شناسهٔ خبر: 44056278 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

وقوع حادثه ریلی در قزوین؛ راهکار کاهش رخداد مشابه چیست؟

تعویض خط اشتباه از آن دسته خطاهایی است که پتانسیل تبدیل شدن به فاجعه را دارد.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

چهارشنبه گذشته (28 آبان) خبر یک حادثه ریلی رسانه‌ای و عنوان شد دیزل قطار رشت مشهد در ایستگاه کوهین به علت تعویض خط اشتباه و واگذار کردن قطار به خط دپو (واگذاری قطار به خط اشتباه)، به سالن های باری متوقف در ایستگاه کوهین برخورد کرده و از خط خارج شده است.

به گزارش تین نیوز، در حالی که پس از این حادثه خبرهای تکمیلی حکایت از تعداد واگن ها و لکوموتیوهایی داشت که در این حادثه دچار خسارت شدند (این حادثه خسارت جانی نداشت)، یک کارشناس حمل و نقل در این مورد گفت: معتقدم به جای شمارش تعداد واگن ها و لکوموتیوهای آسیب دیده، باید به دنبال کشف علت و زمینه تعویض خط های اشتباه بود.

سعید قصابیان افزود: تعویض خط اشتباه از آن دسته خطاهایی است که پتانسیل تبدیل شدن به فاجعه را دارد.  یعنی ممکن است مثل حادثه اخیر باشد و در عین حال  می‌تواند موجب برخورد شاخ به شاخ 2 قطار بشود.

بیشتر بخوانید:

وی عنوان کرد: تا وقتی نتوانیم از این خطاها جلوگیری کنیم (احتمال رخداد را کم کنیم) صحبت از افزایش سرعت قطارها شوخی است. در  2 قطار که قرار است شاخ به شاخ بشوند هر چه سرعت کمتر باشد تلفات کمتر است.

به گزارش تین نیوز، قصابیان همچنین گفت: سوال این است که حتی اگر گزارش دقیقی از این سانحه تهیه کردیم، بعد از آن چه کاری انجام می‌دهیم؟

وی افزود: آیا اقدام پیشگیرانه تعریف می کنیم؟ این اقدام از سوی چه نهادی انجام می‌شود؟ احتمالا چه تغییری در مقررات می دهیم؟ با مقصران چه برخوردی می کنیم؟ جریمه و انفصال از خدمت؟ از همه مهمتر، با همکار فرد خطاکار در ناحیه ای دیگر که پتانسیل تکرار این خطا را دارد چه می کنیم؟

نظر شما