شناسهٔ خبر: 43737401 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ادعای پیروزی زودهنگام ترامپ و طرح تقلب در انتخابات/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی و شورش

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد پیروز انتخابات شده و هر نتیجه‌ای غیر از این نتیجه، تقلب در انتخابات است و اگر لازم باشد پرونده را به دیوان عالی می‌کشاند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ترامپ در اظهارات خود ادعا کرد در ایالت‌هایی که نتایج آنها هنوز اعلام نشده (جورجیا، آریزونا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا) پیروز شده است.
ترامپ ادامه داد: ما در پنسیلوانیا 690 هزار رأی جلو هستیم. در میشیگان هم در حال پیروز شدن هستیم. فرماندار تگزاس برای پیروزی به من تبریک گفت.
ترامپ مدعی شد: عده‌ای می‌خواهند حق ما را سلب کنند و ما اجازه نمی‌دهیم ما آماده جشن گرفتن هستیم.
ترامپ همچنین برگزارکنندگان انتخابات را به «تقلب» متهم کرد و مدعی شد: ما عملاً پیروز شده‌ایم و به دیوان عالی آمریکا می‌رویم چون می‌خواهیم قانون به درستی اعمال شود.

تظاهرات نزدیک کاخ سفید

منابع رسانه‌ای گزارش دادند، بیش از هزار نفر از مخالفان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با تجمع در نزدیکی کاخ سفید علیه او تظاهرات کردند.
تقریبا همزمان با سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید و اعلام پیروزی او در انتخاباتی که هنوز شمارش آرای آن به پایان نرسیده است، مخالفان ترامپ در نزدیکی کاخ سفید تجمع کردند.
بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، بیش از هزار نفر از معترضان مخالف دونالد ترامپ در نزدیکی کاخ سفید تظاهرات کردند.
طبق این گزارش، معترضان عضو حامیان جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد»، این تجمع را در نزدیکی کاخ سفید برپا کردند.
گفته می شود که مخالفان ترامپ در مناطق مختلف آمریکا از جنوب شهر واشنگتن گرفته تا سیاتل، نیویورک و پورتلند هم تظاهرات کردند.
آسوشیتدپرس خبر داده که تا کنون «نشانه ای از خشونت جدی یا آشوب» در اعتراضات مخالفان ترامپ دیده نشده است.
معترضان در تظاهرات خودشان در نزدیکی کاخ سفید شعارهایی با این محتوا سر دادند که «ترامپ دروغ می گوید».
آنها همچنین بنرهایی با این نوشته در دست داشتند: «ترامپ همیشه دروغ می گوید».

بایدن: من و ترامپ در جایگاهی نیستیم که برنده را اعلام کنیم
نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت او و رقیب جمهوریخواهش در جایگاهی نیستند که برنده انتخابات را اعلام کنند.
همزمان با مطرح شدن سرقت آراء و بحث تقلب بزرگ و گسترده در انتخابات آمریکا، نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری این کشور تصریح کرد او و رقیب جمهوریخواهش در جایگاهی نیستند که برنده انتخابات را اعلام کنند.
جو بایدن در نشستی انتخاباتی خطاب به حامیان خود گفت: صبر شما ستودنی است. ما می‌دانستیم که (انتخابات) طول خواهد کشید، اما کسی چه می‌دانست که شاید به فردا کشیده شود و شاید هم طولانی‌تر شود!
ببینید! ما از وضعیتی که در آن قرار داریم احساس خوبی داریم. ما واقعا حس خوبی داریم. من اینجا هستم تا امشب به شما بگویم که معتقدیدم ما در مسیر پیروزی در این انتخابات قرار داریم. ما می‌دانستیم که به علت رای زودهنگامِ بی سابقه و رای پستی، مدتی طول خواهد کشید، بنابر این باید صبور باشیم و صبر کنیم تا کارِ سخت شمارش آراء به پایان برسد، تک تک آراء شمارش شود، تک تک برگه‌های رای شمرده شود.
جو بایدن افزود: ما احساس خوبی از وضعیت کنونی خود داریم. یکی از شبکه‌ها اعلام کرد که ما در آریزونا به پیروزی دست یافتیم. ما درباره آریزونا اطمینان داریم. (پیروزی در آریزونا) یک چرخش و تغییر برای ما محسوب می‌شود. نتیجه مینه سوتا هم به نفع ما اعلام شده است. ما همچنان در جرجیا به بازی (رقابت) ادامه می‌دهیم هرچند که انتظار چنین نتیجه‌ای را در این ایالت نداشتیم.
ما واقعا درباره ویسکانسین و میشیگان حس خوبی داریم. در واقع شمردن آراء طول خواهد کشید. ما در پنسیلوانیا پیروز خواهیم شد.
من با افراد در شهر فیلی (Philly)، آلگنی کانتی، اسکرانتون صحبت می‌کردم که می‌گفتند از میزان مشارکتِ چشمگیر در انتخابات دلگرم شدند.
جو بایدن ادامه داد: ما تا اوایل بامداد فردا می‌توانیم از نتایج مطلع شویم، اما احتمال دارد (اعلام نتایج) بیشتر از این هم طول بکشد. همانطور که همیشه گفته ام من یا دونالد ترامپ در جایگاهی نیستیم که اعلام کنیم چه کسی در انتخابات پیروز شد! این تصمیم به مردم آمریکا تعلق دارد، ولی من به این نتیجه خوش بین هستم. می‌خواهم از تک تک شما تشکر کنم که امدید و در این انتخابات رای دادید. من به کریس کنز و سایر دمکرات‌ها در اینجا در ایالت دلاویر تبریک می‌گویم.
جو بایدن ادامه داد: من از کارکنان مراکز رای گیری، از داوطلبان و اعضای ستاد انتخابات تشکر می‌کنم. از همه کسانی که در این روند دمکراتیک شرکت کردند تشکر می‌کنم. من از همه حامیان خود در اینجا در ایالت دلاویر تشکر می‌کنم و از آن‌ها در سراسر کشور تشکر می‌کنم.
شما از من شنیدید که همیشه گفتم وقتی در خانه پدربزرگم در اسکرانتون بودم وی به من می‌گفت «جو باور داشته باش». مادر بزرگم نیز وقتی زنده بود می‌گفت «همه آن چیزی که شما باید بدانید این است که باور خود را به دیگران منتقل کنید».
بایدن افزود: باور خود را حفظ کنید. ما در این انتخابات پیروز خواهیم شد. تشکر می‌کنم. صبر شما فوق العاده است.

