شناسهٔ خبر: 41604032 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد:

امتحان اختراع ناقصی است که بشر آن را به انحطاط کشانده است

مصطفی صارمی نیا

استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امتحان اختراع ناقصی است که بشر مرتکبش شده و به انحطاط کشیده شده است، فلسفه امتحان از روز نخست چیز دیگری بوده، اما در حال حاضر بیشتر تبدیل به مچ‌گیری شده است.

صاحب‌خبر -

دکتر مجید میرزاوزیری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ارزیابی‌ خود از امتحانات مجازی، اظهار کرد: امتحانات مجازی فرق چندانی با امتحانات حضوری سال‌های گذشته نداشته است. بدون توجه به نحوه امتحان دادن دانشجویان، نمرات‌شان در این ترم، تقریباً مشابه نمرات امتحانات حضوری بود.

وی افزود: در امتحانات حضوری هم تقلب صورت می‌گیرد و احتمال خطا وجود دارد. در امتحانات حضوری معمولاً از یک یا دو مراقب استفاده می‌کردم. در این ترم که امتحانات مجازی بود، گروهی با حضور پدر و مادران دانشجویان در فضای مجازی تشکیل دادم و از آنان خواستم تا به عنوان مراقب کمکم کنند. برخی از اولیا خیلی همراهی کردند که حتی کدورتی هم میان فرزند و اولیا نیز پیش آمد.

میرزاوزیری تصریح کرد: البته من شیوه‌ای دارم که در اواسط امتحان ۱۰ دقیقه به دانشجویان وقت می‌دهم تا کتاب‌ها و جزوه‌های خود را چک کرده یا با کسی که می‌خواهند مشورت کنند، اما اجازه نوشتن یا کپی کردن در آن ۱۰ دقیقه را ندارند. این روش بیشتر برای دانشجویانی که درس خوانده‌اند کارایی دارد. دانشجویی که درس نخوانده عملاً در این زمان محدود نمی‌داند باید در کجای کتاب و جزوه‌اش دنبال راه حل بگردد.

این استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص عدالت در برگزاری امتحانات خاطرنشان کرد: در سه درس مختلف بیش از ۲۰۰ دانشجو داشتم که ۱۶۳ نفر از آنان باقیماندند و مابقی آنها در ابتدای ترم درس را حذف کردند. در طول ترم سعی کردم با دانشجویانم ارتباط ایجاد کنم. وقتی سرکلاس به صورت حضوری تدریس می‌کنم، از روی نگاه به دانشجو تقریباً می‌توان متوجه شد که آیا دانشجو درس را متوجه شده یا خیر، اما وقتی کلاس مجازی برگزار می‌شود به سختی می‌توان ارتباط برقرار کرد و از حالات روحی دانشجو با خبر شد. از تمام دانشجویانم در این ترم، تنها یک دانشجو گلایه داشت که نمره شخص دیگری که هم وضعیت خوبی نداشت، از او بیشتر شده و احساس بی‌عدالتی می‌کرد.

میرزاوزیری با اشاره به گلایه دانشجویان نسبت به سختگیری بیش از حد برخی از اساتید عنوان کرد: در امتحانات حضوری هم خطا و تقلب وجود دارد. خیلی به دنبال این نبوده‌ام که وقت امتحان را محدود کرده و دانشجویان را کنترل کنم. شنیده‌ام که برخی از اساتید در گروه دانشجویان عضو شده و برای امتحان مچ‌شان را گرفته‌اند. در حد طنز شاید خوب باشد، اما این کارها شدنی نیست. در کل اگر گاهی اوقات به یکدیگر اعتماد کنیم کارها بهتر انجام می‌شود تا این که بخواهیم برای یک امتحان پلیس‌بازی در بیاوریم. 

وی با اشاره به این که با کلیت امتحان گرفتن مخالف است، گفت: امتحان اختراع ناقصی است که بشر مرتکبش شده و به انحطاط کشیده شده است. فلسفه امتحان از روز نخست چیز دیگری بوده، اما در حال حاضر بیشتر تبدیل به مچ‌گیری شده است. امتحان برای این بوده است که بفهمیم دانشجو چقدر از درس را متوجه شده، اما در حال حاضر می‌خواهیم به دانشجو ثابت کنیم که هیچی از درس نفهمیده است.

این استاد ریاضیات اضافه کرد: بیشتر تمایل دارم درس بدهم و امتحان نگیرم. همانطور که برای یادگیری‌های مهارتی امتحانی گرفته نمی‌شود. اگر دست من باشد برای ترم آتی صد درصد مجازی درس خواهم داد و مسئولیت امتحان گرفتن را به یک شرکت واگذار می‌کنم. حس خوبی از امتحان گرفتن ندارم و احساس می‌کنم امتحان گرفتن نوعی انتقام جویی از دانشجویان است.

انتهای پیام

نظر شما