شناسهٔ خبر: 41856687 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

وقوع اعتراضات خشونت‌بار در لبنان/ یک کشته و ۲۳۸ زخمی/ ورود معترضان به ساختمان وزارت خارجه

عصر امروز، هزاران تن از مردم لبنان در اعتراض به اوضاع معیشتی و انفجار اخیر بیروت، به خیابان‌های پایتخت آمدند. برخی تظاهرکنندگان خشمگین با پلیس درگیر و تعدادی هم وارد ساختمان بعضی از وزارتخانه‌ها شده اند. نخست وزیر لبنان گفته است تنها تا دو ماه دیگر در قدرت خواهد ماند.

صاحب‌خبر -

وقوع اعتراضات خشونت بار در لبنان/ ورود معترضان به ساختمان وزارت خارجه

بین الملل تابناک: عصر امروز، هزاران تن از مردم لبنان در اعتراض به اوضاع معیشتی و انفجار اخیر بیروت، به خیابان‌های پایتخت آمدند. برخی تظاهرکنندگان خشمگین با پلیس درگیر و تعدادی هم وارد ساختمان بعضی از وزارتخانه‌ها شده اند. نخست وزیر لبنان گفته است تنها تا دو ماه دیگر در قدرت خواهد ماند.

هزاران شهروند لبنانی که تعدادی از آنها از دیگر شهرهای این کشور به بیروت پایتخت رفته بودند، تلاش کردند به برخی ساختمان های دولتی از جمله ساختمان پارلمان یورش ببرند که این اقدام با واکنش پلیس و نیروهای ضدشورش لبنان مواجه شد.

***

23:35

گزارش ها از مقابل ساختمان وزارت خارجه لبنان، حاکی از آن است که لحظاتی قبل، نیروهای ارتش لبنان پس از ورود به ساختمان این وزارتخانه، بدون درگیر شدن با معترضان در حال هدایت آنها به خارج از ساختمان هستند‌.

برخی افراد حاضر در خیابان مقابل ساختمان وزارت امور خارجه با سر دادن شعارهای تند به دنبال تحریک تظاهرات کنندگان برای درگیر شدن با نیروهای ارتش هستند‌.

***

۲۳:۲۷

صلیب سرخ لبنان: تاکنون ۲۳۸ تن در تظاهرات بیروت زخمی شده‎اند که ۶۳ تن آن ها بیمارستان‎ها منتقل شدند.

***

تظاهرکنندگان که شعارهایی علیه دولت لبنان سر می دادند، خواستار محاکمه مقصران انفجار اخیر در بیروت شدند که بیش از ۱۵۰ تن را به کام مرگ کشاند.

حسان دیاب، نخست وزیر لبنان در یک سخنرانی اعلام کرد، تنها برای دو ماه دیگر و برای برگزاری انتخابات زودهنگام حاضر است در پست خود بماند.

تظاهرکنندگان در مقابل پارلمان این کشور تجمع و بر رسیدگی به خواسته های خود از جمله مجازات مقصران انفجار اخیر و نیز بهبود شرایط معیشتی خود تاکید کردند.

در نتیجه درگیری‌های مرکز بیروت، یک عکاس شبکه تلویزیونی ام تی وی لبنان هم بر اثر اصابت جسم سخت به ناحیه سرش در نتیجه درگیری‌ها زخمی شد.

بیمارستان الحریری هم اعلام کرد که تاکنون یک کشته و ۲۴ مجروح با حال وخیم به آنجا منتقل شده است.

صلیب سرخ لبنان اعلام کرد، ۵۵ تن از زخمی‌های درگیری‌ها به بیمارستان منتقل شدند و ۱۱۷نفر دیگر در محل برپایی تظاهرات در مرکز بیروت سرپایی درمان شدند.

معترضان علیه حکومت لبنان به داخل ساختمان وزارت خارجه لبنان نیز وارد شده و شعار استعفای فوری میشل عون و حسن دیاب را سر دادند. 

در پی این اعتراضات، همچنین شمار اندکی از معترضان علیه توده های مقاومت در لبنان شعار دادند. همچنین تصویر میشل عون به آتش کشیده و ماکت نبیه بری، رئیس مجلس لبنان طی اقدامی نمادین به دار آویخته شد.

واکنش  نیروهای امنیتی لبنان

نیرو‌های امنیتی لبنان هم در بیانیه‌ای در صفحه خود در توئیتر اعلام کردند ضمن درک خشم تظاهرات کنندگان در عین حال آن‌ها را به خویشتن داری و بیان مسالمت آمیز نظرات به دور از تمام اشکال خشونت و تعدی به اموال عمومی و خصوصی و نیرو‌هایی که به وظیفه خود در حفظ امنیت عمل می‌کنند، فرا می‌خواند.

نیرو‌های امنیتی لبنان تاکید کردند با توجه به تجاوزات مکرر به نیرو‌های امنیتی که در معرض انواع حملات قرار دارند، از تظاهرات کنندگان مسالمت جو می‌خواهد برای حفظ سلامت خود از اماکنی که این تجاوزات صورت می‌گیرد، خارج شوند. نیرو‌های امنیتی تاکید کردند هرگز تعدی به این نیرو‌ها را به ویژه با توجه به زخمی شدن شمار زیادی از آن‌ها نمی‌پذیرد.

رادیو النور لبنان هم از اقدام معترضان در حمله به موانع ایجاد شده از سوی نیرو‌های امنیتی در ورودی‌های ساختمان پارلمان لبنان خبر داد.

خبرگزاری رسمی لبنان هم گزارش داد تمام ورودی‌های اصلی و غیر اصلی منتهی به ساختمان پارلمان لبنان در مرکز بیروت از سمت میدان الشهداء، خیابان شهرداری و میدان ریاض الصلح شاهد درگیری و تلاش‌های معترضان برای ورود به این مکان است.

شبکه المنار هم در خبری فوری گزارش داد معترضان، اقدام به آتش زدن هتل «لی گرای» و یکی از دفاتر آن در ساختمان العازاریه در مرکز بیروت کردند.

پایگاه خبری العهد هم از کشته شدن یک نیروی امنیتی در خلال انجام ماموریت حفظ امنیت و نظم خبر داد. این نیروی امنیتی که همراه نیرو‌های دیگر برای کمک به افراد محاصره شده، در هتل لی گرای وارد عمل شده بود، مورد حمله یکی از عناصر اغتشاشگر قرار گرفت که جان خود را از دست داد.

نظر شما