شناسهٔ خبر: 4258923 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

این گزارش تکمیل می شود؛

پایان روز اول مذاکرات هسته ای لوزان 2

مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 به حساس ترین نقطه خود رسیده است. مذاکراتی که از شامگاه چهارشنبه و با ورود تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به لوزان سوییس آغاز شده است. مهمترین اتفاق روز اول مذاکرات را می توان گفتگوی تلفنی رییس جمهور ایران با سران کشورهای چین، روسیه، انگلیس و فرانسه و همچنین نامه روحانی به روسای کشورهای 5+1 نعبیر کرد. رایزنی هایی که کارشناسان را نسبت به رسیدن به توافق پایدار هسته ای امیدوار کرده است.

صاحب‌خبر -

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 صبح پنجشنبه در لوزان سوییس با برگزاری نشست هیات ایرانی و آمریکایی آغاز می شود. مذاکراتی که از نگاه بسیاری از کارشناسان و مقامات کشورهای مختلف، به نقطه حساس خود رسیده است.

بر اساس آنچه در رسانه های مختلف دنیا در این باره منتشر شده، خوش بینی در حصول نتیجه مذاکرات به صورت جدی دیده می شود. در عین حال طرفین همچنان برخی موارد را مورد اختلاف می دانند و در عین حال تاکید دارند که این اختلافات قابل حل است.

تاکید تیم مذاکره کننده هسته ای به توافق برد-برد و برداشتن یک باره تحریم ها و در عین حال حصول اطمینان طرفین غربی از آنچه آنان راستی آزمایی می خوانند از دلایل خوشبینی رسانه های غربی به مذاکرات پیش رو است از این رو بسیاری معتقدند این دور از مذاکرات، فرصتی برای اتخاذ تصمیم درباره مسائل اساسی برای رسیدن به توافق است.

این نکات را می توان در دیدگاه های دولت ها، کارشناسان ، رسانه های غربی و فارسی زبان مشاهده کرد که نکاتی که حاوی نقطه نظارت منفی و مثبت در باره مذاکرات است.


*کاهش چشمگیر اختلافات

رادیو فردا گزارش داد: یک عضو ارشد در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می گوید که در مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی با گروه 1+5 اختلاف ها خیلی کم شده و تنها یکی دو مورد اساسی باقی مانده است.

شبکه اینترنتی رادیو فردا چهارشنبه شب در گزارشی نوشت: مجید تخت روانچی عضو ارشد در تیم ایران، روز چهارشنبه پنجم فروردین در عین حال، پیش بینی درباره رسیدن به توافق با کشورهای بزرگ غربی تا روز 11 فروردین را سخت دانسته است.

او اضافه کرد: در مذاکرات شاهد بودیم که کشور ها مواضع خود را تنظیم کردند؛ اختلاف ها خیلی کم شده؛ اما یکی دو مورد اساسی وجود دارد که امیدواریم آنها هم حل شوند.

تخت روانچی اشاره ای به ماهیت اختلاف های باقی مانده بین ایران و کشورهای گروه 1+5 نکرده و در عین حال گفته که اگر طرف مقابل خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات است، باید سیاست های تحریم خود را کنار بگذارد.

تارنمای رادیو فردا توضیح داد: بر اساس گزارش ها، برداشته شدن یکباره تحریم ها یکی از خواسته های ایران در مذاکرات با گروه 1+5 است.

بر اساس گزارش ها، آمریکا خواستار لغو تدریجی تحریم ها در مقابل عملکردی استوار از سوی تهران است.

از طرفی فرانسه خواستار رفع نمادین تحریم هایی است که در طول سال های گذشته بر تهران اعمال شده است.

از سوی دیگر (حضرت )آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته است؛ رفع تحریم ها باید جزء موضوع مذاکره اتمی ایران با کشورهای گروه 1+5 و بدون هیچ فاصله ای با توافق باشد.

در همین حال، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه درباره این سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفته که دولت در مذاکرات اتمی از ابتدا بر این نظر اصرار کرده است.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین، در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، بار دیگر وی را به دست یابی توافق اتمی با قدرت های جهانی ترغیب کرده و گفت که دست یابی به توافق نهایی خواست مردم است.

شبکه اینترنتی رادیو فردا چهارشنبه شب در گزارشی نوشت: خبرگزاری رویترز اعلام کرده است؛ وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه چهار فروردین، با انتشار بیانیه ای از محتوای این تماس تلفنی خبر داده است.

وانگ یی در گفت وگو با محمدجواد ظریف گفته است که رسیدن به توافق، رسم زمانه است و میل مردم؛ و این خود با منافع مشترک و درازمدت تمامی طرف ها، ازجمله ایران، هماهنگی دارد.

وزیر امور خارجه چین در ادامه با بیان اینکه گفت وگوهای هسته ای با ایران به مراحل پایانی خود نزدیک شده، افزوده است که چین در این راستا به ایفای نقش سازنده ادامه خواهد داد.

وانگ یی ماه گذشته در سفر خود به تهران نیز درخواست مشابهی را با مقامات ایرانی در میان گذاشت.

او همچنین اوایل ماه جاری میلادی به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که گفت وگوها در مورد برنامه هسته ای ایران نباید در عبور از آخرین موانع به بن بست برخورد کند و تمامی طرف های مذاکره باید برای رسیدن به نتیجه، در برخی موارد گذشت نشان دهند.



*هفته کلیدی در لوزان سوییس


رادیو فرانسه گزارش داد: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در آستانه تازه ترین و حساس ترین دور مذاکرات اتمی ایران با کشورهای غربی می گوید در این دور از مذاکرات تمام تلاش مان را خواهیم کرد.

شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی چهارشنبه شب در گزارشی نوشت: مذاکرات اتمی از شامگاه چهارشنبه در سطح معاونان در شهر لوزان سوییس آغاز خواهد شد و این مذاکرات از روز پنج شنبه در سطح وزرای ادامه خواهد یافت.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با بیان این که در این دور از مذاکرات نیز وی در سوییس حضور خواهد داشت گفته که مذاکرات خوب بوده است و تمام تلاش ما این است که همین راه حفظ شود.

این مقام انرژی اتمی ایران نسبت به نتیجه برد-برد برای طرفین در مذاکرات هسته ای ابراز امیدواری کرد.



*جان کری و مذاکرات هسته ای


صدای آمریکا گزارش داد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی از پیشنهاد منتقدان دولت اوباما برای خروج از مذاکرات اتمی با ایران انتقاد کرد.

شبکه اینترنتی صدای آمریکا چهارشنبه شب در گزارشی نوشت: جان کری در این سخنرانی گفته است که چه اتفاقی رخ خواهد داد اگر همان طوری که منتقدان ما توصیه می کنند از مذاکرات با ایران خارج شویم؟ از طرحی که بقیه دنیا آن را منطقی می داند؟

او گفته است که خب این مذاکرات از هم می پاشد، ایران قابلیت آن را پیدا می کند که سانتریفیوژهای خود را دوباره بچرخاند و به هر میزانی که بخواهند، اگر بخواهند، اورانیوم را غنی سازی کنند، و تحریم ها نیز حفظ نمی شود.

جان کری در کنفرانس سالانه سفرای آمریکا در سراسر جهان که صبح روز چهارشنبه در وزارت امور خارجه برگزار شد، صحبت می کرد.

جان کری همچنین افزوده است که علت عدم حفظ تحریم ها علیه ایران این خواهد بود که افراد دیگری که مذاکرات را منطقی می پندارند، از اعمال تحریم ها علیه ایران کنار می روند و می گویند شما کار خود را انجام دهید ما نیز کار خود را انجام می دهیم.

