شناسهٔ خبر: 43073402 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

علیرضا رزم‌حسینی با 175 رأی مثبت نمایندگان مجلس وزیر شد

تأمین کالاهای اساسی و مدیریت بازار، برنامه جدید صمت

صاحب‌خبر -


رضوانه رضایی پور
خبرنگار پارلمانی
بهارستان‌نشینان دیروز «بد‌استقبال» اما «خوش‌بدرقه» بودند. آنان در روزی که به نظر می‌رسید جلسه رأی اعتماد آرام و بدون حاشیه‌ای را در پیش داشته باشند چند باری فضا را متشنج کردند و هربار هم فریاد اعتراضشان از صحبت‌های موافقان وزیر پیشنهادی صمت بالاتر می‌رفت. اما با این‌حال با 175رأی موافق، پس از 5 ماه وزارت صمت را از بلاتکلیفی درآوردند.
در جلسه دیروز مجلس پس از آنکه سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران سخنرانی خود به مناسبت هفته دفاع مقدس را به پایان رساند، رأی اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت صمت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. این‌بار هم همچون جلسه قبلی که حسین مدرس خیابانی گزینه این وزارتخانه بود و رأی نیاورد، رئیس جمهوری به جلسه علنی نرفت تا بار دیگر نمایندگان میکروفن‌های خود را روشن کنند و تذکرهای انتقادی دهند. حتی همراهی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با علیرضا رزم‌حسینی هم جای خالی حسن روحانی را پر نکرد و نمایندگان نیامدن او را خلاف اصول قانون اساسی دانستند. اما رئیس مجلس در پاسخ به تذکرات نمایندگان گفت که اقدام خلافی صورت نگرفته و عدم حضور رئیس جمهوری به توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است.
جلسه فراکسیون اکثریت مجلس درباره حمایت یا عدم حمایت از رزم‌حسینی صبح دیروز و قبل از شروع جلسه علنی برگزار شد که البته بدون نتیجه خاصی در بیان موافقت یا مخالفت با گزینه پیشنهادی به پایان رسید. در حقیقت فراکسیون اعضا را آتش به اختیار کرده بود که رأی مثبت یا موافق بدهند.
اردشیر مطهری نماینده گرمسار به عنوان اولین مخالف گزینه پیشنهادی صمت پشت تریبون رفت و گفت که رزم‌حسینی دو دهه خارج از کشور و در کانادا زندگی می‌کرده. کسانی پشت پرده انتصاب رزم‌حسینی هستند که اگر فاش کنم تعجب می‌کنید. او چگونه می‌خواهد مسئولیت به عهده بگیرد در حالی که خانواده او در کانادا زندگی می‌کنند. حسین نوش‌آبادی نماینده ورامین هم به عنوان اولین موافق رزم‌حسینی گفت که با توجه به فعالیت ایشان در بخش‌های مختلف اجرایی و اقتصادی و نقش وی در حوزه‌های دفاعی و عملیاتی و همچنین قائم‌مقامی در معیت سردار شهید قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله در دفاع مقدس و با توجه به داشتن برنامه‌های مناسب برای برون‌رفت وزارت صنعت از مشکلات کنونی به ایشان رأی اعتماد می‌دهم. احسان ارکانی نماینده نیشابور که نیمی از وقت نوش‌آبادی برای دفاع از وزیر پیشنهادی به او تعلق گرفت، گفت: رزم‌حسینی منتقد بوروکراسی و سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است؛ مدیر کاربلدی که پشت میزنشین نیست و وارد میدان عمل می‌شود. رزم‌حسینی مدیر حاکمیتی است نه دولتی. ایشان جانشین سردار دل‌ها، سردار حاج قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله بوده است. بیان همین جمله با فریاد اردشیر مطهری همراه شد که چرا این نماینده از سردار دل‌ها هزینه می‌کند. مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد دومین مخالف بود که خطاب به رزم‌حسینی گفت: برنامه پیشنهادی شما در حد یک پرپوزال است. از نظر بنده شما به عنوان یک فرد استخوان خرد کرده در این حوزه نیستید. محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز هم به عنوان دیگر مخالف گفت: از مخالفان و موافقان خواهش می‌کنم در این جایگاه از نام سردار سلیمانی استفاده نکنند. هیچ ایرادی به مدت حضور آقای رزم‌حسینی در لشکر و جبهه نیست و من نقطه قوت ایشان را همان ۱۰ سال اول می‌دانم اما بعد از آن ابهامات زیادی وجود دارد. علی‌اصغر عنابستانی نماینده سبزوار هم در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت خواستار انتشار کلیپی از سردار سلیمانی شد که در آن به تعریف از نحوه مدیریت رزم‌حسینی می‌پرداخت. انتشار این کلیپ با انتقاد عباس گودرزی نماینده خرم‌آباد همراه شد که فریاد می‌کشید از سردار هزینه نکنید. تعدادی از نمایندگان به دنبال آرام کردن گودرزی رفتند و در نهایت پس از چند دقیقه، انتشار کلیپی که صدای واضحی هم نداشت قطع شد.
