شناسهٔ خبر: 68491385 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی:

میزبانی کنگره استاد محمدعلی بهمنی به هرمزگان واگذار شد

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از برنامه ریزی واگذاری کنگره مرحوم استاد محمدعلی بهمنی شاعر معاصر و غزل سرای بزرگ ایران زمین به این استان و شهر بندرعباس خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل جهانگیری روز سه شنبه در آیین تشییع و تدفین پیکر این استاد برجسته شعر و ادب معاصر که در سالن تالار آوینی بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: خوب است از هم اکنون برای برپایی کنگره محمدعلی بهمنی در بندرعباس برنامه‌ریزی و برای راه‌اندازی خانه ادبیات این شاعر غزل سرا و پیشکسوت در این شهر ساحلی در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه جا دارد از همه کسانی که در انتقال و خاکسپاری این شعار بزرگ نقش آفرینی داشتند قدردانی کنیم، افزود: بیشتر از همه از خانواده فریخته استاد بهمنی سپاسگزاریم که اجازه دادند پیکر این شعار بزرگ در تالار شهید آوینی بندرعباس که یک مرکز فرهنگی در ساحل دریای پارس است، به خاک سپرده شود.

مردم هرمزگان دلداده استاد محمد علی بهمنی هستند

در ادامه این آیین نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: امروز روز هرمزگان و استاد محمد علی بهمنی است و این روز در تاریخ هرمزگان ثبت خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده بیان کرد: پیکر زنده یاد استاد بهمنی بعد از نیم قرن حضور وی در هرمزگان باز به بندرعباس برگشته و زنده‌تر از گذشته در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد.

امام جمعه بندرعباس اضافه کرد: دیری نخواهد گذشت که محمدعلی بهمنی مانند شاعر بزرگ حافظ شیرازی، شاعر ماندگار سرزمین آب و آفتاب در کنار آب‌های خلیج فارس خواهد شد.

وی تصریح کرد: استاد بهمنی در مدت حیات پر برکت خود اشعارش را با امواج دریا عجین می‌کرد و بعد از این نیز مزارش بسان شمعی خواهد بود که شاعران هرمزگانی دور آن پروانه‌وار خواهند گشت.

وی یادآور شد: مردم هرمزگان دلداده استاد محمد علی بهمنی هستند و از خانواده این شاعر بزرگ کشورمان سپاسگزاریم که اجازه دادند پیکر استاد در کنار آب‌های خلیج فارس آرام بگیرد.

استاد بهمنی نقطه عزیمت فرهنگی هرمزگان خواهد شد

نماینده مردم بندرعباس، قشم، بوموسی، بندرخمیر و حاجی‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: امروز با تشییع و خاکسپاری استاد بهمنی در بندرعباس نقطه عزیمت فرهنگی هرمزگان را رقم می‌زنیم، اگرچه زادگاه این شاعر غزل سرا این شهر نیست اما خواستگاه و زادگاه شعر او بندرعباس است.

محمد آشوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جامع فرهنگ و هنر استان نیز خواستار حضور پیکر این شاعر بزرگ در بندرعباس بودند، از این رو این درخواست به وزارت فرهنگ هم منتقل شد و امروز چهره فاخر فرهنگ و ادب ایران را در بندرعباس تا آرامگاه ابدیش بدرقه کردیم.

محمدعلی بهمنی حرمت واژه‌ها بود

در ادامه این مراسم پیشکسوت فرهنگ و ادب هرمزگان اظهار کرد: محمد علی بهمنی حرمت واژه‌ها بود و غزل را از پستوی رخوت و سستی رهایی داد و شوری بود که در رگ ادبیات ایران جاری شد.

استاد علی رضایی با بیان اینکه بهمنی سنگ‌ها را به جان خرید برای اینکه وزنی به ادبیات ایران زمین ببخشد، افزود: استاد بهمنی رنج ها را متقبل شد تا بگوید ایران زمین با شعر، شعور و شرف و شکوهش بی‌همتا است.

وی با بیان اینکه بهمنی فرزند صادق شرف و شعور بود، افزود: استاد بهمنی در هرمزگان ادبیات را بر زبان نسل جوان جاری کرد و همدم وهمنفس مردم باقی ماند، امیدواریم حق محمدعلی بهمنی در هرمزگان ادا شود و باید از همه کسانی که تلاش کردند تا وی به خانه برگردد تشکر کنیم.

بدرقه استاد تجلی وفاقی است که این روزها درباره آن سخن گفته می‌شود

سید عباس سجادی از شاعران نامی کشورمان نیز در این مراسم گفت: بهمنی فرزند برومند فردوسی است که در کنار آب‌های خلیج‌فارس می‌آرامد، بدرقه استاد تجلی وفاقی است که این روزها درباره آن سخن گفته می‌شود.

وی ایجاد بنیاد و خانه بهمنی را موضوع مهمی برشمرد و خواستار تشکیل هیات امنایی برای این منظور شد و گفت: بهمنی در هرمزگان امانت است و شک نداریم به مهر او را نگاه خواهید داشت. وظیفه مهم مدیریت شهری است که یک معبر و میدان مهم به نام ایشان زینت بخش بندرعباس باشد.

در این مراسم امام جمعه بندرعباس و نماینده ولی فقیه در هرمزگان بر پیکر مرحوم بهمنی نماز میت اقامه کرد.

در ادامه این مراسم حجت اشرف‌زاده خواننده مطرح کشور ضمن گرامی داشت یاد و خاطره این غزلسرای بزرگ شکورمان یکی از اشعار استاد را به صورت آواز برای حضار در سالن اجرا کرد.

همچنین غزل بهمنی دختر زنده یاد محمد علی بهمنی و مژده عباسی عروس استاد برجسته شعر و ادب ایران نیز اشعاری در این مراسم قرائت کردند.

محمدعلی بهمنی متولد سال ۱۳۲۱ در دزفول بود و شامگاه نهم شهریور در پی عارضه مغزی در ۸۲ سالگی از دنیا رفت.

استاد محمدعلی بهمنی در سال ۱۳۳۱ و در ۱۰ سالگی با چاپ نخستین شعرش در در مجله روشنفکر عملا به وادی و عرصه شاعری قدم نهاد.

وی اثرات متعددی را از جمله "باغ لال"، "در بی وزنی"، "عامیانه ها"، "گیسو، کلاه و کفتر"، "شعرخوانی گوته"، "گاهی دلم برای خودم تنک می شود"، " غزل" و "شاعر شنیدنی ست"، "عشق است"، "نیستان"، "امانم بده"، "مهمان ماه" و"این خانه واژه های نسوزی دارد" را در فاصله سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۸۲ خلق و منتشر کرده است.

آثار گرانبهای این استاد غزل که در سال ۷۸ موفق به دریافت تندیس خورشید مهر به عنوان برترین غزل سرای ایران شد بین ۲ تا ۶ بار تجدید چاپ شده است.

ورود به رادیو تلویزیون ایران - تهران در سال ۵۲، همکاری با صدا و سیمای مرکز خلیج فارس و برخی نشریات محلی استان هرمزگان، داوری بیش از ۵۰ کنگره و جشنواره شعر کشوری و شعرخوانی در دهها جشنواره و کنگره و نکوداشت ها بخشی دیگر از فعالیت های بهمنی ۸۲ ساله به شمار می رود.

زنده یاد بهمنی سال ۱۳۸۵ در نخستین دوره جشنواره شعر فجر به اتفاق حسین منزوی برگزیده بخش شعر کلاسیک شد و در فهرست چهره‌های ماندگار شعر قرار گرفت.

نظر شما