تدابیر بی سابقه امنیتی در اطراف کاخ سفید
تدابیر بی سابقه امنیتی در اطراف کاخ سفید در آستانه سخنرانی ترامپ تشدید شده است .
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: در آستانه سخنرانی دونالد ترامپ، تدابیر بی سابقه امنیتی در اطراف کاخ سفید اتخاذ و حصار‌های فلزی و بلوک‌های سیمانی در اطراف آن نصب شده است.
خبرنگار الجزیره گفت: سخنان ترامپ می‌تواند باعث خشم تظاهرکنندگان در اطراف کاخ سفید شود.

پرتاب مواد آتش زا به سمت خودروی نیروهای پلیس در واشنگتن دی سی
معترضانی که همزمان با برگزاری انتخابات آمریکا در خیابان‌های واشنگتن دی سی تجمع کرده بودند اقدام به پرتاب مواد آتش زا کردند.
تصاویری در شبکه‌های مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد معترضانی که همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در خیابان‌های واشنگتن دی سی تجمع کرده بودند اقدام به پرتاب مواد آتش زا کردند که در نتیجه چرخ خودروی نیرو‌های پلیس حاضر در صحنه پنچر شد.

آشوب در شهر‌های تحت هدایت دموکرات‌ها رخ خواهد داد
رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی گفته آشوب احتمالی بعد از پیروزی وی در انتخابات در شهر‌های تحت هدایت دموکرات‌ها رخ خواهد داد.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی در روز بر‌گزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کشورش گفت آشوب احتمالی بعد از پیروزی وی در انتخابات در شهر‌های تحت هدایت دموکرات‌ها رخ خواهد داد.
به نوشته وبگاه خبری «نیوزمکس»، ترامپ در خصوص گفت: «این [آشوب] در شهر‌های شیکاگو، نیویورک، پورتلند، اُکلند و جا‌های دیگر [مانند] بالتیمور و به دلیل رهبری ضعیف رخ خواهد داد.»
وی افزود: «طرفداران من قوی هستند اما دوست ندارند این کار را انجام دهند، آنها به کشورمان افتخار می‌کنند و نمی‌خواهند به کشورمان آسیب بزنند.»
ترامپ در ادامه با اشاره به آشوب‌های روز‌های قبل از بر‌گزاری انتخابات آمریکا، طرفداران حزب دموکرات را تندرو توصیف کرد و آنان را جزو گروه موسوم به «آنتیفا» دانست.

درباره شکایت ترامپ به دادگاه عالی نگرانم
در پی ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات آمریکا، یک کارشناس جمهوریخواه گفت، از شکایت ترامپ به دادگاه عالی آمریکا نگران هستیم، زیرا هنوز رفتار‌های متقلبانه صورت نگرفته است.
"آلیس استیوورات"، کارشناس جمهوریخواه در مسائل راهبردی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان در خصوص اظهارات امروز دونالد ترامپ گفت، مقامات در سراسر کشور در حال شمارش آراء می‌باشند و برنده هم با شمارش همه آراء اعلام خواهد شد. رئیس جمهور شخص بسیار قدرتمندی است، اما این قدرت را ندارد تا به وزیر امور خارجه اعلام کند که باید شمارش آراء متوقف شود.
استیوورات افزود، دلایل زیادی برای طولانی شدن این روند انتخابات آمریکا وجود دارد که شامل رأی گیری پستی و شرکت زودهنگام در انتخابات و همچنین آرایی می‌شود که در خارج از کشور به صندوق‌ها ریخته شده اند و همه این اقدامات زمان بر است.