او اضافه کرده است که شما حاضر نیستید منطقی باشید و ما کاری را که فکر می کنیم منطقی است ، انجام می دهیم و آنگاه دیگر رژیم تحریم ها وجود نخواهد داشت.

صدای امریکا توضیح داد: جان کری از مخالفین توافق احتمالی خواست پیشنهاد قابل قبول و واقعگرایانه ارائه کنند و افزود که هنوز فردی گزینه دیگری نداشته است.

یک روز قبل، رییس جمهوری آمریکا گفته بود که اگر با ایران توافق اتمی حاصل شود، اطمینان دارد که آن یک توافق خوبی خواهد بود. باراک اوباما این مطلب را در یک نشست مطبوعاتی با حضور اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد.

باراک اوباما همچنین گفته که مطمئن هستم اگر توافقی صورت گیرد، توافق خوبی خواهد بود .



*ابراز خوشبینی آمانو از رسیدن به توافق اتمی


مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با صدای آمریکا گفت خوش بین است که دو طرف در فرصت باقی مانده به توافق برسند.

رسانه ها اعلام کردند که کنفرانس بین المللی سیاست هسته ای صدها کارشناس و متخصص از بیش از 45 کشور جهان را به پایتخت آمریکا آورده است. کنفرانسی که به طور مفصل در جریان آن درباره برنامه هسته ای ایران بحث شد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید مساله هسته ای ایران را مدت هاست که دنبال می کند،اما اکنون با اطمینان می تواند بگوید که ایران و گروه 1+5 می توانند مسائل را حل کنند.

وی درپاسخ به این پرسش که برچه اساس این قدر خوش بین است، گفت از آنجایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات بین دو طرف حضور ندارد به سختی می توان گفت که گفت وگوها چطور پیش می رود. اما می توانم بگویم که دو طرف مذاکره کننده اراده سیاسی برای رسیدن به توافق را دارند. بنابراین برای رسیدن به نتیجه خوب امیدوار هستم.

مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی درپاسخ به این پرسش که'درصورتی که دو طرف نتوانستند به توافق برسند، گام بعدی برای آژانس چه خواهد بود'گفت:من می دانم که توافق موقت یا همان برنامه اقدام مشترک تا پایان ماه ژوئن به قوت خود باقی است؛ بنابراین ما بر همان اساس عمل می کنیم.



* توافق هسته ای امکان پذیر است


روزنامه ال موندو درمقاله ای به قلم خانم زاهیدا ممبرادو خبرنگار اسپانیایی مقیم ایران نوشت: رئیس جمهوری ایران ابراز اطمینان می کند که توافق هسته ای امکان پذیر است.

ممبرادو در ادامه این مقاله نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در ارتباط با مذاکرات هسته ای که ایران از چند ماه قبل با غرب با هدف دستیابی به یک توافق پیش از پایان ماه مارس به آن اقدام ورزیده است، اظهار داشت که توافق هسته ای امکان پذیر است و هیچ چیز وجود ندارد که نشود آن را حل و فصل کرد.

یک روز پس از پایان آخرین دور مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس که به منظور نزدیک کردن مواضع کشورهای مذاکره کننده برگزار شد، روحانی خواست روشن سازد که توافق امکان پذیر است و هیچ مسئله لاینحلی وجود ندارد.

بنا براین نوشته رهبر قوه مجریه ایران با اشاره به اظهارات هفته های اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اش دراین باره تاکید کرد که برای رسیدن به توافق دراین زمینه اراده سیاسی آمریکا لازم است، زیرا مسائل فنی عملا حل و فصل شده اند.

بنا براین نوشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز با خوش بینی دراین زمینه، در پایان نشست لوزان اعتراف کرده که پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته، اگر چه هنوز اختلاف قابل ملاحظه ای وجود دارد.

در همین حال، کری در مقابل انتقادات داخلی فرانسه، که تهدید به ایجاد مانع احتمالی در توافق و در چارچوب سازمان ملل متحد نموده است از خود دفاع کرد و گفت: ما عجله نمی کنیم اما اعتراف می کنیم که زمان اتخاذ تصمیمات اساسی و دشوار فرا رسیده است. از اینجا به بعد کار آسان نخواهد بود.

بنا براین نوشته، کری در لوزان سعی نمود که اصطکاک بین هیات آمریکایی و فرانسوی که روز جمعه گذشته باراک اوباما را مجبور کرد با فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه تماس تلفنی داشته باشد را نادیده بگیرد.

 

 



تخت‌روانچی: مذاکرات با 1+5 صرفا در مورد مسائل هسته‌ای است



یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه مذاکرات با 1+5 صرفا در مورد مسائل هسته‌ای است، اظهار کرد: ما نه مجاز هستیم و نه اجازه می‌دهیم که مسئله دیگری در طول مذاکرات مطرح شود.

مجید تخت‌روانچی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در حاشیه مراسم ترحیم والده رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران به تحلیل در مورد مذاکرات با 1+5 پرداخت و گفت: تا به امروز مذاکرات خوبی داشته‌ایم و الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نیاز به تصمیم‌گیری جدی دارد.

وی افزود: امیدواریم طرف مقابل نیز این آمادگی را داشته باشد که تصمیمات جدی و دقیقی اتخاذ کند تا ان‌شاء‌ الله بتوانیم به نتیجه برسیم.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا در سال جدید توافقی میان ایران و1+5 حاصل می‌شود اظهار کرد: پیش‌بینی در مورد زمان رسیدن به توافق سخت است اما ما در حال تلاش هستیم که با کمک خدا مذاکرات آن طور که به خیر و صلاح مردم کشور ایران است، پیش برود.

تخت‌روانچی با بیان اینکه ما امیدوار هستیم که طی مذاکرات به نتیجه برسیم خاطر نشان کرد: دستیابی به مذاکرات بستگی به این دارد که طرف مقابل ما واقعیت را قبول کند و بداند چنانچه می خواهد مذاکرات به نتیجه‌ای برسد باید سیاست‌های تحریمی که تا به حال داشته‌اند را کنار بگذارند.

معاون وزیر خارجه در ادامه به اختلافات ایران و 1+5در طول مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و با بیان اینکه اختلافات بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: اختلافات خیلی کم شده است ولی هنوز یکی دو مورد اختلافی باقی مانده که البته از موارد اساسی است. ما امیدواریم طرف مقابل با درک واقعیت، مواضعی را اتخاذ کند که این مسائل نیز حل و فصل شود.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پایان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مذاکرات کنونی ایران با آمریکا صرفا در مورد موضوع هسته‌ای است، تصریح کرد: مذاکرات با 1+5 صرفا در مورد مسائل هسته‌ای است و ما نه مجاز هستیم و نه اجازه می دهیم که هیچ مسئله دیگری در طول مذاکرات مطرح شود.

 



دیدار عراقچی و شرمن

عراقچی و شرمن معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا چهارشنبه شب به وقت محلی در هتل بوغیواژ پالاس لوزان سوییس با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان عصر روز چهارشنبه به وقت تهران راهی سوییس شد.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز به همراه معاونش در این مذاکرات حضور دارد.

 

 

 دیدار هیات ایرانی و آمریکایی در لوزان ساعت 13 و 30 دقیقه به وقت تهران


هیات ایرانی و آمریکایی مستقر در لوزان، در آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 صبح روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار می کنند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ساعت 10 صبح روز پنجشنبه به وقت سوییس (13 و 30 دقیقه به وقت تهران) با یکدیگر در لوزان دیدار می کنند.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه،ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

قرار است مذاکرات از پنج شنبه ششم فروردین ماه جاری در لوزان از سر گرفته شود و انتظار می رود این دور از گفت و گوها تا روز یکشنبه 9 فروردین طول بکشد. درصورتی که توافقی در این دور از مذاکرات حاصل شود، طرفین اعلام خواهند کرد که برای مسائل اساسی مورد اختلاف، راه حل پیدا کرده اند. این راه حل شامل سرفصل هایی می شود که باید تا تیرماه بر سر جزییات و مکتوب کردن آن مذاکرات فشرده تر و جدی تری صورت گیرد.

