شناسهٔ خبر: 42438768 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجرای طرح حمایتی نخبگان شهید بابایی برای حل چالش‌های کلیدی کشور

تهران- ایرنا- معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: طرح حمایتی شهید بابایی برای دانشجویان مستعد و نخبگانی که راه حل و محصول برای رفع مسائل کشور ارائه می کنند، طراحی شده است و برگزیدگان مسابقه ره نشان نیز می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن سالاریه روز یکشنبه در نشست خبری آیین رونمایی از طرح شهید بابایی و سومین دوره مسابقه ره نشان با بیان اینکه طرح های زیادی در راستای حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر دانشگاه ها در مقاطع مختلف برنامه ریزی شده است، افزود: طرح های شهید بابایی، شهید طهرانی مقدم، شهید احمدی روشن، شهید شهریاری، شهید احدی، شهید رهنمون و چمران، در بنیاد ملی نخبگان برای حمایت از دانشجویان اجرایی می شود. 

وی در خصوص طرح شهید بابایی که به تازگی ارائه می شود، گفت: با توجه به اینکه حمایت از رویدادهای رقابتی مساله محور از موضوعات مهم بنیاد ملی نخبگان به شمار می رود، برنامه ریزی کردیم تا دانشجویان علاقمند به رفع نیاز جامعه در راستای تولید محصول در قالب طرح شهید بابایی حمایت شوند.

سالاریه افزود: اهداف این طرح در بنیاد ملی نخبگان ایجاد فضای رقابتی علمی در بین دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و طلاب است. 

وی ادامه داد: قرار است رویدادهای مختلف مساله محور توسط کارگزاران برگزار شود؛ هدف اصلی این رویدادها، آشنایی نخبگان با نیازهای جامعه و صنعت است. همچنین ترغیب آنها برای کارهای گروهی، کمک به شبکه سازی نخبگان در تشکیل تیم هایی برای انجام کارهای بزرگتر و تشویق نهادها برای رفع نیازشان از طریق استعدادهای برتر از دیگر اهداف این برنامه ها است. 

سالاریه عنوان کرد: با برگزاری این رویدادها تیم های برگزیده می توانند در قالب تیم های دانش بنیان مشغول شوند و از حمایت های طرح شهید بابایی حمایت خواهند شد. 

سالاریه ادامه داد: رویدادهای مساله محور و رقابتی برای رفع نیازهای جامعه و صنعت به کمک دانشجویان و دانش بومی احتیاج دارد. این رویدادها توسط نخبگان برگزار می شود و تیم های برگزیده از این رویدادها توسط بنیاد مورد حمایت قرار می گیرند. 

سالاریه با اشاره به مشکلات برگزاری برخی رویدادهای برگزار شده در دانشگاه ها گفت: به دلیل اینکه این رویدادها صاحب صنعت ندارند و مبتنی بر نیاز واقعی طراحی نمی شوند، به نتیجه نخواهند رسید اما در رویدادهایی که اینچنین توسط کارگزاران و بنیاد مورد حمایت قرار می گیرند، می توانند نتیجه بخش باشند.

معاون آینده سازان بنیاد با تاکید بر اینکه در این رویدادها مسایل شرکت های صنعتی متناسب با صنعت، دانش و بینش دانشجویان طراحی می شود، اظهار داشت: این رویدادها دارای سقف زمان هستند که دانشجویان در قالب تیم هایی مسائل مورد طرح شرکت های بزرگ را حل کنند و به محصول برسانند.

سالاریه عنوان کرد: در واقع برگزاری چنین رویدادهایی یک فعالیت بین رشته ای در علوم و فناوری های مختلف است که با تمرکز بر شاخه های مختلف علمی برگزار می شود.
وی تصریح کرد: مقرر شده است ۱۰ رویداد مساله محور توسط کارگزاران برگزار شود تا دانشجویانی که در راستای حل مساله هستند، حمایت شوند. 

وی با اشاره به طرح های حمایتی گفت: طرح شهید صیاد شیرازی برای نظام وظیفه، طرح شهید چمران برای دانشجویان پسادکتری، طرح حمایتی شهید احمدی روشن برای دانشجویان ارشد تا دکتری برای طرح های مساله محور، طرح شهید بابایی برای تمام دانشجویان کارشناسی، ارشد و طلاب مستعد که راه حل رفع مسائل چالشی را دارند، طرح شهید شهریاری برای جذب هیات علمی از طریق بنیاد ملی نخبگان، طرح شهید احدی موضوع اختراعات و جذب دانشجویان بدون کنکور را پیگیری می کند، طرح شهید رهنمون برای ارائه تسهیلات مسکن و طرح شهید چمران برای حمایت از طرح دانشجویان پسادکتری برنامه ریزی شده اند. 

سالاریه در توضیح بیشتر طرح شهید بابایی اظهار داشت: یکی از برنامه های معاونت برگزاری رویدادهای مساله محور و حمایت از دانشجویان مستعد برای رفع چالش های صنعت است که در قالب طرح شهید بابایی حمایت می شوند.

برای برگزاری مسابقه ره نشان با هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان، تعاملاتی انجام و ۱۰۰ پروژه تعریف شده است و در نهایت ۴۰ پروژه برای دانشجویان انتخاب و طراحی شده تا دانشجویان به پاسخ آنها برسند. لازم به ذکر است هدف مهم مسابقه جلوگیری از خروج نخبگان است.

نظر شما