شناسهٔ خبر: 42377520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

رئیس‌جمهور فرانسه به دیدار آیت‌الله سیستانی رفت

سفر غیرمنتظره ماکرون به عراق

اشاره: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که برای بررسی آخرین وضعیت لبنان پس از انفجار مهیب بیروت به این کشور سفر کرده بود، روز گذشته به‌صورت غیرمنتظره و در اولین سفر رسمی خود به عراق، وارد بغداد شد و با برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق؛ مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر؛ محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق؛ و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و درباره همکاری میان دو کشور و جنگ علیه تروریسم و حمایت از ثبات منطقه بحث و تبادل‌نظر کرد. او همچنین با آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان در نجف اشرف دیدار کرد. ماکرون در توئیتی درباره این سفر نوشت «برای ارائه حمایت از عراق در زمان چالش‌ها به این کشور سفر کردم.» وی پیش‌ازاین در پایان دومین سفرش به بیروت، با اشاره به این‌که برای سومین بار به لبنان بازخواهد گشت، اعلام کرد طرف‌های سیاسی در لبنان متعهد شده‌اند ظرف 15 روز آینده دولت جدید این کشور را تشکیل دهند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری با همتای عراقی خود گفت که مسئولان عراقی باید حاکمیت کشورشان را بسازند. به گزارش اسکای نیوز، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در کنفرانس خبری با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تصریح کرد: ما یک کشور دارای حاکمیت هستیم که به همسایگان و جامعه بین‌الملل احترام می‌گذارد. وی عنوان داشت: در مقابل ما چالش‌های بزرگی برای پایان دادن به تروریسم قرار دارد. برهم صالح اظهار کرد: ما خواهان این هستیم که روابطمان را با فرانسه جهت ایجاد یک شراکت استراتژیک، تقویت کنیم. وی عنوان داشت: ما خواهان این نیستیم که کشور ما به صحنه‌ای برای نزاع‌های دیگران تبدیل شود. رئیس‌جمهوری فرانسه نیز گفت: مسئولان در عراق باید حاکمیت کشورشان را بسازند. ماکرون گفت: عراق با مداخله‌های خارجی مواجه است که این مداخله‌ها از چند سال قبل آغازشده است. وی ادامه داد: جنگ علیه داعش پایان نیافته است، حتی اگر ما داعش را در میدان نبرد شکست داده باشیم. ماکرون تصریح کرد، مسئولان عراقی باید مرحله انتقالی را هدایت کرده و یک حاکمیت عراقی مهم برای منطقه را بسازند. وی با بیان اینکه عراق از چالش‌های اقتصادی و امنیتی عبور می‌کند و جنگ علیه داعش هنوز پایان نیافته است، اظهار کرد: به نفع جامعه بین‌الملل است که از عراق حمایت کند. پیش‌ازاین کنفرانس خبری نیز، روسای جمهور، دولت و پارلمان عراق با رئیس‌جمهوری فرانسه نشست مشترکی برگزار کردند.

اصلاحات در لبنان
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدارش با نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی حمایت از لبنان گفت: احزاب لبنانی متعهد شدند که ظرف دو هفته دولت را تشکیل دهند. ماکرون با اشاره به این‌که برای سومین بار به لبنان بازخواهد گشت تصریح کرد طرف‌های سیاسی بدون استثنا ملزم شده‌اند که تا دو هفته آتی و نهایتاً ۱۵ روز دولت جدید را تشکیل دهند و وی با مسئولان لبنان بر سر نقشه راهی که ضامن اصلاحات فوری باشد به توافق رسیده است. وی گفت از میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان و مصطفی ادیب، نخست‌وزیر و نبیه بری، رئیس پارلمان و دیگر احزاب سیاسی برای شرکت در کنفرانس پاریس در ماه اکتبر درباره ارزیابی دستاوردهای مقامات لبنانی دعوت کرده است. ماکرون همچنین از لزوم تشکیل دولتی با مأموریت مشخص و چهره‌های دارای صلاحیت که از حمایت طرف‌های سیاسی برخوردار باشد سخن گفت. رئیس‌جمهور فرانسه گفت کشورش نیمه دوم ماه اکتبر نشست بین‌المللی جدیدی را در حمایت از لبنان با همکاری سازمان ملل برگزار می‌کند. وی اظهار داشت که نقش فرانسه «ایجاد حمایت بین‌المللی» است.

فرانسه و لبنان
ماکرون گفت: «نقشه راه لبنان چک سفیدی نیست که به مقامات لبنانی داده‌شده باشیم. اگر وعده‌ها در ماه اکتبر محقق نشوند، عواقبی به دنبال خواهد داشت. این‌یک خواسته مشخص با جدول زمانی است که از شش تا هشت هفته ادامه دارد.» وی افزود: من مکانیزمی را برای ماه‌های آینده پیشنهاد دادم. تا زمانی که اصلاحات انجام نشود پول‌ها را آزاد نمی‌کنیم. من هرگز درباره این طبقه سیاسی در لبنان آسان نمی‌گیرم. پارلمان از سوی مردم انتخاب‌شده است و نمی‌توانم بگویم باید طبقه سیاسی حاکم به‌طور کامل تغییر کند. انتخابات پارلمانی وجود دارد و مردم باید واقعیت سیاسی جدیدی را انتخاب کنند. ماکرون گفت: بین لبنان و فرانسه برادری وجود دارد. فرانسه وظیفه‌ای در قبال جوانان لبنانی از طریق دادن فرصت برای تحقق آرزوهایشان دارد. لبنان الگوی همزیستی و تسامح و کثرت‌گرایی است. فرانسه هرگز از لبنان دست نمی‌کشد. همچنین رئیس‌جمهوری لبنان در جریان مراسم ۱۰۰ سالگی تأسیس کشور لبنان در حضور امانوئل ماکرون اظهار کرد: امید ما امروز بر تشکیل دولت جدید دوخته‌شده که قادر به آغاز اصلاحات ضروری به‌منظور خروج کشور از بحران کنونی باشد. امید ما این است که دردهای ما انگیزه‌ای باشند که ما را به دولتی مدنی سوق دهند به‌طوری‌که شایستگی معیار بوده و قانون همان ضامن برابری حقوق باشد.

نظر شما