 

 

 اوباما به هر قیمتی به‌دنبال توافق است/ الحیات: شانس دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران بسیار بالا است


روزنامه الحیات به‌نقل از منابع غربی نوشت که شانس دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران بسیار بالا است.

روزنامه الحیات، به‌نقل از منابع غربی نوشت که شانس دست‌یابی به توافق هسته‌ای با ایران بسیار بالا است.

بر اساس این گزارش منابع غربی روز گذشته به الحیات گفتند، در این میان تهران دعوت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مبنی بر امتیازدهی را نپذیرفته و دستیابی به توافقی متوازن را که منجر به بسته شدن پرونده اتمی شود، خواستار شده است.

این منابع افزودند دولت اوباما به هر قیمتی به‌دنبال توافق است و اروپایی‌ها نیز عجله دارند که توافق پیش از پایان ماه جاری میلادی امضا شود.

این منابع یادآور شدند که توافق اکنون تقریباً نهایی شده است و تنها اختلاف موجود بر سر موضوع برداشتن تحریم‌ها علیه ایران است.

در این میان 367 عضو از مجموع 433 عضو مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه به اوباما به او در مورد مسائل خطرناک و ضروری مورد بررسی در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 هشدار دادند.

در این نامه آمده است: با توجه به چند دهه پنهان کاری ایران باید مذاکره کنندگان تعهدات حداکثری را از ایران در خصوص سیاست شفافیت یا همان بازرسی و اجازه ورود به اماکن مشکوک را در مهلتی کوتاه به دست آورند و به ضوابطی دست یابند که بر اساس آن اجازه داشته باشند چند دهه در مورد برنامه اتمی ایران تحقیق کنند.

همچنین در این نامه آمده است حذف دائمی تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ایران نیازمند قانون جدیدی است و در صورت دستیابی به توافق قانع کننده‌ای که بندهای آن مبنی بر جلوگیری از ساخت بمب اتمی باشد، کنگره می‌تواند به فکر برداشتن تحریم‌ها باشد.

در این میان وزیران خارجه روسیه و ایران دیروز دوشنبه در یک تماس تلفنی مذاکرات حل و فصل پرونده اتمی را مورد بررسی قرار دادند.





 هاموند: ناکامی در دستیابی به توافق با ایران به رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه منجر‌می‌شود


وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد که شکست در دستیابی به یک توافق بر سر برنامه هسته ای ایران می تواند به طور ساختاری به معنای خاورمیانه ای بی ثبات تر باشد و این مساله موجب تشدید رقابت تسلیحاتی در منطقه خواهد شد.


به گزارش رویترز، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در حالی نسبت به تبعات عدم دستیابی به توافق هسته ای با ایران هشدار داده است که دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 6 قدرت جهانی قرار است طی هفته جاری در لوزان سوییس برگزار شود.

هاموند تصریح کرد: توافق قابل دستیابی است اگر به این مسیر ادامه دهیم. ولی برای دستیابی به آن، اکنون نوبت به ایران رسیده تا انعطاف پذیری خود را نشان داده و تصمیمات سختی را اتخاذ کند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: من هنوز به طور آشکار اعلام می کنم که عدم دستیابی به یک توافق بهتر از یک توافق بد است. ولی ما باید نسبت به گزینه جایگزین توافق با ایران نیز به خوبی آگاه باشیم. عدم توافق هسته ای به معنای این است که هیچ محدودیتی برای غنی سازی و هیچ محدودیتی علیه تحقیق و توسعه وجود نخواهد داشت و هیچ نظارت و راستی آزمایی مستقلی نیز وجود ندارد. این مساله به طور اساسی به معنای خاورمیانه بی ثبات تر با چشم انداز رقابت تسلیحاتی در منطقه است.

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 صبح پنجشنبه در لوزان سوییس با برگزاری نشست هیات ایرانی و آمریکایی آغاز می شود. مذاکراتی که از نگاه بسیاری از کارشناسان و مقامات کشورهای مختلف، به نقطه حساس خود رسیده است.

 

توافق هسته ای در دسترس است

 

 

روزنامه «نیویورک تایمز» اظهارات یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا را در آستانه مذاکرات بازتاب داده که از قابل دسترس بودن توافق هسته ای طی روزهای آتی خبر داده است. این روزنامه می نویسد در امیدوارکننده ترین اظهارنظر درباره مذاکرات، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته این احتمال وجود دارد که تا اوایل هفته آینده، توافق هسته ای با ایران حاصل شود. این مقام آمریکایی اظهار داشته: «ما به شدت معتقدیم که می توان تا 31 مارس این کار را به انجام رساند. ما مسیر دستیابی به این هدف را مشاهده می کنیم». با این حال، وی تأکید کرده دستیابی به توافق تضمین شده نیست و مجموعه ای از موضوعات پیچیده می تواند مانع توافق شود.

 

 


گاردین: نتیجه مذاکرات همچنان محرمانه تا پایان ژوئن


در شرایطی که نگاه ها برای به ثمر نشستن یک سال مذاکرات میان ایران و 1+5 به لوزان دوخته شده است به نظر می رسد که نباید در پایان این دور از مذاکرات انتظار انتشار توافقنامه ملموسی را داشت. گاردین در این خصوص می نویسد : فکت شیتی که در آن کلیاتی مبهم از راهکار جامع مشخص شده باشد، آنطور که یک مقام ارشد غربی می گوید احتمالا خروجی مذاکراتی خواهد بود که از امروز در شهر لوزان سوئیس آغاز می‌شود.

این روزنامه  روز گذشته به نقل از «یک مقام ارشد غربی» گزارش داد که طرفین در مرحله کنونی از مذاکرات به دنبال «تفاهم» بر سر «مولفه‌های اصلی» راهکار جامع هستند، اما کار توافق در پایان این دور به سرانجام نمی‌رسد و ضرب‌الاجل اصلی همچنان 9 تیر ماه خواهد بود.

این هفته، پایان کار نیست. در پایان این هفته، توافقنامه‌ای در کار نخواهد بود، چراکه توافقنامه تنها زمانی به دست می‌آید که تمام جزئیات فنی مشخص شود، که تا رسیدن به این مرحله کار زیادی باقی مانده است.در مقابل، جان کری وزیر خارجه آمریکا باید به نمایندگان کنگره، که تهدید کرده‌اند طرح نظارت بر توافق را ماه آینده به رأی می‌گذارند، نشان دهد که مذاکرات پیشرفت کرده است.

گاردین در این رابطه نوشته است: «یکی از احتمالات این است که یک "فکت‌ شیت" (بیانیه‌ای شامل اطلاعات مربوط به مذاکرات) مبهم به صورت عمومی منتشر شود و کری جزئیات بیشتری را در مورد آن، در یک نشست پشت درهای بسته، به کنگره ارائه دهد. انتظار می‌رود در صورتی که در روزهای آتی توافق چارچوب به دست آید، وزیران خارجه دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده (انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) هم برای اعلام رسمی و دست دادن (در برابر دوربین‌ها)، در لوزان گرد هم آیند. اما برگزاری چنین مراسمی بدون آنکه جزئیاتی منتشر شود، دشوار خواهد بود.»


