شناسهٔ خبر: 67353534 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اگر غدیر نبود، اسلام فراموش شده بود

معاون پژوهشی مجمع جهانی شیعه شناسی گفت: اگر حادثه غدیر نبود، پس از پیامبر متوقف می‌شدیم، اسلام فراموش شده بود و جهان اسلام و تشیع معارف اهل‌بیت (ع) را نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهریار، نشست پژوهشی تأثیرات غدیر در تمدن اسلامی با محوریت جایگاه و اهمیت واقعه غدیر در تاریخ اسلام، ژرفکاوری و تحلیل دقیق آیات مرتبط با ولایت صبح امروز با حضور اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی، طلاب و دانشجویان، فعالان فرهنگی، اهل‌قلم و اندیشه و تریبون‌داران و سخنرانان و مادحین در شهرستان شهریار به همت حوزه علمیه نرجس خاتون برگزار شد.

سید مجتبی میردامادی در این نشست با بیان اینکه حادثه غدیر یک تجربه اصیل اسلامی است، گفت: در جهان اسلام بعد از بعثت حادثه‌ای همانند غدیر که قابل ارزیابی باشد، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حادثه غدیر بسیار مهم و تمدن‌ساز است، افزود: غدیر جاری و ساری و مطابق با فطرت انسان است و فطرت نیز در همه حالات روشن است.

معاون پژوهشی مجمع جهانی شیعه شناسی در ادامه با تأکید بر اینکه در کتب اربعه شیعه چند هزار حدیث وجود دارد، گفت: اگر حادثه غدیر نبود، اسلام فراموش شده بود و جهان اسلام و تشیع معارف اهل‌بیت (ع) را نداشت.

میردامادی تصریح کرد: اگر غدیر نبود، بعد از پیامبر متوقف می‌شدیم و تبیین روایت پیامبر در اقتضای زمان و مکان اتفاق نمی‌افتاد و نیز تبیین قرآن و سخنان و سیره نبوی توسط اهل‌بیت (ع) شکل نمی‌گرفت.

همچنین در ادامه این نشست پژوهشی، محمدجواد ابوالقاسمی با واکاوی حادثه غدیر خم، گفت: پیامبر اسلام در حج الوداع در روز دوازدهم درباره دوازده خلیفه صحبت کردند و در عرفات حدیث ثقلین و در منا حدیث دوازده خلیفه و در مکه برای تکمیل اعمال و کنار چاه زمزم حدیث ثقلین را خواندند.

وی به نزول آیه بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّم تَفعَل فَمَا بَلَّغتَ رِسَالَتَهُۥۚ وَٱللَّهُ یَعصِمُكَ مِنَ ٱلنَّاسِ بر پیامبر اشاره کرد و افزود: بحث حفظ دین نیست، بحث حفظ شخص پیامبر است. یامبر هدف است ولی پیامبری که خدا حفظ می‌کند شخص پیامبر است یا شخصیت او؛ شیعه و سنی می‌گویند پیامبر مسموم از دنیا رفت، پس وعده حفظ برای حفظ جان پیامبر نیست، بلکه برای حفظ شخصیت پیامبر است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کلمه "یعصمک" در آیه مذکور آمده است نه "یحفظک" تصریح کرد: یعنی خدا عصمت را برای شما نگه می‌دارد، مسیحی‌ها پیغمبرشان را معصوم نمی‌دانند، یهودی‌ها پیغمبرشان را معصوم نمی‌دانند، اما مسلمانان چه شیعه و چه سنی اعتقاد دارند که پیامبر معصوم است.

ابوالقاسمی تصریح کرد: دشمنان می‌خواستند جایگاه عصمت را هدف قرار دهند اما خداوند با یک نقشه بسیار ساده طرح آن را به هم ریخت زیرا که وعده داده بود: والله یعصمک خدا شما را حفظ می‌کند.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیامبر در خطبه خود خطاب به مردم دو شی گران‌بهای کتاب و عترت را به یادگار می‌گذارد، گفت: ای مردم، من کنت مولا فهذا علی مولا را پیامبر گفت و  خودشان مولا را ترجمه کردند مگر می‌شود ترجمه نکرده باشند.

ابوالقاسمی در پایان خاطرنشان کرد: اولین دشمن مومنان که رهبر آنها حضرت علی (ع) است یهود بود و این دشمنی قرن‌ها قبل شروع شده و حالا نیز دشمنی اسرائیل با ما دقیقاً همین است، تنها گروهی که دین سیاسی را بر اساس ایدئولوژی حاکم می‌کند، شیعه است.

انتهای پیام/

نظر شما