آمریکا در آستانه جنگ داخلی
مشاور سیاسی مرکز مطالعات راهبردی ”مِریدین“ در واشنگتن، تاکید کرد آمریکا به سوی فضای جنگ داخلی حرکت می‌کند.
"خالد صفوری"، مشاور سیاسی مرکز مطالعات راهبردی ”مِریدین“ در واشنگتن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره اقدام دونالد ترامپ در اعلام پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از خبرنگاران از دو هفته پیش درباره چنین سناریویی سخن گفته بودند، تمرکز ترامپ بر ایالت پنسیلوانیاست، زیرا نگران شکست در این ایالت است.
صفوری افزود، ترامپ ادعا کرد شمارش آرا تمام شده است، در حالی که هنوز دو میلیون رای باقی مانده است. ترامپ به عنوان بازرگانی که چهار بار تاکنون اعلام ورشکستگی کرده، به کلاهبرداری عادت کرده است و درس جدیدی برای کلاهبرداری داد. این شیوه در کشور‌های دموکراتیک نامتعارف است. نمایندگان جمهوریخواهان در همه مراکز رای گیری و شمارش آرا حضور و بر روند انتخابات نظارت دارند. ترامپ می‌داند که اگر شمارش آرا تکمیل شود، ممکن است در پنسیلوانیا شکست بخورد.
صفوری درباره اشاره کردن ترامپ به دادگاه عالی آمریکا افزود: چرا دادگاه عالی آمریکا باید به این مسئله رسیدگی کند، در حالی که شمارش آرا هنوز پایان نیافته است؟ ترامپ می‌خواهد شمارش آرا متوقف شود. دادگاه عالی در این مرحله، رسیدگی به این موضوع را نخواهد پذیرفت. ترامپ هیچ مدرکی درباره بروز اشتباه یا تخلف ارائه نکرد. شاهد آن بودیم که بعضی از گویندگان شبکه‌های تلویزیونی آمریکا به این بخش از سخنان ترامپ خندیدند. اشاره ترامپ به وضع ایالت‌های مختلف، متناقض بود. بخش بزرگی از طرفداران ترامپ، از گروه‌های نژادپرستی هستند که از اقلیت‌ها نفرت دارند و معتقدند ترامپ تنها کسی است که مانع از گسترش اقلیت‌ها در آمریکا خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: ایالت فلوریدا شرایط عجیبی دارد و کوبایی‌های مقیم این ایالت معتقدند جمهوریخواهان موضع قویتری در برابر کوبا دارند. باراک اوباما توانسته بود حمایت دیگر اقلیت‌های ساکت فلوریدا را به دست آورد و به همین علت در این ایالت پیروز شد. طبقه کارگر در ایالت فلوریدا بر این باور است که دموکرات‌ها به این طبقه اهمیت نمی‌دهند. هزاران نفر در اطراف کاخ سفید تجمع کرده اند و می‌گویند تا زمانی که دونالد ترامپ از کاخ سفید خارج شود به این تجمع پایان نخواهند داد.
این کارشناس بین الملل افزود، آمریکا به سوی یک مشکل واقعی حرکت می‌کند. ترامپ گروه‌های شبه نظامی را که از زمان به قدرت رسیدن او فعال شده اند، تقویت می‌کند. این شبه نظامیان اکنون از حمایت رئیس جمهور آمریکا برخوردار هستند و به همین علت جرات بیشتری پیدا کرده اند. این شبه نظامیان در نیویورک، نیوجرسی و ویرجینیا برای ترساندن طرفداران حزب دموکرات تلاش کردند.
مشاور سیاسی مرکز مطالعات راهبردی ”مِریدین“ در واشنگتن در ادامه تاکید کرد، آمریکا به سوی فضای شبیه فضای جنگ داخلی حرکت می‌کند و هیچ کسی نمی‌داند اوضاع چگونه خواهد شد. تنها موضوع مهم برای ترامپ، منافع شخصی اوست و اوضاع کشور برای او اهمیتی ندارد. سخنان ترامپ درباره ایالت پنسیلوانیا حتی با مخالفت جمهوریخواهان در این ایالت روبرو شد. احتمالا دادگاه عالی آمریکا حاضر نخواهد شد به شکایت ترامپ رسیدگی کند.

اوضاع در آمریکا در حال انفجار است
«آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر» وزیر دفاع آلمان در واکنش به جنجال‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هشدار داد: «این یک وضعیت، بسیار انفجاری است و ممکن است به یک بحران قانون اساسی در ایالات متحده منتهی شود».
«آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر» در مصاحبه با شبکه «زد‌ دی ‌اف» اعلام کرد: « این یک وضعیت، بسیار انفجاری است و ممکن است به یک بحران قانون اساسی در ایالات متحده منتهی شود ».
وزیر دفاع آلمان که اولین واکنش برلین به تحولات جای انتخاباتی آمریکا را نشان داده است، درباره تنش‌های پس از انتخابات ابراز نگرانی کرد و هشدار داد: «این (وضعیت) چیزی است که باید باعث نگرانی شدید ما شود».




نظر شما