سی بی اس: خوش بینی مقامات امریکایی برای رسیدن به توافق نهایی

جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده که در دور پیشین مذاکرات ، 5 روز در لوزان به همراه محمد جواد ظریف به مذاکره و رایزنی پرداخت دوباره در مسیر لوزان است. در حالی که سه شنبه هفته آینده در قالب آخرین روز از ماه مارس به عنوان ضرب الاجل زمانی میان ایران و امریکا اعلام شده است ، برخی منابع نزدیک به مذاکرات تاکید می کنند که احتمالا روز شنبه ، روز طلایی این دور از مذاکرات خواهد بود. به نظر می رسد که دیپلمات های امریکایی با نوعی خوش بینی وارد لوزان شده اند.

به گزارش سی بی اس ، امریکایی ها خوش بین هستند که راهی ملموسی برای رسیدن به آنچه که یک توافقنامه هسته ای میان ایران و 1+5 خواهد بود در پیش رو است . هرچند گفته می شود که اعلام موفقیت در این دور از مذاکرات هسته ای نمی تواند ضامنی برای امضای قطعی توافقنامه جامع هسته ای در پایان ماه ژوئن باشد اما این دستاورد می تواند به نوعی مسیر رسیدن به آن توافق را شفاف تر سازد. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا در راه لوزان به رسانه های امریکایی در خصوص این دور از مذاکرات می گوید: ما اعتقاد داریم که می توانیم تا 31 مارس به هدف تعیین شده برسیم. البته نمی دانیم که این دستاورد چه شکل و شمایلی خواهد داشت. گفته می شود که امریکایی ها خواهان شفافیت هرچه بیشتر موضوعات در مذاکرات لوزان هستند.

 


آمانو: آژانس و ایران در موضوع "چاشنی‌های انفجاری" پیشرفت داشته‌اند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است ایران و آژانس به پیشرفت‌هایی در خصوص بررسی مسئله مربوط به "چاشنی‌های انفجاری" که هم در فعالیت‌های متعارف و هم برای انفجارهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، دست یافته‌اند.

به گزارش وال استریت ژورنال، در حالی که فرصت چندانی به پایان ضرب الاجل تعیین شده 31 مارس برای دستیابی به تفاهم اولیه سیاسی بین ایران و قدرت‌های جهانی باقی نمانده است، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که طی روزهای گذشته با سفر به آمریکا اظهارات زیادی درباره همکاری ایران با این سازمان داشته در مصاحبه با با روزنامه وال استریت ژورنال گفته: در حال تمرکز روی مسائل راستی آزمایی هستیم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد در این خصوص تحقیق کند که آیا ایران در فعالیت‌های گذشته به‌دنبال دستیابی به سلاح‌های اتمی بوده است یا نه.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفته است که پیشرفت بسیار محدود بوده است و مسئله جدیدی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، حل و فصل نشده است.

دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی خوش‌بینی محتاطانه‌ای را نسبت به امکان دستیابی به توافق هسته‌ای تا ضرب الاجل 31 مارس اعلام کرده‌اند.

آمانو در خصوص نقش ویژه‌ای که آژانس ایفا می‌کند، گفت: در حال تمرکز روی مسائل راستی آزمایی هستیم. در نتیجه، آمریکا و شرکای مذاکره کننده به‌دنبال دریافت تأیید ایران برای اجرای یک نسخه کوچک از توافقنامه 2013 میلادی آژانس با ایران برای طرح کاری 12مرحله‌ای هستند تا ابهامات مربوط به فعالیت‌های احتمالی تسلیحاتی را حل و فصل کنند. آمانو گفته است که ایران یکی از این 12 مرحله را انجام داده است.

آمانو تأکید کرده: طرح جدید به‌دنبال دستیابی به برخی مکان‌ها و اسناد ایران است که آژانس معتقد است به فعالیت تسلیحاتی گذشته ایران ارتباط دارد. بین دیپلمات‌ها این مسئله به‌عنوان "ابعاد نظامی احتمالی" شهرت دارد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: ایران و آژانس به پیشرفت‌هایی در خصوص بررسی مسئله مربوط به "چاشنی‌های انفجاری" که هم در فعالیت‌های متعارف و هم برای انفجارهای هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، دست یافته‌اند.

آمانو تأکید کرده است در دولت جدید ایران به‌ریاست حسن روحانی همکاری ایران با آژانس بهبود یافته است.

وی گفت: ولی دو مسئله بعدی که باید بر اساس طرح کاری حل و فصل شود و شامل موضوع انفجارهای با ابعاد بزرگ  و مدل‌سازی نوترون است.

آمانو اظهار داشت در هفته‌های اخیر نشست‌های زیادی را با مقام‌های ارشد ایرانی از جمله آقای ظریف وزیر خارجه و عباس عراقچی معاون وی داشته است تا سعی کند حیات تازه‌ای را در رژیم بازرسی‌ها ایجاد کند. ولی وی هنوز هیچ تعهد روشنی را از سوی مقام‌های ایران دریافت نکرده است.

 

 

محقق هندی: هرگونه توافق هسته ای باید با لغو تمامی تحریم ها همراه باشد

رییس دانشگاه اینگنو هند گفت: هرگونه توافق هسته ای ایران با گروه 1+ 5 باید با لغو تمامی تحریم های تحمیلی علیه ایران همراه باشد.

پروفسور بشیر احمد خان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 'هرگونه توافقی بدون لغو تمام تحریم های تحمیلی علیه ایران بی معنی است'، چشم انداز مذاکرات ایران با گروه 1+5 در این مرحله را بسیار مثبت و امیدوارکننده ارزیابی کرد.

رییس پیشین دانشگاه اینگنو هند در ادامه درباره نامه 47 سناتور جمهوریخواه آمریکایی به ایران گفت: سناتورهای جمهوریخواه در این نامه آخرین تلاش های خود را برای شکست مذاکرات به کار گرفتند.

این تحلیل گر هندی با اشاره به تلاش نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از توافق ایران و گروه 1+5 گفت: برغم تلاش ها و کارشکنی های نتانیاهو، مذاکرات به روند طبیعی خود ادامه می دهد و درصورت اراده طرفین می تواند به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: درصورتی که توافق ایران با گروه 1+5 به تایید سازمان ملل برسد، تهدید سناتورهای آمریکایی در خصوص لغو توافقنامه هسته ای توسط رییس جمهوری بعدی این کشور امکان پذیر نخواهد بود.

احمد خان با اشاره به جاسوسی رژیم صهیونیستی از مذاکرات هسته ای افزود: این اقدام نتانیاهو توهین بزرگی به آمریکا و اوباما بود.

وی ادامه داد: جاسوسی اسرائیل از آمریکا نشان داد که این کشور حتی به بزرگترین حامیان خود نیز رحم نمی کند و باید مراقب اعمال این رزیم بود.

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در حالی از صبح پنجشنبه ششم فروردین در لوزان آغاز می شود که بسیاری از رسانه های دنیا به نقل از مقامات کشورهای غربی، این مذاکرات را فرصتی برای تصمیم گیری درباره مسائل اساسی و رسیدن به توافق برد-برد می دانند.

 

 

صالحی: به فهم مشترک در زمینه مسائل فنی رسیده ایم

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در نخستین روز از مذاکرات لوزان 2 گفت: به فهم مشترک در زمینه مسائل فنی رسیده ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی صبح پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این فهم مشترک در آینده برای رسیدن به توافق اصلی کمک کننده است.

صالحی در عین حال گفت پیش بینی این که در این دوره به جایی برسیم سخت است ولی در تمام مسائل فنی به فهم مشترک رسیده ایم.

وی درباره نتیجه مذاکرات گفت: من همواره خوش بین بوده ام و در حال حاضر هم خوش بین هستم.

رییس سازمان انرژی اتمی که در که در چهار دوره اخیر مذاکرات با ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا رایزنی های فنی داشته، اضافه کرد: امیدوارم امروز ساعت 10 در مرور مسائل گذشته متوجه شویم که در کدام موارد مسائل قابل بحثی وجود دارد.

