شناسهٔ خبر: 41205751 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

هاشم الهاشمی توسط داعش کشته شد

ترور کارشناس ضدترور بغداد

صاحب‌خبر -

حامیان منطقه ای و جهانی گروه تروریستی تکفیری داعش بعداز ترور دوشنبه شب «هشام الهاشمی» کارشناس امنیتی و راهبردی عراق در منطقه «زیونه» در شرق بغداد با وجود اینکه داعش مسئولیت این ترور را برعهده گرفته است، برای ایجاد اختلاف و دامن زدن به خشونت ها درعراق سیاست فرافکنی پیش گرفته اند.
به گزارش ایرنا،خبرگزاری «اعماق» تارنمای گروه تروریستی تکفیری «داعش» که مورد حمایت برخی کشورهای عرب منطقه از جمله سعودی ، رژیم صهیونیستی و آمریکا است، در همان ساعات اولیه مسئولیت این ترور را بر عهده گرفت.
علاوه بر خانواده الهاشمی، قاطبه مردم عراق گروه تروریستی داعش و حامیان آن را عامل ترور او می دانند، اما رسانه های عبری - عربی از جمله العربیه سعی دارد انگشت اتهام را به سوی گروه های عراقی که سالها با این گروه ترویستی سرگرم مبارزه بوده اند، نشانه روند.
یکی از مهمترین هشتگ‌ها با عنوان «#آمریکا_ید_الفتنه_والاغتیال» (آمریکا دست فتنه و ترور است) آمریکا و رژیم صهیونیستی از جمله حامیان داعش را به عنوان عوامل اصلی ترور الهاشمی در بغداد معرفی کرده‌اند.
برخی کاربران عراقی نیز با انتشار آخرین پیام‌های تلفنی الهاشمی تاکیدکرده‌اند یکی از فرماندهان ارشد نظامی عراق که با سفارت آمریکا رفت و آمد داشته، به الهاشمی اطلاع داده این کشور برای ترور او برنامه‌ریزی می‌کند.
در همین حال کاربران دیگری نوشته‌اند که ترور شخصیت‌ها یکی از شیوه های معروف «سیا» و «موساد» برای ایجاد فتنه‌انگیزی در کشورها است و این احتمال بالا وجود دارد که آنها در ترور الهاشمی بدست داعش نقش داشته باشند.
برخی کاربران عراقی شماری از توئیت‌های الهاشمی را در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرده اند که گفته بود، آمریکا به دنبال ترک خاک عراق نیست.
در همین حال هشتک «#الهاشمی_ قمیص_عثمان» از ترندهای برتر امروز عراق در شبکه‌های اجتماعی است که از دسیسه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها برای بهره‌برداری از قضیه ترور الهاشمی توسط داعش با هدف ایجاد هرج و مرج در داخل عراق به شدت انتقاد کرده‌اند.
وعده دولت 
«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: «ترور الهاشمی به دست قانونشکنان، جنایتی حقیرانه است که یک شهروند عراقی و حق وی برای زندگی آزاد و کریمانه و نیز ارزش‌هایی که ما پس از دوران استبداد برای سرزمینمان پذیرفته‌ایم، هدف قرار داده است.»
وی در ادامه افزود: «ما از دولت عراق می‌خواهیم تا عاملان ترور الهاشمی را به منظور برقراری امنیت و صلح در کشورمان هر چه سریعتر بازداشت کنند و آنها را به دادگاه ارجاع دهند.»
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز با صدور بیانیه‌ای، ترور هشام الهاشمی در بغداد توسط اشخاصی مسلح و ناشناس را محکوم کرد.
در بیانیه مذکور همچنین آمده است:  «ما از خبر ترور الهاشمی به دست اشخاصی مسلح و ناشناس بسیار ناراحت شده‌ایم. الهاشمی از صاحبان فکر و اندیشه در عرصه ملی عراق و صدای حامی نیروهای قهرمان ما در مبارزه با اعضای گروه تروریستی داعش بود و در رایزنی‌های سیاسی و امنیتی مهم کشور نقش کلیدی ایفا می‌کرد.»
 نخست وزیر عراق وعده داد عاملان ترور الهاشمی را تحت تعقیب قرار داده و به سزای اعمال خود برساند.
انتقاد جریان مقاومت
«نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق و رهبر «ائتلاف دولت قانون» در پارلمان عراق، در همین چارچوب در توئیتی نسبت به موج اتهام‌زنی که در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده، هشدار داده است.
