شناسهٔ خبر: 41707165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان:

قزوین در تولید بذر گندم و جو خودکفا است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در بخش تامین بذور گندم و جو استان قزوین در دو سال اخیر به مرحله خودکفایی رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، مجید اسماعیلی اظهارکرد: در ۲ سال گذشته هیچگونه بذر گندم و جو از دیگر استان‌ها و یا خارج از کشور برای تامین نیاز کشاورزان استان وارد نشده و همه بذور مورد نیاز این دو محصول استراتژیک در قزوین تولید شده است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با اشاره به فعالیت پنج شرکت تولید بذر گندم و جو در استان قزوین، بیان کرد: امسال هشت هزار تن برنامه خرید بذر گندم در استان داشتیم که از این رقم تاکنون پنج هزار و ۳۰۰ تن محقق شده است.

اسماعیلی یادآور شد: سالانه ۱۴۰۰ تن نیز بذر جو در استان قزوین به تولید می رسد که کفاف نیاز کشاورزان این محصول را می دهد.

وی با بیان اینکه بذر گندم و جو در استان قزوین در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده تولید می‌شود، ادامه داد: هسته اولیه بذر در مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان و هسته دوم نیز از سوی شرکت‌های بذر تولید می شود.

این مسئول عنوان کرد: نیاز مزارع دیم و آبی قزوین به بذر گندم حدود هشت هزار تن است که این مقدار طی ۲ سال گذشته از داخل استان تامین شده است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان از قزوین به عنوان یکی از قطب های تولید بذر کلزا در کشور نام برد و گفت: هر ساله ۲۵۰ هکتار از مزارع استان به کشت و تولید بذر این گیاه استراتژیک اختصاص پیدا می‌کند.

اسماعیلی با بیان اینکه بیشتر بذور مصرفی کلزا از خارج کشور وارد می‌شود، یادآور شد: بیشتر بذر تولیدی این محصول در استان در دیگر استان ها که به شرکت های تولیدکننده سفارش تولید شده به مصرف می رسد.

وی اعلام کرد: در سال زراعی جاری ۱۵۴ هزار و ۴۵۶ هکتار از زمین های کشاورزی استان به زیر کشت گندم آبی و دیم رفته است و پیش بینی می شود ۳۳۵ هزار تن از این محصول برداشت شود.

به گفته این مسئول، امسال همچنین ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان قزوین به زیر کشت جو رفته و پیش بینی می شود ۱۳۰ هزار تن از این محصول برداشت شود.

نظر شما