شناسهٔ خبر: 43503663 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

عمادی: شورای همکاری خلیج فارس قادر به برگزاری یک نشست استاندارد نبوده است / ادعای تکراری در مورد جزایر سه‌گانه صرفا راهی برای ضدیت با ایران

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اسناد متعددی در ایران و نهاد‌های بین المللی وجود دارد که صراحتا مشخص می‌کند این جزایر متعلق به ایران است و مردم ساکن این جزایر ایرانی هستند لذا این قبیل ادعا‌ها صرفا برای نشان دادن ضدیت با ایران مطرح می‌شود.

صاحب‌خبر -
سیدرضی عمادی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص ادعای دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی گفت: بحث مربوط به این جزایر بحث قدیمی و البته تکراری است که همواره جزو موضوعات شورای همکاری خلیج فارس بوده است.

وی ادامه داد: اساسا شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یک نهاد عربی خاصیت خود را از دست داده و تقریبا از ژوئن ۲۰۱۷ این شورا به دلیل اختلافات بین عربستان، امارات، بحرین و قطر قادر به برگزاری یک نشست استاندارد نبوده است.

عمادی با اشاره به فروپاشی این نهاد گفت: کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله قطر صراحتا به این نکته اشاره کردند که شورای همکاری خلیج فارس به یک نهاد فروپاشی شده تبدیل شده است. مصداق این ادعا نیز عملکرد سال گذشته امیر قطر بود که در زمان برگزاری نشست سران ترجیح داد در یک کشور آفریقایی حضور داشته باشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه آنچه از نشست شورای خلیج فارس باقی مانده صرفا یک ادعا بوده است، گفت: اساسا کشور‌های عضو این نهاد قادر نیستند تصمیم درستی در مورد مسائل این شورا بگیرند و صرفا یک ادعای تکراری در مورد جزایر سه گانه مطرح می‌کنند که همواره پاسخ ایران نیز روشن بوده است که این جزایر ایرانی است و ایرانی باقی خواهد ماند.

ادعای تکراری در مورد جزایر سه گانه  صرفا راهی برای ضدیت با ایران است
وی با اشاره به سخنان روز گذشته نماینده ایران در سازمان ملل گفت: همان طور که تخت روانچینماینده ایران در سازمان ملل اشاره کرد این موضوع مسئله جدیدی نیست و اسناد متعددی در ایران و نهاد‌های بین المللی وجود دارد که صراحتا مشخص می‌کند این جزایر متعلق به ایران است و مردم ساکن این جزایر ایرانی هستند لذا این قبیل ادعا‌ها صرفا برای نشان دادن ضدیت با ایران مطرح می‌شود.
 
نگاهی به ناآرامی ها در یمن و سوریه به خوبی بیانگر عوامل بی ثباتی  منطقه است
عمادی در خصوص ادعای دیگر دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر اینکه ایران نقش اساسی در بی ثباتی منطقه ایفا می‌کند نیز گفت: این سخن نیز ادعای گزافه است دقت در تحولات منطقه حکایت از عدم صدق این ادعا دارد. ایران در یمن چه کاره است؟ بی ثباتی یمن ناشی از جنگی است که عربستان در این کشور به راه انداخته است. بی ثباتی سوریه نیز ناشی از راه اندازی گروه‌های تروریستی و حمایت  کشور‌هایی مثل امارات و عربستان و آمریکا از این گروه‌های تروریستی به عمل می‌آورند. نگاهی به عراق نیز نشان می‌دهد ایجاد داعش با حمایت قدرت‌های بیرونی شکل گرفت و ایران صرفا به مبارزه با این گروه تروریستی پرداخت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان این گفتگوتاکید کرد: جمهوری اسلامی اصولا رویکردی دفاعی در خصوص هرج و مرج های موجود در منطقه  پیش گرفته به عنوان مثال در سوریه نیز کمک کرد که این کشور از تمامیت ارضی خود دفاع کند و در یمن نیز جمهوری اسلامی صرفا جنگ علیه این کشور را محکوم می‌کند. اساسا یمن در چنان محاصره سختی به سر می‌برد که ارسال دارو و کمک‌های بشردوستانه به این کشور ممکن نیست چه برسد به تسلیحات و ادوات جنگی در این خصوص ادعای دبیر کل شورای امنیت ادعایی واهی است و قدری توجه بدون غرض به عملکرد کشور‌های عرب به سادگی مشخص می‌کند که عامل بی ثباتی منطقه کدام کشور‌ها هستند.

نظر شما