شناسهٔ خبر: 42717478 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

عمادی: احتمال عادی سازی روابط کویت و اسرائیل قرِشمال بازی جدید ترامپ / لبنان و عراق حواسشان جمع است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ادعای اخیر ترامپ در خصوص عادی سازی رابطه کویت و اسرائیل بیش از هر چیز شانتاژ خبری جدید او محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

سیدرضی عمادی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درخصوص ادعای اخیر ترامپ مبنی براینکه کویت نیز به زودی روابط خود با اسرائیل را عادی سازی خواهد کرد گفت: عادی سازی روابط اسرائیل با کویت با توجه به  روال حاکم درآینده چندان غیرممکن نیست، اما ادعای اخیر ترامپ در خصوص عادی سازی رابطه کویت و اسرائیل بیش از هر چیز شانتاژ خبری جدید او محسوب می شود و به نظر نمی رسد این موضوع یعنی عادی سازی روابط کویت و رژیم صهیونیستی به این سادگی و سهولت اتفاق بیفتد. چون اساسا کویت از موضوع عادی سازی روابط امارات و بحرین نیز استقبال نکرد و مهمتر از این بارها تاکید کرده که آخرین کشور عربی خواهد بود که در صورت ضرورت با اسرائیل روابط عادی برقرار خواهد کرد.

عمادی ادامه داد: به نظر می رسد اگر در این بازه زمانی کشوری بخواهد با اسرائیل روابط خود را عادی کند در بین اعراب کشور عمان باشد گر چه در شرایط فعلی عربستان، قطر و کویت تحت فشارهای زیادی از طرف آمریکا برای عادی سازی روابط با اسرائیل هستند؛ اما در مورد کویت در حال حاضر امیر کویت تمایلی به این اقدام ندارد و در مورد عربستان نیز پادشاه این کشور به دلیل اینکه در کهولت سن به سر می برد به دنبال این نیست که ننگ برقراری روابط با اسرائیل را به نام خود تمام کند، اما شاید اگر تصمیم گیری به عهده بن سلمان بود اوضاع فرق می کرد و این در کار در عربستان سرعت بیشتری می گرفت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در مورد عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل موضوع طبیعی به نظر می رسید چون این دو کشور از قبل نیز با اسرائیل در ارتباط بودند و این اتفاق فقط جنبه اعلام رسمی داشت.

وی در خصوص احتمال عادی سازی روابط اسرائیل و عمان نیز گفت: در مورد عمان نیز اخیرا نتانیاهو رسما سفری به این کشور داشته است یعنی این ارتباطات از پیش وجود داشته و در بازه فعلی ممکن است رسمیت پیدا کند و علنی شود.

عمادی ادامه داد: پیش بینی ها براین اساس است که تا قبل از برگزاری انتخابات در آمریکا یکی دو کشور آفریقایی هم عادی سازی روابط با اسرائیل را انجام دهند که بیشتر جنبه تبلیغات برای انتخابات ترامپ را دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درپایان این گفتگو در خصوص اخباری مبنی براینکه صهیونیست ها اعلام کردند لبنان نیز حاضر به عادی سازی روابط با اسرائیل شده است گفت: قطعا این اتفاق د رکشورهایی مثل لبنان و عراق نخواهد افتاد، چون این کشورهای عربی وضع متفاوتی دارند در لبنان حزب الله بخشی از حاکمیت این کشور است که در سال 2018 اکثریت پارلمان را به خود اختصاص داد و در شرایط فعلی نیز پیشنهاد تشکیل دولت می دهد. در عراق نیز مقتدی صدر دیروز به صورت جدی در خصوص برقراری روابط با اسرائیل هشدار جدی داد و این نشان می دهد این دو کشور حتی در سال های آینده نیز به عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی نخواهند پرداخت.

نظر شما