شناسهٔ خبر: 41615815 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فتاح در پاسخ به ایرنا اعلام کرد:

کاهش اختیارات بنیاد مستضعفان در اعطای قرض‌الحسنه توسط بانک سینا

تهران - ایرنا - رئیس بنیاد مستضعفان هدف از پیشنهاد تاسیس بانک و یا صندوق در این بنیاد را خدمات‌دهی به مناطق محروم عنوان کرد و گفت: شرکای ما در بانک سینا با اعطای وام قرض‌الحسنه مخالفت خواهند کرد چرا که وام قرض‌الحسنه سودی را بازنمی‌گرداند و همچنین میزان سهام بنیاد در این بانک به ۳۳ درصد کاهش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

«پرویز فتاح» ظهر امروز  (دوشنبه) و بعد از ارائه گزارش عملکرد یکساله بنیاد مستضعفان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه چرا با وجود داشتن بانک سینا، از بانک مرکزی درخواست مجدد تاسیس بانک داشتید، گفت: موسس بانک سینا بنیاد مستضعفان است.

وی ادامه داد: طبق قانون، بنیاد مستضعفان باید میزان سهامش در بانک سینا را به کمتر از ۳۳ درصد کاهش دهد و در حال حاضر ما بدنبال مذاکره برای واگذاری بلوکی سهام مان در بورس هستیم؛ ولی نکته اینجاست که وقتی میزان سهام بنیاد مستضعفان در بانک سینا به ۳۳ درصد برسد، ما چه توانی داریم تا به سایر شرکا بقبولانیم که بانک سینا تسهیلات قرض الحسنه به محرومان بدهد؟
 فتاح اضافه کرد: نکته دیگر آن است که علاوه بر این مورد، سیستم بانکی کشور عمدتا قابلیت سازگاری با تسهیلات قرض الحسنه ندارند؛ آنها می گویند حضورشان در مناطق محروم به صرفه نیست ولی سوال اینجاست مگر مردم محروم نیاز به کارت بانکی و شعبه ندارند؟

وی گفت: این تجربه موفق را در کمیته امداد نیز داشتیم و می‌توانید سوال کنید چقدر سازمان‌های حمایتی از تاسیس صندوق کمیته امداد راضی هستند، هیچ بانکی از ارائه تسهیلات بدون سود به محرومان حمایت نمی‌کند، شعبات خود را در مناطق مرفه تاسیس می‌کنند وحال اینکه قصد ما این است تا در مناطق محروم کشور بانک داشته باشیم.

فتاح در پاسخ به سوالی در خصوص درآمد بنیاد از عوارض منطقه یک آزادراه تهران - شمال، گفت: آزادراه چند روز بعد از افتتاح به دلیل شیوع کرونا بسته شد که باعث کاهش در آمد شد، با این حال در چند هفته اخیر که مجددا محدودیتی برای سفرها در نظر گرفته نشد درصد پرداخت عوارض به ٧٠ درصد رسید.

فتاح گفت: تا هفته گذشته ٧ میلیارد واریزی عوارض به بنیاد رسید که بخشی از آن هزینه آزادراه و بخشی صرف محرومیت زدایی خواهد شد.

وی درباره ساختمان پلاسکو و آخرین جزئیات تکمیل آن نیز گفت: مشکلات اصلی پلاسکو حل شده است و اختلافات با کسبه و شهرداری نیز حل شده است  با وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران جلساتی داشتیم، نهایتاً موضوع پلاسکو به شورای عالی معماری و شهرسازی رفت و مصوبه گرفت و این مصوبه فصل‌الخطاب شد.

فتاح ادامه داد: نمای پلاسکو نیز به زودی نصب می‌شود. تنها اختلافاتی در مورد پارکینگ پلاسکو وجود دارد ما اعلام کردیم که در صورت اجبار شهرداری به تاسیس پارکینک تعداد مغازه‌ها کم می‌شود.

وی با اشاره به حل اختلافات با شهرداری تهران، گفت: شهردار منطقه ۱۲ اعلام کرده است به زودی پروانه پلاسکو تأیید می‌شود. مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی این است که پلاسکو بدون پارکینگ ساخته شود و ما موظف به بازسازی پارکینگ متروکه پروانه در کنار ساختمان پلاسکو شدیم که آن را مقاوم‌سازی و نوسازی می‌کنیم و تحویل شهرداری می‌دهیم.

فتاح گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان در پلاسکو هزینه کردیم در حالی که این وظیفه ما نبود؛ اما به هر حال ۳۰۰ نفر از کسبه ذینفع‌ هستند.

وی گفت: به زودی با شهردار تهران در محل پلاسکو حضور می‌یابیم و اعلام می‌کنیم که مشکل رفع شده است و اختلاف‌نظر نداریم و امیدواریم پلاسکو تا پایان سال تکمیل شود.

نظر شما