 

 آغاز مذاکرات ظریف - کری در لوزان 2

مذاکره محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با جان کری همتای آمریکایی او صبح پنج شنبه در لوزان آغاز شد.

این نخستین مذاکره وزیران خارجه ایران و آمریکا در مذاکرات موسوم به لوزان 2 است و دران علاوه بر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا ، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند.

انتظار می رود این دور ازمذاکرات روز شنبه به پایان برسد.

 

 



ادامه مذاکرات جداگانه وزیران خارجه، انرژی و معاونان در سوییس



معاون صالحی گفت: در مذاکرات صبح روز پنجشنبه دو طرف تلاش دارند تفاهم‌هایی در خصوص راکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و تحقیق و توسعه به دست آورند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی که در مذاکرات هسته ای به همراه صالحی حضور دارد با اعلام این مطلب گفت: در این دور از مذاکرات قرار است آقای صالحی و مونیز وزیر انرژی آمریکا موضوعات مختلف فنی مرتبط با مذاکرات هسته ای را مورد تبادل نظر قرار دهند.

صالحی و مونیز بعد از حضور در نشست وزیران خارجه جداگانه با یکدیگر برای ادامه بررسی موضوعات فنی دیدار کردند. علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا ساعت 11 به وقت محلی - 14 و30 به وقت تهران مذاکره درباره موضوعات فنی مذاکرات هسته ای را آغاز کردند.

 

دراین نشست که ساعتی پس از شروع مذاکره ظریف - کری در لوزان آغاز شد، صالحی و مونیز درباره راکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و نیز تحقیق و توسعه که از موضوعات فنی مذاکره هسته ای ایران و 1+5 است تبادل نظر می کنند.

کمالوندی  در این باره گفت: در برخی از این موضوعات فهم مشترکی بین دو طرف حاصل شده است. در این دور از مذاکرات دو طرف تلاش می کنند تفاهماتی در خصوص موضوعات مورد اشاره بدست اورند.

مذاکرات صبح امروز بعد از یک ساعت به طور جداگانه در سطوح مختلف وزیران خارجه، معاونان و وزیران انرژی ادامه یافت.

در نشست معاونان، هلگا اشمید معاون موگرینی نیز حضور دارد.

 

 

 ادامه مذاکره ظریف - کری و صالحی - مونیز؛ پایان نشست معاونان


نشست معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت ولی رایزنی های ظریف - کری و صالحی - مونیز همچنان ادامه دارد.

ساعت 10 به وقت محلی - 13 و 30 به وقت تهران - مذاکرات لوزان 2 با نشست ظریف - کری آغاز شد.

در این مذاکره علاوه بر وزیران خارجه ایران و امریکا، علی اکبرصالحی رییس سازمان انرژی اتمی، ارنست مونیز وزیرانرژی امریکا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیران خارجه ایران ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

پس از ساعتی این نشست در قالب سه نشست جداگانه ادامه یافت، معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و اروپا با یکدیگر جلسه ای جداگانه تشکیل دادند که دقایقی پیش پایان یافت.

 

 

هدف از حمله به یمن، به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای است


یک کارشناس مسایل خاورمیانه با اشاره به احساس خطر عربستان و کشورهای همسو در حمله به یمن گفت که هدف از این حمله تلاش برای ممانعت از تثبیت جایگاه ایران در منطقه به عنوان قدرت اول است.

رضا امیری مقدم درباره اقدام شب گذشته عربستان در حمله به یمن گفت: از آنجا که تحولات یمن مورد قبول عربستان نبود این کشور به همراه تعدادی از کشورها اجماعی را ایجاد کرد تا بتواند جلوی روند انقلاب مردمی یمن را بگیرد و مانع از آن شود که این انقلاب به سرانجام برسد.

وی در خصوص دلیل همراهی دیگر کشورها با عربستان بیان کرد: این موضوع به جایگاه منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد، با توجه به مذاکرات هسته‌ای که انجام می‌شود (این کشورها) احساس می‌کنند که با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، ایران به عنوان قدرت اول منطقه جایگاهش در منطقه تثبیت ‌می‌شود و این تلاش‌ها برای این است که مانع از رسیدن ایران به جایگاهش در منطقه شوند.

امیری مقدم افزود: آنها فکر می‌کنند که یکی از ابزارهای قدرت ایران در منطقه، مساله یمن است از این رو سعی می‌کنند یکی از جایگاه‌های ایران را در منطقه محدود کنند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا همزمانی انجام این حمله با آغاز دور پایانی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 می‌تواند تلاشی از سوی کشورهای حمله کننده برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات باشد، گفت: اینها می‌خواهند مانع از این شوند که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد.اصل، مساله هسته‌ای است. در مدتی که مذاکرات در حال به نتیجه رسیدن است جمهوریخواهان، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی همه به دست و پا افتادند چون فکر می‌کردند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد اما حالا که می‌بینند مذاکرات به نتیجه می‌رسد سعی می‌کنند تا تنش ایجاد کرده و بحران در منطقه را افزایش دهند تا مذاکرات به نتیجه نرسد.

 

 

توافق هایی درحال شکل گرفتن است

دو تن از نمایندگان پارلمانی انگلیس با ابراز امیدواری به نتیجه بخش بودن دور نهایی مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه یک با تهران، تصریح کردند که 'توافق جامع هسته ای می تواند زمینه ساز باز شدن فصل نوینی در مناسبات دیپلماتیک میان ایران و غرب' به شمار آید.

 

 لرد 'جان دیویس' نماینده مجلس اعیان انگلیس از حزب کارگر  گفت: اگر مذاکرات هسته ای با موفقیت به نتیجه برسد، که همه ما نسبت به آن امیدوار هستیم، فصل جدیدی از ارتباطات و مناسبات دیپلماتیک بین جامعه غرب و ایران برقرار می شود.


وی با ابراز امیدواری از افزایش ارتباطات بین ایران و انگلیس افزود: به نظر می رسد از زمانی که آقای روحانی رییس جمهوری ایران به قدرت رسیده، این موضوع یکی از امیدواری های ایشان هم بوده است.

این نماینده مجلس در خصوص امکان حصول توافق هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران گفت: به نظر من مذاکرات زمان زیادی به طول انجامیده و وقت آن رسیده که تصمیماتی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: من امیدوارم که هرچه سریعتر بتوانیم از این مقطع نیز عبور کنیم و تصمیمات نهایی اتخاد شود.

لرد دیویس در ارتباط با نقش ایران در منطقه گفت: من فکر می کنم اگر بتوانیم از مساله هسته ای عبور کنیم و به توافقی دست یابیم که دو طرف از آن راضی باشند پس از آن می توانیم گفت وگوهای سازنده ای در این خصوص ازجمله در مورد بحران سوریه و مبارزه مشترک با گروه تروریستی داعش داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما می خواهیم در مورد سوریه [با ایران] صحبت کنیم چون می دانیم که ایران ارتباط طولانی با بشار اسد داشته است.

دیویس افزود: من شخصا معتقد هستم نمی توانیم منکر حکومت بشار اسد شویم و خیال کنیم که وجود ندارد، چرا که اگر چنین فکر کنیم، اشتباه کرده ایم. لذا فکر می کنم پس از حصول توافق هسته ای می توانیم گفت وگو های خوبی را با ایران در زمینه داشته باشیم.

دیوید کمپبل، نماینده انگلیس در پارلمان اتحادیه اروپا نیز با ابراز امیدواری از حصول توافق میان ایران و گروه پنج به علاوه یک، گفت: ظاهرا توافق هایی درخصوص موضوعات هسته ای در حال شکل گرفتن است؛ اما به نظر من این توافق باید جامع و قابل توجه باشد.

