شناسهٔ خبر: 41979125 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

هشدار فعالان بخش خصوصی درباره وضعیت نهاده‌های دامی

صاحب‌خبر -


در پی بی‌نتیجه ماندن وعده‌های مسئولان دولتی، برخی فعالان بخش خصوصی نسبت به آینده تولیدات دامی‌به دلیل وضع بغرنج نهاده‌ها هشدار دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر، با گذشت حدود هشت ماه از نابسامانی بازار نهاده‌های دامی‌و چالش‌های به‌وجود آمده در تأمین بازار، همچنان مسئولان مربوطه راهکاری برای حل این مسئله ندارند و تلاش آنها در حد چند وعده بی‌سرانجام باقی مانده است.
در همین زمینه حبیب اسدا... نژاد، نایب‌ رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در واکنش به افزایش قیمت سویا به 9000 تومان گفت: ما یک ماه پیش نیز درباره وضعیت ذخایر و تأمین و عرضه سویا هشدار داده بودیم که اگر چاره اندیشی و تدبیر مناسبی نشود با مشکلات جدی در این حوزه مواجه خواهیم شد و اگر تدبیر لازم اندیشیده نشود مشکلات از شهریورماه جدی‌تر خواهد شد.
وی افزود: کمبود عرضه منجر به گرانی شده اما فعلاً نهاده در بازار موجود است و می‌توان با قیمت بالا خرید کرد. با این حال اگر روند به همین شکل باشد یک ماه آینده شاهد کمبود جدی و قیمت‌های هنگفت در حوزه سویای دامی‌خواهیم بود. متأسفانه وظایف و تکالیف بین دو وزارتخانه جهاد و صمت پاس‌کاری می‌شود و همین مشکلات تولیدکنندگان را بیشتر کرده است.
در همین زمینه، ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران نیز اظهار داشت: هم اکنون در بازار نهاده‌ها فقط بحث کمبود مطرح نیست الان دیگر نهاده پیدا نمی‌شود. اخیراً سویا را به قیمت ٧٩٥٠ تومان خریداری می‌کردیم اما این روزها نرخ آن به ٩٠٠٠ تومان رسیده است.
پیش از این برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نابسامانی بازار نهاده‌های دامی‌را انکار کرده بودند و برخی دیگر از جمله کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی وعده اصلاح داده بودند که البته بعد از گذشت چند ماه هنوز اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده بلکه شرایط چالشی‌تر نیز شده است.
در همین زمینه مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی چندی قبل در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه نهاده‌های دامی‌دو برابر قیمت مصوب به دست تولیدکننده می‌رسد، گفته بود: در راستای حمایت از فعالان زیربخش دام و طیور کشور، نهاده‌های دامی‌(ذرت، کنجاله سویا و جو) به طور مستمر توسط واردکنندگان و تأمین‌کنندگان نهاده در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی عرضه می‌شود.
برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز وعده اول مرداد را داده بودند که با گذشت 25 روز از مرداد ماه همچنان وعده آنها بی‌سرانجام باقی مانده است. با توجه به شرایط موجود و هشدارهای فعالان صنعت دام و طیور کشور به‌نظر می‌رسد مسئولان باید برای بحث تأمین و توزیع نهاده‌های دامی‌تدبیر اساسی کنند و به وعده‌های بی‌سرانجام اکتفا نکنند.

برچسب‌ها:

نظر شما