شناسهٔ خبر: 67605634 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

چه عواملی در تغییر نظر اتحادیه عرب درباره حزب الله لبنان تاثیرگذار بود؟

دستیار دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه‌ ای با شبکه مصری قاهره نیوز گفت که در قطعنامه‌ های قبلی اتحادیه عرب، حزب‌الله به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌ شد و به همین دلیل، ارتباط بین اتحادیه و این گروه قطع شده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، اتحادیه عرب در جریان نشست ماه می ۲۰۲۳ در جده، قطعنامه‌ ای را اصلاح کرد که شامل حذف برچسب تروریستی از روی حزب‌الله می‌ شد، این موضوع واکنش آمریکا را در پی داشت، به طوری که ودان پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اقدام اتحادیه عرب انتقاد کرد و مدعی شد: حزب‌ الله یک سازمان تروریستی خطرناک و نیرویی بی‌ ثبات‌ کننده در خاورمیانه است». پاتل در نشستی خبری به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم دلیلی برای برداشتن چنین برچسبی وجود ندارد و همچنان از دولت‌ های سراسر جهان خواسته‌ ایم که حزب‌الله را ممنوع یا محدود سازند».

این موضوع فقط به اصلاح یک قطعنامه ختم نشد بلکه در ادامه پنجشنبه هفته گذشته، زکی دستیار دبیرکل اتحادیه عرب برای سفری دو روزه در بیروت بود؛ جایی که با موقت نجیب میقاتی، نخست‌ وزیر لبنان و نبیه بری، رئیس مجلس این کشور و همچنین رهبران جنبش میهنی آزاد، حزب کتائب و حزب المرده برای بحث درباره آخرین تحولات دیدار کرد. او افزود که سفر او به بیروت دو هدف داشته است: اول، نشان‌ دادن همبستگی خود با لبنان در میان نگرانی‌ هایی مبنی بر گسترش خصومت‌ های مرزی به یک جنگ تمام‌ عیار و دوم، بحث درباره پرونده ریاست‌جمهوری. از زمان پایان دوره ریاست‌ جمهوری میشل عون در اکتبر ۲۰۲۲، رهبران لبنان به دلیل اختلافات سیاسی عمیق، در انتخاب رئیس‌ جمهور جدید ناکام مانده‌ اند.

اما چه عواملی در تغییر نظر اتحادیه عرب درباره حزب‌الله تاثیرگذار بود؟

در پاسخ به این سئوال، رنده سلیم، پژوهشگر و مدیر برنامه گفتگوهای «مسیر دو» در مؤسسه خاورمیانه گفت که عوامل سیاسی متعددی باعث شد اتحادیه عرب دیدگاه خود نسبت به حزب‌الله را تغییر دهد. به گفته او، طبقه‌ بندی حزب‌ الله به عنوان یک سازمان تروریستی توسط اتحادیه عرب این نهاد را از تعامل مستقیم با این گروه باز می‌ داشت و مشارکت مصر در «گروه پنج» کشوری که برای حل بحران سیاسی لبنان تلاش می‌ کردند، به این تغییر کمک کرد.

سلیم به المانیتور گفت: «کشور پیشرو در پشت این موضوع مصر بوده است. قاهره بر این باور است که حزب‌ الله یک بازیگر سیاسی مهم در لبنان بوده و باید با آن تعامل داشته داشت».

به نظر می رسد در حالی که بعد از نبرد طوفان الاقصی، بسیاری از معادلات در منطقه تغییر کرده است، توان بالای نظامی حزب‌الله و افزایش محبوبیت این گروه در جهان عرب، در تغییر نگرش اتحادیه عرب نسبت به آن تاثیرگذار بوده اند.

بسیاری بر این باورند که اتحادیه عرب در سایه شرایط کنونی منطقه تصمیم گرفت نظر خود را درباره حزب‌الله لبنان تغییر دهد؛ تحولاتی که جنایت‌ های ۹ ماهه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و حمایت تمام قد حزب‌الله از فلسطین در صدر آن قرار دارد.

در تشریح این دلیل باید گفت حزب‌ الله در عرصه میدانی به دولت‌ های عربی منطقه اثبات کرد که بازیگری اثرگذار و تعیین‌ کننده است و نمی‌ توان با برچسب‌زنی «تروریسم» از قدرت و دایره ارتباطات آن کاست.

حمایت حزب‌ الله از مقاومت غزه بعد از عملیات «طوفان الاقصی» و نمایش قدرت بازدارندگی مقاومت در تحقق ثبات و امنیت منطقه و مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی، فضای حمایتی از حزب‌الله را ایجاد کرده‌ است. این تغییر رویکرد برگرفته از دستاوردها و اقتدار مقاومت است که با تکیه بر توان موشکی، پهپادی و قدرت استراتژیک حزب‌ الله محقق شده‌ است.

نظر شما