وی افزود: این توافق باید عدم امکان تولید سلاح اتمی را شامل شود، [ادعایی] که البته ایران همواره آن را رد کرده اما به نظر من این کافی نیست.

کمپبل با اشاره به تاثیر منفی مسایل هسته ای ایران بر مناسبات دیپلماتیک لندن و تهران، گفت: اختلافات هسته ای باعث شده تا فضای بی اعتمادی در این سالها تقویت شود و در حالی که این موضوع مانع افزایش مناسبات دیپلماتیک شده، اما [طرفین] آن را انکار می کنند.

وی ادامه داد: من فکر می کنم که اگر این مساله از میان برداشته شود فرصت های بهتری برای همکاری دیپلماتیک انگلیس و ایران فراهم خواهد شد.

این نماینده مجلس ضمن تاکید براهمیت نقش ایران در مبارزه با داعش گفت: داعش یک قوای شیطانی است و ما در خصوص مبارزه با داعش اهداف مشترکی را [با ایران] داریم

کمپبل ادامه داد: با این حال فکر نمی کنم که این وقایع سبب شود که در خصوص حصول توافق هسته ای با ایران نرمشی صورت گیرد، چرا که این یک موضوع اساسی است که باید حل وفصل شود.

مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه یک با ایران از پنج شنبه ششم فروردین ماه جاری در لوزان از سر گرفته شده و انتظار می رود این دور از گفت و گوها تا روز یکشنبه 9 فروردین طول بکشد.

درصورتی که توافقی در این دور از مذاکرات حاصل شود، طرفین اعلام خواهند کرد که برای مسائل اساسی مورد اختلاف، راه حل پیدا کرده اند. این راه حل شامل سرفصل هایی می شود که باید تا تیرماه بر سر جزییات و مکتوب کردن آن مذاکرات فشرده تر و جدی تری صورت گیرد.

 

 

 پایان مذاکرات ایران و آمریکا در سه سطح در لوزان 2

مذاکرات ایران و آمریکا که در سه سطح صبح پنج شنبه در لوزان آغاز شد، دقایقی قبل پایان یافت.

این مذاکرات در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا و اتحادیه اروپا، وزیران خارجه دو کشور و رییس سازمان انرژی اتمی و وزیرانرژی امریکا انجام شد.

در ساعاتی این نیز جلسات دریکدیگر ادغام شد. ابتدا ظریف و کری به همراه علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا و نیز سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیران خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات لوزان 2 را آغاز کردند.

سپس صالحی و مونیز جلسه ای فنی تشکیل دادند تا درباره راکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و نیز تحقیق و توسعه که از موضوعات فنی مذاکره هسته ای ایران و 1+5 است تبادل نظر کنند.

این جلسه پس از ساعتی با اعلام تنفس متوقف شد.

معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا و معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا جلسه ای جداگانه تشکیل دادند که آن نیز دقایقی پیش پایان یافت.

نشست ظریف - کری اما سه ساعت دوام یافت تا اینکه در ساعت 13 و 30 به وقت محلی - 17 به وقت تهران - به پایان رسید.

انتظار می رود این دور از مذاکرات روز شنبه به پایان برسد.

 

 

 حضور وزیر امور خارجه فرانسه در مذاکرات هسته ای لوزان

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه گفت که لوران فابیوس وزیر امور خارجه این کشور بامداد شنبه برای شرکت در مذاکرات هسته ای با ایران به شهر لوزان سفر خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری رویترز از لوزان سوییس، این سخنگو افزود که فابیوس پس از سفر به نیویورک به لوزان خواهد رفت.

هیات های نمایندگی ایران و 5 + 1 روز پنجشنبه مذاکرات به منظور دستیابی به توافق هسته ای پیش از 31 مارس (11 فروردین) را ازسرگرفتند.

به گفته مقام های آگاه از مذاکرات، دستیابی تهران و 6 کشور طرف مذاکره به نوعی توافق مقدماتی مکان پذیر شده است.

 

 

 تکذیب ادعای نیویورک تایمز درباره محمد جواد ظریف

یک مقام نزدیک به مذاکرات هسته ای ضمن تکذیب ادعای نیویورک تایمز اظهار داشت: دکتر ظریف ، وزیرخارجه ایران همچون گذشته با توافق دو مرحله ای مخالفت کرده است.


وی افزود: ظریف همواره در داخل و خارج مذاکرات بر ملی بودن و غیرجناحی بودن موضوع هسته ای تاکید کرده است

روزنامه نیویورک تایمز نوشته بود: ایران می خواهد توافق پایان ماه مارس، دارای جزئیات نباشد.

این روزنامه مدعی شد ظریف در جلسات خصوصی به همتایان غربی خود گفته که عقب نگاه داشتن مخالفان مذاکرات ، هنری ظریف است.

 

 

 عراقچی: فقط درباره موضوع هسته ای مذاکره می کنیم/ شنیده ایم وزیران 1+5 می آیند

 

سید عباس عراقچی گفت که مذاکره کنندگان ایرانی فقط دربار موضوع هسته ای در لوزان گفت و گو می کنند و موضوعات دیگر همچون تحولات یمن در دستور کار آنها نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران عصر پنج شنبه پیش از شروع نشست معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا به همراه معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور وزیران خارجه 1+5 در لوزان در روز شنبه گفت: خبر رسمی در این زمینه نداریم ، شاید بیایید ولی حضورشان منوط به پیشرفت مذاکرات است.

عراقچی گفت: بحث ها مجددا شروع شده و موضوعات مختلفی همچون تحریم ها و موضوعات هسته ای در دستور کار است. مذاکرات در سطح کارشناسی و معاونان جریان دارد و امیدوارم ظرف امروز و فردا پیشرفتی حاصل شود.

 

 

مذاکرات صالحی - مونیز از سر گرفته شد

 

مذاکرات علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا ساعت 16 و 15 به وقت محلی - 19 و 15به وقت تهران از سر گرفته شد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: صالحی و مونیز صبح در جلسه مشترک ظریف و کری حضور داشتند و پس از آن نشست فنی عالی را برای بررسی موضوعات فنی برگزار کردند.

وی اضافه کرد:نشست عصر پنج شنبه ، ادامه گفت و گو درباره موضوعات صبح و منحصر به تبادل نظر درباره موضوعات فنی است.

پیش از شروع این نشست، صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره میزان پیشرفت موضوعات در حال مذاکره گفت: به طور کلی موضوعات در سه بعد سیاسی، حقوقی و فنی درجریان است و هم اکنون در زمینه امور فنی طرفین به فهم مشترک بیشتری رسیده اند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: اگرچه در برخی موضوعات درک خوبی وجود دارد اما برخی زمینه های دیگر مستلزم تبادل نظر برای رسیدن به فهم مشترک است.

صالحی مذاکرات در بعد فنی را « رو به جلو و امیدوارکننده» دانست.

 

 

 گفت وگوی تلفنی روحانی با کامرون: لغو کامل تحریم ها اساسی ترین عنصر مذاکرات است/اجازه ندهیم فرصت استثنایی به آسانی از دست برود

 

رییس جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (پنجشنبه) در گفت وگوی تلفنی با «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلستان به تبادل نظر در خصوص مذاکرات هسته ای و تحولات منطقه ای پرداخت.


 روحانی دراین گفت وگوی تلفنی به تبیین مواضع کشورمان در موضوع هسته ای پرداخت.

وی با تأکید بر حقوق شناخته شده ایران بر مبنای اصول بین المللی و پافشاری قطعی کشورمان بر دستیابی به این حقوق، گفت: شرایط ویژه ای بر مذاکرات حاکم است زیرا اشتراکات ما در صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای و ضرورت لغو همه تحریم های ناعادلانه می تواند ما را به راه حل نهایی برساند.

