شناسهٔ خبر: 41613243 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

فتاح:

بنیاد مستضعفان اگر بانک داشته باشد وام قرض‌الحسنه می‌دهد

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی دلیل درخواست خود مبنی بر تأسیس بانک جدید از سوی این بنیاد را پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه بیان و اعلام کرد: بخشی از پول بزرگراه تهران ـ شمال صرف محرومیت‌زدایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، امروز، ششم مردادماه، طی نشستی خبری به تشریح اقدامات این بنیاد طی یک سال اخیر پرداخت و در خصوص درآمد عوارض بزرگراه تهران شمال، گفت: با شیوع کرونا و کاهش رفت‌وآمد، درآمد این بزرگراه نیز کاهش یافت اما پس از برداشته شدن محدودیت‌ها شاهد افزایش مسافرت‌ها بودیم که برای حفظ سلامتی مردم دریافت عوارض را با کمک دولت به صورت الکترونیک انجام دادیم.

وی از ارسال پیامک به مردم برای پرداخت عوارض این بزرگراه به صورت الکترونیک سخن گفت و افزود: مشکلاتی در دریافت الکترونیک عوارض وجود داشت که با سازمان‌های مربوطه هماهنگی شده و چند وقت است که 70 درصد پرداخت عوارض به صورت الکترونیک و پیامکی انجام می‌شود.

بخشی از پول بزرگراه تهران ـ شمال صرف محرومیت‌زدایی می‌شود

فتاح با تأکید بر اینکه هزینه‌های آزادراه باید از درآمد عوارض پرداخت شود، گفت: بعد از برداشت پول هزینه‌ها، بقیه پول به حساب بنیاد و برای محرومیت‌زدایی صرف می‌شود.

رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص تأمین مسکن محرومان اظهار کرد: از نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد و خیریه‌ها برای شناسایی محرومان نیازمند به مسکن استفاده می‌کنیم. با مشارکت بهزیستی نیز تأمین مسکن خانواده‌‌های محروم دارای دو معلول و بیشتر نیز در دستور کار قرار دارد. به کمیته امداد نیز به صورت متفرقه در این خصوص کمک می‌کنیم و منتظر تصویب دولت و مجلس در تعیین نقش خودمان در حوزه مسکن هستیم.

درخواست تأسیس بانک جدید به خاطر محرومان

وی در پاسخ به این سؤال که چرا درخواست تأسیس بانک جدید را مطرح کرده‌اید و چرا از ظرفیت بانک سینا استفاده نمی‌کنید؟ گفت: مؤسس بانک سینا بنیاد مستضعفان است، ولی طبق قانون نباید بیش از 33 درصد سهام سینا را داشته باشیم. به همین دلیل در حال فروش سهام این بانک هستیم تا سهم ما به 33 درصد برسد. وقتی سهام ما به 33 درصد رسید نمی‌توانیم در حوزه وام عمل کنیم. علت درخواست تأسیس بانک جدید محدودیت قانونی در استفاده از تسهیلات بانک سیناست. از سوی دیگر، بانک‌ها در مناطق محروم شعبه نمی‌زنند. سؤال من این است که آیا مردم محروم بانک نمی‌خواهند؟ مردم محروم به بانک‌های ما مراجعه می‌کنند اما نتیجه نمی‌گیرند. اگر بانک داشته باشیم منابع بنیاد را به صورت قرض‌الحسنه به مردم می‌دهیم. هفته گذشته من بلوچستان بودم، عزیزان اهل سنت ما شرعاً سود بانکی را قبول نمی‌کنند اما کدام بانک حاضر است وام صفر درصد ارائه دهد؟ آیا اهل سنت هموطن ما نیستند؟ اگر بانک داشته باشیم می‌توانیم چنین وامی اعطا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر حقی از بنیاد در دست شخص حقیقی و حقوقی باشد آن را پس خواهیم گرفت، افزود: اگر ملکی به اجاره در دست خیریه و یا نهادی است با ملاحظه با آنها عمل می‌کنیم و اجاره‌بها نمی‌گیریم اما اگر حقی از بنیاد را کسی زائل کند، آن را بازپس خواهیم گرفت.

فتاح از دیدار خود با حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه، نیز سخن گفت و ادامه داد: در این دیدار مطرح شد که اگر اموال مستضعفان به ناروا تصرف شده باشد بازگردانده شود. البته در مواردی تخلیه شده یا برای اجاره واگذار شده و لازم به اقدام حقوقی انجام نبوده است.

درآمد 600 میلیون دلاری بنیاد از صادرات

وی در خصوص درآمد ارزی بنیاد طی یک سال اخیر اعلام کرد: در سال گذشته در مجموعه بنیاد 600 میلیون دلار صادرات داشتیم. این میزان صادرات کالا و خدمات فنی انجام شده که نسبت به سال 97، رشد داشته است و تمام این رقم نیز به کشور بازگشته است.

رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص اشتغال‌زایی از سوی بنیاد نیز گفت: رویکرد بنیاد در تولید و حفظ تولید و اشتغال است. در شرایط کرونایی اعلام کردیم هیچ جای بنیاد حق ندارند نیرو تعدیل کند و اگر تعدیل کردند تخلف است. ما قبلاً از طریق بانک سینا وام اشتغال می‌دادیم، این وام 18 درصد بود که براساس توافق‌نامه بنیاد و دولت پنج درصد سود را بنیاد و پنج درصد را دولت پرداخت می‌کرد یعنی وام هشت درصدی به مردم داده می‌شد. این اقدام تاکنون ادامه پیدا کرده است. اما از آنجایی که ممکن است در پرداخت یارانه دولت و بنیاد اشکالاتی به وجود بیاید بر همین اساس در تلاش هستیم از طریق بانک سینا وام‌های قرض الحسنه اشتغال ارائه دهیم و از طریق اشتغال‌زایی توسط بنیاد علوی در مناطق محروم در حال ایجاد اشتغال هستیم.

وی در خصوص ساختمان پلاسکو نیز تصریح کرد: تلاش شد که ساخت پلاسکو حتی در ایام عید نیز تعطیل نشود و ساخت آن پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و اسکلت آن 100 درصد ساخته شده است. نما هم ساخته شده که به زودی نصب می‌شود. به زودی پروانه آن نیز صادر خواهد شد. پلاسکو قبلاً هم پارکینگ نداشت، اکنون هم بدون پارکینگ ساخته می‌شود اما روبه‌روی آنجا پارکینگ متروکه پروانه وجود دارد که با بازسازی و نوسازی آن کمبود پارکینگ مجموعه رفع می‌شود و امیدواریم پلاسکو تا پایان سال به اتمام برسد و کسبه به آنجا بروند.

انتهای پیام

نظر شما