شناسهٔ خبر: 4375004 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

فاجعه کشتار یک ملت در سکوت جهانی

عربستان به کمک شرکای خود، راه ورود سازمان ملل و کمک رسانی به مردم جنگ زده یمن را بست

صاحب‌خبر -

بندر عدن در کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن

به گزارش پایگاه خبری العهد لبنان، نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بعد از درگیری‌های شدید با تکفیری‌ها و شبه‌نظامیان وابسته به عبدربه منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی یمن موفق به کنترل بندر عدن و جزیره العمال شدند. به گزارش الجزیره در این درگیری‌ها هفتاد نفر کشته و زخمی شدند. این در حالی است که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی پیشتر موفق شده بودند بر کاخ ریاست جمهوری و موقعیت نظامی جبل حدید در استان عدن مسلط شوند. نیروهای مردمی همچنین با سرکوب تروریست‌های تکفیری بسیاری از مناطق استان مأرب در شمال شرقی یمن را نیز از لوث آنها پاکسازی کردند. طبق گزارش‌ها درگیری‌های شدیدی بین ارتش و نیروهای عبدربه منصور هادی در اطراف بندر عدن و المعل در جریان است و نیروهای مردمی در حال ادامه پیشروی به‌سمت استان شبوه در شمال یمن هستند.

از کشور تحت تجاوز و آشوب یمن خبرهای تلخی به گوش می‌رسد تا جایی که حتی مجامع بین‌المللی از شرایط انسانی موجود در یمن ابراز نگرانی کرده‌اند انتظار می‌رفت، با طرح روسیه و درخواست صلیب سرخ جهانی، شورای امنیت درباره روند اعلام آتش‌بس و توقف درگیری‌ها در یمن تصمیم‌گیری کند. اما این تصمیم‌گیری به‌دلیل کارشکنی‌های عربستان و اردن به تعویق افتاده است.
آن گونه که ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی رأی الیوم گزارش داده است عربستان با درخواست سازمان ملل مبنی بر اختصاص دو ساعت در هر روز به عنوان آتش بس بشردوستانه جهت ارائه کمک‌های انساندوستانه و پزشکی و امدادرسانی به مجروحان و تخلیه زخمی‌ها مخالفت کرد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد در نشست شورای امنیت سفرای دولت عربستان و اردن در سازمان ملل ضمن مخالفت برای خنثی کردن طرح امدادرسانی روسیه طرح جدیدی را ارائه کردند تا انصارالله را محکوم به جنگ طلبی می‌کنند. پیشتر نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت، توقف بمباران‌ها از سوی ائتلاف سعودی را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن خواستار شده بود. در قطعنامه پیشنهادی روس‌ها، ایجاد امکان دسترسی ایمن و سریع امدادگران به مردم یمن و خروج اتباع دیگر کشورها پیش‌بینی شده بود. عربستان سعودی به همراه 8 کشور عرب منطقه از 11 روز پیش در حال بمباران مواضع شورشیان حوثی در یمن هستند. در روزی که طرح روسیه برای توقف درگیری‌ها در یمن با مداخله عربستان و اردن ناکام ماند، سازمان صلیب سرخ جهانی خواستار آتش بس فوری 24 ساعته جهت جلوگیری از افزایش تلفات غیرنظامیان در یمن شد.  کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی اعلام کرد:جنگ باید در یمن بخصوص در بندر عدن و اطراف آن متوقف شده و هر چه زودتر غذا، آب و کمک‌های درمانی و ملزومات شخصی مورد نیاز به منطقه جنگی برسد. روبرت ماردینی، رئیس بخش عملیاتی سازمان صلیب سرخ در خاورمیانه اعلام کرد: به سبب فقدان دارو و تجهیزات پزشکی در صورت متوقف نشدن درگیری‌ها تلفات غیرنظامی در این کشور افزایش بی‌سابقه‌ای خواهد یافت. این سازمان روز شنبه نیز از عربستان به دلیل اجازه ندادن به ورود محموله‌های انساندوستانه به مناطق بمباران شده یمن، انتقاد کرده بود.
 عبدالله صالح و زمزمه اختلاف عربستان و امارات
در حالی که عربستان در اندیشه گسترش دامنه‌های جنگ در یمن با کمک نیروهای ائتلاف عربی است، گزارش‌ها حاکی است، این ائتلاف از درون دچار اختلاف شده است. بنا بر گزارش‌ها، امارات متحده عربی و عربستان که دو عضو اصلی این ائتلاف محسوب می‌شوند، درباره حذف علی عبدالله صالح و فرزندش احمد از تحولات یمن اختلاف نظر دارند.
براساس گزارش‌ها، علی عبدالله صالح از طریق پسرش در امارات یک شب قبل از حمله از قصد عربستان برای قتل وی اطلاع یافته و به همین خاطر منزل خود را ترک کرده است. این امر باعث اعتراض سعودی‌ها به  امارات مبنی بر دست داشتن ابوظبی در نقشه فرار علی عبدالله صالح شده است. گفته می‌شود احمد پسر عبدالله صالح که تا قبل از حمله عربستان به یمن سفیر صنعا در ابوظبی بود؛ مورد حمایت دولت امارات است که این امر باعث اعتراض سعودی‌ها شده و آنها تمایلی به بازی  امارات در خارج از قواعد مدنظر ریاض در یمن ندارند.
خبر دیگری حاکی است در پی ادامه تجاوز نظامی عربستان به یمن، مردم کشورهای بحرین، انگلیس همچون مردم کشورهای عراق، سوریه، تونس، موریتانی، پاکستان، ترکیه، هند، بحرین و آلمان که پیشتر دست به اعتراض علیه حکومت سعودی زده بودند همبستگی خود را با ملت یمن اعلام کردند.



 

نظر شما