رییس جمهوری با اشاره به فرصت بسیار خوب توافق در سال ٢٠٠٥ و فرصت استثنایی اخیر برای توافق افزود: ما باید در جهت منافع ملی و بین المللی حرکت کرده و اجازه ندهیم این فرصت که بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای اش متکی است، به آسانی از دست برود.

روحانی با اشاره به ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم ها را اساسی ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاکرات براعتمادآفرینی و حرکت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همکاری های آتی به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد.

روحانی همچنین بر نقش مؤثر انگلستان در این برهه زمانی در راستای انجام مذاکره از موضع برابر، تأکید کرد.

در پایان این گفت وگو طرفین با مثبت خواندن تلاش های انجام شده برای شرایط بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پیگیری و تداوم این اقدامات تأکید کردند.

 

 

گفت وگوی تلفنی روحانی با پوتین و اولاند درباره مذاکرات هسته ای و تحولات منطقه ای

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری عصر امروز (پنجشنبه) در گفت وگویی تلفنی با همتایان خود از روسیه و فرانسه درخصوص مذاکرات هسته ای و تحولات منطقه ای تبادل نظر کرد.

رییس جمهوری در گفت وگو با «ولادیمیر پوتین» و «فرانسوا اولاند»، مواضع تهران درخصوص موضوع هسته ای را تبیین کرد.

وی با یادآوری ضرورت حرکت بر مبنای احترام متقابل، لغو کامل تحریم ها را اساسی ترین عنصر مذاکرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی دانست.

روحانی در این تماس ها همچنین مواضع تهران در خصوص تجاوز نظامی به یمن را تشریح کرد.



** انتظار می رود روسیه قدم های جدی تری در مذاکرات بردارد


وی در گفت وگو با پوتین با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای و ضمن برشمردن مواضع کشورمان در این زمینه افزود: در فرصت جدیدی که به وجود آمده باید کشورهای عضو با تمرکز بیشتری، مذاکرات را به پیش ببرند زیرا ممکن است گروه های فشار بخواهند ما به توافقی دست نیابیم.

روحانی ادامه داد: انتظار ما از روسیه به عنوان کشور همسایه و دوست آن است که قدم های جدی تری در این زمینه برداشته و نقش اساسی تری در مذاکرات ایفا کند.

رییس جمهوری سپس با اشاره به تحولات یمن و تجاوز نظامی به آن کشور، ضمن تأکید بر وحدت و لزوم ثبات یمن، بر ضرورت روی کار آمدن دولتی فراگیر تأکید کرد.

وی افزود: شرایط یمن با چند ماه پیش متفاوت است؛ مردم یمن شاهد انقلابی مردمی بودند و با شرایط جدید باید به خواست مردم توجه کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در این گفت وگوی تلفنی با تسلیت به رییس جمهوری کشورمان در رابطه با درگذشت والده گرامی ایشان، به پیشرفت های مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت:این مذاکرات بسیار خوب بوده است و باید تلاش کنیم به توافق نهایی دست یابیم.

رییس جمهوری روسیه افزود: مسکو همواره موافق مسیری است که به توافق نهایی منجر شود.

پوتین درخصوص تحولات یمن نیز گفت: ما با هرگونه دخالت نظامی مخالفیم و این روش را سازنده نمی دانیم؛ روسیه از وحدت و تمامیت ارضی یمن حمایت کرده و همواره بر گفت وگو میان طرفین تأکید می کند.

وی افزود: ما با ایران در زمینه مسایل منطقه و همچنین مذاکرات هسته ای به رایزنی های خود ادامه خواهیم داد.

در این گفت وگو، طرفین با مثبت خواندن رشد روابط اقتصادی دوکشور و با ذکر اینکه هنوز به اهداف توافق شده دو رییس جمهوری در توسعه روابط نرسیده ایم، تأکید کردند که ایران و روسیه در سال جاری برای دستیابی به رشد بیشتر روابط، بر تلاش های خود بیافزایند.

 

 



آغاز نشست دوجانبه عصر ظریف و کری/ دیدار جداگانه معاونان و مقامات عالی انرژی


وزیران خارجه ایران و آمریکا در ادامه مذاکرات صبح جداگانه با یکدیگر دیدار کردند.

 محمد جواد ظریف و جان کری صبح روز پنجشنبه در مجموع سه ساعت با یکدیگر گفت وگو کردند.

در ادامه مذاکرات در نوبت عصر و از ساعت 16 به وقت محلی هم چنین معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه هلگا اشمید و علی اکبر صالحی و ارنست مونیز جداگانه هر یک به مذاکرات ادامه دادند.

 

 

 ظریف: از حادثه یمن متاثریم اما مذاکرات هسته ای ادامه دارد

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از وضعیت مردم یمن و کشتار آنها ابراز تاثر کرد ولی گفت که مذاکرات هسته ای ایران همچنان پیش می رود.

وی این سوال را درپاسخ به خبرنگاری بیان کرد که تاثیر تحولات یمن بر مذاکرات هسته ای ایران را جویاشده بود.

وزیر امور خارجه گفت: موضوع یمن حادثه بسیار تلخی است که امروز در منطقه ما شکل می گیرد. حادثه بسیار خطرناکی است. ما همواره اعلام کرده ایم که موضوع یمن باید از طریق گفت و گو بین گروه های یمنی حل شود.

 

 

 پایان نشست عصر ظریف - کری و صالحی - مونیز

مذاکرات ایران و آمریکا در سطح وزیران خارجه و مقام های عالی فنی دو کشور پس ازیک ساعت و نیم به پایان رسید ولی نشست معاونان وزیران خارجه و کارشناسان تا ساعتی بعد ادامه یافت.

ایران و امریکا عصر پنج شنبه مذاکرات را در سه سطح معاونان وزیران، وزیران خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی امریکا از سر گرفتند.

این سه مذاکره همزمان برگزار شد. در یک جلسه، محمد جواد ظریف و جان کری بودند و در جلسه ای دیگر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر ا نرژی امریکا. جلسه سوم میان معاونان وزیران خارجه ایران و امریکا و معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشکیل شد.

صبح امروز نیز ابتدا ظریف و کری با حضور مقام های عالی فنی دو کشور و معاونان وزیران خارجه مذاکرات لوزان 2 را آغاز کردند و پس از آن مذاکرات در قالب نشست وزیران، معاونان وزیران و مقام های فنی ایران و امریکا ادامه یافت.

 

 

روسیه: امکان برای دستیابی به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران زیاد است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد : امکان زیادی برای دستیابی به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران در دور کنونی مذاکرات در لوزان وجود دارد.

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، آلکساندر لوکاشویچ روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در لوزان آغاز شده است و شانس واقعی برای دستیابی به توافق میان دو طرف وجود دارد.

وی افزود: این مذاکرات بطور فشرده جریان دارد و تا روز 29 مارس ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه و همکارانش در گروه 1+5 امید واقعی برای دستیابی به توافق سیاسی وجود دارد که وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در مذاکرات می توانند آن را تایید کنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گروه 1+5 امکان ارتقاء سطح مذاکرات تا سطح وزیران را بررسی می کند و مذاکرات در این زمینه جریان دارد.

وی در مورد شرکت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مذاکرات لوزان گفت: شرکت وزیر خارجه روسیه در مذاکرات بستگی به نتایج مذاکرات و پیشرفت هایی است که به دست می آید.

لوکاشویچ افزود: با توجه به پیشرفت هایی که به دست می آید در مورد شرکت وزیر خارجه در مذاکرات لوزان تصمیم گیری خواهد شد و در مورد امکان آن باید بگویم که زیاد است.