هنوز وزیر نشده تخریب‌ها شروع شد
نوبت به علیرضا رزم‌حسینی که رسید او گفت راضی به پخش کلیپ سردار نبودم و در ادامه به بیان برنامه‌های خود پرداخت. وزیر پیشنهادی صمت تأمین کالاهای اساسی و رفع انحصار در صنعت خودروسازی را به عنوان یکی از برنامه‌هایش برشمرد و در واکنش به تخریب‌ها گفت: مبارزه با فساد هزینه دارد، باید برای مبارزه با فساد آبرو گذاشت. من هنوز وزیر نشدم اما تخریب‌ها شروع شده است. رزم‌حسینی ادامه داد: امروز سفره مردم خالی شده، ما شرمنده مردمی هستیم که وفادار انقلاب و نظام بوده و پای آن ایستاده‌اند. یکی از برنامه‌هایم تأمین کالاهای اساسی مردم، تنظیم و مدیریت بازار همراه با نظارت و کنترل آن با مشارکت اصناف و بازاریان است. باید با التهاب در بازار مقابله کرد تا به افزایش قیمت‌ها دامن زده نشود. وزیر پیشنهادی صنعت، معدن، تجارت با تأکید بر لزوم وجود مدیریت جهادی و نه مدیریت باند بازی و شکستن انحصارات در واردات و حتی صادرات گفت: باید برای حذف امضاهای طلایی برنامه‌ریزی کرد و برای مبارزه با فساد آبرو گذاشت. ما هنوز نیامده تخریب می‌شویم. به هر حال مبارزه با فساد هزینه دارد. قطعاً با رانت‌خواری مبارزه می‌کنیم و حذف امضاهای طلایی در دستور کار است. مدیریت توصیه‌ای نداریم بلکه باید مدیریت در دست افراد متخصص و کارشناس باشد. او ادامه داد: بنده در ۲۰ سالی که فعالیت اقتصادی داشتم اعتقادم بر این بود که ایرانیان و مسلمانان باید متمکن و متدین باشند. بنده هرگز از رانت استفاده نکردم. اعتقاد دارم که وزارت صمت فرمانده اصلی جنگ اقتصادی است و در صورت اعتماد شما به بنده از هیچ تلاشی در این مسیر کوتاهی نمی‌کنم. بنده از شما می‌خواهم با رأی حداکثری در مقابل فشار حداکثری بنده را به وزارتخانه بفرستید تا با همکاری یکدیگر دشمن را شکست دهیم. رزم‌حسینی در ادامه تأکید کرد: باید دولت الکترونیک سریع‌تر تشکیل شود و رابطه فیزیکی مردم با وزارتخانه‌ها قطع شده و همه اقدامات در بستر الکترونیک انجام شود. حمایت و تقویت بخش خصوصی از دیگر اولویت‌های بنده است. بنده در بخش خصوصی کار کرده‌ام و از کف بازار آمده‌ام، بنده سختی‌های زیادی دیده‌ام تقویت و حمایت از بخش خصوصی باید در ذهن مدیران ارشد نهادینه شود چرا که بخش خصوصی سربازان اقتصادی و مجاهدان جنگ اقتصادی هستند. او تأکید کرد: بنده ۷ سال است که در هیچ شرکت خصوصی نه سهامدارم و نه عضو هیأت مدیره هستم.
وزارتخانه باید شیشه‌ای شود
رزم حسینی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را به عنوان یکی از برنامه‌هایش برشمرد و گفت که باید به سمت استخراج درست از معادن حرکت کرد. همچنین برنامه‌ای برای مقابله با گرانی فولاد داریم. درخصوص خودرو هم مردم این روزها گرفتار شدند، انحصار در خودرو وجود دارد و رقابت پذیری نداریم که این باعث بالا رفتن قیمت تمام شده می‌شود. باید به موضوع ساخت قطعات خودرو در داخل کشور توجه شود که بخشی از گرانی‌ها به این خاطر است. با کمیسیون صنایع در این باره همکاری لازم را خواهم داشت. وی ادامه داد: تمرکززدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها از دیگر اولویت‌های بنده است. بنده ۷ سال است که فریاد می‌زنم باید تمرکززدایی شود، باید به استان‌ها اختیار داده شده و به آنها قدرت تصمیم‌گیری دهیم. اینکه ما مسئولیت داده و اختیار ندهیم عملاً مسئولان استانی کاری نمی‌توانند انجام دهند. همانند اینکه ما به یک سرباز اسلحه دهیم ولی به او ماشه ندهیم. رزم حسینی تأکید کرد: از دیگر مواردی که بنده با جدیت دنبال می‌کنم، شفافیت در وزارت صمت است. وزارتخانه باید شیشه‌ای شود.
با پایان صحبت‌های رزم‌حسینی، او به همراه سایر اعضای کابینه که مهمان مجلس بودند از صحن علنی خارج شد و قالیباف رئیس جلسه دستور پخش کارت‌ها برای رأی دادن نمایندگان را داد. هرچند در این جلسه فریادهای مخالفان رساتر از موافقان رزم‌حسینی بود اما در هنگام رأی‌گیری اکثر نمایندگان با نشان دادن 4 یکدیگر را برای رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت دعوت می‌کردند. در نهایت علیرضا رزم حسینی با 175 رأی موافق، 80 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع راهی وزارت صمت شد. به این ترتیب در 10 ماه مانده به پایان دولت دوازدهم، سرنوشت وزارتخانه‌ای که پس از برکناری رضا رحمانی، به مدت 5 ماه با سرپرست اداره می‌شد، تعیین شد.

نظر شما