شناسهٔ خبر: 4260121 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد جان کری ازمنتقدان مذاکره با ایران / رژیم تحریم ها فرو می پاشد

تهران - ایرنا - جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی از پیشنهاد منتقدان دولت اوباما برای خروج از مذاکرات اتمی با ایران انتقاد کرد و گفت که خروج از گفت وگوها به معنی فروپاشی رژیم تحریم ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شبکه اینترنتی صدای آمریکا چهارشنبه شب در گزارشی نوشت: جان کری در این سخنرانی گفته است که چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر همان طوری که منتقدان توصیه می کنند از مذاکرات با ایران خارج شویم؟ از طرحی که بقیه دنیا آن را منطقی می داند.

او گفته است که خب این مذاکرات از هم می پاشد، ایران قابلیت آن را پیدا می کند که سانتریفیوژهای خود را دوباره بچرخاند و به هر میزانی که بخواهند اورانیوم را غنی سازی کنند، و تحریم ها نیز حفظ نمی شود.

جان کری در کنفرانس سالانه سفرای آمریکا در سراسر جهان که صبح روز چهارشنبه در وزارت امور خارجه برگزار شد، صحبت می کرد.

جان کری همچنین افزوده که علت عدم حفظ تحریم ها علیه ایران این خواهد بود که افراد دیگری که مذاکرات را منطقی می پندارند، از اعمال تحریم ها علیه ایران کنار می روند و می گویند شما کار خود را انجام دهید ما نیز کار خود را انجام می دهیم.

او اضافه کرده که شما حاضر نیستید منطقی باشید و ما کاری را که فکر می کنیم منطقی است ، انجام می دهیم و آنگاه دیگر رژیم تحریم ها وجود نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته که اگر واشنگتن دست از مذاکره بکشد آنگاه دست ایران برای هر فعالیتی، چه پنهانی و چه آشکار باز می ماند و کنترل نسبی که اکنون می شود امکان پذیر نخواهد بود.

جان کری در ادامه توضیح داده که کار ما رسیدن به توافقی است که قول داده ایم خوب باشد. توافقی که نتیجه دهد .

وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرده که امروز ایران دانش فنی لازم برای غنی سازی و سیکل تولید سوخت را دارد و برخلاف خواست برخی نمی توان زمان را به عقب برد و این امکان را از این کشور گرفت.

صدای امریکا توضیح داد: جان کری از مخالفین توافق احتمالی خواست پیشنهاد قابل قبول و واقعگرایانه ارائه کنند و افزود که هنوز فردی گزینه دیگری نداشته است.

یک روز قبل، رییس جمهوری آمریکا گفته بود که اگر با ایران توافق اتمی حاصل شود، اطمینان دارد که آن یک توافق خوبی خواهد بود. باراک اوباما این مطلب را در یک نشست مطبوعاتی با حضور اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد.

در همین حال، روز چهارشنبه هیات مذاکره کننده آمریکا به سرپرستی وندی شرمن معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه این کشور وارد شهر لوزان در سوییس شد.

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به سرپرستی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز وارد لوزان شده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا امروز به سوئیس می رود تا با همتای ایرانی خود به گفت وگو بنشیند.

حدود یک هفته به پایان مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق سیاسی در مورد پرونده هسته ای ایران باقی مانده است.

1519

برچسب‌ها:

نظر شما