وی نوشته است که موج اتهام‌زنی پس از ترور هشام الهاشمی، خطری علیه وحدت عراق است و دشمنان می‌توانند از آن برای ایجاد هرج و مرج داخلی بهره ببرند. برخی هشتگ‌ها نیز با هدف حمایت از داعش، گروه‌های مقاومت اسلامی را با ادعای اینکه نزدیک به محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران هستند، متهم به ترور الهاشمی کرده‌اند.
برخی از این کاربران که اغلب ساکن عراق، عربستان و برخی کشورهای عربی و آمریکا هستند، به شدت روی این قضیه مانور می‌دهند که گروه مقاومت اسلامی «کتائب حزب الله» عراق در قتل الهاشمی دست دارد. این اتهامات به شدت با مخالفت دیگر کاربران عراقی مواجه شده و آن را هم راستا با سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار حداکثری بر گروه‌های مقاومت اسلامی که به شدت مخالف حضور نظامیان آمریکا در خاک عراق هستند، می‌دانند.
کاربران عراقی بر خلاف ادعای زوایه‌دار بودن مواضع الهاشمی با گروه‌های مقاومت اسلامی و «الحشد الشعبی» با انتشار تصاویری از او در کنار «ابومهدی المهندس» فرمانده شهید الحشد الشعبی نوشته‌اند که این کارشناس سیاسی از دوستان این سازمان مردمی به شمار می‌رفت و به طور مرتب به مقرهای گروه‌های مقاومت و شبکه‌های تلویزیونی وابسته به محور مقاومت، رفت و آمد داشته است.
الهاشمی یک روز پیش از حادثه، در میزگرد سیاسی شبکه تلویزیونی «العهد» ارگان خبری گروه مقاومت اسلامی «عصائب اهل الحق» (شیخ قیس الخزعلی) حضور داشت و پس از اعلام خبر ترور وی، مجری برنامه سیاسی این شبکه به دلیل متاثر شدن از حادثه ترور الهاشمی، پخش مستقیم برنامه خود را متوقف کرد.
الهاشمی همچنین از حامیان اعتراضات مسالمت‌آمیز پنج ماهه (اکتبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰) بود و به شدت از خشونت‌هایی که برخی جریان‌های مدعی همراهی با اعتراضات در عراق انجام می‌دادند، انتقاد و مخالفت می‌کرد.
وی از جمله کارشناسان عراقی که «ایرنا» بارها با او درباره تحولات سیاسی و امنیتی عراق گفت وگو کرده بود،‌ همواره به صورت حرفه‌ای به پرسش‌های خبرنگاران این خبرگزاری درباره تحولات امنیتی و سیاسی عراق پاسخ می‌داد.
بر خلاف کاربران محور سعودی که می‌کوشند او را مخالف ایران معرفی کنند، الهاشمی از جمله شخصیت‌هایی است که به شدت با میانجیگری عراق برای تنش‌زدایی در روابط آمریکا و ایران و همچنین بین ایران و عربستان حمایت می‌کرد.
الهاشمی درباره روابط با جمهوری اسلامی ایران کاملا از دیدگاه نظام سیاسی حاکم بر عراق، ضرورت حفظ این رابطه و گسترش آن حمایت می‌کرد و در عین حال، خواهان روابط با جهان عرب و دیگر کشورها از جمله آمریکا بود.
شماری از کاربران عراقی نیز با اشاره به پذیرش مسوولیت‌ ترور الهاشمی ازسوی داعش،  توئیت‌هایی که در آن برخی از افراد افراط‌گرا در صفحه شخصی الهاشمی او را تهدید به قتل کرده بودند، منتشر کرده‌اند. دولت عراق در نخستین واکنش‌ها به ترور الهاشمی، فرمانده لشکر یکم پلیس مرکزی عراق را برکنار کرد و از تشکیل یک کمیته تحقیق و تفحص درباره حادثه خبر داد.
تاسف و تاثر سفارت ایران
سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق با صدور بیانیه ای ترور «هشام الهاشمی»، کارشناس و تحلیلگر مسائل راهبردی و امنیتی عراق را محکوم کرد. به گزارش  ایسنا، در این بیانیه که بامداد روز سه‌شنبه منتشر شده، آمده است:
با اندوه فراوان از خبر ترور پژوهشگر و کارشناس راهبردی آقای دکتر هشام الهاشمی مطلع شدیم، سفارت جمهوری اسلامی ایران این اقدام مجرمانه را که چهره پلید خود را با ترور نخبگان نشان داده به شدت محکوم می‌کند.
بی شک هدف حامیان و مجریان چنین عملیات‌هایی، برهم زدن ثبات و امنیت در عراق، ایجاد فتنه و تفرقه و بازگرداندن خشونت به عراق است.
جمهوری اسلامی ایران همواره از ثبات و امنیت عراق حمایت و چنین اقداماتی را به شدت محکوم می کند. در پایان این بیانیه سفارت ایران برای خانواده الهاشمی از خداوند طلب صبر کرده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما