شناسهٔ خبر: 43073297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رزم در میدان صنعت

صاحب‌خبر -

رضوانه رضایی پور
خبرنگار پارلمانی
بهارستان نشینان امروز «بد استقبال» اما «خوش بدرقه» بودند. آنان در روزی که به نظر می رسید جلسه رای اعتماد آرام و بدون حاشیه ای را در پیش داشته باشند چند باری فضا را متشنج ساختند و هربار هم فریاد اعتراضشان از صحبت های موافقان رزم حسینی بالاتر می رفت. اما با اینحال با 175رای موافق، پس از 5 ماه وزارت صمت را از بلاتکلیفی درآوردند.
در جلسه امروز مجلس پس از آنکه سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران سخنرانی خود به مناسبت هفته دفاع مقدس را به پایان رساند، رای اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت صمت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. این بار هم همچون جلسه قبلی که حسین مدرس خیابانی گزینه این وزارتخانه بود و رای نیاورد، رییس جمهور به جلسه علنی نرفت تا بار دیگر نمایندگان میکروفن های خود را روشن کنند و تذکرهای انتقادی دهند. حتی همراهی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و حجت الله حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با رزم حسینی هم برای نمایندگان قانع‌کننده نبود و نمایندگان نیامدن او را خلاف اصول قانون اساسی  دانستند. اما رییس مجلس در پاسخ به تذکرات نمایندگان گفت که اقدام خلافی صورت نگرفته و عدم حضور رییس جمهور به توصیه ستاد ملی کرونا بوده است.
  جلسه فراکسیون اکثریت مجلس درباره حمایت یا عدم حمایت از رزم حسینی  صبح امروز و قبل از شروع جلسه علنی برگزار شد که البته بدون نتیجه خاصی در بیان موافقت یا مخالفت با گزینه پیشنهادی به پایان رسید. در حقیقت فراکسیون اعضا را آتش به اختیار کرده بود که رای مثبت یا موافق بدهند.
اردشیر مطهری نماینده گرمسار به عنوان اولین مخالف گزینه پیشنهادی صمت پشت تریبون رفت و گفت که رزم حسینی دو دهه خارج از کشور و در کانادا زندگی می‌کرده. کسانی پشت پرده انتصاب رزم حسینی هستند که اگر فاش کنم تعجب می‌کنید. او چگونه می‌خواهد مسئولیت به عهده بگیرد در حالی که خانواده او در کانادا زندگی می‌کنند. حسین نوش آبادی نماینده ورامین هم به عنوان اولین موافق رزم حسینی گفت که با توجه به فعالیت ایشان در بخش‌های مختلف اجرایی و اقتصادی و نقش وی در حوزه‌های دفاعی و عملیاتی و همچنین قائم مقامی در معیت سردار شهید قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله در دفاع مقدس و با توجه به داشتن برنامه‌های مناسب برای برون رفت وزارت صنعت از مشکلات کنونی به ایشان رای اعتماد می‌دهم. احسان ارکانی نماینده نیشابور که نیمی از وقت نوش آبادی برای دفاع از وزیر پیشنهادی به او تعلق گرفت، گفت: رزم حسینی منتقد بروکراسی و سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است؛ مدیر کاربلدی که پشت میزنشین نیست و وارد میدان عمل می‌شود. رزم حسینی مدیر حاکمیتی است نه دولتی. ایشان جانشین سردار دل‌ها سردار حاج قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله بوده است. بیان همین جمله با فریاد اردشیر مطهری همراه شد که چرا این نماینده از سردار دل ها هزینه می‌کند. مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد دومین مخالف بود که خطاب به رزم حسینی گفت: برنامه پیشنهادی شما در حد یک پرپوزال است. از نظر بنده شما به عنوان یک فرد استخوان خرد کرده در این حوزه نیستید. محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز هم به عنوان دیگر مخالف گفت: از مخالفان و موافقان خواهش می‌کنم در این جایگاه از نام سردار سلیمانی استفاده نکنند. هیچ ایرادی به مدت حضور آقای رزم حسینی در لشکر و جبهه نیست و من نقطه قوت ایشان را همان ۱۰ سال اول می‌دانم اما بعد از آن ابهامات زیادی وجود دارد. علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار هم در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت خواستار انتشار کلیپی از سردار سلیمانی شد که در آن به تعریف از نحوه مدیریت رزم حسینی می پرداخت. انتشار این کلیپ با انتقاد عباس گودرزی نماینده خرم آباد همراه شد که فریاد می کشید از سردار هزینه نکنید. تعدادی از نمایندگان به دنبال آرام کردن گودرزی رفتند و در نهایت پس از چند دقیقه، انتشار کلیپی که صدای واضحی هم نداشت قطع شد.
هنوز وزیر نشده تخریب ها شروع شد
نوبت به علیرضا رزم حسینی که رسید او گفت راضی به پخش کلیپ سردار نبودم و در ادامه به بیان برنامه های خود پرداخت. وزیر پیشنهادی صمت تامین کالاهای اساسی و رفع انحصار در صنعت خودروسازی را به عنوان یکی از برنامه هایش برشمرد و در واکنش به تخریب ها گفت: مبارزه با فساد هزینه دارد، باید برای مبارزه با فساد آبرو گذاشت. من هنوز وزیر نشدم اما تخریب ها شروع شده است. رزم حسینی ادامه داد: امروز سفره مردم خالی شده، ما شرمنده مردمی هستیم که وفادار انقلاب و نظام بوده و پای آن ایستاده اند. یکی از برنامه هایم تامین کالاهای اساسی مردم، تنظیم و مدیریت بازار همراه با نظارت و کنترل آن با مشارکت اصناف و بازاریان است. باید با التهاب در بازار مقابله کرد تا به افزایش قیمت ها دامن زده نشود. او تاکید کرد: بنده ۷ سال است که در هیچ شرکت خصوصی نه سهام دارم و نه عضو هیات مدیره هستم.
 با پایان صحبتهای رزم حسینی، او به همراه سایر اعضای کابینه که مهمان مجلس بودند از صحن علنی خارج شد و قالیباف رییس جلسه دستور پخش کارت ها برای رای دادن نمایندگان را داد. هرچند در این جلسه فریادهای مخالفان رساتر از موافقان رزم حسینی بود اما در هنگام رای گیری اکثر نمایندگان با نشان دادن 4 یکدیگر را برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت دعوت می کردند. در نهایت علیرضا رزم حسینی با 175 رای موافق، 80 رای مخالف و 9 رای ممتنع راهی وزارت صمت شد. به این ترتیب در 10 ماه مانده به پایان دولت دوازدهم، سرنوشت وزارتخانه ای که پس از برکناری رضا رحمانی، به مدت 5 ماه با سرپرست اداره می شد، تعیین شد.

نظر شما