پرندگان وحشی موارد را به دامپزشکی اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: در طول سال پایش هایی را برای مراقبت و مقابله با بیماریها انجام می شود و در طول سال جاری در هشت ماه اول سال ۶۱ مورد پایش انجام شد و مواردی که مشکوک بودند بررسی شد.

وی با اشاره به تلفات پرندگان در تالاب آق گل نیز گفت: در مورد تلفاتی که چند پرنده در تالاب آق گل مشاهده شده بود، تیم مشترک اداره دامپزشکی و محیط زیست تشکیل و از تالاب بازدید و نمونه برداری لازم انجام شد.

رسولی گفت: آزمایش های لازم به روش تشخیص مولکولی انجام شد و نتیجه نمونه برداری این بود که همدان از نظر آنفلوآنزای پرندگان پاک است و پرندگانی که تلف شده بودند مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبودند.

وی خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان طیور به محض مشاهده بیماری در واحد پرورشی، موارد را به این اداره کل اطلاع دهند و ناظران سازمان دامپزشکی در کشتارگاه ها و مرغداری ها حضور دارند و پیش از کشتار، مرغها را معاینه و برای کشتار و حمل، گواهی بهداشتی صادر می کنند.

گفتنی است، ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H۵N۱ بین انسان و پرندگان مشترک است.

هفته گذشته تصاویری از لاشه پرندگان در حاشیه تالاب آق گل ملایر در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش های زیادی از سوی دوست داران طبیعت و محیط زیست همراه بود.

نظر شما