یک مقام وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه به ایتارتاس گفته بود که در صورت پیشرفت مذاکرات، لاوروف عصر جمعه به لوزان خواهد رفت.

 



نشست عمومی مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در لوزان

معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 عصر روز پنجشنبه در اولین روز از مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس دیدار کردند.

قرار است در ادامه مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا، معاونان و مدیران کل وزیران خارجه ایران و 1+5 با یکدیگر دیدار کنند.

بر اساس اطلاع منابع خبری غربی، قرار است وزیران خارجه 1+5 از روز شنبه به مذاکرات در لوزان بپیوندند.

لوران فابیوس اولین وزیر خارجه ای است که احتمالا صبح روز شنبه به لوزان می آید.

وزیران خارجه ایران و آمریکا صبح و عصر امروز در مجموع حدود پنج ساعت گفت وگو کردند که بیشترین بخش آن به طور دو جانبه برگزار شد. هم زمان با مذاکرات ظریف و کری، معاونان وزیران خارجه و هلگا اشمید و وزیران انرژی اتمی دو کشور مذاکره کردند.

بر اساس اعلام مقامات نزدیک به هیات ایرانی روند پیشرفت در مذاکرات فنی رو به جلو و امیدوار کننده است.

پیش از این اعلام شده بود که تنها یک موضوع عمده هم چنان مورد بحث است.

برخی منابع آگاه موضوع مورد بررسی فنی باقی مانده را "تحقیق و توسعه" عنوان کرده اند. در عین حال هنوز درباره موضوعات دیگر فنی هسته ای مباحثی هر چند کوچک باقی مانده است.

 

 

طراحان حمله به یمن قصد تأثیرگذاری بر مذاکرات را دارند

 

فضای امروز مذاکرات تحت الشعاع تحولات یمن و حمله هوایی کشورهای عربی به آن بود، و گرچه دو طرف ایرانی و آمریکایی تاکید کردند که موضوع یمن در این مذاکرات مورد بحث قرار نخواهد گرفت، اما تحلیلگران تاثیرات این واقعه بر فضای کلی مذاکرات را اجتناب ناپذیر می دانند. زمانبندی دقیق این حمله (شب پیش از آغاز مذاکرات ایران و آمریکا) هم نشان از قصد طراحانش برای تاثیرگذاری منفی در مذاکرات ایران و آمریکا دارد.

 

 


ادعای موافقت آمریکا با ادامه فعالیت فردو


به گفته مقامات غربی که جزئیات این مساله در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته‌اند، ایران اجازه خواهد داشت به فعالیت غنی‌سازی در فردو ادامه دهد البته به این شرط که این غنی‌سازی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای منجر نشود و تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار داشته باشد. سانتریفیوژهای مستقر در فردو به جای غنی‌سازی اورانیوم، با موادی مانند روی، زنون و ژرمانیوم کار می‌کنند که جداسازی ایزوتوپ‌های آن در بخش‌های پزشکی، صنعتی و علمی کاربرد دارد. ایالات متحده در حال پذیرش ادامه فعالیت چند صد سانتریفیوژ ایران در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی فردو در نزدیکی قم است.

به گزارش  آسوشیتدپرس آمریکا انتظار دارد که در مقابل ایران کار غنی‌سازی و تحقیق و توسعه در سایت‌های هسته‌ای دیگر خود را محدود کند.



مقامات غربی گفته‌اند که سانتریفیوژهای مستقر در فردو به جای غنی‌سازی اورانیوم، با موادی مانند روی، زنون و ژرمانیوم کار می‌کنند که جداسازی ایزوتوپ‌های آن در بخش‌های پزشکی، صنعتی و علمی کاربرد دارد. سانتریفیوژهای فعال ایران به صورتی کار خواهد کرد که تولید مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای حداقل یک سال طول بکشد.


مقامات غربی گفته‌اند که توافق احتمالی بر سر فردو یکی از چند گزینه پیچیده فنی است که در مذاکرات مورد بحث قرار گرفته است. ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا برای بحث بر سر چنین مسائلی در ادوار اخیر مذاکرات هسته‌ای حضور داشته است.

کارشناسانی غربی به آسوشیتدپرس گفته‌اند که معامله بر سر فردو موضوعی مشکل‌زا است زیرا از نگاه آنها تاسیسات فردو امکان این را دارد که به سرعت برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار گیرد. ایالات متحده و متحدان غربی آن خواهان خروج کامل سانتریفیوژها از فردو بوده‌اند.

از سوی دیگر ایران در باره موضوع بازرسی‌های سرزده نیز دارای ملاحظاتی است و این در حالی است که بنا به ادعای غربی‌ها، ایران هنوز به سوالات در باره ابعاد احتمالی نظامی گذشته فعالیت‌های هسته‌ای خود به طور کامل پاسخ نداده است.

غربی‌ها در گذشته مدعی بوده‌اند که حتی وجود چند صد سانتریفیوژ در فردو نگران‌کننده است زیرا این تاسیسات از موقعیتی خاص برخوردار است که حمله نظامی به آن را بسیار مشکل می‌کند.

اولی هاینون که پیش از این به عنوان معاون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده ایران را در دست داشت، شش‌هزار سانتریفیوژی را که ظاهرا تاکنون مورد توافق غربی‌ها قرار گرفته است نیز زیاد می‌داند. وی در مورد ادامه فعالیت چندصد سانتریفیوژ در فردو گفته است که تک تک سانتریفیوژها را باید به حساب آورد.

یکی از مقامات غربی، به آسوشیتدپرس گفته که شمار سانتریفیوژهایی که در فردو به کار ادامه می‌دهند، 480 دستگاه خواهد بود و این باعث خواهد شد که شمار کل سانتریفیوژهای ایران به حدود 6500 دستگاه برسد. دیوید آلبرایت از موسسه دانش و امنیت بین‌المللی گفته است که وجود چندصد سانتریفیوژ بیشتر تهدید عظیمی نیست مگر این که در فردو مستقر شوند.

 

 

خیابان‌گردی جان کری در پایان روز اول مذاکرات

 

پس از مذاکره ظریف و کری و در حین برگزاری جلسه 1+5 و ایران با حضور همه معاونین وزرای 7 کشور، جان کری ترجیح داد تا به قدم زدن در خیابانهای اطراف هتل Beau Rivage بپردازد.

 

 

 

 



عراقچی و ریابکوف دیدار کردند


معاونان وزیران خارجه ایران و روسیه پس از نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+5 جداگانه دیدار کردند.

در پایان روز نخست مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+5 برای جمع بندی مذاکرات انجام شده تاکنون دیدار کردند.

قرار است وزیران خارجه 1+5 از روز شنبه به مذاکرات در لوزان بپیوندند.

لوران فابیوس اولین وزیر خارجه ای است که احتمالا صبح روز شنبه به لوزان می آید.

 

 

وصول نامه روحانی به اوباما

 

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه تائید کرد که این کشور نامه حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران را دریافت کرده است.  برنادت میهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه المانیتور گفته است: «می‌توانم تائید کنم که نامه‌ای از رئیس‌جمهور روحانی به رئیس‌جمهور (باراک) اوباما به تیم ایالات متحده در لوزان تحویل داده شده است.»

 

 

 پایان نشست ایران و 1+5


نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 پس از یک ساعت پایان یافت.

 

 

ادامه گفت و گوی صالحی- مونیز

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیرانرژی امریکا ساعت 21 و 30 به وقت محلی - 30 دقیقه بامداد به وقت تهران - سومین دور مذاکره فنی خود در نخستین روز از مذاکرات لوزان را برگزار خواهند کرد.

کارشناسان ایران و آمریکا هم امشب نشست خواهند داشت.

نظر شما