شناسهٔ خبر: 43845301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عمادی در گفتگو با دانشجو:

حمایت واشنگتن از اسرائیل راهبرد واحد همه احزاب در آمریکاست/ترامپ تضمینی برای تکیه بن سلمان بر تخت پادشاهی بود

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بن سلمان منتظر است بر کرسی پادشاهی بنشیند و وجود ترامپ تضمینی برای این کرسی بود اساساً دمکرات‌ها در آمریکا ارتباط خوبی با رقبای بن سلمان دارند و برهمین اساس انتخاب بایدن عربستان و بن سلمان را بیش از پیش نگران کرده است.

صاحب‌خبر -

سید رضی عمادی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص تبریک دیر هنگام مقامات عربستان و اسرائیل به بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا گفت: اساساً هنوز به غیر از رسانه‌های آمریکا نهاد‌های رسمی این کشور نتایج انتخابات را اعلام نکردند و برخی کشور‌ها شاید هنوز منتظر نتیجه رسمی هستند.

وی ادامه داد: اما دلیل مهمتر به این برمی گردد کشور‌های عربی از جمله امارات، عربستان و بحرین هزینه زیادی زمان ترامپ انجام دادند و در طول انتخابات نیز رسما از او حمایت کردند به دلیل که ترامپ چشم به روی اعمال آن‌ها بسته بود.

عمادی یک نمونه از اقدامات ترامپ در برابر کشور‌های عربی را قتل خاشقچی خبرنگار مطرح سعودی دانست و یادآور شد: این اتفاق یک نمونه بسیار کوچک از اقدامات ترامپ در برابر کشور‌های عربی بود، اساسا ترامپ به این کشور‌ها نگاه اقتصادی داشت و برای بهره برداری اقتصادی از آن‌ها هر اقدامی که انجام می‌دادند را نادیده می‌گرفت و حتی صراحتا در سخنان خود به عربستان و کشور‌های مرتجع منطقه لفظ گاو شیرده را به کار برد.

*ایران ستیزی ترامپ  برای کشور‌های مرتجع منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: این در حالی بود که اگر ترامپ فشار هنجاری و حقوقی به این کشور‌ها وارد می‌کرد درآمدزایی خود از جانب آن‌ها را از دست می‌داد، مسئله دیگر موضوع ایران ستیزی ترامپ بود که برای کشور‌های مرتجع منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

وی با اشاره به فشار‌های بی سابقه دونالد ترامپ بر ایران گفت: با این حساب این کشور‌ها در شرایط فعلی نگران آن هستند که کاهش میزان حمایت آمریکا از آن‌ها به حداقل برسد و ایران ستیزی نیز در دولت جدید آمریکا کاهش یابد.

*وجود ترامپ تضمینی برای تکیه بن سلمان بر تخت پادشاهی بود 
 
عمادی ادامه داد: در خصوص عربستان موضوع منافع بن سلمان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است وی منتظر است بر کرسی پادشاهی بنشیند و وجود ترامپ تضمینی برای این کرسی بود اساسا دمکرات‌ها در آمریکا ارتباط خوبی با رقبای بن سلمان دارند و برهمین اساس انتخاب بایدن عربستان و بن سلمان را بیش از پیش نگران کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: از طرف دیگر اظهارنظر انتخاباتی بایدن مبنی بر برگشت به برجام نیز موجب نگرانی کشور‌های مرتجع منطقه و موضوع کاهش ایران ستیزی در چشم آن‌ها شده که اساسا مطلوب عربستان، امارات و اسرائیل نیست.

وی در خصوص بحث عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل که در چند ماه آخر دولت ترامپ اتفاق افتاد نیز گفت: مهمترین فاکتور در بحث عادی سازی روابط بین اسرائیل و اعراب شخص ترامپ بود اگر اعراب پذیرفتند که این عادی سازی را رسمی و علنی کنند عامل اصلی آن فشار‌های ترامپ بود با این حساب و با برکناری ترامپ نتانیاهو نگران متوقف شدن روند عادی سازی اعراب و اسرائیل شده است.

*حمایت آمریکا از اسرائیل راهبرد واحد همه احزاب در آمریکا است
 
عمادی در پاسخ به این سوال که آیا در عمل بحث عادی سازی روابط اعراب و صهیونیست‌ها پس از ترامپ متوقف خواهد شد یا خیر گفت: روال عادی سازی روابط قطعا مطابق زمان ترامپ پیش نخواهد رفت و تغییراتی در عادی سازی روابط خواهیم داشت البته موضوع حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل در همه دولت‌های ایالات متحده وجود دارد و تفاوت عملکرد آن‌ها تنها در تاکتیک است، اما در راهبرد هیچ تفاوتی بین دمکرات و جمهوری خواه وجود ندارد.
 
انتهای پیام/

نظر شما